E R G O T E R A P I E : Ú V O D , H I S T O R I E , S O U Č Á S T R E H A B I L I T A C E , K R Á T K O D O B Ý A D L O U H O D O B Ý E R G O T E R A P E U T I C K Ý P L Á N . M G R . M A R I E K R E J Č O V Á E R G O T E R A P I E • Výraz složen ze 2 slov: • ERGON = práce • THERAPIA = léčení • 60. léta 20. století: anglosaská literatura – Occupational Therapy • "Ergon" nebo "Occupational" nezahrnuje pouze pracovní aktivity, ale veškeré činnosti, které jsou pro klienta v životě důležité. P Ů VO D N Í D E F I N I C E E R G OT E R A P I E ( E T ) • Autor: Herbert J. Hall (1923): • "Ergoterapie poskytuje pod lékařskou supervizí jednoduchou a nenamáhavou práci za účelem zlepšovat rekonvalescenci pacientů v nemocnicích nebo jejich domovech. Ruční práce se v této profesi využívají ne proto, aby se z pacientů stali řemeslníci, ale proto, aby rozvíjeli svou fyzickou a duševní zdatnost v době, kdy je jejich odvaha a iniciativa minimální." • Tato definice položila základní pilíře ET: • Práce k rozvoji dovedností, potřebných k provádění úkolů. • ET jako prostředek získat a znovu nabýt funkční schopnosti v době, kdy je emoční a psychická úroveň jedince pod hranicí normy. M O D E R N Í D E F I N I C E E T • COTEC (2001): • = ET je léčba osob s fyzickým a duševním onemocněním nebo disabilitou,která prostřednictvím specificky zvolených činností umožňuje osobám dosáhnout maximální funkční úrovně a soběstačnostive všech aspektech života. • V definování oboru nejednotný názor, často se však objevuje: • preventivní prvek = používání činnosti, aktivity v prevenci vzniku onemocnění • edukační prvek = vzdělávání, učení se novým činnostem či úkolům potřebným ke zvládání každodenních osobních či pracovních činností • zaměření na jednotlivce = jako jediný může dosáhnout pozitivní změny svého stavu V Š E O B E C N Ý C Í L E R G O T E R A P I E • ET pomáhá lidem vykonávat každodenní činnosti tím, že je do těchto činností zapojí, a to navzdory jejich postižení nebo poruše. Tyto činnosti by měly být pro ně smysluplné nebo by jejich provádění měli považovat za důležité. • Hlavním cílem ET je umožnit jedinci účastnit se zaměstnávání, které jsou pro jeho život smysluplné a nepostradatelné. • Využívá smysluplné zaměstnání, které pomáhá zachovat a využívat schopnosti jedince při běžným denních, pracovních, zájmových a rekreačních činnostech u osob v jakémkoliv věku s jakýmkoliv handicapem. • Podporuje začlenění člověka do společnosti a respektuje jeho osobnost a možnosti. • Při podpoře participace využívá nácvik dovedností, poradenství nebo přizpůsobení prostředí. O B E C N Ý Z Á M Ě R E R G OT E R A P I E • U M O Ž N I T J E D I N C I D O S Á H N O U T O P T I M Á L N Í F U N K C E A A D A P T A C E V O B L A S T E C H A D L , P R Á C E A P R O D U K T I V N Í Č I N N O S T I , H R Y A V O L N É H O Č A S U . • Z A B R Á N I T V Z N I K U P O Š K O Z E N Í V Ž D Y , K D Y J E T O M O Ž N É . • P O D P O R O V A T P R O V Á D Ě N Í Č I N N O S T I . • Z H O D N O T I T C H O V Á N Í A P Ů S O B E N Í J E D I N C E V O B L A S T E C H V Ý K O N U Z A M Ě S T N Á V Á N Í A V J E H O J E D N O T L I V Ý C H S L O Ž K Á C H , K U P Ř . S E N Z O M O T O R I C K É , K O G N I T I V N Í Č I P S Y C H O S O C I Á L N Í . O B E C N Ý Z Á M Ě R E R G OT E R A P I E • M A X I M Á L N Ě R O Z V Í J E