Adobe Systems 1 Rysy soudobé edukace Adobe Systems 2 Rysy soudobé edukace ̶edukace = jedna z klíčových podmínek existence lidstva ̶soudobá edukace reflektuje historický odkaz ̶různé modely edukace – historická, kulturní, politická, ideologická, … determinace ̶aktuální zaměření edukace ← globální problémy – viz současná pandemie → výchova ke zdraví (zdravotní gramotnost), ekonomické vzdělávání, … ̶edukace v pluralitní a demokratické společnosti X totalitní systémy (fundamentálně náboženské, komunistické) Adobe Systems 3 Rysy edukace Edukace může být: ̶přímá – intencionální - bezprostřední a přímé působení pedagoga - řízené učení, facilitace učení ̶nepřímá – funkcionální - působení upraveným prostředím - pedagogizované materiální a sociální prostředí ̶heteroedukace (výchova druhým jedincem = intencionální edukace) ̶autoedukace (sebevzdělávání) – cíl = její rozvoj ̶ Adobe Systems 4 Rysy soudobé edukace Edukace by měla být: ̶demokratická – rovnost šancí na vzdělání - zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání - vyrovnávání „startovní čáry“ (nejen u znevýhodněných) ̶humanistická – dílna lidskosti - orientace na dítě, žáka, studenta, klienta, sportovce, … ̶univerzální – týká se každého a všude - = globální pokrytí vzdělávání (distanční, …) - např. rozvoj zdravotní, environmentální, … gramotnosti Adobe Systems 5 Rysy soudobé edukace Edukace by měla být: ̶pluralitní (iniciátoři, cíle, obsah, pojetí) + ̶integrující = základní hodnotová orientace (škola + rodina + média + sport + …) ̶globální + teritoriální + lokální + individuální zaměření ̶multikulturní (interkulturní) = poznání různých kultur, náboženství, stylů života, … ̶ Adobe Systems 6 Rysy soudobé edukace Edukace by měla být: ̶komplexní a mnohostranná = rozvoj - všech kvalit jedince + - sociálních rolí (edukace pro život) + - ve všech oblastech kultury ̶permanentní = “long life education” - prvotní rodina + škola + další instituce + autoedukace … ̶spjatá se životem (aktuální rozvoj gramotností, …) ̶… Adobe Systems 7 Rysy soudobé edukace Realizace edukace: ̶formální vzdělávání = ve formálních vzdělávacích institucích (např. školní výuka, …) – kurikulum, ukončení, … ̶neformální vzdělávání = také organizované, ale mimo formální vzdělávací systém (sportovní a volnočasové organizace, podnikové vzdělávání, ...) ̶informální vzdělávání (učení) = neorganizované (každodenní zkušenost – učení v práci, sportu, VČ aktivity, masmédia, známí, ...) ̶