METODOLOGIE np4001+nk4001 Vyučující: doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. garant předmětu Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. • Absolvent Přírodovědecké fakulty UP v Olomouci, obor M-TV • UP OL „Laboratoř vrcholového sportu“ • FTK UP Olomouc (do 2014) • Výuka a výzkum v předmětech Antropomotorika, Metodologie, Statistika • Předseda sekce Antropomotoriky (2016) • Místopředseda České kinantropologické společnosti (od 2008 dosud) Doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. Studium a výzkum (1993, 1997) Technische Universität München, Fakultät für Sportwissenschaften Prof. Dr. K.-H. Leist Prof. Dr. J. Loibl Prof. Dr. M. Grosser TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ Prezentace DIPLOMOVÉ PRÁCE DISERTAČNÍ PRÁCE 2023 VÝUKOVÝ PROGRAM I. METODOLOGIE 1 ÚVOD DO METODOLOGIE VĚDY 2 KVANTITATIVNÍ VÝZKUM 2.1 Varianty (typy, metody) výzkumu 2.2 Výzkumný problém, cíl výzkumu, výzkumná otázka, hypotézy 2.3. Metodika (výzkumný soubor atd.) 3 KVALITATIVNÍ VÝZKUM 3.1 Základní charakteristiky návrhu plán kvalitativního výzkumu. 3.2 Projekt kvalitativní studie 3.3 Obecná struktura projektu kvalitativního výzkumu VÝUKOVÝ PROGRAM II. STATISTIKA 1. DESKRIPTIVNÍ STATISTIKA 4.1 Statistické třídění dat, zpracování a grafické znázornění 4.2 Míry polohy 4.3 Míry variability 4.4 Standardní skóre 4.5 Míry závislosti VÝUKOVÝ PROGRAM DOPORUČENÁ LITERATURA Blahuš, P. (1988). K metodologii použití statistických metod v psychologii. Praha: Academia. Blahuš, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum. Bortz, J. (2005). Statistik für Human – und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer Verlag. DOPORUČENÁ LITERATURA Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Haag, H. (2010). Research methodology for sport and exercise science: a comprehensive introduction for study and research. Berlin: Logos. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. Hendl a kol. (2014). Statistika v aplikacích. Praha: Portál. DOPORUČENÁ LITERATURA Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia. Rockmann, U. & Bömermann, H. (2006). Grundlagen der sportwissenschaftlichen Forschungsmethoden und Statistik. Schorndorf: Hofmann Verlag. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Dříve „Metodologie výzkumné práce“ Brno: MU, FSpS. Nyní „Metodologie kvantitativního výzkumu“ Zháněl, J. (2021). Přednášky předmětu np+np2019. https://is.muni.cz/ Citování a bibliografické citace podle ISO 690 (2017). Směrnice FSpS č. 3/2020 Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních) Video (hokej, lyže, tenis) Výzkumný záměr – problém - otázka Co nás z výzkumného hlediska zajímá? Př. Význam motorických schopností (pro …) Výzkumná otázka: Co chceme zjistit? Např. Jaká je úroveň silových a rychlostních schopností tenistů U14? ZÁKLADNÍ POJMY VĚDA – VĚDY O SPORTU (SPORTOVNÍ VĚDY) KINANTROPOLOGIE–KINEZIOLOGIE– SPORT SCIENCE-SPORTWISSENSCHAFT MaS II_1 SPORTOVNÍ VĚDY (vědy o sportu) Kinantropologie (CZ), Sportwissenschaft, Bewegungswissenschaft (DE) Sport Science, Kineziologie (USA, UK) versus Matematika resp. Fyzika (Pythagorova věta, 6.s.př.n.l. x Motorické schopnosti, cca 1960) „Motorická schopnost může být obecně vymezena jako soubor předpokladů (úspěšné) pohybové činnosti, jako souhrn či komplex vnitřních integrovaných předpokladů organismu“ (Měkota & Blahuš, 1983) „Motorické schopnosti jsou komplexní individuální předpoklady pohybového výkonu člověka, které jsou primárně determinovány fyziologickými a neurofyziologickými systémy a znaky tělesné stavby“ (Carl, 1992). Pythagorova věta (6. stol. př.n.l.) Obsah čtverce nad přeponou pravoúhlého trojúhelníka je roven součtu obsahů čtverců nad jeho odvěsnami (c2 = a2 + b2) VĚDA (obecné pojetí) V 8.