B R U G G E R KONCEPT ŠKOLA ZAD MGR. MARIE KREJČOVÁ OSNOVA BRUGGER: Definice konceptu Charakteristika vzpřímeného drženídleBruggera Diagnostika lndikace& kontraindikace Zá klad ní prvky terapeutického postu pu + příklady • Definice,cíl, prostředky • lndikace&kontraindikace • Podmínky úspěchu • Bolest • Optimalizace pohybu • Metodika Školy zad • Bruggerůvsed • Základy biomechaniky • SDT srovnání Bruggerova& Kolářova pojetí • Pohybové stereotypy BRÜGGER KONCEPT (BK) Diagnostic rapeutický koncept vyvinutý na základě pozorování dr. Aloisem Bruggerem • Základní myšlenka: • Působením patologicky změněné aferentní signalizace dochází v pohybové soustavě ke vzniku reflektorických ochranných mechanismů (tzv. nociceptivní somatomotoricky blokující efekt), dochází k vyvolání ochranných reakcí, následně změnám fyziologických průběhů pohybů & držení "^DŮSLEDEK: celková neek( >ohvbu. Cílem terapie je eliminac signalizací & snaha o dosaž zpřímeni rženítěla. ///// VZPŘÍMENÉ DRŽENÍTĚLA DLE BRUGGERA Charakterizováno přítomností thoracolumbální lordózy od os sacrum až po Th5. Chápe jako globální pohybový vzor Protiklad sternosymfyzálníhozátěžového držení Harmonické protažení 2 proti sobě jdoucích lordotických úseků: Harmonické protaženi 2 proti sobe jdoucích lordotických useku: thoracolumbálního (od sacra po Th5) & cervicokraniálního (od Th5 kraniálně) Tzv. velká diagonální smyčka (6 skupin svalů): svaly zvedající hrudník, zevní rotátory RAK, fixátory lopatky, břišní svaly, svaly klopící pánev vpřed, funkční třmen nohy. Svaly jako smyčky, které spolupracují ///// VZPŘÍMENÉ DRŽENÍ TĚLA DLE BRUGGERA //// r PRÍKLADY CVIČENÍ S THERABANDEM ///// DIAGNOSTIKA cílem JE zhodnocení patologických aferentních vlivů & URČENÍ TZV RUŠIVÝCH FAKTORŮ DIAGNOSTIKA SCHÉMA INSPEKČNÍ VYŠETRENÍ • Cílem je určení patologických aferentních vlivů • Zevní: oblečení, obuv, nábytek, vynucené pracovní polohy, pohybové zvyklosti... • Vnitřní: orgánová onemocnění,zranění,jizvy, trofické poruchy, psychické onemocnění... FUNKČNÍ VYŠETRENÍ • Hodnoceníhabituálního (návykového) drženíve stoji, vsedě... • Hodnocení korigovaného drženíve stoji, vsedě... • Pružení 5. hrudního obratle posouzení pevnosti páteře, klopení pánve vpřed, zkouška retropozice ramen... ///// Anamnéza; detailně hodnoceny ADL, zhodnocení domácího & pracovního prostředí DIAGNOSTIKA FUNKČNÍ ONEMOCNĚNÍ HYBNÉHO SYSTÉMU ORTOPEDICKÁ ONEMOCNENÍ NDIKACE Skoliózy NEUROLOGICKÁ ONEMOCNENÍ Centrálni leze Parkinsonova nemoc ///// ZÁKLADNI PRVKY TERAPEUTICKÉHO POSTUPU Korekce držení těla Přípravná opatření Pasivníterapeutické postupy • Horká role • Neurologické kontrakční postupy Aktivníterapeutické postupy • Agisticko-excentrické kontrakční postupy • Cvičenís therabandem • Activitiesof daily living • Základ n í (aktivní) cviky • Terapeutická chůze dle Brúggera KOREKCE DRŽENÍTĚLA Instrukce o správném drženi těla Model 3 ozubených kol reprezentující3 základní pohyby: klopení pánve vpřed, zvednutí hrudníku, protažení šíje Thoracolumbální lordóza: protažená od os sacrum po Th5 Možne vlivy končetin na drženi těla ^^^^ ^^^^ PŘÍPRAVNA OPATŘEN Polohování ve vzpřímeném držení těla + speciální tepelné aplikátory (fango obklady, 65 °C) kladené na 4 klíčové oblasti: • sternokostálnískloubení • extenzory šíje • bederní páteř • oblast symfýzy • adduktory stehen Zejména relaxační účinek ///// ^^^^ ^^^^ o PASIVNÍ TERAPEUTICKÉ POSTUPY Horká role pro ovlivnění edémů v důsledku opakujících se pohybů (tzv. Obolenskaja-Goljanitzki efekt = OGE), případně v kombinaci s příčnou masáží Neurologické kontrakční postupy: rychlé, chvějivé pohyby 1 AKTIVNÍ TERAPEUTICKÉ POSTUPY AEK: pro zlepšení funkčního svalového synergismu agonistů & antagonistů Cvičení s therabandem: forma autoterapie, střídavá excentrická & koncentrická kontrakce ADL: nácvik všedních denních činností s integracíSDT Terapeutická chůze dle Brúggera: ovlivněn] globálních pohybových vzorců KOREKCE SEDU DLE BRUGGERA S VYUŽITÍM THERABANDU výchozí poloha -fy: pohodlný sed s rukama volně podél těla Navinutí Therabandu: Posadit se na střed Therabandu. Uchopit konce Therabandu a překřížit je na zádech. Pruhy Therabandu dále položit přes ramena. Nyní Theraband překřížit na hrudníku ve výši hrudní kosti. Theraband uvést do lehkého tahu vpřed a dolů. Nakonec Theraband zafixovat tím, že se volné konce vloží pod stehna z vnější strany a přisednout je. Theraband vyvolává lehký tah na trup ve směru ohnutí vpřed. konečnapoloha Napřímit se proti odporu Therabandu. Lehce naklopit pánev vpřed (sed na sedacích hrbolech). Napřímit se v oblasti hrudníku. Pohodlně a stabilně roznožit dolní končetiny, tak aby bérce směřovali kolmo k zemi. Snažit se udržet tříbodou oporu (pata, palcový a malíkový kloub). Udržettoto nastavení po dobu několika vteřin. Povolit trup ze vzpřímeného do pohodlného sedu. ///// AKTIVACE SVALU PRO VZPŘÍMENÉ DRŽENI TELA POMOCÍ THERABANDU • přesně uprostřed Theraband přisednout. • vést křížem přes přední stranu trupu k protilehlým ramenům, dále překřížit na sternu a omotat theraband z vnější na vnitřní stranu a konce omotat v oblasti MTC kloubů u rukou • S nádechem se pokusit napřímit v sedu tak, aby se napínala posilovači guma na trupu. • Udržet lokty u těla a předloktí rozevírat směrem od těla (dlaně směřují ke stropu), guma se napíná • Přitáhnout špičky nohou a vytočit směrem ven (paty naopak dovnitř), lehce natáhnout kolena. • Několikrát zopakovat (5-8x). • Pravidelně dýchat. ///// PŘÍPRAVA HORKÉ ROLE NA AKUTNÍ BLOKÁDY PÁTEŘE APLIKACE HORKÉ ROLE NA HRUDNI PATERA ŽEBRA PŘI AKUTNÍ BLOKÁDĚ POJEM ŠKOLA ZAD = BACK SCHOOL 1 je preventivní koncepcí boje s bolestí v pohybové soustavě uje vznik bolestí v hybné soustavě latizuje metody, které mají od obtíží pomoci trvale je zásady chování se ke svému tělu v nejčastějších denních situacích je vhodné x nevhodné zátěžové polohy ičuje vhodné cvičení Systematizuje metody pro minimalizování & prevenci algické symptomatolog Pacienti s chybnými pohybovými návyky Funkční poruchy pohybového systému (= FPPS) U pacientů se strukturálními poruchami s přetrvávajícími neekonomickými pohybovými návyky Pro pacienty ohrožených statickým či dynamickým přetěžováním pohybového ústroji Hypermobilní jedinci KONTRAINDIKACEŠKOLY ZAD Pacienti s akutními bolestmi Poruchy CNS, kdy je ovlivněno řízení hybnosti (RS,...) Aktivně nespolupracující jedinci ^^^^ ^^^^ PODMÍNKY ÚSPĚCHU ŠKOLY ZAD • Edukace optimalizace pohybu (ekonomičnost pohybu) • Edukace správných poloh. "Poloha následuje pohyb jako stín." • Nutnost dobré vstupní informace k provedení KVALITNÍHO pohybu • Nutnost svalové koordinace & dobré řízení mozkem (nižšísvalová unavitelnost, lepší aktivní relaxace, menší nocicepce) BOLEST jako VÝRAZ OCHRANNÉ REAKCE ORGANISMU Neekonomické zatěžovaní Chybné pohybové stereotypy dalsi přetíženi struktury BOLEST + přechod funkční poruchy do strukturální ^^^^ ^^^^ OPTIMALIZACE POHYBU Pohyb vykonávaný tak, abychom udrželi zatížení organismu