VYUŽITÍ PRVKŮ OSTATNÍCH TERAPIÍ V ET Mgr. Marie Krejčová KONCEPT DLE BOBATHA NDT = Neurodevelopmental treatment Založen Bertou a Karlem Bobathovými ve 40. letech 20. století Neustále se vyvíjející koncept BOBATH KONCEPT Koncept = myšlenky, principy BK je perspektivní, interdisciplinární, problémy řešící přístup k hodnocení, léčbě & individuálnímu vedení pacienta s omezenou schopností plně PARTICIPOVAT na každodenních životě díky poruše motorických, senzorických, percepčních & kognitivních funkcí, vyplývající z poruchy CNS. Motorické chování člověka: vykonání určitého úkolu - CÍLE, NE jednotlivých komponent. ZÁKLADNÍ PRINCIPY BOBATH KONCEPTU BOBATH KONCEPT • 24 hodinový přístup vyžadující spolupráci interprofesionálního týmu • Důležitý je FEEDFORWARD • Využívá polohování, zatěžování, inhibici reflexů & senzorické facilitace • Vyhýbá se patologickým vzorcům: • Flekčním na HKK • Extenčním na DKK • Snaha o co největší stimulaci CNS k rozvíjení tvorby nových neuronových sítí a náhradních center v mozku + využití plasticity mozku • Cílem konceptu je obnova či zachování funkčních schopností & dovedností pacienta (normální pohyb a tím i normální funkce). • ALE! Snaha maximálně využít potenciálu daného konkrétního jedince (nikdy ne kvalita nad funkcí!) • Cílem terapie je optimalizace funkce zlepšením posturální kontroly a selektivního pohybu s využitím facilitace. VYŠETŘENÍ & TERAPIE BOBATH KONCEPTU • Stanovení hlavního problému • Stanovení cíle: S.M.A.R.T. ve spolupráci s klientem a jeho rodinou • Specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický, časově ohraničený • Zhodnocení a vyhodnocování efektu terapie VYUŽÍVANÉ TECHNIKY • PLACING: = pohyb, který provádí terapeut s končetinou či trupem (+ vyšetření a terapie posturálních reakcí) • GUIDING: = pohyb vedený terapeutem dávající pacientovi vjem normálního pohybu & HANDLING: = způsob držení, využití terapeutových rukou • ZEVNÍ OPORA: = pasivní opora usnadňující pohyb, kupř. ortéza, opora o stůl, či aktivní opora, kupř. tělo terapeuta jako opora • STUPNĚSVOBODY:snížit či zvýšit dle schopností pacienta • POSTURÁLNÍKONTROLA • DYNAMICKÁ STABILITA & APROXIMACE:= tlak do kloubu spojený s pohybem = zlepšení propriocepce i tonu NDT VÝHODY & NEVÝHODY • VÝHODY: • Prevence vzniku abnormálních pohybových vzorců a deformit • NEVÝHODY: • Nutno správně provést + dostatečná intenzita + spolupráce týmu + nutnost speciálního výcviku u většiny technik + praxe + riziko zvýšené pacientovy frustrace (návrat funkce trvá dlouho) METODA DLE AFFOLTEROVÉ • Autorkou metody Felicie Affolter • Založena na teorii kognitivního vývoje dle Jeana Piageta původně pro děti s poruchami učení • Hierarchický stupňový model vývoje u dětí - stupně na sebe navazují, nižší stupeň předchází vyššímu, ale empirie - neplatí vždy • = nonverbální terapie zaměřená na taktilní a vizuální vnímání, usilující o zvětšení kapacity možností příjmu a zpracování informací z okolí prostřednictvím tréninku každodenních situací METODA DLE AFFOLTEROVÉ • Interakce dítěte a prostředí: při hledání a změně pozice těla, dochází ke změně svalového tonu (u aktivity zvýšen, u opory snížen). Tato fáze hledání informace o pozici těla je velmi důležitá pro vývoj. • U poškození CNS je omezeno vnímání a tedy i snížené zpracování informací ze svého okolí • Metoda je