M E T O D A B R U N K O W O V É & A K R Á L N Í K O A K T I V A Č N Í T E R A P I E MG R. MARIE K RE JČOVÁ M E T O D A D L E R O S W I T H Y B R U N K O W ( M R B ) OSNOVA PREZENTACE METODY ROSWITHY BRUNKOW • MRB úvod • MRB postuláty • MRB indikace & kontraindikace • Základní postavení HKK & DKK • Dýchání & provedení • Cíl metodiky • Vhodné polohy k provedení cvičení • Brunkow vzpěr ze sedu do vysokého překážkového šikmého sedu popis & video • Brunkow otočka z LZ do polohy na všech čtyřech popis & video • Brunkow vzpěr z LB do polohy nízkého šikmého sedu • Brunkow vzpěr z nákroku do stoje pomocí židle popis & video MRB ÚVOD • = empiricky vyvinutá metoda vzpěrných cvičení • Zakladatelkou německá fyzioterapeutka Roswitha Brunkow (1916-1975) • Cílená aktivace DIAGONÁLNÍCH svalových řetězců, která působí NAPŘÍMENÍ TRUPU • reflexní léčba z archetypů pohybových vzorců bez zevní stimulace kožní nebo proprioceptivní • Současná izometrická kontrakce ventrálního & dorzálního svalového řetězce (= antagonisté = svalová kokontrakce) → aktivace svalového řetězce postupuje z distálních částí k proximálním až na svalstvo trupu → funkční centrace periferních kloubů & páteře = STATICKÁ & DYNAMICKÁ STABILIZACE bez nežádoucího zatížení kloubů • Určitým způsobem vychází z vývojové kineziologie MRB POSTULÁTY • Zásadní proprioceptivní aferenci Brunkow spatřovala v NASTAVENÍ AKER HKK a DKK. Byla si vědoma významné korové reprezentace rukou a nohou v gyrus precentralis. • volní dorziFlx rukou a nohou, resp. vzpírání kořene ruky a paty proti pomyslnému či reálnému odporu (pevné ploše)→ vyvolává aktivitu svalového vzorce • Důraz na funkční nastavení aker & neutrální polohu pánve • opakováním se udržují reflexní dráhy neuromuskulární aktivity INDIKACE MRB extracerebrálních poruchy, stp op. hernie disku, poúrazové stavy izometrické cvičení je možné použít u svalové dysbalance, VAS, skolióz, st.p. hernie disku KONTRAINDIKACE METODY DLE BRUNKOW • Kardiovaskulární insuficience • Dekompenzovaná arteriální hypertenze • Plicní choroby, u kterých může dojít k přetížení pravého srdce • Nevyhovující mentální stav • Bolest ZÁKLADNÍ POSTAVENÍ HORNÍCH KONČETIN maximální DF zápěstí, palec a malíček v mírné Abd, ostatní prsty v semiFlx, střední postavení mezi supinací a pronací & abdukcí a addukcí akra vnitřní část ruky je kopulovitě klenutá opřením o kořen ruky dojde k maximální DF ruky, patě, trupu a DKK LOK v semiflexi RAK v minimální Abd a nulovém postavení mezi ZR a VR ZÁKLADNÍ POSTAVENÍ DOLNÍCH KONČETIN • Maximální DF hlezna, pata opřena o podložku, prstce v semiFlx, střední postavení mezi supinací a pronací & abdukcí a addukcí akra • KOK v semiFlx • KYK v minimální Abd a nulovém postavení mezi ZR a VR DÝCHÁNÍ & PROVEDENÍ • nádech působí facilitačně • výdech inhibičně • v lehu na břiše při nádechu vychází pohyb od rukou, postupně přes trup k DKK, uvolnění při výdechu od DKK k rukám • v lehu na zádech při nádechu vychází pohyb od nohou přes trup k rukám, uvolnění při výdechu od rukou k nohám • cvičení prokládáme relaxací • KI je kardiopulmonální nedostatečnost Cíl metodiky - cílená aktivace diagonálních sv.