Adobe Systems 1 Didaktické formy Adobe Systems 2 Didaktická forma – vymezení ̶didaktická forma = organizační rámec, způsob uspořádání řízeného vzdělávání, vyučování + učení ̶forma řeší otázky S kým? Kde? Jak? probíhá vzdělávání → ̶= předpoklad úspěšného vzdělávání ̶forma neexistuje „sama“ – vždy symbióza (propojení) = forma + metody + prostředky → splnění vzdělávacích cílů ̶viz komplexní výukové metody = sloučení forem + metod + prostředků ̶ Adobe Systems 3 Dělení didaktických forem Dělení = řada přístupů, klasifikací, … – základní otázka = ̶v rámci formálního X neformálního vzdělávání? ̶v rámci školního X mimoškolního vzdělávání? ̶v rámci povinného X zájmového vzdělávání? ̶jde o volnočasového vzdělávání? → „možnost ústupu“ ̶jaké věkové skupiny se týká? Výběr ← cíle, obsah, prostředky, … (viz výběr metod) + možnosti (institucionální, ekonomické, personální, …) Adobe Systems 4 Dělení didaktických forem Podle počtu účastníků ̶A. individuální = 1 edukátor + 1 edukant - dlouhá tradice (pravěk, antika, výchova elit, …) - respektování individuality edukanta + přiměřenost + efektivita X ekonomická náročnost → - využití – „mimořádné situace“ = talent, vysoká úroveň – sport, umění, věda, …, znevýhodnění (asistenti, …), … ̶B. hromadné = 1 (popř. více) edukátor + edukanti Adobe Systems 5 Dělení didaktických forem B. hromadné didaktické formy ̶optimismus Komenského – více než 100 žáků ̶tradice = vznik povinné školy (1774) ̶současnost – 20–30, snahy snižovat počty ← individualizace, poruchy učení, … ̶frontální výuka = společné metody + obsah + čas - dominantní (= frontální) postavení edukátora → - pasivita, absence kooperace a vnitřní diferenciace („nestíhám“ X „nudím se“) X - efektivní (ekonomicky, časově, prostorově, …) Adobe Systems 6 Dělení didaktických forem B. hromadné didaktické formy ̶skupinová výuka = rozdělení celku na skupiny - homogenní X heterogenní, formální X neformální - optimální velikost skupiny = 5–6 členů - posílení komunikace a aktivity, sociální učení, vymezení rolí ve skupině X - organizačně + časově náročnější, někdo „se veze“, … ̶kooperativní výuka = důraz na spolupráci ve skupině - často řešení problémového úkolu → - rozvoj sociálního učení - efektivní do 4 členů Adobe Systems 7 Dělení didaktických forem B. hromadné didaktické formy ̶partnerská výuka = páry – učení ve dvojicích – obdobné požadavky jako u skupinové výuky ̶individualizovaná výuka = edukant se učí dle svých úkolů v rámci celé skupiny ̶teamteaching = týmová výuka = 2 (= tandemová, párová) nebo více edukátorů (učitelů, odborníků, …) = různé aspekty – realizuje (+ připravuje, hodnotí, dále rozvíjí, …) vzdělávání ̶ Adobe Systems 8 Dělení didaktických forem Podle délky trvání ̶„tradiční“ výuková jednotka (vyučovací hodina, přednáška, seminář, cvičení, … = cca 40–60 minut, ve škole 45 minut) ̶zkrácená výuková jednotka ̶prodloužená výuková jednotka = cca nad 120 minut ̶bloková výuka = několik spojených vyučovacích jednotek ̶celodenní/vícedenní blok – např. exkurze, výlet, kurz, … ̶epocha = pravidelně se opakující blok (viz waldorfská škola – 3–6 týdnů jedno téma) ̶- … Adobe Systems 9 Dělení didaktických forem Didaktické (vzdělávací) formy podle formy edukace: ̶Didaktické formy školní edukace – viz dále ̶Didaktické formy mimoškolní/volnočasové edukace ̶Didaktické formy v rámci rodinné edukace – viz současné mimořádné nároky na vzdělávání dětí