–6. století př.n.l., Řecko, Řím: Demokrit, Aristoteles, Platon) Věda je soustavná, kritická a metodická snaha o pravdivé a obecné poznání v určité vymezené oblasti skutečnosti (Encyklopedie Diderot, 1999, 249). Věda = ucelený systém informací získaný nějakou vědeckou metodou (např. MS). VĚDECKÝ VÝZKUM <=> VĚDECKÁ PRÁCE Věda jako snaha o poznání přírody: historie vědy spojena s náboženstvím a astronomií a se jmény: Thales Milétský (6. př.n.l.) Pythagoras (6.), Aristoteles (4.), Archimedes (3.) (Encyclopaedia Britannica). VĚDECKÝ VÝZKUM <=> VĚDECKÁ PRÁCE Vědecký výzkum … zkoumání … výroků o … vztazích mezi … jevy (Kerlinger, 1972). Moderní věda (16. století): Koperník (1543). O obězích nebeských těles. Tycho de Brahe, Newton, Einstein. VĚDA Vědní disciplíny (A až Z, Wikipedie) Adiktologie – nauka o závislostech. Adultopsychologie – psychologie dospělých. …... Kinantropologie = multidisciplinární věda o pohybu člověka. ….. Zoopsychologie – věda o chování a psychice zvířat. Zymologie – chemický obor zkoumající kvašení. Cílem vědy je vytvoření teorie, snaha o nalezení obecně platných vysvětlení přirozených jevů. Teorie relativity (fyzika, Einstein). Teorie chaosu (matematika, fyzika, Poincaré) Evoluční teorie (biologie, Darwin) Teorie her (matematika, Morgenstern) TEORIE STRUKTURY MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní ❑ Reakční ❑ Rytmická ❑ Rovnováhová ❑ Prostorová-orientační ❑ Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Obrázek 1. Obecné schéma motorických schopností (Měkota & Blahuš, 1983, 100; upraveno) Teorie struktury motorických schopností VĚDA Základní cíl vědy (vytvoření teorie), se uskutečňuje prostřednictvím vědeckého výzkumu. Vědecký výzkum = systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972, 27). KINANTROPOLOGIE Vědecký výzkum v kinantropologii zaměřen na: (1) pohybové činnosti (rekreační a školní tělesná výchova), (2) sportovní činnosti (závodní sport, sport handicapovaných, rehabilitace, atd. (Blahuš, 1993). VĚDECKÁ PRÁCE <=> VĚDECKÝ VÝZKUM Typy vědeckých prací: bakalářská, magisterská, dizertační, habilitační, monografie, vědecké publikace… Účel vědecké práce při studiu: prokázat schopnost řešit samostatně (1) odborný (BP) nebo (2) vědecký problém (MP). STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE Pojem: „struktura vědecké práce“ Google (21.02.2023) 1 790 000 odkazů (CZ) ÚKOL NA PŘÍŠTĚ Vlastní návrh projektu ZP Formulovat: 1. Výzkumný problém (TV, sport, managment) 2. Cíl výzkumu 3. Výzkumná otázka/-y (?) 4. Metodika (výzkumný soubor, tzn. populace/výběr, výzkumné metody, design) STRUKTURA VĚDECKÉ PRÁCE MaS II_1 VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. ÚVOD 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled lit., VP). 3. CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKA, HYPOTÉZY 4. METODIKA Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. VÝSLEDKY 6. DISKUSE (srovnání, důsledky, doporučení) 7. ZÁVĚRY LITERATURA (Referenční seznam, ISO 690/APA) Jak je dobrý projekt, tak je kvalitní i závěrečná práce (Punch, 2008). PROJEKT ZÁVĚREČNÉ PRÁCE Zásady dobrého projektu: ✓ je přímočarý, říká, co chcete dělat a proč to chcete dělat, ✓ je napsán jasně a bez zbytečného popisu vedlejších fakt, ✓ je jasně organizován (Robson, 1993). Schéma logického myšlenkového postupu vědecké práce VÝZKUMNÝ ZÁMĚR VÝZKUMNÝ PROBLÉM CÍL VÝZKUMU VÝZKUMNÁ OTÁZKA (HYPOTÉZA) Návrh projektu má obsahovat tři základní prvky: 1. Formulace výzkumného problému a cíle výzkumu, 2. kritický přehled literatury (zejména výsledků a metodologických postupů), 3. předpokládaná metodologie s ohledem na paradigma vědní disciplíny (MAxKIN) PROJEKT ZÁVĚREČNÉ PRÁCE PARADIGMA ✓ zásadní pojetí určité vědní disciplíny, které je považováno za vzorové, ✓ je v souladu s názory většiny vědců a výzkumníků v určité historické etapě, ✓ Vymezuje: ✓ co má být zkoumáno, ✓ jakými postupy a metodami, ✓ podle jakých pravidel a konvencí. Motorické schopnostiMotorické schopnosti Kondiční Silové Vytrvalostní ❑ Reakční ❑ Rytmická ❑ Rovnováhová ❑ Prostorová-orientační ❑ Kinestetická-diferenciační Koordinační Flexibilita Rychlostní Obrázek 1. Obecné schéma motorických schopností (Měkota & Blahuš, in Zháněl, 2005) TEORIE MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ VĚDECKÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ – KVALITATIVNÍ - SMÍŠENÝ Vědecký výzkum používá univerzální teoretické metody: analýza, syntéza, indukce, dedukce, analogie, komparace, specifikace, modelování, generalizace, abstrakce (Ochrana, 2009, Zháněl et al., 2014). STATICKÉ ZNAKY Vyjádření hodnot statistických znaků (proměnných) slovy nebo čísly. Klasifikace: 1. Slovní proměnné = alfabetické (kategoriální) se nazývají kvalitativní znaky. 