řetězců: zlepšenífunkceoslabenýchsvalů stabilizacepáteřea končetinbez jejich osového zatížení reedukace správnýchpohybůbeznežádoucíchsložek Cílem metody je tedy přeměna nefyziologickýchmotorickýchstereotypů v diferencovanoumotoriku& automatizacenormálníchpohybových vzorů. VHODNÉ POLOHY K PROVEDENÍ CVIČENÍ • sed na židli u stolu • sedu s rukami na stehnech • sed s nataženýma DKK a rukama vedle pánve • leh na břiše • leh na zádech… BRUNKOW VZPĚR ZE SEDU DO VYSOKÉHO PŘEKÁŽKOVÉHO ŠIKMÉHO SEDU • VP: sed na zemi s pokrčenými KOK. Napřímíme záda pomocí vzepření se do kořenů dlaní a do pat. • Provedení: Pokračujeme ve vzpírání o vnitřní stranu paty a stehno u levé nohy až do přetočení pánve a trupu do pravé strany. Dokončíme přetočení na pravý bok až do vysokého šikmého překážkového sedu. • BRUNKOW VZPĚR ZE SEDU DO VYSOKÉHO PŘEKÁŽKOVÉHO ŠIKMÉHO SEDU VIDEO BRUNKOW OTOČKA Z LZ DO POLOHY NA VŠECH 4 • VP: LZ, 1HK: Flx v LOK, mírná Abd v RAK + ruka směřuje ke stropu. 2. HK v cca 80° Abd v RAK + mírné Flx v LOK. Aktivní klenba ruky oboustranně. DKK v 90° Flx v KYK a KOK + v dorziFlx. • Provedení: vzepřít se o paty. Hlava a oči se otočí doprava. Přetáčíme se doprava celým tělem. Opora je o patu PDK a P LOK, otočíme se na pravý bok, posléze na všechny 4, udržujeme aktivní ruce i nohy. Pak se vracíme do výchozípozice. BRUNKOW OTOČKA Z LZ DO POLOHY NA VŠECH ČTYŘECH VIDEO BRUNKOW VZPĚR Z LB DO POLOHY NÍZKÉHO ŠIKMÉHO SEDU • VP: LB, čelo opřeno o podložku. HKK: v Abd + povolená RAK, 90° Flx v LOK, nohy se zapřou o špičky. • Provedení: Napřímíme záda tím, že se vzepřeme do kořenů dlaní. Přizvedneme hlavu od podložky. Ze vzporu se začneme pomalu otáčet na pravý bok tak, že natáhneme levý loket a nakročíme LDK vpřed. Položíme levou ruku na levé stehno, znovu se vzepřeme a dokončíme tak úplné přetočení na pravý bok. BRUNKOW VZPĚR Z LB DO POLOHY NÍZKÉHO ŠIKMÉHO SEDU VIDEO BRUNKOW VZPĚR Z NÁKROKU DO STOJE POMOCÍ ŽIDLE • VP: Provedeme nákrok vedle židle s tím, že budeme mít židli po pravé straně. Klečíme na P KOK,levým chodidlemse opíráme o zem. PHK je položena na židli, LHK se opírá o stehno. • Provedení: Napřímíme záda za současnéhovzpěru do kořenů dlaní a do patnohou.Pomalu zvedáme své zadní, tedy pravéKOK. Pokračujeme ve zvedání,až se dostaneme do vzpřímeného stoje. BRUNKOW VZPĚR Z NÁKROKU DO STOJE POMOCÍ ŽIDLE VIDEO A K R Á L N Í K O A K T I V A Č N Í T E R A P I E O S N O V A A C T • ACT úvod • Postuláty ACT • Motorické učení • Motorické učení v praxi • Ventrální & dorzální svalový řetězec dle ACT • Využití exteroceptivních facilitačních & inhibičních technik v ACT • Akra & vzpěr • Centrované & decentrované postavení aker • Funkční nastavení ruky & nohy • Základní charakteristika metody ACT • Indikace & kontraindikace ACT • Statická vs. Dynamická koaktivace • Zásady cvičení ACT • Efekt terapie vzpěrných cvičení ACT • Stěžejní prvky vzpěrných cvičení • Instrukce při ACT cvičení & nejčastější chyby • Ukázka vhodných vzpěrných cviků • Otočka en-block ze zad na čtyři • Využití ACT s balančními plochami AKRÁLNÍ KOAKTIVAČNÍ TERAPIE (ACT) ÚVOD • metoda se rozvíjí od roku 2000, na základě vzpěrných cvičení Roswithy Brunkow • založeno na principech motorického učení, tréninku, repetitivního provádění motorických vzorů na základě opory o akrální části končetin • Zakladatelkou této terapie je PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová, Ph.D. • Základním