doma Podle vzdělávacího prostředí ̶reálné prostředí (škola, klub, muzeum, rodina, …) ̶virtuální prostředí – nejen pro dospělé – viz současnost Adobe Systems 10 Dělení didaktických forem Didaktické formy podle způsobu organizace ̶prezenční – „tváří v tvář“ – osobní spolupráce všech účastníků, zpravidla probíhá denně ̶distanční – samostatné a většinou individuální vzdělávání za využití studijních materiálů – opor (především elektronické) ̶kombinované – propojení prezenční a distanční formy (typické pro dálkové VŠ, profesní vzdělávání – trenéři, …) ̶e-learning – digitálně zpracovaná komplexní výuková lekce → možnost individuálního a variabilního učení Adobe Systems 11 Distanční forma vzdělávání ̶počátky – např. britské impérium 19. století – vzdělávání úředníků v koloniích (lodní doprava úkolů, …) ̶rozvoj internetu = obrovské možnosti distančního vzdělávání ̶edukátoři = tutoři – v průběhu distančního studia fyzicky (převážně) odděleni od studujících = ̶forma individuální výuky distančně podporovaná = ̶distanční komunikační a informační prostředky = využití internetu (chat, schůzky, videokonference, e-mail, e-learning, sociální sítě, …), textové materiály, počítačové programy, záznamy na CD a DVD nosičích, … Adobe Systems 12 Distanční forma vzdělávání ̶distanční vzdělávání = smazání zeměpisné vzdálenosti, časových problémů, … → ̶význam hlavně pro pracující = zvýšení kvalifikace, seznámení s rozvojem v dané oblasti, … ̶výhody = časová flexibilita, individuální přístup, … ̶limity = kvalitní PC, připojení k internetu, sebekázeň, motivace, osobní kontakt, … Adobe Systems 13 Distanční forma vzdělávání ̶nejrozšířenější distanční vzdělávání na světě = USA ̶významné mj. v trenérském vzdělávání ̶viz American Sport Education Program ̶založení 1976 – Rainer Martens (viz Úspěšný trenér, Grada, 2006) ̶vzdělávání profesionálních i dobrovolných trenérů ̶2003 – distanční vzdělávání pro trenéry formou online kurzů – propojení s dalšími SŠ a VŠ ̶cca 25 000 trenérů ročně ̶ Adobe Systems 14 Dělení didaktických forem Didaktické formy podle instituce/místa ̶A. ve vzdělávacích (školních) institucích (MŠ, ZŠ, ZUŠ, VŠ, U3V, podnikové vzdělávání, …) - v učebně = třída, posluchárna, … – různé možnosti uspořádání, … - ve specializované učebně – odborná učebna, laboratoř, dílna, … - v tělocvičně (modifikace – posilovna, školní dvůr, …) - … ̶ Adobe Systems 15 Dělení didaktických forem Didaktické formy podle instituce/místa ̶B. v mimoškolní instituci - v kulturním zařízení = muzeum, galerie – expozice – speciální místnost, hrad, historická lokalita, knihovna, ZOO, divadlo, kino, kulturní klub, … - v domě dětí a mládeže, … - v zájmové organizaci (kroužky, …) - v podniku (provoz, speciální místnost, …) - ve sportovním klubu, „fitku“, na sportovním stadionu, … - … ̶ Adobe Systems 16 Dělení didaktických forem Didaktické formy podle instituce/místa ̶C. vzdělávání v rodině - pomoc rodičů, prarodičů, … formální X neformální X informální vzdělávání - domácí učitel, pedagogický asistent, trenér, … - samostatná práce – domácí úkoly, seminární práce, projekty ̶D. outdoorové vzdělávací aktivity - příroda – upravená (naučná stezka, lanová centra, skautská tábořiště, …) - příroda – „původní“ (les, louka, …) ← viz Rousseau Adobe Systems 17 Vyučovací hodina ̶= základní didaktická forma formálního (školního) vzdělávání ̶vyučovací hodiny tvoří systém – viz