založena na: smyslovém vnímání, hmatu, odporu • Zaměřená spíše na proces (učení), než na výsledek • Cílem je zlepšení vnímání a zpracování informací • Idea: plán je nositelem pohybu. Tedy po zlepšení vnímání a zpracování informací, jsou usnadněny podmínky reedukace porušených funkcí. METODA DLE AFFOLTEROVÉ ELEMENTY, KTERÉ OVLIVNUJÍ KOMPLEXNOST PODNĚTŮ • Počet podnětů: jejich počet, místo odkud vycházejí... • Faktory ovlivnitelné v situaci učení: kupř. mnoho lidí v okolí vyvolá stres • Faktory vztažené k úkolům, které jsou zadané pacientovi - dostatečné informace • Princip metody: • Úzký kontakt mezi terapeutem a pacientem • Vedení pacienta terapeutem (kupř. obě HKK provádějí činnost zároveň). • Vhodné diagnózy: • Pchch učení, pchch vědomí, pchch pozornosti a percepce, TBI (traumatic brain injury), CMP, autismus 2 typy vedení (guidingu) dle Affolterové 1.) OŠETŘOVATELSKÝ 2.) ELEMENTÁRNÍ OŠETŘOVATELSKÝ GUIDING • Poskytnutí hmatatelných informací • Využití u těžkého poškození mozku & u apalického stavu • Terapeut vykonává aktivitu sám • Nesmí pacienta stresovat • Během každodenních aktivit (mytí, přebalování, oblékání)… • Snaha o poskytnutí co nejvíce opěrných bodů pro pevné a stabilní okolní prostředí (= poskytnutí potřebných taktilních informací) • Využití: polohovací pomůcky, peřiny, polštáře, postranice postele... • Snaha o hmatatelné topologické změny: při pohybu pacienta co nejvíce vnímatelných změn: nenadzvedávání jednotlivých částí těla, ale sunutí po podložce... (bilaterálně) ELEMENTÁRNÍ GUIDING • Zapojování do procesu vykonávání činností • Nejčastěji sed (pacient nejstabilnější) + v rohu • U vedení bývají obě HKK využívané zároveň • Aktivita a cíl terapie sděleny předem (pacient není vystaven stresové situaci), během terapie nehovoří - lepší zapojení mozku • Nezbytným prvkem je poskytování informací o pozici těla terapeutem (odporem, popř. narušením pevné pozice pacientova těla, kupř. "zatřesením pánve": pacient je tak nucen nalézt novou pevnou pozici) • Důležité využívat reálné pomůcky a věci z běžného života (těsto, zelenina...) - osahat, přivonět, ochutnat... • Důležité: • Stabilita podložky a těla pacienta • Poskytnutí co nejvíce vjemů z okolí (materiál, místo...) • Nevýhody: časově náročné (přesun trvá i 60 min.) + fyzická kondice a schopnost terapeuta + nutnost certifikovaného kurzu METODA BAZÁLNÍ STIMULACE • Terapie na lůžku vytvořená v 70. letech 20. století speciálním pedagogem Andreasem Fröhlichem • V ČR Institut bazální stimulace na: www.bazalni-stimulace.cz • Využití zejména u dětí s kombinovanými vadami, u apalického a vegetativního stavu, u pac. minimálně komunikujícího, u dlouhodobě ležících, dezorientovaných, u klientů neklidných a dezorientovaných, u demence a u klientů v intenzivní péči. • Cílem je podpora a umožnění vnímání pro rozvoj vlastní identity, umožnění navázání komunikace, zvládání orientace v prostoru a čase, zlepšení funkcí organismu... VNÍMÁNÍ • Schopnosti vnímání dle stupně dosaženého vývoje (od 9. týdne těhotenství) • Nejdříve vjemy vibrační (hlas matky), poté somatické (plodová voda, cucání palce), a vestibulární (změny polohy těla matky) • Vnímání pomocí smyslů až v postnatálním období (auditivní, olfaktorické, taktilně-haptické, optické) • Základní kanály pro vnímání (dle konceptu BS) = přijímání informací