cílem ACT je napravit neadekvátní pohybové návyky pomocí motorického učení. • Motorické učení je vědomý proces, který si však lze četným opakování (některé studie uvádějí okolo 2 000 opakování) osvojit. • Sestavy cvičení metody ACT využívají poloh raného motorického vývoje. • Během dospívání se rozpětí a rozmanitost našich pohybových dovedností přizpůsobují našemu prostředí a jeho požadavkům – ať už negativně nebo pozitivně. POSTULÁTY ACT Napřímení páteře dosahujeme v terapii ACT koaktivací ventrálních a dorsálních svalových řetězců, jež jsou aktivovány využitím aker v průběhu vzpěru. Správné zatížení a vzpěr o akra "nastartuje" pohybový vzor vedoucí k napřimování páteře. Kvalitativní korekce těchto pohyb. vzorů již probíhá vědomě a výskyt motorických chyb se opakováním minimalizuje. Na základě tohoto principu cvičení ACT napřimuje páteř, tonizuje zádové svaly, kompenzuje dysbalance a v důsledku stabilizuje celý pohybový aparát. Navíc, vzhledem k tomu, že vzpěrná cvičení v metodě ACT mohou aktivovat i hlubší svaly trupu, lze terapii využít i pro posílení výdechových svalů a zlepšit tak jejich funkci. Motorické učení = proces, kterým se učíme pohybovým dovednostem v průběhu 1. roku života získávámevelký počet p. vzorů (otáčení, nákrok, vstávání,atp.) fixace vzoru adaptace na zevní prostředí Pozor mohou se vyskytovat patologické odchylky ve vzorcích! MOTORICKÉ UČENÍ V PRAXI • Aktivita (= cvičení) → identifikace chyb → repetitivnímopakováním pohybových vzorů se SNIŽUJE variabilita v pohybovém řetězci → vytváří se TRVALÉ FUNKČNÍSYNERGIE → uložení zkušenosti do krátkodobé, později dlouhodobé paměti • Identifikace chyb prostřednictvím: • Vlastní propriocepce • Vizuálníkontroly • Slovníchinstrukcí terapeuta • Hmatovékorekce pohybuterapeutem VENTRÁLNÍ SVALOVÝ ŘETĚZEC DLE ACT • m. extensor hallucis longus + m. extensor digitorum longus + m. tibialis anterior + m. peroneus longus et brevis – m. quadriceps femoris (vastus medialis et lateralis) + mm.adductores – m. obliquus abd. externus et internus – sternální fascie – m. serratus anterior + m.pectoralis major + m.trapezius pars descendens + m. sternocleidomastiodeus – m.biceps brachii –m. flexor digitorum superficialis et profundus DORZÁLNÍ SVALOVÝ ŘETĚZEC DLE ACT • plantárníaponeuróza+ m.quadratusplantae + m.flexordigitorumbrevis– mm.gastrocnemii+ m.soleus – m. semitendinosus+ m. semimembranosus + m. biceps femoris– m.gluteusmaximus et medius – m.quadratuslumborum– m.latissimusdorsi – m. trapeziuspars transversus et pars ascendens – m. supraspinatus+ m.infraspinatus+ m.teres minor– m.triceps brachii– m.extensor digitorum+ m.extensor digitiminimi + m.extesor carpi ulnaris– mm.interossei dorsales + mm.lumbricales + m.abductor digitiminimi + m. abductorpollicisbrevis Využití exteroceptivních facilitačních & inhibičních technik v ACT • Tření (rychlé a pomalé) • Pomalé hlazení (povrchové) • Škrábání • Aplikace chladných a teplých podnětů • Facilitace přes chlupy AKRA & VZPĚR • akra = koncové části HKK i DKK • akrum HK = ruka, od zápěstí po konečky prstů • akrum DK = od kotníků až po konečky prstců • vzpěr je veden přes akra (kořeny dlaní + paty), čímž se aktivují pohybové vzory, jejichž výsledkem je napřímení páteře C E