T A P O D P O R O V A T Z D R A V Í K A Ž D É H O J E D I N C E A V Y C H Á Z E T P Ř I T O M J E D N A K Z J E H O V L A S T N Í C H P O T Ř E B A D Á L E Z P O Ž A D A V K Ů J E H O N E J B L I Ž Š Í H O O K O L Í . • R O Z V Í J E T , Z L E P Š O V A T , P O D P O R O V A T N E B O U D R Ž E T N O R M Á L N Í F U N K Č N Í V Ý K O N J E D I N C E V P R Ů B Ě H U C E L É H O J E H O Ž I V O T A . • Z A B R Á N I T V Z N I K U D Y S F U N K C E , N A P R A V O V A T N E B O M I N I M A L I Z O V A T J E H O D Y S F U N K Č N Í V Ý K O N V P R Ů B Ě H U C E L É H O J E H O Ž I V O T A . K O N K R É T N Í Z Á M Ě R E R G OT E R A P I E • N A U Č I T S E N O V O U Č I D Ř Í V E Z A P O M E N U T O U Č I N N O S T • P O M O C P Ř I P L Á N O V Á N Í , O R G A N I Z O V Á N Í A U D R Ž O V Á N Í R O V N O V Á H Y V P R O V Á D Ě N Í Č I N N O S T Í A A K T I V I T V B Ě Ž N É M Ž I V O T Ě , V R Ů Z N Ý C H O B D O B Í C H Ž I V O T A J E D I N C E • D O P O R U Č I T A L T E R N A T I V N Í Z P Ů S O B Y P R O V Á D Ě N Í Č I N N O S T Í U O S O B S D O Č A S N Ý M N E B O C H R O N I C K Ý M O N E M O C N Ě N Í M • P O S K Y T O V A T M E T O D Y A Z D R O J E P R O N Á C V I K R Ů Z N Ý C H Z P Ů S O B Ů P R O V Á D Ě N Í Č I N N O S T I Č I A K T I V I T Y U O S O B S P O S T I Ž E N Í M N E B O U R I Z I K O V Ý C H S K U P I N • P O M O C Í V L A S T N Í C H V Y Š E T Ř E N Í S P E C I F I K O V A T O B L A S T I P R O B L É M Ů U J E D I N C E • D O P O R U Č I T T E C H N I C K É N E B O K O M P E N Z A Č N Í P O M Ů C K Y , K T E R É U M O Ž N Í Z V Ý Š I T S O B Ě S T A Č N O S T J E D I N C E V A D L H I S T O R I E E T V E S TA R O V Ě K U A S T Ř E D O V Ě K U Hippokrates& Galén: • Doporučovali pacientům zaměřit se na "postižení těla i mysli". • V terapii využívali fyzická cvičení, masáže, koupele,jízdu na koni a různé činnosti jako např. práce na zahradě, rybaření... V období středověku využívání činnosti v léčbě upadá a zůstává "ležet ladem" H I S T O R I E E T V 1 8 . & 1 9 . S T O L E T Í • 18. století ET aplikována v péči o duševně nemocné. • Významné osobnosti: • Psychiatr Philippe Pinel: • Začal uplatňovat v léčbě svých pacientů tzv. pracovní léčbu (fyzické cvičení a manuální zaměstnávání),kladl důraz na empatii a zachování lidské důstojnosti. • V průběhu 19. století se ET rozšířila do celé Evropy. • Významné osobnosti: • Johann Christian Reil (Německo) • Samuel Tuke (Velká Británie): uplatňoval tzv. morální léčbu (moral treatment) V Ý Z N A M N É O S O B N O S T I Johann Christian Reil Philippe Pinel Samuel Tuke H I S T O R I E E T P O 1 . S V Ě T O V É V Á L C E • Uplatnění: tělesně postižení ve vojenských nemocnicích • Využívají se hlavně rukodělné a řemeslné činnosti. • Počátky měření svalové síly a ROM, následný výběr činností dle kineziologické analýzy, navržené specifické, individuálně přizpůsobované pomůcky a dlahy, které se využívali po celou dobu rehabilitace. • ET byla zavedena jako samostatná profese ve zdravotnictví, především v oblasti léčebné rehabilitace.V roce 1917 byla založena Americká společnost pro podporu ergoterapie, v roce 1923 přejmenovaná na Americkou OT asociaci (AOTA). • Zakladatelé: George Edvard Barton (architekt), Eleanor Clarke Slagleová (sociální pracovnice) a William Rush Dunton, ml. (psychiatr) -"otec ET". Z