učební plán (= týdenní, měsíční, … počty hodin) → rozvrh ̶typy vyučovací hodiny – dle fáze (etapy) výuky ̶fáze výuky = prvky, sekvence výuky – mají specifický cíl ̶fáze výuky = relativně samostatné časové jednotky, většinou se však prolínají = ̶motivace + expozice + fixace + diagnóza + aplikace Adobe Systems 18 Typy vyučovacích hodin ̶Motivační fáze výuky → hodina motivační (= úvodní, orientační, vzbuzující zájem, …) = motivace + příprava na osvojování nových vědomostí, rozvoj dovedností, … ̶Expoziční fáze výuky → hodina expoziční = zprostředkování nového tématu, látky, … (učení novým vědomostem, dovednostem, …) ̶Fixační fáze výuky → hodina fixační = opakování, procvičování, upevňování, … naučených vědomostí, dovedností, … Adobe Systems 19 Typy vyučovacích hodin ̶Diagnostická fáze výuky → hodina diagnostická = zjišťování, prověřování, hodnocení, zkoušení, testování, známkování, … znalostí a dovedností ̶Aplikační fáze výuky → hodina aplikační = ověření + použití + uplatnění vědomostí a dovedností v praxi – řešení úloh, dokončení projektu, … ̶ ̶ Adobe Systems 20 Typy vyučovacích hodin Nejčastější typy hodin: ̶kombinovaná (smíšená) hodina = typická, převládající – - obsahuje (v různé délce) všechny fáze výuky → - plní všechny didaktické funkce = - uvedené fáze + úvod (organizační pokyny, vymezení cíle, kontrola úkolů, příprava, …) + závěr = shrnutí, zhodnocení a zakončení hodiny ̶výkladová a opakovací hodina – časté ̶… Adobe Systems 21 Dělení didaktických forem Didaktické formy dle úrovní vzdělávání A. preprimární vzdělávání (předškolní) – viz RVP PV ̶věk (2) 3–6 (7) ̶instituce: mateřské školy + lesní mateřské školy ̶odklad školní docházky → přípravné třídy ZŠ ̶organizační formy PV = spontánní aktivity – především dětská hra – prostor pro dokončení ̶řízené činnosti – podpora aktivity a zájmů dětí ̶vyvážený poměr spontánní X řízené aktivity Adobe Systems 22 Dělení didaktických forem A. preprimární vzdělávání – pokračování ̶podpora osobního soukromí dětí = klidný koutek (nemusí se účastnit řízených aktivit) ̶řízené aktivity = individuální + skupinové + frontální ̶počet dětí ve třídě – cca 24 – omezeno spojování tříd ̶možnost participace rodičů na vzdělávání v MŠ ̶řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity – několikrát týdně B. primární a sekundární vzdělávání = ZŠ a SŠ ̶viz typy výuky a vyučovací hodiny Adobe Systems 23 Dělení didaktických forem C. Terciární vzdělávání = vysoké školy ̶viz VŠ vzdělávání – přednáška, seminář, cvičení, bloková výuka – kurzy, … + → vzdělávání dospělých ̶exkurze (profesní, podniková, …) – reálné prostředí ̶konzultace = porada s odborníkem ̶praxe (profesní, pedagogická, …) – klíčová pro profesní rozvoj = ověření a využití výsledků vzdělávání v přímé praxi ̶reflexe praxe – klíčová pro profesní rozvoj = „odraz, zrcadlení“ = verbalizovat, konfrontovat, ujasnit, analyzovat, … uskutečněnou aktivitu (zkušenost) → sebereflexe Adobe Systems 24 Dělení didaktických forem vzdělávání dospělých – pokračování ̶mentoring – klíčový pro profesní rozvoj = profesionální vztah – mentor (profesně zkušený průvodce) + mentee (mentorovaný) - probíhá zpravidla v přirozeném prostředí ̶workshop (např. pro trenéry, manažery, učitele, …) = pracovní seminář (dílna) - vede lektor – různé metody – zkušenosti účastníků → - řešení praktického problému ̶konference = prezentace aktuálních výzkumů, problémů, … ̶