N T R O V A N É & D E C E N T R O V A N É P O S T A V E N Í A K E R • během cvičení ACT jsou využívány vzpěry o akrální části končetin (akra). • Vzpěr o akra se provádí reálně nebo virtuálně. • Preferovaný, reálný vzpěr je fyzický vzpěr o akra vůči segmentům vlastního těla, popř. svému prostředí (stůl, podlaha, stěna, apod.). • V případech, kdy nelze aplikovat vzpěr reálný, využíváme vzpěr virtuální, který provádíme vůči imaginární překážce a slouží především pro lepší vizualizaci směru a intenzitě vyvíjené síly. • Na efektivitu cvičení má kromě vzpěru o akra vliv i jejich klenutí, které je třeba udržet v průběhu cvičení. Neudržení klenby v průběhu vzpěru se projevuje jako plochoručí (hyperextenze prstů) na rukou a plochonoží (hyperextenze prstců) na nohách. FUNKČNÍ NASTAVENÍ RUKY • při zachovánípříčnéi podélné klenby ruky = funkčnínastavení • funkční klenba by měla býtschopna se udržet i při vzpěru a jejím zatížení, např. vahouvlastníhotěla • klenutí ruky = opora o akra s podložkouje v místech thenaru,hypothenaru,kořenu dlaně(oblastproximálnířady karpálních kůstek) & palmární plochydistálních článků I. až V. prstu • V rámci ACT je ruka více aktivována do funkce opěrné než úchopové. FUNKČNÍ NASTAVENÍ NOHY • při vzpěru do patby nohas bércem měla svíratúhel 90°, prstce jsou relaxované • Paty tvoří opěrný bod. • Nesmí docházetk hyperextenzi v CMC kloubech,výrazné Flx v prstcích, everzi či inverzi paty a předonoží, & výrazné Flx prstců. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA METODY ACT 1) vzpěr 2) napřímení páteře 3) opora o akrum 4) motorické vzory (polohy vývoje) 5) CKC, OKC 6) motorické učení INDIKACE ACT vertebrogenní onemocnění preventivní cvičení při sedavém zaměstnání kompenzační/ kondiční cvičení pro sportovce ortopedie neurologie pediatrie urogynekologie těhotenství KONTRAINDIKACE AKRÁLNÍ KOAKTIVAČNÍ TERAPIE • Kardiovaskulární insuficience • Dekompenzovaná arteriální hypertenze • Plicní choroby, u kterých může dojít k přetížení pravého srdce • Nevyhovující mentální stav • Bolest STATICKÁ x DYNAMICKÁ KOAKTIVACE • STATICKÁ: akrální vzpěr, který je proveden v jednotlivých vývojových polohách, např. vzpěr v LZ(= vleže na zádech) • DYNAMICKÁ: dynamické propojení vzpěrných cviků ve vývojových polohách, např. dynamický přechod z VŠS (= vyšší šikmý sed) do polohy na 4 ACT JE ZALOŽENO NA: • správné pozici aker • napřímení páteře • polohách motorickéhovývoje • vzpěrných koaktivačníchcvičení • CKC, až poté OKC • fixaci pohybových vzorců • schopnosti motorickéhoučení • spolupráci jedince • aplikaci exteroceptivnícha proprioceptivníchstimulů ZÁSADY CVIČENÍ ACT zkontrolovatnastavení kleneb na rukou a nohou vzepřít se do kořenů dlaní přitáhnoutnárty směrem k bércům vzepřít se do pat dýchat volně, přirozeně, nezadržovatdech Efekt terapie vzpěrných cvičení ACT: koaktivace svalů trupu zlepšení koordinace napřímení páteře posílení svalů trupu a končetin => zlepšení postury zvýšení silově-vytrvalostních schopností zlepšení v kvalitě provedení ADL – otáčení, vstávání, nákrok, chůze, sed zlepšení sportovního výkonu kompenzace postury u jednostranné zátěže na pohybový aparát S T Ě Ž E J N Í P R V K Y V Z P Ě R N Ý C H C V I Č E N Í S T Ě Ž E J N Í P R V K Y V Z P Ě R N Ý C H C V I Č E N Í