BOBATH KONCEPT Mgr. Marie Krejčová OSNOVA PREZENTACE • Koncept dle Bobatha úvod • Postuláty Bobath konceptu • Projevy poruchy centrální posturální kontroly • Základní principy NDT • Vyšetření & terapie u NDT • Cíle Bobath terapie • Účinek terapie u NDT • Využívané terapeutické prvky & techniky • Bobath koncept u centrálních hemiparéz dospělých - klinika • Indikace Bobath konceptu • NDT výhody & nevýhody BOBATH KONCEPT ÚVOD 1 Koncept = myšlenky, principy BK je perspektivní, interdisciplinární, problémy řešící přístup k hodnocení, léčbě & individuálnímu vedení pacienta s omezenou schopností plně PARTICIPOVAT na každodenním životě díky poruše motorických, senzorických, percepčních & kognitivních funkcí, vyplývající z poruchy CNS. Motorické chování člověka: vykonání určitého úkolu - CÍLE, NE jednotlivých komponent. KONCEPT DLE BOBATHA ÚVOD 2 NDT = Neurodevelopmental treatment Založen Bertou a Karlem Bobathovými ve 40. letech 20. století Neustále se vyvíjející koncept Účelově orientovaný přístup, tzv. Task Oriented Approach Přístup motorické kontroly či motorického učení POSTULÁTY BOBATH KONCEPTU 1 Mechanismus centrální posturální kontroly: = řada dynamických posturálních reakcí sledující společný cíl udržet rovnováhu a přizpůsobit posturu před pohybem, během pohybu & po jeho dokončení. Automatické reakce: vzpřimovací, rovnovážné, obranné. U dítěte se postupně vyvíjejí - postupná kontrola postury ve vztahu k okolí (prostoru, gravitaci, povrchu...) POSTULÁTY BOBATH KONCEPTU 2 Předpoklad: centrálně podmíněné poruchy motoriky se projeví těmito patologickými známkami: Abnormální svalový tonus: zvýšený či snížený, může kolísat Přítomnost vývojově nižších tonických reflexů + s tím spojených patologických pohybových vzorců Poruchy reciproční inervace: hypertonické pchch – kokontrakce, hypotonické pchch – athetosa Výskyt asociovaných reakcí při volních pohybech ve smyslu nežádoucích synchronních pohybů i ve vzdálenějších oblastech PROJEVY PORUCHY CENTRÁLNÍ POSTURÁLNÍ KONTROLY • Abnormální svalový tonus: spasticita, hypotonie, kolísající tonus • Abnormální reciproční interakce svalů: nezajištění automatické adaptace svalů během posturálních změn plynulou kontrolou agonistů a antagonistů k provedení plynulého, správně načasovaného a nasměrovaného pohybu • Snížená různorodost posturálních a pohybových vzorů: redukovaná pohybová selektivita • Přítomnost asociovaných reakcí: nežádoucí synchronní pohyby i ve vzdálenějších oblastech ZÁKLADNÍ PRINCIPY BOBATH KONCEPTU BOBATH KONCEPT PRINCIP • 24 hodinový přístup vyžadující spolupráci interprofesionálního týmu • Důležitý je FEEDFORWARD • Využívá polohování, zatěžování, inhibici reflexů & senzorické facilitace • Vyhýbá se patologickým vzorcům: • Flekčním na HKK • Extenčním na DKK • Snaha o co největší stimulaciCNS k rozvíjení tvorby nových neuronových sítí a náhradních center v mozku + využití plasticity mozku • Cílem konceptuje obnova či zachovánífunkčních schopností& dovednostípacienta (normální pohyb a tím i normální funkce). • Normální pohyb je interakce mnoha procesů (motorické, percepční, kognitivní) mezi individuem, úkolem & prostředím. Úkol, který nemotivuje = odlišný výstup (prostředí omezující & facilitující) • ALE! Snaha maximálněvyužít potenciáludaného konkrétního jedince (nikdy ne kvalita nad funkcí!) • Cílem terapie je optimalizacefunkcezlepšením posturálníkontroly a selektivního pohybu s využitím facilitace, tedy zefektivnění kompenzačních strategií k provedení funkčních aktivit VYŠETŘENÍ & TERAPIE U BOBATH KONCEPTU 1 • Při vyšetření je u dětí důležité navázání kontaktu. Hravost na prvním místě! • MOTORICKÝ PROJEV PACIENTA: Sledovat způsob pohybu - plynulost, bezpečnost? • PACIENT, CO BY CHTĚL ZLEPŠIT? • VYŠETŘENÁ FUNKCE V CO NEJREALISTIČTĚJŠÍCH PODMÍNKÁCH: Co dítě naopak neumí a proč, co chybí, je nedostatečné, je potřebné, jak dítě kompenzuje? • Vyšetření povrchového a hlubokého čití • Všímat si kognitivních schopností dítěte (adaptace vůči okolí, porozumění zadaným úkolům, koncentrace, schopnost zodpovědět otázku...) VYŠETŘENÍ & TERAPIE BOBATH KONCEPTU 2 • Stanovení hlavního problému • Stanovení cíle: S.M.A.R.T. ve spolupráci s klientem