Adobe Systems 1 Didaktické principy Adobe Systems 2 Pedagogické principy Pedagogické principy = základní a obecné požadavky usilující o efektivitu edukačního procesu ̶aplikace do nejrůznějších edukačních oblastí, např. do: - školní edukace - mimoškolní edukace (volnočasové) - rodinné edukace - … ̶mimořádný příspěvek J. A. Komenského (1592–1670) - celoživotní edukace - humanistická edukace - … ̶ Adobe Systems 3 Pedagogické principy ̶= principy platné v komplexním edukačním procesu = v rámci vzdělávání + ve výchově (v užším pojetí) → ̶aplikace pedagogických principů ve vzdělávání = didaktické (vyučovací) principy (zásady, pravidla) ̶aplikace pedagogických principů ve výchově – např. v etické výchově – důstojnost každého člověka, respektování individuality druhých, … ̶snaha propojit → výchovně-vzdělávací proces → princip výchovnosti vyučování = nutnost současně vzdělávat i vychovávat (= rozvoj morálních kvalit – viz Herbart – cíle nezbytné a možné) Adobe Systems 4 Vývoj didaktických principů ̶empirie ve starověku = aspekty úspěšného vzdělávání ̶podněty renesančního myšlení – např. aktivnost, komplexní rozvoj ̶rozvoj gnozeologie a vědy – Francis Bacon (1561–1626) – empirismus – indukce ̶syntéza J. A. Komenského – vymezení „klasických“ principů, např. cílevědomost, názornost, soustavnost, … ̶impulzy pedagogiky 18. a 19. století – Rousseau, Herbart, Pestalozzi, Spencer, … ̶psychologické podněty 20. st. – behaviorismus, konstruktivismus, … ̶podněty soudobých výzkumů – např. výzkumy neurovědy → paměť → princip trvalosti ̶ Adobe Systems 5 Přehled didaktických principů princip cílevědomosti ̶jasně stanovit vzdělávací cíle – hlavní a dílčí → ̶přiměřeně cíle objasnit (vysvětlit jejich výběr a význam) → ̶cíle dostatečně zdůvodnit → motivovat jejich splnění princip soustavnosti (systematičnosti) ̶požadavek, aby veškeré učivo tvořilo zdůvodněný systém ̶působení na edukanta i jeho aktivity mají být systematické (navazování v logickém a odůvodněném pořadí, …) ̶ Adobe Systems 6 Přehled didaktických principů princip uvědomělosti = požadavek, aby edukant ̶kladeným nárokům plně porozuměl ̶chápal význam, výběr a zaměření učiva ̶rozuměl smyslu vzdělávacích aktivit princip aktivnosti = požadavek ̶opřít se o samostatnou činnost a podněty i nápady edukanta ̶aktivizovat jeho poznávací, citové a volní procesy ̶opírat se o jeho zájem a stimulovat jej vhodnou motivací Adobe Systems 7 Přehled didaktických principů princip názornosti (Komenský – „zlaté pravidlo vyučování“) ̶vycházet ze smyslového nazírání skutečnosti i obrazů (statických i dynamických) = přímý názor (obrovské možnosti zapojení technologií – kamery, PC, 3D) ̶využívat nejen vizuální a auditivní podněty, ale 5 smyslů + další receptory (teploty, polohy, bolesti, …) ̶opírat se o dosavadní jasné představy a zkušenosti = nepřímý názor ̶systematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti (vnímání, pozorování a fantazii) ̶ Adobe Systems 8 Přehled didaktických principů princip trvalosti = požadavek, aby se jednou osvojené učivo (vědomosti, dovednosti, …) stalo „trvalým majetkem“ = klíčový aspekt vzdělávání – pomůže: ̶opakování a procvičování (viz výzkumy paměti) ̶vhodný výběr základních prvků ̶přiměřené tempo ̶„signifikantní učení“ (smysluplné) = „Co mi to přináší?“) – viz Rogers ̶zapojení celé osobnosti (intelektuální + volní + emotivní) ̶zachovávání předchozích principů Adobe Systems 9 Přehled didaktických principů princip emocionálnosti = požadavek: ̶probouzet ve vzdělávacím procesu adekvátní pozitivní citové prožitky ̶opírat se o ně ̶udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru (vtip, pochvala, ...) – „pozitivní náročnost“ Adobe Systems 10 Přehled didaktických principů princip přiměřenosti = požadavek: ̶aby obsah, formy a metody vzdělávání byly v souladu s: - věkovou vyspělostí - specifiky pohlaví - dosavadní úrovní vzdělání ̶je nutná: - pedagogická diagnostika - individuální přístup - přiměřená náročnost Adobe Systems 11 Přehled didaktických principů ̶princip postupnosti = jednoduché → složité, blízké → vzdálené, konkrétní → abstraktní, … ̶princip spojení teorie s praxí, spojení školy se životem ̶princip vědeckosti = vzdělávání odpovídá rozvoji vědy ̶princip individuálního přístupu k edukantům ̶princip zpětné vazby ̶princip komplexního rozvoje osobnosti edukanta ̶princip úcty a respektu k osobnosti edukanta ̶orientace na pozitivní stránky osobnosti edukanta ̶… Adobe Systems 12 Principy animativní didaktiky = zájmového – volnočasového vzdělávání ̶jejich aplikace je klíčová pro volnočasové aktivity (např. pro zájmové vzdělávání, rekreační sport, …) ̶jejich aplikace je často vhodná pro další oblasti (např. školní, podnikové, … vzdělávání) ̶ Adobe Systems 13 Principy animativní didaktiky dosažitelnost = adekvátní ̶prostorové a časové možnosti (např. dopravní dostupnost, vhodná doba aktivit, …) ̶oprávněný pocit edukantů, že je provází ochota, náklonnost, laskavost, úspěch, … charakter výzvy v podobě: ̶inspirujícího a přitažlivého materiálního i sociálního prostředí ̶nabídek zajímavých aktivit ̶ Adobe Systems 14 Principy animativní didaktiky možnost iniciativy = požadavek nabízet edukantům ̶podněty pro rozvoj vlastní aktivity ̶příležitosti uspokojovat osobní potřeby ̶participovat na celkové koncepci vzdělávání ̶rozvoj potřebných sociálních kompetencí ̶…