Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg Brickwork-HD-R1a.jpg CO OD PŘEDMĚTU OČEKÁVÁM? •CO JE ERGOTERAPIE ??? •KDO JE ERGOTERAPEUT ??? Brickwork-HD-R1a.jpg CÍLE PŘEDMĚTU •POROZUMĚT ZÁKLADNÍM OBLASTEM A POJMŮM V ERGOTERAPII: •ÚVOD DO ERGOTERAPIE + HISTORIE •ERGOTERAPEUTICKÉ INTERVENCE •JEMNÁ MOTORIKA V ERGOTERAPII •ADL + KOMPENZAČNÍ POMŮCKY •ERGOTERAPEUTICKÉ TESTY •POUŽITÍ ZÍSKANÝCH VĚDOMOSTÍ K APLIKACI ERGOTERAPIE U PACIENTŮ S RŮZNÝMI TYPY DIAGNÓZ Brickwork-HD-R1a.jpg LITERATURA •POVINNÁ LITERATURA •KRIVOŠÍKOVÁ, M. ÚVOD DO ERGOTERAPIE. PRAHA: GRADA A.S. 2011. ISBN 978-80-247-2699-1 •DOPORUČENÁ LITERATURA •JELÍNKOVÁ, J.; KRIVOŠÍKOVÁ, M.; ŠAJTAROVÁ, L. ERGOTERAPIE. PRAHA: PORTÁL, S.R.O. 2009. ISBN 978-80-7367-583-7. •KLUSOŇOVÁ, E. ERGOTERAPIE V PRAXI. BRNO: NCONZO. 2011 •VOTAVA, J. ERGOTERAPIE A TECHNICKÉ POMŮCKY V REHABILITACI. LIBEREC: TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI. 2009. ISBN 970-80-7372-449-8. •VODÁKOVÁ, J.; DYTRTOVÁ, R.; CETTLOVÁ, M.; BERÁNEK, V. SPECIÁLNÍ PRACOVNÍ VÝCHOVA A ERGOTERAPIE. PRAHA: UK. 2003. ISBN 80-7290-113-3 •LAW, M. C. CANADIAN OCCUPATIONAL PERFORMANCE MEASURE. KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ. PRAHA: ČAE. 2008. ISBN 978-80-254-2744-6. Brickwork-HD-R1a.jpg ERGO VS. FYZIO •V ČEM JE HLAVNÍ ROZDÍL A KDE SE PRÁCE PROLÍNÁ ? • Brickwork-HD-R1a.jpg ERGO VS. FYZIO • •PŘÍSTUP K PACIENTOVI •OBSAH PRÁCE •ZAMĚŘENÍ • •SPOLUPRÁCE •KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP Brickwork-HD-R1a.jpg ERGO VS. FYZIO •ERGOTERAPIE •FUNKCE RUKY •ÚCHOPOVÉ A MANIPULAČNÍ FCE •JEMNÁ MOTORIKA •PROVÁDĚNÍ ADL •PROPOJENÍ DO BĚŽNÉHO ŽIVOTA •SAMOSTATNOST A NEZÁVISLOST • •FYZIOTERAPIE •FYZICKÁ STRÁNKA KONDICE ROZSAHY KLOUBŮ SVALOVÁ SÍLA AKTIVNÍ A PASIVNÍ POHYB Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE - VÝZNAM •SLOŽENÍ ŘECKÝCH SLOV: •ERGON = PRÁCE •THERAPIA = LÉČENÍ •V ČESKÉM JAZYCE USTÁLEN POJEM ERGOTERAPIE •NEVZTAHUJE SE POUZE NA ZAMĚSTNÁNÍ NEBO PRÁCI, ALE VZTAHUJE SE KE VŠEM ČINNOSTEM, KTERÉ VYPLŇUJÍ ČAS A PROSTOR ČLOVĚKA A DÁVAJÍ JEHO ŽIVOTU SMYSL Brickwork-HD-R1a.jpg • •ČERPÁ JAK Z LÉKAŘSKÝCH, TAK SOCIÁLNÍCH VĚD. • •ZAMĚŘUJE SE NA PODPORU ZDRAVÍ A CELKOVÉ POHODY JEDINCE PROSTŘEDNICTVÍM ZAMĚSTNÁVÁNÍ • •PROSTŘEDNICTVÍM SMYSLUPLNÉHO ZAMĚSTNÁVÁNÍ USILUJE O ZACHOVÁNÍ A VYUŽÍVÁNÍ SCHOPNOSTÍ JEDINCE POTŘEBNÝCH PRO ZVLÁDÁNÍ BĚŽNÝCH DENNÍCH, PRACOVNÍCH, ZÁJMOVÝCH A REKREAČNÍCH ČINNOSTÍ U OSOB JAKÉHOKOLIV VĚKU S RŮZNÝM TYPEM POSTIŽENÍ. Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE •PODPORUJE MAXIMÁLNĚ MOŽNOU PARTICIPACI JEDINCE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ, RESPEKTUJE PLNĚ JEHO OSOBNOST A MOŽNOSTI •PRO PODPORU PARTICIPACE JEDINCE VYUŽÍVÁ SPECIFICKÉ METODY A TECHNIKY, NÁCVIK KONKRÉTNÍCH DOVEDNOSTÍ, PORADENSTVÍ NEBO PŘIZPŮSOBENÍ PROSTŘEDÍ. Brickwork-HD-R1a.jpg DĚLENÍ ERGOTERAPIE •V ERGOTERAPII SE VŠECHNA TATO ZAMĚSTNÁVÁNÍ (ČINNOSTI) NAZÝVAJÍ ODBORNÝM TERMÍNEM „OBLASTI VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ“ • •DĚLÍ SE DO 3 SKUPIN: •VŠEDNÍ DENNÍ ČINNOSTI (ADL) •PRÁCE A PRODUKTIVNÍ ČINNOSTI •HRA A VOLNÝ ČAS Brickwork-HD-R1a.jpg CÍLE ERGOTERAPIE •ET POMÁHÁ LIDEM VYKONÁVAT KAŽDODENNÍ ČINNOSTI TÍM, ŽE JE DO TĚCHTO ČINNOSTÍ ZAPOJÍ, (NAVZDORY JEJICH POSTIŽENÍ NEBO PORUŠE). •TYTO ČINNOSTI BY MĚLY BÝT PRO NĚ SMYSLUPLNÉ NEBO BY JEJICH PROVÁDĚNÍ MĚLI POVAŽOVAT ZA DŮLEŽITÉ. •HLAVNÍM CÍLEM ET JE UMOŽNIT JEDINCI ÚČASTNIT SE ZAMĚSTNÁVÁNÍ, KTERÉ JSOU PRO JEHO ŽIVOT SMYSLUPLNÉ A NEPOSTRADATELNÉ. •PODPORUJE ZAČLENĚNÍ ČLOVĚKA DO SPOLEČNOSTI A RESPEKTUJE JEHO OSOBNOST A MOŽNOSTI. Brickwork-HD-R1a.jpg OBECNÝ ZÁMĚR •UMOŽNIT JEDINCI DOSÁHNOUT OPTIMÁLNÍ FUNKCE A ADAPTACE V OBLASTECH ADL, PRÁCE A PRODUKTIVNÍ ČINNOSTI, HRY A VOLNÉHO ČASU. •PODPOROVAT PROVÁDĚNÍ ČINNOSTI. •ZHODNOTIT CHOVÁNÍ A PŮSOBENÍ JEDINCE V OBLASTECH VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ A V JEHO JEDNOTLIVÝCH SLOŽKÁCH, NAPŘ. SENZOMOTORICKÉ, KOGNITIVNÍ ČI PSYCHOSOCIÁLNÍ. •MAXIMÁLNĚ ROZVÍJET A PODPOROVAT ZDRAVÍ KAŽDÉHO JEDINCE A VYCHÁZET PŘITOM JEDNAK Z JEHO VLASTNÍCH POTŘEB A DÁLE Z POŽADAVKŮ JEHO NEJBLIŽŠÍHO OKOLÍ. •ROZVÍJET, ZLEPŠOVAT, PODPOROVAT NEBO UDRŽET NORMÁLNÍ FUNKČNÍ VÝKON JEDINCE. •ZABRÁNIT VZNIKU DYSFUNKCE, NAPRAVOVAT NEBO MINIMALIZOVAT JEHO DYSFUNKČNÍ VÝKON . Brickwork-HD-R1a.jpg VÝSLEDEK ET PŮSOBENÍ •NAUČIT SE NOVOU ČI DŘÍVE ZAPOMENUTOU ČINNOST •POMOC PŘI PLÁNOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ A UDRŽOVÁNÍ ROVNOVÁHY V PROVÁDĚNÍ ČINNOSTÍ A AKTIVIT