Adobe Systems 1 Vychovávaný jedinec – edukant Adobe Systems 2 Vychovávaný jedinec – edukant Edukant = dítě, mladistvý/á, žák/yně, studující, sportující, klient/ka (dospělí/é a senioři/rky), … Pedagoga musí zajímat jeho předpoklady: 1.Fyzické a psychické (vlohy a jejich rozvoj, kondice, …) 2.Edukační (vědomosti, dovednosti, postoje, zájmy, …) 3.Sociální (např. kulturní kapitál, sociální znevýhodnění, … – výzkumy sociologické, psychologické, pedagogické etnografie, …) Adobe Systems 3 Vychovávaný jedinec – edukant – žák Žák = 1.obecné označení vzdělávaného/vyučovaného subjektu 2.označení dítěte navštěvujícího školu Pedagoga (učitele, trenéra, lektora, …) musí dále zajímat: ̶žákovská subkultura = součást kultury školy (pravidla, rituály, slang, normy, pochvaly, tresty, sociální role – „mazáka, bažanta, bosse, kdo je in nebo out“, …) ̶žákovo pojetí učiva = souhrn poznatků, představ a interpretací … učiva ̶žákův styl učení = svébytný a preferovaný postup při učení Adobe Systems 4 Vychovávaný jedinec – dítě Délka dětství ̶konec 18. století – děti v anglických textilních továrnách = dvě třetiny pracovníků ̶X Habsburská monarchie (tzn. i naše země) – 1774 zavedení povinné školní docházky = znemožnění zaměstnávání dětí ̶Úmluva o právech dítěte (VS OSN z roku 1989) ̶začátek života = početí – 18 let ̶některé rozvojové země – jen několik let – dětská práce ̶2004 – 218 milionů dětí pracuje (Mezinárodní organizace práce) ̶X někteří studenti v bohatých zemích = dětství (sociálně, ekonomicky, …) až ke 30 rokům Adobe Systems 5 Vychovávaný jedinec – dítě Vybrané představy o dětech ̶pro rodiče: - děti = dar, radost, smysl života - děti = přítěž, komplikace, ekonomické břemeno, překážka v kariéře, ... ̶pro společnost: - děti = zdroj budoucích pracovních sil, nejlepší investice, … - děti = neužitečné, prodražující se bytosti, … ̶ Adobe Systems 6 Děti a mládež ̶rodiny s dětmi = ekonomicky a prostorově znevýhodněné ̶podíl dětské populace = velmi mírný nárůst X stárnutí ̶ČR 2018 – děti do 15 let = 15,9 % populace X 19,6 % = 65+ ̶děti = minoritní, nedospělá, nesvéprávná část populace ̶málo možností setkávat se se seniory → mezigenerační učení ̶základní prostředí dítěte = rodina + škola → ̶ochraňování, vzdalování, … vylučování ze světa dospělých ̶rodina = místo primární zkušenosti – význam rodinné edukace ̶sociální rozměr školy = velmi důležitý pro děti a mládež ̶význam dalších sociálních prostředí, např. sportovní Adobe Systems 7 Děti a mládež ̶roste vliv vrstevnických skupin a dětské „generační“ kultury = ̶charakteristika = projevy, postoje, zjev, vztah k hudebním stylům, podle místa a prostoru setkávání, … – např.: ̶sportovní fanoušci, PC hráči, fan kluby, metalisté, gothic rock, trampové, „zelení“, „skejťáci“, … ̶přibývá negativních alternativ – např. hooligans, skinheads, drogově závislí, fundamentální religiózní skupiny, gambleři, sprejeři, squoteři, neonacisté, … Adobe Systems 8 Děti a mládež – informace ̶MŠMT – mládež: http://www.msmt.cz/mladez – oblasti: - volnočasové aktivity dětí a mládeže, zájmové vzdělávání - péče o talentované žáky - mezinárodní spolupráce v oblasti mládeže … ̶Národní pedagogický institut České republiky https://www.npi.cz (od 1. 1. 2020) – podporovaná témata: - digitální vzdělávání - podpora pedagogů pro práci s dětmi/žáky cizinci - prevence a šikana - … Adobe Systems 9 Pedagog a edukant Vztah pedagoga a edukanta ̶pedeutocentrický (autoritativní, dominantní, nedemokratický, …) ̶pedocentrický (dítě středem všeho zájmu, volná výchova, …) ̶kooperativní (demokratický, spolupracující, …) Nutnost posílení ̶sociálněpreventivní práce (zaměření na rizikové skupiny dětí a mládeže) ̶mimoškolní a volnočasové edukace (význam sportu) ̶