Krize a reakce na ni nk4726 Psychologie pro bezpečnostní složky Mgr. Radek Šíp Co chápete jako krizovou situaci? ? Krize ▪ Následek střetu s překážkou ▪ Nemožnost vyřešit vlastními silami ▪ Řešení nemožné v běžném čase a obvyklými způsoby Jak se krize projevuje na jedinci? ? Projevy krize Fyzické ▪ Bušení srdce, pocení, dušnost, poruchy spánku, sexuálních funkcí, únava, zvýšení teploty, bolesti hlavy Psychické ▪ Zvýšená podrážděnost, náladovost, pocit viny, úzkostnost, změna verbálních projevů Sociální ▪ Zvýšená nerozhodnost, změny ve vztazích a v kontaktech s druhými lidmi, zhoršená kvalita práce, tendence k izolaci, změny chování (infantilita, regrese, agrese) Fáze krize (Caplan) 1. Fáze – Ohrožení a tenze (několik hodin) Chování: naučené coping mechanismy 2. Fáze – Zranitelnost, labilita, nedostatek kontroly (hodiny – dny) Chování: pokus - omyl 3. Fáze – Připuštění selhání (hodiny – dny) Chování: ochota si nechat pomoc, inovace řešení 4. Fáze – Psychická dezorganizace (dny – týdny !6-8!) Chování: rezignace, útlum Kübler-Ross ▪ Popírání („Ne, vždyť je všechno v pohodě, to se nemůže dít.“) ▪ Hněv / agrese („Proč já?To není fér? Kdo za to může?!“) ▪ Smlouvání („Tak co kdybychom to ještě zkusili? Aspoň než děti…“.) ▪ Smutek („Proč se vůbec snažit?Všechny jsou stejný, nemá to cenu“.) ▪ Smíření („To nezměním, nějak se to zvládne…“) Typologie krizí (Baldwin) • A) SITUAČNÍ • B)TRANZITORNÍ • C) NÁHLÝTRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR • D) KRIZE ZRÁNÍ • E) KRIZE Z PATOLOGIE • F) NEODKLADNÉ KRIZOVÉ STAVY NÁHLÝTRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR ▪ Spouštěč mocný, vnější, neočekávaný stresor (válka, přepadení, smrt, živelná katastrofa…) ▪ Žádná nebo téměř žádná kontrola nad situací ▪ Zážitky zdrcení, ochromení, nereálnosti, viny, studu, smutku, strachu, agrese… Pomoc: Poskytnutí mobilizace a podpory zdrojů.Vnášení struktury.Vytvoření bezpečného rámce pro emoce (+/-), naslouchání když člověk chce mluvit. Situační krize Ztráta / Změna /Volba ▪ Pomoct pochopit situaci ▪ Rozpoznat možnosti ▪ Najít zdroje k zvládání Tranzitorní krize Přirozené životní změny /Vývojové nároky ▪ Pomoci pochopit úskalí změn ▪ Osvětlit význam rolí ▪ Pomoci změnami projít Náhlý traumatizující stresor Spouštěč mocný, vnější, neočekávaný stresor (válka, přepadení, smrt, živelná katastrofa…) ▪ Žádná nebo téměř žádná kontrola nad situací ▪ Zážitky zdrcení, ochromení, nereálnosti, viny, studu, smutku, strachu, agrese… Pomoc: Poskytnutí mobilizace a podpory zdrojů.Vnášení struktury. Vytvoření bezpečného rámce pro emoce (+/-), naslouchání když člověk chce mluvit. Krize zrání Opakující se vzorce / Citová zralost ▪ Pomoci pochopit krizi ▪ Zvýraznit možnost změny ▪ Přesměrovat na (odbornou) pomoc Krize z patologie Křehkost + labilita ▪ KI jako reakce na nejakutnější problém ▪ Stabilizace a podpora samostatnosti ▪ Podpora v rodinném systému ▪ Přesměrovat na (odbornou) pomoc Psychiatrická neodkladnost Medicínská naléhavost / akutní stavy ▪ Lidé (ne)jsou zodpovědní za své činy (akutní psychózy, intoxikace, SUI…) ▪ Redukce nebezpečí (Já – druzí – člověk v krizi) ▪ Rychlý zásah v život ohrožujících situacích ▪ Omezené množství informací + nutnost rychlé a účinné stabilizace Krize ▪ Střet s překážkou, nemožnost vyřešit vlastními silami v běžném čase a obvyklými způsoby ▪ Projevy: FYZICKÉ / PSYCHICKÉ / SOCIÁLNÍ ▪ Fáze: Ohrožení tenze --) Zranitelnost labilita --) Přístupnost pomoci --) Dezorganizace ▪ Popření –Vztek – Smlouvání – Smutek – Přijetí • Typy: A) SITUAČNÍ • B)TRANZITORNÍ • C) NÁHLÝ TRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR • D) KRIZE ZRÁNÍ • E) KRIZE Z PATOLOGIE • F) NEODKLADNÉ KRIZOVÉ STAVY Principy práce ▪ TETA ▪ Strukturace ▪ Zkompetentňování ▪ Nastavování zrcadla Principy práce Navázání kontaktu Mapování Kontraktování Hledání řešení Závěr 1. 2. 3. 4. 5. • Standartní model Krizové Intervence Techniky práce KI Nastavování zrcadla Dotazování s účelem Kotvení Parafráze Ocenění Normalizace Práce s tělem Shrnutí Naslouchání PROVÁZEJÍCÍ X DIREKTIVNÍ Zdroje pro zvládání krize Vztahy Aktivity Hodnotné věci Zdraví Spiritualita Co v krizi pomáhá ▪ Projevit emoce ▪ Sdělovat a sdílet ▪ Kontakt s vlastním tělem ▪ Kontakt s potřebami ▪ Vědomí možností a limitů ▪ Využívání zkušeností ▪ Využití kolektivních rituálů a vzorců ▪ Být brán vážně ▪ Samota (s oporou) ▪ Bezpečný prostor ▪ Blízká osoba ▪ Vědomí profesionální péče ▪ Zklidnění a zastavení ▪ Změna prostředí ▪ Možnost aktivity Reakce na ohrožení Typologie krizí (Baldwin) • A) SITUAČNÍ • B)TRANZITORNÍ • C) NÁHLÝTRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR • D) KRIZE ZRÁNÍ • E) KRIZE Z PATOLOGIE • F) NEODKLADNÉ KRIZOVÉ STAVY NÁHLÝTRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR ▪ Spouštěč mocný, vnější, neočekávaný stresor (válka, přepadení, smrt, živelná katastrofa…) ▪ Žádná nebo téměř žádná kontrola nad situací ▪ Zážitky zdrcení, ochromení, nereálnosti, viny, studu, smutku, strachu, agrese… Pomoc: Poskytnutí mobilizace a podpory zdrojů.Vnášení struktury.Vytvoření bezpečného rámce pro emoce (+/-), naslouchání když člověk chce mluvit. Reakce na ohrožení Social engagement systém Vyhledávání pomoci u druhých Fight or flight Snaha čelit překážce vlastními silami anebo ze situace utéct (strach X hněv) Freeze, derealizace a disociace Snaha situaci přežít stažením se, psychické odstřihnutí se od prožitku Kolaps Disociace https://doctorlib.info/travma/body-keeps-score/8.html Reakce na akutní stres - šok AKTIVNÍ REAKCE ▪ Zaplavení emocemi, zrychlené chování – FIGHT OR FLIGHT ▪ Projevy: nekontrolovatelný pláč, neadekvátní smích, třes, neklid, vztek, úzkost. ▪ Snížená koncentrace, mnohomluvnost, překotnost řeči, trhané pohyby PASIVNÍ REAKCE ▪ Mrtvý brouk – FREEZE, DISOCIACE, DEREALIZACE ▪ Projevy: výpadky paměti, zmatenost, poruchy vnímání, zpomalení dechu, tepu ▪ Člověk jakoby „divák“, bez emocí, otupělost, stereotypní chování nebo chování žádné (skelný pohled „do blba“) !Někdy mylné přesvědčení, že jsou v pohodě! První psychická pomoc • Základní zajištění v šokové reakci • Respektovat pól • Obnovovat bezpečí • Zajištění kontaktu s blízkými • Podávání informací co se bude dít, co se děje (orientace) • Mluvení o události podle druhého (vlastní zvědavost!) 5T: ▪ Teplo ▪ Ticho ▪ Tekutiny ▪ Transport ▪ Tišení bolesti Reakce na akutní stres - šok Myšlení ChováníEmoce Pól myšlení • Potřeba o věci mluvit, ventilovat • Celkový útlum, stažení • Plno myšlenek, vzpomínek • Pokud se dostane k nějakému řešení, v zápětí ho neguje • „Brblání“ pro sebe • Vnitřní pocit, že blázním • Točení v neproduktivním kolečku. • U racionálních lidí Práce s vychýlením k myšlení: ▪ Strukturovat myšlenky (kouskovat celky, shrnovat, vést dokončení alespoň jedné věci) ▪ Pomalu nabízet téma, aby se člověk mohl chytit a opustit své kolečko ▪ Dát malý úkol. ▪ Zdůrazňovat základní věci Pól emocí • Silná a výrazná emoční reakce • Panika, smutek, hněv, smích, bezmoc, vina, stud, strach, agrese • Výrazná neverbální a paraverbální komunikace • Tunelové prožívání Práce s vychýlením k emocím: ▪ Dát prostor prožít emoce, viz minulé hodiny ▪ Fyzický prostor i sociální (bezpečí) ▪ Nabourat se do tunelového prožívání, direktivita, pokyny, převzetí kompetencí ▪ Grounding (uzemnění) ▪ Centering (hledání středu, opory) ▪ Normalizování, pojmenovávání ▪ Pomalu přivádět k myšlení a poté chování Pól chování • Hyperaktivita • Neúčelné a stereotypní chování (mechanické) • Snaha nabýt kontrolu • Nepřítomnost emocí • Úsporná nebo žádná mluva • Tělesné stažení, napětí • Hrozba impulzivní reakce • Paničtí lidé, sportovci Práce s vychýlením k chování: ▪ Nezastavovat a nebránit v chování ▪ Kopírovat chování druhého, připojit se k aktivitě ▪ Pomalu převádět pozornost k myšlení a pocitům ▪ Být připraven na překlik, zkrat Reakce na akutní stres - šok Myšlení ChováníEmoce Kouskovat + malý úkol Připojit se a mluvit na člověkaVbourat se do tunelu, dát prostor Práce s dechem ▪ Dýchání do čtverce ▪ „Lyžař“ 1 Nádech Zádrž VýdechZádrž 4s 4s 4s 4s Práce s tělem ▪ Orientace pozornosti Lidé v krizových situacích ▪ Základní představa o chování lidí v krizových situacích: 5 - 20 % lidí - zůstávají relativně klidní a použitelní 10 - 25 % lidí - stávají se naprosto nepoužitelní, zpanikaří 50 - 75 % lidí - budou šokovaní a zmatení, ale ve stavu, kdy je v podstatě lze „ovládat“ Problematika PTSD • A) ŠOKOVÁ REAKCE (až do 3 dnů po události) • B) AKUTNÍ REAKCE NA STRES (do 6 týdnů po události) přechodná porucha významné závažnosti nepředchází ji jiná psychická porucha • C) PTSD (odstup měsíců) AKUTNÍ REAKCE NA STRES ▪ Různorodé symptomy: poruchy spánku, jídla, výkonu, myšlení. ▪ Tělesné symptomy panické úzkosti ▪ Může být částečná či úplná amnézie Pomoc: ▪ Ošetření aktuálních emocí ▪ Hledání drobných dalších kroků ▪ Odborná pomoc Posttraumatická stresová porucha ▪ Příznaky: flashbacky, necitlivost a emoční otupění, izolovanost, depresivita SUI myšlenky, vyhýbání se činnostem a situacím, které trauma připomínají ▪ Spouštěče ▪ Cold X Hot memories ▪ Terapie