A K L A D AT E L É E R G OT E R A P I E H I STO R I E E T P O 2 . S V Ě TOV É VÁ LC E • Po WW2 se ET více zaměřuje na léčbu poúrazových stavů (např. amputací, poranění periferních nervů). • Klinická praxe zahrnovala: • Trénink soběstačnosti • Funkční trénink (nácvik úchopů a chůze) • Trénink používání protéz a úpravu pracovních činností • ET se v tomto období rozděluje na 2 oblasti působení: • Obecnou = činnostní: především u pacientů upoutaných na lůžko, měla funkci odpoutání pacientovy pozornosti od nemoci • Specifickou = cílenou: na nápravu nebo znovuzískání ztracených dovedností (nácvik chůze, soběstačnosti,úchopů...) H I S T O R I E E T V 2 . P O L O V I N Ě 2 0 . S T O L E T Í • 50. léta 20. století: posun směrem k "exaktní" vědě. • V roce 1952 byla založena Světová federace ergoterapeutů (WFOT), která doposud koordinuje celosvětově rozvoj ET, stanovuje např. minimální standardy pro studium ergoterapeutů a pořádá pravidelně celosvětové kongresy ET. • Pozornost se soustřeďuje na chronická onemocnění (artritida, srdeční onemocnění, CMP, traumatická poranění a vrozené vady). • Koncept "terapeutického využití sebe sama" a stále častěji se využívají různé psychoterapeutické techniky • 60. léta 20. století: • Společnost podléhá ideálům humanismu • Období změny: důraz na činnost jako takovou se snižuje • 2 vývojové trendy: • 1.: smysluplnou činnost v léčbě odmítá a navrhuje se identifikovat s prostředky jiných profesí • 2.: směřuje k přehodnocení role ET v týmové práci E T V 8 0 . L E T E C H 2 0 . S T O L E T Í • ET se formuje jako samostatný obor ve zdravotnictví i sociální oblasti (mimo komunistické země) • Tvoří se teoretická základna a dochází k rozšíření oboru do oblasti sebeobslužných aktivit, předpracovní přípravy a poradenství (ergonomie, správný sed). • Největší tradice: Velká Británie, Skandinávie, Holandsko H I S T O R I E O B O R U V Č E S K U V Ý V O J E T O D K O N C E 1 9 . S T O L E T Í D O R O K U 1 9 4 5 : • ET byla ve svých počátcích aplikována jako terapeutická metoda u pacientů s psychickým onemocněním v psychiatrických léčebnách. • Epidemie poliomyelitidy a tuberkulózy. • Položeny základy tzv. cílené terapie • Trénink soběstačnosti • Funkční trénink (nácvik úchopů a chůze) • Trénink používání protéz a úpravu pracovních činností • Významné osobnosti: • Vincenc Priessnitz: zakladatel lázní v Jeseníku, prosazoval v léčbě systematické otužování vodou a čerstvým vzduchem a pracovní terapii. • Prof. Jedlička založil v Praze v roce 1913 Ústav pro zmrzačené (děti) a školy pro tělesně postižené • MUDr. Hamza založil dětskou léčebnu v Luži - Košumberku, kde využíval cílené ET v léčbě dětí trpících TBC a poliomyelitis H I S T O R I E O B O R U V Č R 1 9 4 5 - 1 9 9 0 • V r. 1947 byl zahájen provoz ve státním ústavu rehabilitacev Kladrubech • Dr. Karpin zde zavádí moderní rhb (pro amputované, paraplegiky,tetraplegikya polytraumata) • V r. 1949 v tomto ústavě proběhl kurz pořádaný ETT z USA. Vlivem normalizace však byla tato spolupráce na dlouhou dobu přerušena. • 50. léta 20. století: nová rhb oddělení v Ostravě • 60. léta 20. století: "univerzální"nástavbové kvalifikační studim v oboru rhb pracovník • Od r. 1968 pořádá katedra ET NCONZO postgraduální kurzy a pomáhá s organizací pomaturitníhospecializačníhostudia s atestací v léčbě prací • V roce 1978 vzniká komise, později sekce ET při České rehabilitační společnosti 9 0 . L É T A 2 0 . S T O L E T Í A Ž S O U Č A S N O S T 9 0 . L É TA 2 0 . S T O L E T Í A Ž S O U Č A S N O S T • Dochází k obnovení kontaktů se zahraničními ETT • V r. 1994 byla založena Česká asociaceergoterapeutů(ČAE).To vše způsobilo rychlý rozvoj ergoterapie jak co do počtu ergoterapeutů, tak co do oblastí jejichuplatnění. • V roce 1992 vzniká v Ostravě 1.