2. Číselné proměnné = numerické se nazývají kvantitativními znaky. STATICKÝ ZNAK je společná vlastnost jednotek statistického souboru Statistické znaky tedy vyjadřují vlastnosti statistických jednotek. 1. KVALITATIVNÍ (kategoriální, vyjádřeny slovně) Např. muž/žena, plavec/neplavec, zdravý/nemocný barva očí: zelené, modré, hnědé, …, herní kategorie: žáci mladší, starší, junioři, …  alternativní (binární): nabývá-li znak pouze dvou variant (muž-žena)  množné (polytomické): nabývá-li znak více než dvou variant (barva očí: zelená, modrá, černá, atd.). 1. KVALITATIVNÍ ZNAKY 2. KVANTITATIVNÍ (vyjádřeny číselně, např. věk 37 let, tělesná výška 183 cm, hmotnost, čas, …) 2. KVANTITATIVNÍ ZNAKY  spojité neboli kontinuální (nabývají libovolných reálných číselných hodnot, např. výsledek v běhu na 100 m, ve skoku vysokém, mezi 2 hodnotami vždy může býtalší), 2. KVANTITATIVNÍ ZNAKY  nespojité neboli diskrétní (nabývají pouze konečný počet číselných hodnot, nejčastěji z oboru celých nezáporných čísel. např. počet úspěšných hodů na koš, leh-sedy, atd.). Kvantitativní výzkum se opírá o dedukci: Teorie – formulace hypotéz – pozorování – testování hypotéz – interpretace a zevšeobecnění. Vychází z teorie (např. intersexuální rozdíly v úrovni MSch u H a D v průběhu ontogeneze) a směřuje k ověření obecné platnosti. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Hlavní typy kvantitativního výzkumu a. Popisný (deskriptivní) b. Příčinně komparativní c. Korelační d. Experimentální e. Retrospektivní Kvalitativní výzkum se opírá o indukci: Pozorování – zjišťování pravidelnosti – závěry – teorie. Cílem je popis významu získaných informací a jejich interpretace. Např. případová studie (case study): studium 1 či několika málo případů za účelem aplikace získaných poznatků při porozumění obdobným případům. KVALITATIVNÍ VÝZKUM KVALITATIVNÍ VÝZKUM Hlavní typy kvalitativního výzkumu a. Případové studie (case study) b. Analýza dokumentů c. Zúčastněné pozorování d. Terénní výzkum e. Rozhovor (strukturovaný, nes., polos.) SMÍŠENÝ VÝZKUM Smíšený výzkum vychází z propojení přístupu kvantitativního + kvalitativního Kombinuje vědeckou metodu deduktivní i induktivní. Je volen pragmaticky (aplikovaná studie bez nutnosti použít teorii), resp. eklekticky (je tvořen několika teoriemi, užitečnými pro splnění úkolu). Zháněl, J. et al. (2014). Metodologie výzkumné práce. FSpS. K nastudování: KVALITATIVNÍ VÝZKUM ✓Charakteristiky kvantitativního výzkumu ✓Charakteristiky kvalitativního výzkumu ✓Rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním typem výzkumu ✓Komparace předností a nevýhod kvantitativního výzkumu ✓Komparace předností a nevýhod kvalitativního výzkumu Struktura vědecké práce (výzkumný proces) 3 VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. ÚVOD 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled lit., VP). 3. CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKA, HYPOTÉZY 4. METODIKA Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. VÝSLEDKY 6. DISKUSE (srovnání, důsledky, doporučení) 7. ZÁVĚRY LITERATURA (Referenční seznam, ISO 690) „Název práce má sdělit co nejvíce informací co nejmenším počtem slov“ (Punch, 2008). Název práce má ✓ být stručný, přesný a výstižný, ✓ obsahovat hlavní pojmy charakterizující práci a postup řešení (možno použít i podtitul), ✓ obsahovat funkční vztahy, indikující nezávislé a závislé proměnné, ✓informuje o výzkumném problému a cílech. NÁZEV PRÁCE NÁZEV PRÁCE – KOMENTÁŘ Obecné názvy-vztahy-výzkumný problém: ➢ Postoje (koho?) k TV a sportu (?) a jejich souvislost se známkou z TV. ➢ Biopotraviny ve výživě