Adobe Systems 1 Vznik a koncepce pedagogiky Adobe Systems 2 1. Počátky pedagogického myšlení Sokrates (469–399) ̶důraz na moudrost + mravní výchovu ̶sokratovská metoda Platón (427–347) ̶pojetí edukace – paideia ̶sociální cíl edukace ̶dlouhé vzdělávání = rozvoj filozofů Aristoteles (384–322) ̶pojetí psychiky („3 duše“) = výchova tělesná + mravní + rozumová ̶státní výchova platon aristoteles Adobe Systems 3 1. Počátky pedagogického myšlení Marcus Fabius Quintilianus (asi 35–95) ̶1. pedagogický spis = 12 knih o výchově řečníka ̶řečník = vir bonus (dobrý člověk) ̶význam školní edukace ̶vysoké nároky na učitele J. A. Komenský (1592–1670) ̶koncepce permanentní, demokratické a humanistické edukace ̶klasik didaktiky a lingvodidaktiky comenius Quintilian.jpg Adobe Systems 4 2. Vznik pedagogiky Johann Friedrich Herbart (1776–1841) ̶pedagogika – filozofie + psychologie ̶cíle edukace = nezbytné + možné ̶proces výchovy (herbartismus): I. VLÁDA regulace chování II. VYUČOVÁNÍ 1) jasnost 2) asociace 3) systém 4) metoda III. VEDENÍ průběžná mravní výchova https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Johann_F_Herbart.jpg Adobe Systems 5 3. Soudobé koncepce pedagogiky A.Duchovědná, klasická, normativní pedagogika ̶důraz na filozofické a kulturní souvislosti edukace ̶formulace výchovných norem ̶normativní věda B. Empirická (moderní) pedagogika ̶důraz na výzkum edukační reality ̶převládající koncepce ̶empirická věda Adobe Systems 6 3. Soudobé koncepce pedagogiky A. Normativní pedagogika ̶klasický pedagogický koncept (od antiky, …) ̶Herbart: klíčová pozice = cíle edukace = normativní a empiricky nezdůvodnitelné ̶klíčové = teleologické směřování edukace (vymezování koncepce, pojetí, cílů, … edukace) ̶normativní pedagogika = vztah k filozofii a etice ̶ Adobe Systems 7 3. Soudobé koncepce pedagogiky B. Empirická pedagogika ̶vznik = počátek 20. století – experimentální pedagogika (Binet – meření IQ, Thorndike – vztah stimul – reakce, …) ̶snahy o přesná měření (výzkum) edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy) ̶výzkum pedagogických problémů z pozice behaviorální psychologie ← exaktní výzkumné metody a techniky Normativní a empirická pedagogika Pedagogika normativní (duchovědná, klasická) empirická (výzkumná) ÚKOLY směřování edukace – jaká by měla být? výzkum procesů edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení hodnot a norem – to, co by mělo být vyhodnocování výzkumů – to, co existuje Adobe Systems 9 3. Soudobé koncepce pedagogiky Řada dalších koncepcí (paradigmat): ̶neotomistická pedagogika (křesťanský přístup) ̶neomarxistická pedagogika (třídní pohled) ̶feministická pedagogika (genderová kritika) ̶systémová pedagogika (edukace ← teorie systémů) ̶waldorfská pedagogika (alternativní pedagogika) ̶… Adobe Systems 10 4. Vztah pedagogiky k dalším oborům ̶k filozofii – východisko = orientace = pojetí člověka, jeho směřování ̶k biologii – pojetí člověka, genetika ̶k psychologii – poznání člověka, jeho učení ̶k sociologii – fungování společnosti ̶... ̶k architektuře – např. Waldorfská pedagogika ̶oborové didaktiky – vztah ke všem vědám a oblastem lidské činnosti Adobe Systems 11 4. Vztah pedagogiky k dalším oborům Nové interdisciplinární (mezioborové) vědní disciplíny, např.: ̶hudební pedagogika (muzikologie – hudba – hudební výchova + pedagogika) ̶muzejní pedagogika (muzeologie + pedagogika, psychologie, sociologie, komunikační vědy, ...) ̶pedagogika sportu (kinantropologie – vědy o sportu + pedagogika) ̶… ̶