Psychomotorické hry pro všechny aneb společně v pohybu Tomáš Vyhlídal Psychomotorika Karta 1. Vybrané znaky ve znakovém jazyce Karta 2. Představení psychomotoriky Karta 3. Ukázka psychomotorických her s využitím psychomotorického padáku Karta 4. Ukázka psychomotorických her s využitím nafukovacích balónků Karta 5. Ukázka psychomotorických her – hry důvěry Karta 6. Ukázka psychomotorických her s využitím novin Karta 7. Ukázka psychomotorických her s využitím pivních tácků Karta 8. Ukázka psychomotorických her s využitím kelímků od jogurtu Karta 9. Ukázka psychomotorických her s využitím kolíčků na prádlo Karta 10. Další využitelné netradiční pomůcky v oblasti psychomotorických aktivit Karta 11. Odkazy, literatura Karta 1. Vybrané znaky ve znakovém jazyce Obsah obrázku osoba, interiér, žena, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, žena, zuby Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, interiér, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zuby, interiér, čištění Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stojící, žena, zrcadlo Popis byl vytvořen automaticky psycho - - motorika hra důvěra pomůcky Karta 2. Psychomotorika Psychomotorika představuje ucelený pohybový program, který je postavený na těsném spojení pohybu, prožitku a percepce. Lze ji tedy chápat jako výchovu pohybem, kde jde o spontánní prožívání radosti z pohybu. Psychomotoriku lze provádět velmi hravě, zábavně, nápaditě a promyšleně s využitím různých známých i velmi netradičních pomůcek (například kelímky od jogurtů, noviny, kolíčky na prádlo, nafukovací balonky, provázky, deky, plata od vajíček, různé míčky atd…). Psychomotorické hry jsou charakteristickým prvkem psychomotoriky a obsahují zábavnou a hravou formou možnosti nácviku pohybu. Využívají se nejen u dětí, ale i u dospělých a seniorů. Velkou výhodou je snadná modifikace pro osoby se speciálními potřebami. Dílčí oblasti psychomotoriky 1. Neuromotorika 2. Senzomotorika 3. Sociomotorika Neuromotorika zahrnuje oblast jemné a hrubé motoriky, orientace v prostoru, rovnováhu, koordinace pohybů a schéma těla. Neuromotorika obsahuje také pohybové aktivity podmíněné či nepodmíněné, volní i mimovolní, reflexní a to bez ohledu na druh podnětu, který ji vyvolá. V senzomotorice se řeší motorická akce nebo reakce na jednotlivé podněty (sluchové, zrakové, hmatové, čichové, chuťové a další…) Psychomotorické hry zaměřené na motorické akce nebo reakce jedince realizované například bez zrakové či sluchové kontroly jsou zejména u dětí velmi oblíbené. Sociomotorika označuje pohyb, chování, jednání ve společnosti ⎯ škole, rodině, zaměstnání. V psychomotorických hrách se využívá působení jedince či skupiny. Obecné zásady psychomotorických her 1. Motivování žáků do hry ⎯ možné prostřednictvím atraktivnosti pomůcek, barevnosti, originalitou, povzbuzováním, hudbou atd… 2. Pomůcky připravujeme vždy dopředu, aktivitu si časově i obsahově rozvrhneme. 3. Hru vysvětlíme a ujistíme se, zda žáci pochopili pravidla hry. 4. Je vhodné se do hry také zapojit a být žákům rovnocenným partnerem. 5. Kde je to vhodné a možné využijeme hudebního doprovodu. 6. Žákům necháváme prostor pro vlastní řešení problému, tvořivost. 7. Po každé hře sdílíme s žáky jejich pocity. 8. Při hrách ve dvojicích je vždy nutné prohodit role Základní úkoly psychomotoriky 1.Poznání svého těla: poznání schématu svého těla, poznání jeho funkcí jako celku, naučit se tělu rozumět, prožívat různé city a pocity a umět je tělem vyjádřit, umět tělo ovládat a přitom je přijímat takové jako je. 2. 2.Seznámení se s prostředím, s předměty: seznámení se s předměty, které jsou kolem nás. Pochopení možností jejich využití. Jedná se např. o předměty v běžném životě (knihy, židle, noviny..), přírodniny (kaštany, listy, květy, tráva, větvičky, kameny…), cvičební pomůcky, náčiní, nářadí (vybavení hřišť, tělocvičen…), pomůcky výtvarné, hudební atd. 3. 