škola pro ergoterapeuty • V roce 1994 vzniklo na 1. Lékařské fakultě UK 1. bakalářské studium ET v ČR • V roce 2004 byl přijat zákon č. 96/2004 Sb., kterým byla ET definována jako nelékařská profese. • Začátek21.Století: • Dílny se mění v místnosti pro individuální ET a nácvik soběstačnosti • Orientuje se převážně na účinnější vyšetřovacímetody (ADL,senzomotorických a kognitivních funkcí) • V posledních letech se terapeutická praxe soustředí také na určování dovedností a pracovních možností, na vyhledávání vhodného pracovníhozařazení osob s postižením. Uplatňuje se mnohem výrazněji i v sociální oblasti. M E Z I N Á R O D N Í E T O R G A N I Z A C E • Světová Federace Ergoterapeutů (WFOT, World Federationof Occupational Therapists)- 1952 • Evropská komise ergoterapie COTEC (Council of Occupational Therapists of the European Countries)- 1986 • Evropská síť ergoterapie ve vyšším vzdělávání ENOTHE (European Network of Occupational Therapyin Higher Education)- 1995 • Česká asociace ergoterapeutůČAE - 1995 R O Z D Ě L E N Í E R G O T E R A P I E • A) ET zaměřená na nácvik všedních denních činností (ADL) • B) ET zaměřená na nácvik pracovních dovedností • C) ET zaměstnáváním • D) ET funkční • E) ET zaměřená na poradenství E R G O T E R A P E U T J A K O Č L E N R E H A B I L I T A Č N Í H O T Ý M U , S P O L U P R Á C E S D A L Š Í M I O D B O R N Í K Y V T Ý M U • Členové týmu se pravidelně setkávají a společně vytvářejí pro léčené KRP & DRP. • Ergoterapeut je významným členem týmu a používá přitom vlastní diagnostické a terapeutické metody. Především se zaměřuje na problematiku nácviku soběstačnosti a předpracovní rhb. Podílí se i na celkové aktivaci pacienta v nemocničním prostředí a zlepšení jeho funkcí smysluplnými aktivitami. Jeho práce se zčásti překrývá, ale především doplňuje, s činností ostatních členů týmu. ETT zajišťuje především návaznost v týmu léčebné rehabilitace. • Rehabilitační lékař činnost ergoterapeutaindikuje, předepisuje také technické pomůcky, které ergoterapeut vyzkoušel. E R G O T E R A P E U T J A K O Č L E N R E H A B I L I TA Č N Í H O T Ý M U , S P O L U P R Á C E S D A L Š Í M I O D B O R N Í K Y V T Ý M U • S fyzioterapeutemse ergoterapeut setkává při cílené rehabilitaciruky, při nácviku soběstačnostia aplikaci technických pomůcek.Všechnytyto oblasti spadají především do programu ergoterapie.Společně užívají principy Bobath konceptu. • S psychologemergoterapeut spolupracujepři zvládání kognitivních poruch,např. po poranění mozku. Psychologprovádí podrobné vyšetření jednotlivých funkcí (paměti, orientace apod.) a ET jejich rehabilitační léčbu. • Spolupráce se sociálnímpracovníkem (SP) může spočívat v realizacibezbariérovýchúprav bydliště,které ET navrhne a SP informuje,zda je na ně možno získat finanční příspěvek.Jinou oblastí je předpracovnírehabilitace,zajišťovaná ET, na níž pak navazuje vlastní výběr