člověka. (kdo? vztah?) ➢ Adaptační kurz pohledem studentů (jakých?) ➢ Pohybová aktivita u onkologických onemocnění. (kdo? vztah?) (100 projektů ZP/rok) Anotace (abstrakt, angl. abstract) je stručný výtah vědecké práce (vědeckého článku) a slouží pro rychlou orientaci v dané práci. Rozsah 200 – 300 znaků Obvyklá struktura anotace (abstraktu): 1. Úvod do problematiky (Introduction) 2. Metodika (Methods) 3. Výsledky (Results) 4. Závěry (Conclusion) ANOTACE (ABSTRAKT) Příklady struktury vědeckých článků Journal of Sports Science and Medicine (IF 1,0) Journal of Sports Sciences (IF 2,1) Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports (IF 3,2) European Journal of Sport Science (IF 1,2) Abstract Abstract Abstract Abstract Keywords Keywords Key words Keywords Introduction Introduction Introduction (volně včetně hypotéz) Introduction Methods (podrobně) Methods (podrobně) Methods (včetně Data collection, Data analysis) Materials and Methods (včetně Data collection, Data analysis) Results Results Results Results Discussion Discussion Discussion Discussion Conclusion Conclusion Perspectives Conclusion References References References References Abstrakt – př. RAE (Relativ Age Effect) Úvod do problematiky (Introduction) Problematika RAE (vliv relativního věku) se v sportovních vědách objevuje od osmdesátých let minulého století. Teorie RAE vychází z předpokladu, že sportovci narození na začátku kalendářního roku jsou hlavně v žákovském a juniorském věku úspěšnější oproti sportovcům narozeným koncem roku. Tato skutečnost je prokázaná výzkumy hlavně v hokeji, fotbale, tenise ale i v jiných sportech. Abstrakt - příklad RAE Metodika (Methods) Předložený příspěvek se zabývá ověřením RAE v juniorském tenisu. Cílem výzkumu bylo zjistit rozložení četností narození souboru tenistů v jednotlivých měsících, čtvrtrocích a půlrocích v období let 2007-2011 a ověřit významnost rozdílů. Výzkum byl realizován u tenistů ve veku 13–14 let (n=239), účastníků World Junior Tennis Finals (WJTF). Abstrakt - příklad RAE Výsledky (Results) Testování hypotézy o významnosti rozdílů v rozložení četností mezi jednotlivými čtvrtroky (Q1–Q4) prokázalo statisticky významné rozdíly mezi Q1 a Q3, Q1 a Q4, Q2 a Q3 a Q2 a Q4. Statisticky významný rozdíl byl zjištěn rovněž v rozložení četností mezi prvním a druhým půlrokem. Abstrakt - příklad RAE Závěry (Conclusion) Na základě výsledků realizovaného výzkumu u souboru juniorských tenistů lze považovat vliv relativního věku (RAE) za významný. Z uvedených závěrů vyplývá pro sportovní praxi nutnost reflektovat vliv RAE, neboť zejména v juniorském věku může ovlivňovat sportovní výkonnost. Klíčová slova (CZ, ENG) Obvykle 3-6 slov (max. 30 znaků), které vyjadřují obsah práce a nemají být shodná s názvem práce. Název práce: Komparace pravděpodobnostního a fuzzy přístupu k hodnocení úrovně výkonnostních předpokladů v tenisu. (Kinesiologia Slovenica, 21/1, 26-36). Klíčová slova: diagnostika, fuzzy teorie, teorie pravděpodobnosti, testová baterie, sport Schéma logického myšlenkového postupu vědecké práce VÝZKUMNÝ ZÁMĚR VÝZKUMNÝ PROBLÉM CÍL VÝZKUMU VÝZKUMNÁ OTÁZKA (HYPOTÉZA) VÝZKUMNÝ ZÁMĚR => VÝZKUMNÝ PROBLÉM Výzkumný záměr (námět) = nápad, nejasná situace, pochybnost, nesnáz, vlastní zkušenost. Postup – orientovat v řešené problematice, – vyhledat odbornou literaturu, – prostudovat výsledky obdobných výzkumů, – vést diskuse s odborníky, se znalci prostředí a problematiky zkoumané oblasti. Pustit video skok daleký, resp. lyžování VÝZKUMNÝ ZÁMĚR => VÝZKUMNÝ PROBLÉM Zdroje výzkumných záměrů (námětů) - podněty z praxe (např. video tenis 1960 x 2014) - individuální zkušenost (sportovec, trenér) - odborné publikace (knihy a časopisy) - krásná literatura (náměty, inspirace) - publicistika (články, komentáře) - osobní rozhovory (experti, trenéři, sportovci) - výsledky předchozích výzkumů - teorie (výzkumný problém je odvozován ze souhrnu tvrzení této teorie např. teorie MSch). VĚDECKÁ PRÁCE - OBECNÁ STRUKTURA 1. ÚVOD 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled lit., VP). 3. CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKA, HYPOTÉZY 4. METODIKA Výzkumný soubor, výzkumné metody, design. 5. VÝSLEDKY 6. DISKUSE (srovnání, důsledky, doporučení) 7. ZÁVĚRY LITERATURA (Referenční seznam, ISO 690) ÚVOD ✓Objasňuje zvolené téma a stručně je zasazuje do souvislostí. ✓Odpovídá na otázku, proč bylo toto téma zvoleno, zdůvodňuje motivaci. ✓V článcích bývá úvod sloučen s přehledem literatury (syntézou poznatků). SYNTÉZA POZNATKŮ „Nic jsem nenašel, nikdo se tím nezabýval“ 1. Identifikace pomocí klíčových slov 2. Vyhledání literatury z různých zdrojů (knihovna, katalogy, databáze, internet, …) 3. Kritické posouzení a výběr relev. literatury 4. Organizace nalezených dokumentů 5. Sestavení přehledu, hodnocení a shrnutí SYNTÉZA POZNATKŮ Vyhledání literatury podle klíčových slov, autorů atd. (knihovna, katalogy, databáze, internet, …). 1. Portál elektronických informačních zdrojů MUNI https://ezdroje.muni.cz/ Významné databáze (dostupné z PEIZ): Scopus; Web of Science; MEDLINE (PubMed) a další 2. Research Gate https://www.researchgate.net/ 3. Google Scholar https://scholar.google.com/ SYNTÉZA POZNATKŮ Klíčová slova: např. „Body Height in Sport“ 1. https://ezdroje.muni.cz/ Počet nalezených zdrojů: 735,759 2. https://www.researchgate.net/ Možnost výběru (články, knihy, od kdy, full texty atd.) 3. https://scholar.google.com/ Možnost volby dle různých kritérií … Problém použití relevantní literatury: Body Height in Sport vs. Trends in Body Height …Municipality of Cetinje. VÝSLEDEK SYNTÉZY POZNATKŮ ZPŘESNĚNÍ VÝZKUMNÉHO ZÁMĚRU FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU „Výzkumný problém (VP) je výrok (nebo tázací věta ), který formuluje vztah mezi dvěma nebo více proměnnými„ (Kerlinger, 1972). VP se obvykle formuluje na závěr syntézy. PŘÍKLAD FORMULACE VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU (VP) Syntéza poznatků: Tenis – charakteristiky: herní, somatické, kondiční – výzkumné metody (testy, TB) – gender. VP (zpřesnění): Posouzení vlivu somatických a kondičních charakteristik na sportovní výkon v tenisu v kontextu intersexuální diferencí. CÍL VÝZKUM Cíl výzkumu formulujeme jako explicitní (jasný) záměr, jak shromáždit a analyzovat data pro řešení výzkumného problému. Obvykle formulujeme více cílů, resp. obecnější cíl a dílčí cíle. Nemá se jednat o slohové cvičení, ale o konkrétní formulace (viz příklady). Cíl výzkumu - 3 základní typy 1. Cílem výzkumu je zjistit úroveň síly rukou tenistů a tenistek ve věkové kategorii U14. (deskripce, stav, status), 2. Cílem výzkumu je zjistit intersexuální rozdíly v síle rukou mezi tenisty a tenistkami (U14), (komparace, významnost diferencí) 3. Cílem výzkumu je posoudit významnost vztahu mezi silou dominantní a nedominantní ruky. (závislost, korelace) (Rockmann & Bömermann, 2006) VÝZKUMNÝ PROBLÉM => VÝZKUMNÁ OTÁZKA VÝZKUMNÉ OTÁZKY? ✓ Otázky, na které výzkumník hledá odpovědi při řešení výzkumného problému pomocí výzkumných metod. ✓ Obvykle formulujeme více výzkumných otázek. ✓ Otázky se týkají vlastností nebo charakteristik zkoumaných subjektů nebo objektů. VÝZKUMNÉ OTÁZKY - PŘÍKLADY FORMULACÍ ✓ Jsou významné rozdíly mezi …? ✓ Má datum narození (RAE) vliv na …? ✓ Jaký je vztah mezi …? ✓ Jaký je nejlepší postup k ...? ✓ Co se stane, když ...? ✓ Je síla souboru X…, větší než Y…? Výzkumné otázky: (návaznost na cíle) 1.Jaká je úroveň síly rukou tenistů a tenistek ve věkové kategorii U14 let? (deskripce, stav, status) 2. Existují významné intersexuální rozdíly mezi tenisty a tenistkami (U14)? (komparace, diference) 3. Lze prokázat závislost mezi silou dominantní a nedominantní ruky tenistů a tenistek (U14)? (závislost, korelace) (Rockmann & Bömermann, 2006) Příklad k řešení výzkumného problému: Vliv TV na sportovní výkonnost (basketbal, volejbal, tenis, gymnastika, …) Výzkumná otázka: Ovlivňuje TV sportovní výkonnost v tenisu (basketbalu, volejbalu, gymnastice)? Postup při řešení VO? MUŽI ATP Ranking (High) Isner (No. 9) 208 cm Murray (No. 1) 191 cm