pacientem: somatické, vestibulární & vibrační • Pokud není pac. schopen přijímat kvalitně informace z okolí - dochází ke strachu, neklidu, zmatenému chování... DESATERO BS DLE FRIEDLOVÉ • Přivítat se a rozloučit se s pacientem vždy stejnými slovy • Při oslovení použít iniciální dotek • Hovořit zřetelně, jasně, pomaleji • Nezvyšovat hlas, mluvit přirozeným tónem • Tón hlasu, mimika, gestikulace odpovídá významu slov • Využívat formu komunikace, na kterou byl pacient zvyklý (z anamnézy) • Ne zdrobněliny • Nemluvit s více osobami najednou • Redukovat rušivé zvuky okolního prostředí • Umožnit pacientovi reagovat na slova POSTUP PŘI TERAPII U BAZÁLNÍ STIMULACE Vyšetření: anamnéza, vyš. reakcí na podněty terapeuta, PROM, AROM, mobility na lůžku, kognitivních reakcí, percepčních funkcí, smyslů a soběstačnosti. Sledování pacientových nonverbálních a tělesných projevů (tch pacientovi příjemná či ne?) Příjemný pocit: mžikání očima, hluboký dech, vzdychání, sténání, bručení, otvírání úst a očí, pousmání, úsměv, relaxace svalového tonu, změna tepové frekvence. Nepříjemný pocit: zavírání očí a úst, neklidné a nepravidelné dýchání, pláč a křik, zvyšování svalového tonu, křečovité držení těla, všeobecný motorický neklid, manipulace na vlastním těle a sebepoškozování, změna tepové frekvence... ZÁKLADNÍ TECHNIKY KONCEPTU BAZÁLNÍ STIMULACE • Biografická anamnéza: formulář s otázkami o zvycích klienta (vyplněn rodinnými příslušníky): BS využívá pro stimulaci podněty pacientovi známé a příjemné, kupř. oblíbené jídlo, pití, vůně, hudba, pořad, denní režim... • Iniciativní dotyk: zřetelný dotyk přiměřeného tlaku s verbálním doprovodem • Technika modulace: u dlouhodobě ležících pro rozeznávání hranic svého těla (modulace tělesného schématu), kupř. polohování (poloha hnízdo & mumie) = principy polohování + využití kuličkových polštářů • Stimulace vibracemi: využití vibračních pomůcek, kupř. polštářů, ladičky... NADSTAVBA K ZÁKLADNÍM TECHNIKÁM BS • Stimulace smyslů (zraku, sluchu, čichu, chuti, hmatu): vícekrát denně kratší dobu, nepřestimulovávat (max 3-5 stimulů za terapii), stimuly obměňovat. Zjistit i alergie klienta. • Během terapie případnou jedoucí televizi vypínat, vybírat pořady. • Zraková stimulace:foto, filmy, hračky, předměty, nářadí, potraviny, předměty denní potřeby, různé barvy... • Sluchová stimulace:řeč, hudba • Chuťová stimulace:oblíbené chutě (gáza či vatová štětička do esence) • Čichová stimulace:parfém, krém, vůně potravin, vůně pracovních materiálů pacienta • Taktilní stimulace:tělesné doteky (hlazení, držení, masáž, poklep, česání vlasů), různé materiály (peří, smirkový papír, žínka, kartáč, kožešina), různá teplota... VYUŽITÍ PRVKŮ OSTATNÍCH TERAPIÍ • BIOMECHANICKÝ PŘÍSTUP • Izotonická & izometrická cvičení: • Ke zvýšení svalové síly • Pro objem svalové hmoty • Ke zvýšení výdrže a toleranci zátěže • Zásady: přiměřenost zátěže, stupňování náročnosti • Reziduální problémy řešit pomocí ortéz a kompenzačních pomůcek LITERATURA • Kristková, V. (2016). NDT - Bobath koncept v pediatrické praxi. Přednáška, dostupná na: https://slideslive.com/38896046/ndt-bobath-koncept-v- pediatricke-praxi • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha, Czech Republic: Grada a.s. • Švestková, O., Svěcená, K. (2013). Ergoterapie. Praha, FTVS UK DĚKUJI ZA POZORNOST!