INSTRUKCE PŘI ACT CVIČENÍ Funkční nastavení nohou při vzpěru do pat: nohas bércem by mělasvírat úhel 90°, prsty by měly být uvolněné, ne skrčené, ani příliš propnuté Správné dýchání při cvičení: Dýchaní je v průběhu celého cvičení „volné“,je zachován přirozenýrytmus dýchání. S nádechem zaktivujeme svaly (zatlačíme do míst opory: ruka-stehno, noha-zem)v této poloze cca 30 s volně, přirozeně dýcháme, poté se ještě jednou při stále aktivovaných svalech nadechneme & s pozvolným výdechem uvolníme. V průběhu vzporu se napřimuje páteř a pánev se dostává do neutrálního postavení. Měli bychom cítit aktivaci svalů proti odporu: ruka-stehno, pata (špičky ve vzduchu)- zem. Doba aktivace (vzporu) by se mělarovnat době odpočinku. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY neudržení aktivních rovných zad neudržení aktivního vzpěru do pat noha s bércem svírá jiný úhel než 90 stupňů prsty nohou jsou skrčené nebo přílišně propnuté UKÁZKA VHODNÝCH VZPĚRNÝCH CVIKŮ • VP: sed na židli. Napřímíme páteř tak, abychom měli rovná záda. Hlava v prodloužení Cp, brada zasunuta směrem dozadu ke krku. Nohy jsou opřeny patami o podlahu a špičky zvednuty nad zem. HKK opřeny kořeny dlaní o stehna, ruce v kupolovitém tvaru (jako když v nich držíme pomyslný míček a zápěstímjej tlačíme dozadu). • Provedení: Nejdříve se vzepřeme kořeny dlaní proti stehnům, vzepřeme se do pat. RAK rozšiřujeme pocitem tzv. oddálení plic od uší, lopatky držíme mírně dolů a od sebe. Břicho mírně vtáhneme (pupík povytáhneme do „vnitřníhobřicha“ a lehce nahoru). Hlavu vytahujeme nahoru v přímé ose. • Nejdůležitější je nastavení správné pozice aker (koncových částí) DKK & HKK a její udržení v průběhu vzpěrných koaktivačních cvičení. OTOČKA ENBLOCK ZE ZAD NA ČTYŘI • VP: LZ, 1 HK je v Add v RAK a Flx v LOK. 2. HK je položena na podložce do "svícnu".Obě ruce v kupolovitém nastavení.DKK ve Flx v KOK, nohy v dorziflexi. • Provedení: Vzepřeme se o paty. Otočíme hlavu do strany doprovázené pohledem očí. Odlehčíme 2. DK (elevujeme ji). Opíráme se o L patu a LOK LHK až do polohy na čtyřech. V Y U Ž I T Í A C T S B A L A N Č N Í M I P L O C H A M I LITERATURA Ballýová,M.(2016). Vlivklenbya nastaveníakrahorníkončetinyv opoře naaktivacisvalových řetězců- pilotnístudie.2.LF UK,Praha. Jinochová,K. (2016). Akrálníkoaktivačníterapie,přednáška. Haladová,E.a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení.Brno:2007 Krejčová, A.(2017). Efekt Akrálníkoaktivačníterapievléčbě nespecifických bolestídolníčástizad.FTK UP,Olomouc. Pavlů,D.Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd.Brno: AkademickénakladatelstvíCERM,2002. 239 s. ISBN 8072042661. Špringrová,I.(2011). Akrálníkoaktivačníterapie.Rehaspring. Špringrová,I.(2010). Funkce – diagnostika–terapiehlubokého stabilizačníhosystému.Rehaspring. https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/metoda-roswithy- brunkowhttps://www.act-method.com/ https://www.fyzioklinika.cz/navody-na-cviceni/brunkow-vzper-ze- sedu-na-zemi-do-polohy-vysokeho-prekazkoveho-sikmeho-sedu VIDEA: • https://www.youtube.com/watc h?v=_9FQIyf2KC0 • https://www.youtube.com/watc h?v=Rtbzo7dTnQY • https://www.youtube.com/watc h?v=NX7zFIWizHo • https://www.youtube.com/watc h?v=vArz7t0inCM D Ě K U J I Z A P O Z O R N O S T !