a realizace pracovního uplatnění s pomocí SP. Oba se podílí i na řešení vztahů s rodinou a její účasti na rhb. E R G O D I A G N O S T I C K É H O D N O C E N Í R H B T Ý M E M , P O D Í L E R G O T E R A P E U TA • V ČR byl vypracován na 1. LF UK v Praze systém označovaný jako ergodiagnostické hodnocení. Na něm se podílejí všichni odborníci rehabilitačního týmu, avšak ergoterapeut má přitom významné postavení. Hodnotí provádění ADL, jejichž zvládnutí může být důležitým předpokladem pro pracovní uplatnění. Hlavně však hodnotí modelové činnosti. Jde o standardizované jednoduché činnosti (např. výroba budky pro ptáky, zpracování textu na počítači aj.), při jejichž provádění dokážeme posoudit některé vlastnosti klienta, potřebné pro pracovní uplatnění – např. jemnou motoriku, paměť, uvažování. Výsledkem ergodiagnostickéhohodnocení je navržení dlouhodobého rehabilitačního plánu. Č E S K Á A S O C I A C E E T T – C Í L E • propagovat a prosazovat rozšíření sítě pracovišť poskytujících ergoterapeutickou péči, • vyzvednout důležitost a nezastupitelnost ergoterapie v rehabilitaci osob se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním každého věku, včetně domácí péče, • aktivně vystupovat v oblasti prevence a zdravotní osvěty v rámci ergoterapie, • prosazovat ergoterapeutické postupy v péči o osoby se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním tak, aby kvalita jejich života byla v maximálně možné míře povznesena, • vymezit úlohu ergoterapeuta v péči o osoby se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním,včetně stanovení odpovědnosti ergoterapeuta v systému péče o tyto osoby, • garantovat a podporovat odbornou způsobilost svých členů. S O U Č A S N Ý S TA V E R G O T E R A P I E V Č R , V Z D Ě L Á N Í E R G O T E R A P E U T Ů U N Á S A V E S V Ě T Ě • Všude ve světě mají ergoterapeuti samostatné vzdělání, a to nejčastěji na vysoké škole s titulem bakaláře (v USA většinou Master). Ergoterapeuti, kteří na těchto školách vyučují, získali obvykle titulu doktora či profesora. • U nás bylo možno získat ergoterapeutickou odbornost v letech 1970 - 2000 nástavbovou atestací pro absolventy dvouletého pomaturitního vzdělání „rehabilitační pracovník”. • Od r. 1992 první tříleté samostatné studium ergoterapie studium na VOŠ v Ostravě. • Od r. 1994 první vysokoškolské bakalářské studium na 1. LF UK v Praze. • Další tři školy (Ostrava, Ústí nad Labem, Plzeň) přešly po r. 2000 na studium vysokoškolské. • Z těchto vysokých škol vychází každoročně několik desítek nových kvalifikovaných ergoterapeutů a tím se obor ergoterapie rychle rozšiřuje. U P L AT N Ě N Í E R G O T E R A P E U T Ů V Č E S K É R E P U B L I C E • 1.) zdravotnickápracovištějako součást rehabilitačního týmu: • lůžková rehabilitačníoddělení: pro doléčování akutníchporuch pohybového ústrojí • rehabilitační ústavy (Kladruby, Hrabyně a Chuchelná, Luže, Slapy a j.): větší podíl osob s trvalým zdravotním postižením,např. po poranění míchy. • lázeňské léčebny, zaměřené na léčení neurologických onemocnění s trvalými následky. (Jánské Lázně, Velké Losiny, Karviná a j.) • rehabilitační centra uskutečňují program propojení léčebné rehabilitace s ostatními složkami ucelené rehabilitace,především v rámci ergodiagnostickéhohodnocení. • denní stacionáře jsou určeny pro pozdní rehabilitaci např.po