Adobe Systems 1 Pedagogika – bp4005 Úvodní přednáška Přednášky: Vladimír Jůva Semináře: PhDr. Jakub Forýtek Adobe Systems 2 Požadavky k ukončení předmětu pedagogika 1.Aktivní účast a splněná docházka na seminářích 2.Výběr tématu a data prezentace na úvodním semináři 3.Zpracování prezentace a její zaslání na mail vyučujícímu 4.Finální úprava prezentace a vložení do odevzdávárny 5.Vystoupení se schválenou prezentací na semináři 6.Písemný test 7.Ústní zkouška – viz okruhy IS Adobe Systems 3 Pedagogika – informační zdroje ̶JŮVA, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ̶PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ̶PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017. ̶GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ̶PRŮCHA, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ̶PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7., aktual. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2013. ̶Aktuální informace v časopisech a na webových stranách: Pedagogika, Pedagogická orientace, …, MŠMT, Národní pedagogický institut České republiky – www.npi.cz ̶ ̶ Adobe Systems 4 Pedagogika – vymezení a význam ̶Pedagogika = sociální věda (+ výzkum) ̶Vznik termínu – antická řečtina – paidagógos (otrok doprovázející chlapce do školy) ̶Pedagogika = věda o permanentní edukaci (= výchově a vzdělávání) ̶Edukace – původ antická latina – educatio (vedení vpřed, výchova, vzdělávání) ̶Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace ̶Edukace provází člověka celý život → pedagogika → význam pro všechny, především pro sociální profese ̶ Adobe Systems 5 Pojetí edukace 1. Platón (427–347 př. Kr.) Filozof (pedagog) – zakladatel Akademie = aténská vědecká a vzdělávací instituce – filozofická škola Paidea (viz Mýtus o jeskyni v dialogu Ústava): ̶obrácení ̶osvobození ̶vedení ̶vzdělávání ̶poslání platon Adobe Systems 6 Pojetí edukace 2. Edukace a socializace edukace – hodnotově pozitivně zaměřená (sociální opora – vztah v prostředí) socializace – proces společenského začleňování – hodnotově indiferentní (patologická socializace – pak resocializace) Adobe Systems 7 Pojetí edukace 3. Hodnotové orientace edukace a) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova b) novověk – autentická a svobodná osobnost (východisko Rousseau – konec 18. století Þ současnost Všeobecná deklarace lidských práv 1948 a Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) c) současnost – předchozí + zdravá osobnost – fyzicky, psychicky, sociálně Adobe Systems 8 Pojetí edukace 4. Edukace a rozvoj jedince Rozvoj jedince determinují (určují): ̶dědičnost (biologické východisko organismu) ̶prostředí (materiální a sociální) – působí převážně bezděčně ̶edukace (výchova) – působí záměrně Adobe Systems 9 Pojetí edukace ̶Edukace (výchova v širokém pojetí, výchova a vzdělávání) = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji ̶Edukace = procesy řízeného učení ̶Učení = psychický aktivní a tvořivý proces (permanentní) – probíhá v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je klíčový v adaptaci člověka, rozšiřuje jeho možnosti