v mezích, kdy toto zatížení nepovede k jeho trvalému poškození = ekonomizace zatěžování v kloubně svalové jednotce Co nejmenší energie nutná k provedení pohybu či zaujetí statické zátěžové polohy Vyhýbat se opakovaným stereotypním pohybům: dochází ke svalové únavě & poškození hybného systému ///// METODIKA ŠKOLYZAD -VÝZNAM AFERENCE Uvědomování si vlastního těla: autodiagnostika svalového napětí v různých posturálně zatěžujících situacích. Svalová hygiena: protažení zkrácených svalů. Navození rozumné svalové rovnováhy a vzpřímenítěla: • Ovlivnění propriocepce: kupř. ba lanční plochy • Ovlivnění dýchacích stereotypů: brániční dýchá ní • Trénink nejčastějších pohybových návyků: sed, vstáváníze sedu, z lehu, předklon, zvedání a přenášení břemene, práce ve stoji a sedu, chůze... Metody zvládnutí stresu ODLEHCUJICI BRUGGERŮV SED Iniciálně protažení zkrácených svalů Mírný sklon sedací plochy vpřed (klopení pánve vpřed -prodloužení sternosymfyziární distance, protažení břišních svalů + břišní dýchání) Klouby kyčelní výše než klouby kolenní Paty pod koleny Abdukce v kyčlích 45 0 Osa chodidel v ose stehen Korekce postavení hlavy Upravení držení RAK do lehké ZR Dynamicky měnit postavení pánve, protahovat šíji STRUČNÉ ZÁKLADY BIOMECHANIKY • Principem biomechaniky je správně zatěžovat hybný systém a nepřetěžovat • 1) v ose - vzniká zátěží v ose páteře tlakem a tahem, na ploténku je to rovnoměrně rozložené (nehrozí poškození). Síla je rovnoměrně rozložena. • 2) v ohybu - je škodlivější, protože tlak není všude stejný. Asymetrickým zatěžováním vzniká škodlivé napětí v ohybu s možným poškozením struktur. ^^^^ ^^^^ o STRUČNE ZÁKLADY BIOMECHANIKY Odstranění problému: 1. ) stejné zatížení na druhé straně (např. nákup do 2 tašek) 2. ) vyvážení tahem na druhé straně (např. vzpřímení trupu aktivací svalů vzpřimovačů trupu) 3. ) podepřením zatížené strany (např. podepřením hlavy při práci vsedě, podepřením rukou o stehno při práci v předklonu na zahrádce, podepřením jednou rukou o okraj vany při jejím čištění apod.) ///// SPRÁVNE DRŽENI TELA SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA V SEDU A = Brúgger koncept (při napřímené páteři doporučuje zvednutí hrudního koše) B = Kolář (napřímení Th páteře v max. kaudálním postavení hrudníku) ///// POHYBOVÉ STEREOTYPY DLE ŠKOLY ZAD MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO SEDU U POČÍTAČE 1 kre n i páter ramena a šijaw svaly lokly na npefce V TO* -úhlu bederní apatka pánev nakláněná dopředu chodidla v prodlouženi Ijptek, na padloice MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO N SEDU U PC 3 Zvyiuje klopen* pánvíľ dopředu Uh*l brup - líyopinľ fcbufcy [MUD"1] MOŽNOSTI SPRÁVNÉHO SEDU U PC 4 Stereotypy běžných denních činností 1 1 A Stereotypy běžných denních činností2 ^^^^ ^^^^ LITERATURA httDs://www.fvzioklinika.cz/navodv-na- cvičeni/aktivače-svalu-Dro-vzDriméne-drzeni-tela- omoci-therabandu httDs://www.voutube.com/watch?v=lTOJXWxdAU httDs://www.voutube.com/watch?v=JBMOMeCaW04 httDs://www.bezbolestizad.cz/skola-zad Rašev, E. Škola zad. Praha: Direkta s. ISBN Kolář, P. et a Ľ Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galéns. ISBN Pala nová, P. Škola zad. Přednáška, dostupné na: https://slideplayer.cz/slide/2591933/ Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické kgncejptya metody, i., koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologickebázi. 2. vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003. /////