Djokovic (No. 1) 188 cm Ferrer (No. 3) 175 cm ŽENY WTA Ranking (High) Plíšková Ka. (No. 1) 186 cm Muguruza (No. 1) 182 cm Halep (No. 1) 168 cm Suárez N. (No. 6) 162 cm Tenis: tělesná výška x výkonnost? Diference 33 resp. 24 cm HYPOTÉZY Hypotéza (H) je důležitý nástroj vědeckého výzkumu. Existuje-li předpokládaný vztah, který má být ověřen, je formulace hypotézy nejlepší způsob. Přepokládaný vztah: Tělesná výška ovlivňuje sportovní výkonnost v tenisu Formulovat hypotézy HO (H1) k příkladu (slide 80) VO: vliv tělesné výšky na sportovní výkon v tenisu? Muži (ATP Rankings) https://www.atptour.com/en/rankings/singles/live) HO: TV významně neovlivňuje SV v M tenisu H1: TV významně ovlivňuje SV v M tenisu Ženy (WTA Rankings) https://www.wtatennis.com/rankings/singles H0: významně neovlivňuje SV v Ž tenisu H1: významně ovlivňuje SV v Ž tenisu Data-priklady-vypocty/ Top 100 ATP 2021 2022-03-17.xlsx Top 100 WTA 2021 2022-03-17.xlsx A_vzorova analyza dat (TOP 100 ATP+WTA).xlsx HYPOTÉZY Hypotéza se formuluje ✓ na základě syntézy poznatků, resp. pilotní studie, ✓ jako předpoklad o stavu zkoumaných subjektů (objektů, situací),. ✓ Tělesná výška ovlivňuje sportovní výkonnost v tenisu. HYPOTÉZY Hypotéza (na rozdíl od domněnky) musí být podložena fakty vytyčujícími zaměření výzkumu (viz předchozí příklad). Hypotézu formulujeme, když hledáme nutné souvislosti mezi fakty. Hypotéza (H) je alternativou výzkumné otázky (VO), je-li ke konkrétnímu výzkumnému problému formulována VO, je nadbytečné (redundantní) formulovat ještě i hypotézu. Obecné pojetí: hypotéza je chápána jako „podmíněný výrok o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými“ (Kerlinger, 1972). Hypotéza tedy formuluje předpoklad vztahu mezi výzkumnými proměnnými, který se zamítá nebo jej nelze zamítnout. 1. Předpokládám, že venku prší (není hypotéza) 2. Jestliže atmosférický tlak klesá, pak předpokládáme, že bude pršet (hypotéza – proč?). HYPOTÉZY Hypotézy by měly: ✓ být jasně, pregnantně a dobře formulované, ✓ používat jednoduchý sloh jazyka, ✓ vyhovovat tzv. kritériím dobrých hypotéz. Kritéria dobrých hypotéz: 1. hypotézy jsou výroky o vztazích mezi proměnnými, 2. hypotézy obsahují jasné implikace (např. jestliže neklesá atm. tlak, pak nebude pršet) pro ověřování vytčených vztahů. Druhy hypotéz (Röthig, 1992): 1. pracovní - jsou tvořeny relativně všeobecně, jsou to často subjektivní domněnky o problému, 2. výzkumné - jsou zpřesněné slovní formulace k předmětu výzkumu odvozené z existující poznatků (např. jiné výzkumy, pilotní studie), 3. statistické - jsou formulace sestavené s pomocí statistických modelů o parametrech předpokládaných vztahů (H0: A = B; H1: A ≠ B). HYPOTÉZY Druhy hypotéz 1. Hypotéza rozdílová H1: Rozdíly v tělesné výšce mezi soubory tenistů a tenistek 13-14let jsou významné. H2: Tréninkové metody A a B vedou k rozdílným výsledkům ve skoku vysokém. (Rockmann & Bömermann, 2006) Druhy hypotéz 2. Hypotéza vztahová (HV) (ověřujeme významnost závislosti): H1: Tělesná hmotnost významně ovlivňuje úroveň maximální sily horních končetin. H2: Mezi výkonem v testu Jump and Reach a výkonem ve skoku na lyžích je významný vztah . (Rockmann & Bömermann, 2006) Druhy hypotéz 3. Hypotéza změnová (HZ) (ověřujeme významnost změn v čase): H1: Osmitýdenní tréninková intervence (posilování DK 3 x 2h týdně) významně ovlivní úroveň explozivní síly DK volejbalistů. H2: Maximální síla rukou tenistů se v průběhu ontogenetického vývoje (např. 9-16 let) významně zvyšuje. (Rockmann & Bömermann, 2006) Statistickou hypotézu formulujeme jako nulovou (H0), resp. jako alternativní (H1, HA). Nulová hypotéza je protikladem alternativní. Tedy předpokládá-li H1 nějaký rozdíl, H0 jej popírá. Tedy H1: A ≠ B, resp. A > B, A < B H0: A = B Alternativní hypotéza oboustranná (A≠B), jednostranná (A > B, resp. A < B). Další krok: statistické ověření (testování) hypotéz. Formulace: nulová (H0) resp. alternativní H1, HA Příklad 1 H01: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty (n=221) a tenistkami (n=193) ve věkové