poranění mozku či CMP. • psychiatrické léčebny,případně jiná psychiatrickápracoviště U P L AT N Ě N Í E R G O T E R A P E U T Ů V Č E S K É R E P U B L I C E 2 • 2.) rezort práce a sociální péče: • neziskové organizace osob se zdravotním postižením: kupř. Paraple, podíl na programu rekondičních pobytů. • Ústavy sociální péče: dlouhodobá péče o klienty s různým typem zdravotního postižení. Nejčastěji pro mentálně postižené, a to buď děti a mládež nebo dospělé, kde se ergoterapeuti zaměřují na nácvik maximální soběstačnosti, zájmové volnočasové aktivity, na které volně navazuje pracovní uplatnění. • domovy důchodců různého typu a na druhé straně některé programy, zajišťující soběstačnost seniorů a OZP v místě bydliště (např. program Židovské obce v Praze).. • Úřady práce mají za úkol zajišťovat pracovní rehabilitaci. Podobně se ET uplatňuje na chráněných pracovištích a také v zařízeních, zajišťujícíchchráněné bydlení. • Instituce pro podporované zaměstnávání • 3.) školství a vzdělávání: • ve školách a dalších zařízeních pro děti, ať už jde o speciální instituce pro děti se zdravotním postižením (např. Jedličkův ústav), ale také běžné školy. • primární podpora a zachování zdraví, zdravého životního stylu, prevenci onemocnění V Ý Z V Y A P Ř Í L E Ž I T O S T I E R G O T E R A P I E • VLIV GLOBALIZACE: • Nové příležitosti pracovat v zahraničí • Navazování a posilování mezinárodních kontaktů a jejich využití pro praxi, vzdělávání a výzkum, spolupráce pracovišť na projektech a mezinárodní výměnné programy. • Praxe založená na důkazech: • Pracovníci by měli být schopni odůvodnit oprávněnost vynaložených nákladů na plánované a prováděné intervence na základě aktuálních vědeckých poznatků • ET stále postrádá solidní výstupy výzkumu pro prokázání vlastní efektivnosti, s čímž souvisí také nedostatečně vytvořená infrastruktura (např. výzkumná centra a existence výzkumníků ergoterapeutů) V Ý Z V Y E R G O T E R A P I E • Problémem je také skutečnost,že jazykem výzkumu i ET je angličtina • Uplatňování praxe založené na důkazech klade na pracovníkyčetné nároky.Pracovník by měl být schopen: • Vyhledat aktuální odbornou literaturu a výstupy výzkumu, • Umět výstižně objasnit ostatním proces vlastního rozhodování, • Vyhodnotit důkazy dostupné v literatuře pro vlastní praxi. F I L O S O F I E E T Filosofie ET vychází z pohledu ETT na to, co je přijatelné a žádoucí pro kvalitu života. Určuje hodnoty, přesvědčení a obvyklé postupy profese, které se jak přenášejí do chování ETT, tak do jeho výběru teoretických a praktických postupů." (Krivošíková) Filosofickým základem je vnímání člověka jako celku. Existují 2 fundamentálně odlišné filosofické perspektivy: Redukcionistický pohled Holistický pohled "Redukcionismus je obecně objektivní pohled na konkrétní skutečnost, kterou můžeme rozdělit do pozorovatelných částí. Celek může být pochopen pouze prozkoumáním jeho částí. Svět funguje pomocí pravidel a zákonů, které budou nakonec objeveny." (Krivošíková, s. 80) "Holistický pohled je subjektivní. Skutečnost je proměnlivá, vnímaný svět je nedělitelný a konkrétní části mezi sebou vzájemně reagují a tvoří celek. Jednotlivé části nemůžeme chápat izolovaně." (Krivošíková, s. 80) Tento pohled vzniká ve 20. století jako reakce na redukcionismus. Filosofie ET vychází z jeho principů a