a jeho rodinou • Specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický, časově ohraničený • Zhodnocení a vyhodnocování efektu terapie CÍLE BOBATH TERAPIE • Obnova, příp. zachování funkčních schopností a dovedností pacienta • Snaha maximálního využití potenciálu daného konkrétního jedince (BB: snaha o obnovu "normálního" pohybu) ÚČINEK TERAPIE U NDT • Optimalizace svalového tonu • Stimulace ke zlepšení vnímání polohy, žádoucího zvýšení svalového tonu: klíčové body kontroly = segmenty, z kterých může terapeut ovlivňovat svalový tonus: hlava-šíje, pletenec pažní, pletenec pánevní • Zefektivnění kompenzačních strategií k provedení funkčních aktivit (v mnoha variantách) • Automatické balanční reakce • Využití principů motorického učení (princip variability & adaptability) VYUŽÍVANÉ TERAPEUTICKÉ PRVKY & TECHNIKY 1 • PLACING: = je automatická schopnost pacienta sledovat a udržovat pohyb, který provádí terapeut s končetinou či trupem (+ vyšetření a terapie posturálních reakcí: míra antigravitační kontroly? Míra svalového napětí?) • HOLDING: = zastavení pohybu v určitém okamžiku • GUIDING: = vedení pacienta normálním pohybem dávající pacientovi vjem normálního pohybu, způsob aktivního učení & HANDLING: = způsob držení, využití terapeutových rukou – tzv. alignment: seřazení segmentů vůči sobě: vždy facilitovat tam, kde má pacient největší problém • ZEVNÍ OPORA: = pasivní opora usnadňující pohyb, kupř. ortéza, opora o stůl, či aktivní opora, kupř. tělo terapeuta jako opora (pacientovi umožní provést pohyb ekonomičtěji) • Podpůrné pomůcky pro rozvoj pohybové koordinace: klíny, válce, gymnastické míče, různé labilní plochy, podpůrné funkční dlahy, lokomoční pomůcky... VYUŽÍVANÉ TERAPEUTICKÉ PRVKY & TECHNIKY 2 • STUPNĚ VOLNOSTI: snížit či zvýšit dle schopností pacienta • DYNAMICKÁ STABILITA & APROXIMACE: = tlak do kloubu spojený s pohybem = zlepšení propriocepce i tonu • STIMULACE SOMATOSENZORICKÝCH VSTUPŮ: • Aproximace: = optimalizace svalového tonu, propriocepce • Trakce: = většinou facilituje Flx-ory, proto spíše sporadicky • Tapping: = krátké rychlé tahy nad svalem, který je oslabený • KLÍČOVÉ BODY KONTROLY: místa na těle pacienta či jednotlivé tělesné segmenty, z nichž můžeme normalizovat svalový tonus a provedení normálního pohybu (nastavovat zejm. proximální segmenty: RAK, KYK, hlava..., později akrum) • VYUŽITÍ CKC: jednodušší (než OKC) z hlediska kontroly pohybu. U OKC nutná kvalitní kontrola dynamické stability proximálních částí BOBATH KONCEPT U CENTRÁLNÍCH HEMIPARÉZ DOSPĚLÝCH - KLINIKA • Maximální snaha o systematické zlepšování funkce paretické strany: vše umístěno na straně paretické • Maximální eliminace kompenzace ztracené hybné funkce pomocí zdravé strany • Činnosti schopen či neschopen vykonávat, nalézt kompenzaci jen v menší míře či vhodnějším způsobem? • Často nutné odstranit spasticitu (brání normálním účelným pohybům), lépe prevence masových pohybových reakcí a nežádoucích asociovaných pohybů (obojí přispívá k rozvoji spasticity) • Důležitým aspektem ROVNOVÁŽNÉ REAKCE (= tzv. oporové reakce paže a ruky): stimulace a facilitace přenosem váhy a některých pohybových činností na postiženou stranu, tedy utváření úplného a správného tělesného schématu paretické strany INDIKACE BOBATH KONCEPTU Centrální poruchy hybnosti u dětí Poruchy centrálního motoneuronu u dospělých: • Hemiplegie (CMP) • Sclerosis multiplex NDT VÝHODY & NEVÝHODY • Prevence vzniku abnormálních pohybových vzorců a deformit VÝHODY: • Nutno správně provést + dostatečná intenzita + spolupráce týmu + nutnost speciálního výcviku u většiny technik + praxe + riziko zvýšené pacientovy frustrace (návrat funkce trvá dlouho) NEVÝHODY: LITERATURA • Dvořák, R. (2003). Základy kinezioterapie. FTK UP, Olomouc. • Kolář et. Al., (2010). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. • Kristková, V. (2016). NDT - Bobath koncept v pediatrické praxi. Přednáška, dostupná na: https://slideslive.com/38896046/ndt-bobath-koncept- v-pediatricke-praxi • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha, Czech Republic: Grada a.s. • Švestková, O., Svěcená, K. (2013). Ergoterapie. Praha, FTVS UK DĚKUJI ZA POZORNOST!