kategorii 11 -12 let jsou nevýznamné. Soubor/SC H Tenisté Tenistky Cohen´s d, hodnocení efektu M SD M SD Výška (cm) 155,10 7,62 154,60 6,94 0,07 (žádný) Hmotnost (kg) 43,50 6,68 43,49 7,17 0,00 (žádný) MS (kp) 25,14 4,60 23,08 4,61 0,45 (malý) RS 0,58 0,09 0,53 0,09 0,56 (střední) Formulace: nulová (H0) resp. alternativní H1, HA Příklad 2 HA1: intersexuální rozdíly somatických a motorických předpokladů mezi tenisty (n=157) a tenistkami (n=163) ve věkové kategorii 13 – 14 let jsou významné Category M (male) SD M (female) SD Cohen´s d Height (cm) 169.79 9.27 164.93 5.80 0.63 (med) Weight (kg) 57.05 9.26 53.57 6.31 0.44 (small) MHSL (kp) 34.64 7.53 29.09 3.84 0.94 (large) RHSL 0.61 0.10 0.55 0.06 0.73 (med) METODIKA Výzkumné metody Identifikace jednotlivých výzkumných metod (Viz např. Zháněl, J. et al., 2014. Metodologie výzkumné práce). Např. metodologická studie, případová studie, komparace, korelačně-prediktivní studie, experiment, evaluace, vývojové studie, analýza trendů, dotazování na postoje, stav (status), explorace, historická studie, modelování, návrh a demonstrace, meta-analýza, review a syntéza, teoretické studie, analytická práce, kvalitativní studie, kvasiexperiment, a další. VÝZKUMNÉ METODY A TYPY VÝZKUMU Nejčastěji používané výzkumné metody 1.testy (motorické testy a TB), 2.biomedicínská a fyzikální měření, 3.dotazník a rozhovor, 4.ohnisková skupina, 5.pozorování, 6.sběr sekundárních dat. VÝZKUMNÉ METODY VE SPORTU (Rockmann & Bömermann, 2006) ✓dotazník a interview, ✓pozorování (vizuální, z videozáznamu atd.), ✓motorické testy a testové baterie, ✓psychologické metody (…), ✓lékařské metody (fyziologické, biochemické, atd.), ✓funkčně-anatomické metody, ✓biomechanické metody (kinematické, dynamografické, EMG). Výzkumné (diagnostické, kontrolní) metody Diagnostické metody různých vědních oborů (Schnabel et al. 1994, 58) TYPY VÝZKUMU (nejčastější v kinantropologii) Zde začít 14.3.23, vrátit se k s. 74 – 78 + Data-příklady-vypočty. Potom zpět na s. 90 1 DOTAZNÍK ✓ Dotazník vyplňuje zkoumaná osoba/-by. ✓ Slouží k získávání informací o zkušenostech, pocitech, postojích, názorech a znalostech, hodnotách, intencích z různých oblastí zájmu. ✓ Otázky se mohou týkat dotazované osoby nebo externích objektů. ✓ Dotazníky obvykle obsahují otázky a tvrzení označované jako dotazníkové položky. ✓ Otázky se mohou týkat minulosti, přítomnosti a budoucnosti. NE-/STANDARDIZOVANÝ. 2 ROZHOVOR (INTERVIEW) ✓ Metoda sběru dat, ve které výzkumník (tazatel nebo pověřená osoba) klade otázky informantovi (účastníkovi výzkumu). ✓ Rozhovor může probíhat tváří v tvář, po telefonu nebo interaktivně přes internet. ✓ Síla rozhovoru spočívá v tom, že výzkumník může klást dodatečné otázky, aby si upřesnil získané informace. 3 TESTOVÁNÍ (testy a testové baterie) ✓ Používají se pro zachycení postojů, osobnostních rysů, schopností a dovedností. ✓ Nejobvyklejším typem testu je standardizovaný test, který je vyvinut pomocí psychometrických zásad. ✓ Kvalita a vhodnost takového testu je popsána informacemi o jeho validitě, reliabilitě, objektivitě a skupinovými normami. ✓ Problematika teorie měření a testování. 4 BIOMEDICÍNSKÁ A FYZIKÁLNÍ MĚŘENÍ ✓Měření se týkají biomedicínských vlastností sledovaného jedince. ✓K měření se obvykle používají speciální technická zařízení a vybavení. ✓Je obvykle nutné speciální zaškolení pro provedení měření a interpretaci výsledků. ✓Tato měření mají obvykle výhodu, že jsou relativně objektivní. 5 POZOROVÁNÍ ✓V určitých situacích si všímáme vzorců chování jedinců za účelem získání informací o nějakém fenoménu. ✓Rozlišujeme laboratorní pozorování (odehrává se v umělém prostředí laboratoře) a naturalistické pozorování (provádí se v reálné situaci). ✓Dále rozlišujeme kvantitativní a kvalitativní pozorování. ✓Může mít mnoho podob (trenér, s pomocí dokumentace, videa, počítače). 6 SBĚR SEKUNDÁRNÍCH DAT Výzkum může být založený na zpracování primárních dat (pozorování, testování, měření), nebo sekundárních dat, nebo na jejich kombinaci. Sekundární data: osobní dokumenty (zápisníky, deníky, rodinné fotografie), úřední dokumenty (výroční zprávy, zápisy ze schůzí, vyhlášky), archivované údaje (záznamy nebo množiny záznamů), výstupy masových médií (noviny, časopisy, televizní záznamy) a virtuální data (internetové stránky, internetová pošta). A PŘÍŠTĚ? ZKOUMANÁ POPULACE A/NEBO VÝBĚR ??? KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Práce na výzkumném úkolu (výzkumný cyklus) ZKOUMANÁ POPULACE NEBO VÝBĚR? METODIKA Popis a charakteristika výzkumného souboru ZÁKLADNÍ resp. VÝBĚROVÝ SOUBOR ZÁKLADNÍ SOUBOR (ZS) (generální soubor, Grundgesamtkeit, Population) = soubor všech jedinců, u/na kterých bychom teoreticky měli šetření provádět. Všichni jedinci s požadovanou vlastností: obvykle nelze, nemožné, časově, ekonomicky náročné. Např. studenti TV, nositelé Nobelovy ceny fyzika. VÝBĚROVÝ SOUBOR (VS) (náhodný výběr, vzorek, Stichprobe, sample) = náhodná podmnožina prvků základního souboru, která jej reprezentuje. Z výsledků zkoumání výběrového souboru činíme závěry platné pro základní soubor. Nejedná-li se o náhodný výběr, nelze závěry zobecňovat, platné jen pro zkoumaný soubor. VÝBĚROVÝ SOUBOR ✓Osoby, ale také o objekty (školy, třídy, v meta-analýze jde o provedené studie). ✓Zdůvodňujeme výběr z populace nebo subpopulace a vhodný počet jedinců. ✓Popisujeme způsob, jak získáme přístup k podmnožině populace. ✓Mládež – nutný informovaný souhlas! Výběrový soubor získáváme tzv. náhodným výběrem, kdy každý prvek základního souboru má stejnou možnost být vybrán. O vybrání/nevybrání rozhoduje náhoda. Metody náhodného výběru I. Losování ✓losování statistických jednotek s jejich vracením do osudí (u malých souborů), ✓losování statistických jednotek bez vracení do osudí (u velkých souborů), II. tabulka náhodných čísel, nebo generátor náhodných čísel (počítačový program generující náhodná čísla). Postup pomocí tabulky náhodných čísel 1. V tabulce zvolíme libovolné číslo, od něj čteme uvedená čísla s potřebným počtem míst (např. N=540 => trojmístná čísla) 2. Do výběru zahrnujeme ty jednotky základního souboru, jejichž přiřazená čísla jsou ta, která čteme v tabulce. 3. Čísla vyšší než rozsah základního souboru vynecháme. 4. Pokračujeme tak dlouho, než dosáhneme požadovaného rozsahu výběrového souboru. Př. ze základního souboru N=540 chceme vybrat n=12 N=540 n=12 III. Skupinový výběr … užívá se, je-li základní soubor uspořádán do skupin (třídy ve škole), z nichž vybíráme – nutný je dostatečný počet skupin. IV. Stratifikovaný výběr … vychází z rozdělení základního souboru na skupiny („stráty“) z nichž se pak dělá náhodný výběr. Např.„vysokoškoláci“ (studující techniky, univerzity, uměleckých vysokých škol, atd.). V. Záměrný výběr O zařazení do výběrového souboru nerozhoduje náhoda, vybíráme sami jedince, které považujeme za typické (subjektivní výběr) podle určitého kritéria. Příklady: IQ přes 130b, tenisté ATP 100, hráči fotbalového oddílu U14, atd. IQ? Další podrobnosti např. Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Inteligenční kvocient (IQ) = index inteligence, který má normální rozložení s průměrem 100 b a s=15 b. 16.3.21 METODIKA další kroky při řešení výzkumného problému Měřící procedury (výzkumné metody) Popis měřících a jiných procedur (např. testování, plantografie, bioimpedance, atd.) pro získávání dat. Uvedení údajů o validitě, reliabilitě a objektivitě s ohledem na typ výzkumu. VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) Pilotní studie (doporučuje se) Pokud je provedena, pak se v této části popisují zkušenosti získané z pilotní studie. Pilotní studie může vést k modifikaci celého plánu výzkumu popř. ke změně či úpravě výzkumných metod. VÝZKUMNÉ METODY (METODIKA) Sběr dat Popis způsobu získávání dat pro konkrétní soubor a typ výzkumu (např. test, rozhovor, atd.). Časový harmonogram. Analýza dat Popis statistických nebo jiných procedur pro analýzu dat. Popis konkrétních statistických metod a měřících stupnic. PŘÍŠTĚ: ZÁKLADY STATISTIKY Deskriptivní (popisná) a analytická (srovnávací) statistika