humanismu. F I L O S O F I E E T • Zaměstnávání zahrnuje jakoukoliv aktivitu, kterou se člověk běžně zabývá. Jedná se o aktivity zaměřenéna práci,hru nebo odpočinek. • Zaměstnávání má více rozměrů:odehrává se v určitémčase (časová dimenze), v určitésituaci (kontextová dimenze), je ovlivňováno vnitřními potřebami jedincea odráží jeho individualitu (hodnoty, preference,zkušenosti atd.) a také naplňujesociální role jedince (sociální dimenze). • V ET se oblasti zahrnuté pod pojmem zaměstnávání nazývají odborným termínem OBLASTI VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ a obvykle se dělí do tří skupin: • Všední denní činnosti(ADL) • Práce a produktivníčinnosti • Hra a volný čas F I L O S O F I E E T • Pohled na člověka jako na individualitu:tento pohled vychází z humanisticképsychologie,která se objevuje ve 20. století s konceptem osobní svobody, svobodného rozhodování a kreativity. • Hlavními představiteli jsou Abrahám Maslow a Carl Rogers. • "ETT respektujeautonomii a individualitučlověka. Respektuje ho jako partnerapři plánování cílů terapie a věří, že je schopen se samostatně rozhodovat."(K., s. 82) C Í L E E R G O T E R A P I E • Formulovat dle zjištěných problémů pacienta • Součástí plánu je návrh vhodných opatřeních k dosažení cílů. • Cíle - vlastnosti: S.M.A.R.T. • Konkrétní, srozumitelné, měřitelné, dosažitelné + časové omezení + strategie intervence • Formulace cíle zpravidla obsahuje 3 komponenty: • Činnost, problém & kritérium měřitelnosti (kupř. • bezpečnost, úroveň asistence, kompenzační pomůcka) • V případě potřeby lze plán i terapii upravit dle vývoje zdravotního stavu & nových skutečností K R ÁT K O D O B Ý & D L O U H O D O B Ý E T P L Á N • Obecně KEP & DEP: • Vzít v úvahu i pohled pacienta a jeho priority • Krátkodobý ET plán: zpravidla 1-4 týdny, pravidelně aktualizován dle měnícího se stavu pacienta, = kroky vedoucí ke splnění cílů dlouhodobých • Zaměření cílů: S.M.A.R.T. • Na funkci: = zlepšení schopnosti vykonávat funkční činnost • Na zlepšení: očekávané zlepšení • Dlouhodobý ET plán: často vymezen do doby propuštění, = obecné funkční cíle = očekávané funkční schopnosti pacienta při ukončení léčby = hlavní výsledky terapie M O D E LY Z D R A V O T N Í P É Č E , K T E R É O V L I V N I LY E T P R A X I : Medicínský model (biomedicínský) Biopsychosociální model Ekologicko-sociální nebo rehabilitační model Přístup zaměřený na člověka (nejvhodnější pro potřeby ET) K A N A D S K Ý M O D E L V Ý K O N U Z A M Ě S T N Á V Á N Í • CMOP = Canadian Model of Occupational Performance • V roce 1997 ho vytvořila kanadská asociace ETT, dále ho potom rozpracovala kanadská ETT Elizabeth Townsendová • Používá výhradněpojem klient (jednotlivec,instituce, organizacenebo komunita) • Úlohou terapeuta:zohlednit klientovo individuálnípřání a potřeby,snaží se o aktivní přístup a nové možnosti při hledání podpory.Vytváří základní kostru pro umožnění zaměstnávání všem osobám. • Bere v potaz 3 základní konceptyv ET: • klient, zaměstnávání,prostředí L I T E R AT U R A • Brabencová, M., Neverišová, K. (2014). Základní pojmy a oblasti působení v ergoterapii. Brno, FSpS MUNI. • Klusoňová, E. (2011).Ergoterapie v praxi. Brno, Czech Republic: NCONZO. • Krivošíková,M. (2011).Úvod do ergoterapie. Praha, Czech Republic: Grada a.s. D Ě K U J I Z A P O Z O R N O S T !