3.Poznání společenského prostředí a osob: poznání prostředí, v němž žiji, vyrůstám. Naučit se poznávat své vrstevníky, kamarády. Naučit se spolupracovat, komunikovat, navazovat kontakty… Využití psychomotorických aktivit V současné době se koncept psychomotoriky a především psychomotorické hry využívají nejen ve školském prostředí, ale také například v prostředí nemocničním. Pro svoji velkou míru modifikace se dají využít nejen u osob se zdravotním postižení, ale také u osob se zdravotním znevýhodněním. Karta 3. Ukázka psychomotorických her s využitím psychomotorického padáku Karta 4. Ukázka psychomotorických her s využitím nafukovacích balónků Karta 5. Ukázka psychomotorických her – hry důvěry Karta 6. Ukázka psychomotorických her s využitím novin Karta 7. Ukázka psychomotorických her s využitím pivních tácků Psychomotorické aktivity s využitím pivních tácků Název hry: Zakryj mě Čas na přípravu: 1 minuty Instruktorů na hru: 1 Instruktorů na přípravu: 1 Počet hráčů: 4 a více hráčů Čas na hru: 3–5 minut Pomůcky a materiál: pivní tácky Prostředí: tělocvična Průběh hry (aktivity) Cílem hry je „zakrýt“ spoluhráče co největším počtem tácků. Tácky se nesmí vzájemně dotýkat ani se nesmí dotýkat země. Modifikace hry ·tácky se pokládají na hráče nedominantní rukou – praváci levou, leváci pravou ·tácky pokládáme na hráče jinou částí těla něž rukama (tzn., nesmíme tácek chytit do ruky – musíme si poradit jinak) Psychomotorické aktivity s využitím pivních tácků Název hry: Přejdi řeku Čas na přípravu: 1 minuty Instruktorů na hru: 1 Instruktorů na přípravu: 1 Počet hráčů: 4 a více hráčů Čas na hru: 3–5 minut Pomůcky a materiál: pivní tácky Prostředí: tělocvična Průběh hry (aktivity) Cílem je přejit předem vyznačenou trasu takovým způsobem, aby se hráč nedotkl chodidlem země. K dispozici má pouze 3 pivní tácky, na které může došlápnout. Modifikace hry ·použití pouze 2 pivních tácků ·ztížení trasy- např. přejít přes lavičku nebo jinou překážku Karta 8. Ukázka psychomotorických her s využitím kelímků od jogurtu Psychomotorické aktivity s využitím kelímků od jogurtů Název hry: Stonožka Čas na přípravu: 1 minuta Instruktorů na hru: 1 Instruktorů na přípravu: 1 Počet hráčů: 4 a více hráčů Čas na hru: 1-5 minut Pomůcky a materiál: kelímky od jogurtu Prostředí: tělocvična Průběh hry (aktivity) Hráči se seřadí do zástupu. Hráči se spojí takovým způsobem, aby se hráči nedotýkali mezi sebou žádnou částí těla, ale aby byli spojeni kelímkem od jogurtu. Cílem hry je vytvořit stonožku – být spojen kelímky a pohybovat se takovým způsobem, aby kelímky mezi hráči nevypadly. Modifikace hry ·spojení hráčů kelímkem – přidržovat kelímek loktem a položit ho na záda hráče před sebou ·spojení hráčů kelímkem – přidržovat kelímek čelem položit ho na záda hráče před sebou ·spojení hráčů kelímkem – přidržovat kelímek jedním prstem a položit ho na záda hráče před sebou Psychomotorické aktivity s využitím kelímků od jogurtů Název hry: Otoč kelímek Čas na přípravu: 1 minuta Instruktorů na hru: 1 Instruktorů na přípravu: 1 Počet hráčů: 6 a více hráčů Čas na hru: 1-2 minuty Pomůcky a materiál: kelímky od jogurtu Prostředí: tělocvična Průběh hry (aktivity) Vytvoří se dvě stejně početná družstva, která obdrží stejný počet kelímků (cca 20 kelímků na družstvo) Vyučující nebo určení žáci z každého družstva rozmístí v předem vymezeném prostoru své kelímky. Jedno družstvo všechny své kelímky do prostoru staví „DNEM DOLŮ“ a druhé družstvo „DNEM VZHŮRU“. Úkolem hráčů je v časovém limitu otáčet kelímky do „pozice“ svého týmu (pokud mají určené postavení kelímků „dnem vzhůru“, otáčí všechny kelímky, které jsou postaveny „dnem dolů“ do své pozice „dnem vzhůru). Vyhrává tým, který má více kelímků ve „svém postavení“. Spadené kelímky se do hry nezapočítávají. Modifikace hry ·kelímky se otáčí pouze jednou rukou ·kelímky otáčíme nedominantní rukou- praváci levou, leváci pravou ·kelímky musíme otočit jinou části těla než rukou (je nutné upravit prostor a zmenšit počet kelímků) Karta 9. Ukázka psychomotorických her s využitím kolíčků na prádlo Karta 10. Další využitelné netradiční pomůcky v oblasti psychomotorických aktivit Jako další netradiční pomůcky můžeme využít například: plato od vajíček, špejle, šroubky a matičky, role od toaletního papíru, magnety, pírka, provázky, šátky, plastové láhve, PET víčka, kaštany, šišky, listy ze stromů, drátěnky, houbičky, a mnoho dalšího. Karta 11. Zajímavé odkazy k tématu https://psychomot.cz/teorie/psychomotorika/ https:// projekty.ujep.cz › Psychomotoricke_aktivity_pro_rozvoj_ditete_MS https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/20169/PSYCHOMOTORICKA-CVICENI-PRO-ZAKY-S-ADHD---DEFINICE-A-VYMEZEN I-PSYCHOMOTORIKY.html/ Karta 12. Doporučená a čerpaná literatura k tématu Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: ČASPV. Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno: CDVU MU. Blahutková, M., & Koubová, J. (1995). Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU Brno. Szábová, M., & Sližík, M. (1999). Cvičení pro rozvoj psychomotoriky: stimulační hry pro děti od 3 do 10 let. Praha: Portál. Trávníková, D. (2014). Psychomotorické aktivity. In T. Vyhlídal, O. Ješina, et al. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint.