Adobe Systems 1 Cíl edukace – rozvoj základních kvalit osobnosti Adobe Systems 2 cíl edukace (určuje zaměření) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro jedince i společnost) = rozvoj subjektivních kvalit jedince ? Adobe Systems 3 Cíl edukace = rozvoj osobnosti Historický exkurz – komplexní rozvoj ̶antická kalokagathia = rozvoj fyzických a psychických kvalit ̶renesanční návrat např. François Rabelais (1494 nebo 1483–1553) román Gargantua a Pantagruel – nová výchova ̶J. A. Komenský rozvíjet hlavu, srdce a ruce = kognitivní, emocionální a konativní stránku ̶ Adobe Systems 4 Cíl edukace = rozvoj osobnosti Historický exkurz – jednostranné koncepce ̶preference intelektuálního (kognitivního) rozvoje – např.: - Platón – rozumová výchova - Herbart – vzdělávání jako kognitivní proces - tradiční koncepce vzdělávání, „stará škola“ ̶preference citového a volního rozvoje (emocionálního a konativního) – např.: - Rousseau – „pedagogika srdce“ - Tolstoj – tvůrčí (umělecká) škola - reformní pedagogika → činná škola, alternativní školy, … ̶ Adobe Systems 5 Dvě stránky edukačního (výchovně-vzdělávacího) procesu vzdělávání výchova (v užším smyslu) Adobe Systems 6 Dvě stránky edukačního procesu A. Vzdělávání = rozvoj ̶vědomostí (= učení → osvojený poznatek) představy + pojmy + názvy ̶dovedností a návyků (učení → dispozice → činnost) motorické + intelektuální + sociální ̶schopností (= vlastnosti, předpoklady osobnosti) motorické + intelektuální + sociální Adobe Systems 7 Dvě stránky edukačního procesu B. Výchova (v užším smyslu) = rozvoj ̶postojů ke skutečnosti (= pozitivní X negativní hodnocení) → velký potenciál „výchov“ – TV, HV, VV, … ̶potřeb a zájmů (= primární impulz chování) → nutný rozvoj např. v TV) ̶adekvátního chování = složitá výslednice všech získaných a rozvinutých kvalit jedince Adobe Systems 8 Dvě stránky edukačního procesu Komplexní edukace (výchova v širokém smyslu) vzdělávání jako rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností výchova jako rozvoj postojů, potřeb, zájmů a chování Adobe Systems 9 Cíl edukace = rozvoj kompetencí ̶kompetence = vědomosti (znalosti) + jejich využití v praxi (dovednosti) + postoje + motivace + ... ̶rozvoj kompetencí = cíl edukace (především vzdělávání) ̶kompetence = výstupní kategorie ̶použití v různých oblastech (škola, profese, politika, ...) ̶kompetence = předpoklad úspěšného jednání v praxi Adobe Systems 10 Cíl edukace = seznámení a rozvoj kultury cíl edukace (určuje její obsah) efekty edukace = produkty edukačních procesů (důsledky a účinky pro člověka i společnost) = seznámení s kulturou a její rozvoj Adobe Systems 11 Edukace jako rozvoj v kulturních oblastech ̶edukace k čemu = sociální role ̶edukace čeho = kvalit osobnosti ̶edukace v čem = obsahové oblasti edukace (komponenty, součásti, druhy, složky) = seznámení s lidskou kulturou ̶klíčové pro tzv. pedagogiku kultury = nejen se seznámit, ale i kulturu rozvíjet Adobe Systems 12 Kultura ̶kultura = sepětí člověka se světem a sebou samým = materiální kultura, umění, věda, morálka, právo, náboženství, pohybová kultura – sport, instituce, sociální návyky, … ̶postmoderní kultura = respekt vůči pluralitě kultur ̶„Kultura leží v srdci lidského rozvoje a civilizace. Kultura je tím, co nechává lidi doufat a snít, protože podněcuje naše smysly a nabízí nám nové možnosti pohledu na skutečnost“ (Sdělení o evropském programu pro kulturu…, 2007) ̶ Adobe Systems 13 Klasické oblasti edukace (kultury) Koncipoval např. Aristoteles, Locke, Spencer: ̶rozumová výchova ← věda, náboženství, … ̶mravní výchova ← morálka ̶tělesná výchova ← pohybová kultura, sport ̶ Adobe Systems 14 Soudobé oblasti edukace (výchovy a vzdělávání) „Klasické“ oblasti edukace (popř. jejich další rozdělení) + ̶technická a pracovní (+ informační technologie) ̶estetická ̶environmentální (ekologická) ̶ekonomická ̶politická ̶právní ̶zdravotní ̶dopravní výchova ̶...