Adobe Systems Zápatí prezentace 1 Virtuální realita Specifické formy tréninku Adobe Systems Zápatí prezentace 2 Definice pojmů ̶simulace prostředí ať už skutečného či fiktivního počítačem a zahrnuje zrakový a někdy též sluchový vjem pro uživatele s prvky interaktivnosti ̶(Skrze tyto podněty tak zařízení virtuální reality umocňuje pocit přítomnosti ve virtuálním světě v jejím uživateli) ̶Typické zařízení head mounted display, případně projekce na zdi/displeje ̶ Head Mounted Display Market 2021 by Global Key Players, Types, Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Možnosti ̶nepohlcující virtuální realita (non-immersive virtual reality) ̶Externí ovladač à projekce pohybů na obrazovku ̶pohlcující virtuální reality (immersive virtual reality) ̶head mounted display + sensory ̶navádí k možnému využití této technologie v procesu řízení pohybu a motorického učení ̶technologie je schopna ihned poskytnout zpětnou vazbu a tím možnost korekce daného pohybu ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Historie Sensorama simulator device, [15]. | Download Scientific Diagram Cave automatic virtual environment - Wikipedia Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Možnosti využití ̶V rehabilitaci zatím není evidence, že by VR byla nadřazena, ale potenciál tkví především ve okamžité zpětné vazbě ̶V medicíně jako tréninkový nástroj pro chirurgy, „virtuální operace“ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Využití ve sportu ̶VR ve sportu se osvědčilo u aktivit nižší až střední intenzity. Využítí u aktivit pro starší populaci (zabezpečeném místě, ale zároveň získat vjemový prožitek z virtuálního světa, který dává pohybové aktivitě další přidanou hodnotu). ̶Právě nezměrná variabilita možností je hlavní výhodou virtuální reality. Zařízení virtuální reality nám dokáže nasimulovat téměř jakoukoliv situaci, což může být ve sportovní přípravě neocenitelný prvek. ̶výhodou tréninku ve virtuálním světě je rovněž možnost libovolného opakování žádaných situací ̶VR jako sekundární metoda prevence zranění (zlepšení reakcí na podněty a efektivnějšímu řešení situací) ̶VR v období zranění sportovce Adobe Systems Zápatí prezentace 7 VR jako nástroj pro hodnocení ̶Odpalování v baseballu (Ranganathan et Carlton, 2007) ̶Brankářů házené (Viganis et al, 2015) ̶Fotbalových brankářů (Stinson et al, 2014) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Limitace ̶HMD – například běh na běhátku, pocení se ̶CAVE – bezpečnejší, ale nižší míra „zanoření“ ̶ ̶Sport (exercises) X erergames (typicky herní konzole s fyzickým pohybem, který je překračuje definici sedavé činnosti) ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Model interaktivity VR ve sportu (Neumann et al, 2017) Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Fáze motorického učení (Dovalil, 2008) Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Literatura ̶Neumann, D. L., Moffitt, R. L., Thomas, P. R., Loveday, K., Watling, D. P., Lombard, C. L., ... & Tremeer, M. A. (2018). A systematic review of the application of interactive virtual reality to sport. Virtual Reality, 22(3), 183-198. ̶KUPKA, Martin. Využití virtuální reality ve sportovní přípravě. [online]. Brno, 2020 [cit. 2022-03-30]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/br3rd/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Jan CACEK.