V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ, V RŮZNÝCH OBDOBÍCH ŽIVOTA JEDINCE •DOPORUČIT ALTERNATIVNÍ ZPŮSOBY PROVÁDĚNÍ ČINNOSTÍ U OSOB S DOČASNÝM NEBO CHRONICKÝM ONEMOCNĚNÍM •POSKYTOVAT METODY A ZDROJE PRO NÁCVIK RŮZNÝCH ZPŮSOBŮ PROVÁDĚNÍ ČINNOSTI ČI AKTIVITY U OSOB S POSTIŽENÍM NEBO U RIZIKOVÝCH SKUPIN •POMOCÍ VLASTNÍCH VYŠETŘENÍ SPECIFIKOVAT OBLASTI PROBLÉMŮ U JEDINCE •DOPORUČIT TECHNICKÉ NEBO KOMPENZAČNÍ POMŮCKY, KTERÉ UMOŽNÍ ZVÝŠIT SOBĚSTAČNOST V ADL Brickwork-HD-R1a.jpg PROSTŘEDKY ET •DIAGNOSTICKÉ – ODHALIT NA ZÁKLADĚ POSTIŽENÍ, NEMOCI A KLIENTA PŘÍPADNOU DISABILITU NEBO RIZIKO VZNIKU HANDICAPU POMOCÍ ANALÝZY ZBYLÝCH FUNKČNÍCH SCHOPNOSTÍ V OBLASTI MOBILITY, ADL, VYŠETŘENÍ HK, SMYSLOVÝCH FCÍ APOD. •TERAPEUTICKÉ – NA ZÁKLADĚ ET HODNOCENÍ SPOLEČNĚ S KLIENTEM STANOVIT CÍLE ET PLÁNU •PREVENTIVNÍ – POMOCÍ CÍLENÉHO TERAPEUTICKÉHO PLÁNU A VÝBĚREM SPRÁVNÝCH METOD A TECHNIK PŘISPĚT K PREVENCI VZNIKU DISABILITY A HANDICAPU Brickwork-HD-R1a.jpg DIAGNOSTICKÉ PROSTŘEDKY ET •ET VYŠETŘOVACÍ METODY JSOU SPECIFICKÉ V TOM, ŽE SE ZAMĚŘUJÍ PŘEDEVŠÍM NA VÝKON ČINNOSTÍ KAŽDODENNÍHO ŽIVOTA A ZJIŠŤOVÁNÍ PŘÍČIN PROBLÉMŮ V JEJICH PROVÁDĚNÍ •PODLE MODELU VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ ET VYŠETŘENÍ ZAHRNUJE POSOUZENÍ OBLASTI: •VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ (ADL, PRACOVNÍ A VOLNOČASOVÉ ČINNOSTI) •POSOUZENÍ VŠECH SLOŽEK VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ (SENZOMOTORICKÝCH, KOGNITIVNÍCH, PSYCHOSOCIÁLNÍCH) •A KONTEXTU VÝKONU (ČAS, VĚK, FAKTORY FYZICKÉHO A SOCIÁLNÍHO PROSTŘEDÍ) Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •V 18. STOLETÍ BYLA PRACOVNÍ TERAPIE VYUŽÍVÁNA PŘEDEVŠÍM V PÉČI O DUŠEVNĚ NEMOCNÉ •1793 PSYCHIATR PHILLIPE PINEL UPLATŇOVAL PŘI LÉČBĚ OSOB S DUŠEVNÍM ONEMOCNĚNÍM TZV. MORÁLNÍ LÉČBU A ZAMĚSTNÁVÁNÍ •PROSAZOVAL EMPATII A ZACHOVÁNÍ LIDSKÉ DŮSTOJNOSTI •POUŽÍVAL PŘI LÉČBĚ ČETBU, POSLECH HUDBY, TĚLESNÁ CVIČENÍ A PRÁCI Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE SE ET VÍCE ZAMĚŘUJE NA LÉČBU POÚRAZOVÝCH STAVŮ (NAPŘ. AMPUTACÍ, PORANĚNÍ PERIFERNÍCH NERVŮ). • •KLINICKÁ PRAXE ZAHRNOVALA: •TRÉNINK SOBĚSTAČNOSTI •FUNKČNÍ TRÉNINK (NÁCVIK ÚCHOPŮ A CHŮZE) •TRÉNINK POUŽÍVÁNÍ PROTÉZ A ÚPRAVU PRACOVNÍCH ČINNOSTÍ • •ET SE V TOMTO OBDOBÍ ROZDĚLUJE NA 2 OBLASTI PŮSOBENÍ: •OBECNOU = ČINNOSTNÍ: PŘEDEVŠÍM U PACIENTŮ UPOUTANÝCH NA LŮŽKO, MĚLA FUNKCI ODPOUTÁNÍ PACIENTOVY POZORNOSTI OD NEMOCI •SPECIFICKOU = CÍLENOU: NA NÁPRAVU NEBO ZNOVUZÍSKÁNÍ ZTRACENÝCH DOVEDNOSTÍ (NÁCVIK CHŮZE, SOBĚSTAČNOSTI, ÚCHOPŮ...) Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •ET BYLA VE SVÝCH POČÁTCÍCH APLIKOVÁNA JAKO TERAPEUTICKÁ METODA U PACIENTŮ S PSYCHICKÝM ONEMOCNĚNÍM V PSYCHIATRICKÝCH LÉČEBNÁCH. •POLOŽENY ZÁKLADY TZV. CÍLENÉ TERAPIE •TRÉNINK SOBĚSTAČNOSTI •FUNKČNÍ TRÉNINK (NÁCVIK ÚCHOPŮ A CHŮZE) •TRÉNINK POUŽÍVÁNÍ PROTÉZ A ÚPRAVU PRACOVNÍCH ČINNOSTÍ Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •60. LÉTA 20. STOLETÍ: "UNIVERZÁLNÍ" NÁSTAVBOVÉ KVALIFIKAČNÍ STUDIUM V OBORU RHB PRACOVNÍK •OD R. 1968 POŘÁDÁ KATEDRA ET NCONZO POSTGRADUÁLNÍ KURZY A POMÁHÁ S ORGANIZACÍ POMATURITNÍHO SPECIALIZAČNÍHO STUDIA S ATESTACÍ V LÉČBĚ PRACÍ •V ROCE 1978 VZNIKÁ KOMISE, POZDĚJI SEKCE ET PŘI ČESKÉ REHABILITAČNÍ SPOLEČNOSTI Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •DOCHÁZÍ K OBNOVENÍ KONTAKTŮ SE ZAHRANIČNÍMI ETT •V R. 1994 BYLA ZALOŽENA ČESKÁ ASOCIACE ERGOTERAPEUTŮ (ČAE). •TO VŠE ZPŮSOBILO RYCHLÝ ROZVOJ ERGOTERAPIE JAK CO DO POČTU ERGOTERAPEUTŮ, TAK CO DO OBLASTÍ JEJICH UPLATNĚNÍ. •V ROCE 1992 VZNIKÁ V OSTRAVĚ 1. ŠKOLA PRO ERGOTERAPEUTY •V ROCE 1994 VZNIKLO NA 1. LÉKAŘSKÉ FAKULTĚ UK 1. BAKALÁŘSKÉ STUDIUM ET V ČR •V ROCE 2004 BYL PŘIJAT ZÁKON Č. 96/2004 SB., KTERÝM BYLA ET DEFINOVÁNA JAKO NELÉKAŘSKÁ PROFESE. Brickwork-HD-R1a.jpg HISTORIE ERGOTERAPIE •ZAČÁTEK 21. STOLETÍ: • •DÍLNY SE MĚNÍ V MÍSTNOSTI PRO INDIVIDUÁLNÍ ET A NÁCVIK SOBĚSTAČNOSTI •ORIENTUJE SE PŘEVÁŽNĚ NA ÚČINNĚJŠÍ VYŠETŘOVACÍ METODY (ADL, SENZOMOTORICKÝCH A KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ) •V POSLEDNÍCH LETECH SE TERAPEUTICKÁ PRAXE SOUSTŘEDÍ TAKÉ NA URČOVÁNÍ DOVEDNOSTÍ A PRACOVNÍCH MOŽNOSTÍ, NA VYHLEDÁVÁNÍ VHODNÉHO PRACOVNÍHO ZAŘAZENÍ OSOB S POSTIŽENÍM. •UPLATŇUJE SE MNOHEM VÝRAZNĚJI I V SOCIÁLNÍ OBLASTI. Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPIE - VZDĚLÁNÍ •V ČR BYLO MOŽNO ZÍSKAT ERGOTERAPEUTICKOU ODBORNOST V LETECH 1970 - 2000 NÁSTAVBOVOU ATESTACÍ PRO ABSOLVENTY DVOULETÉHO POMATURITNÍHO VZDĚLÁNÍ „REHABILITAČNÍ PRACOVNÍK”. •OD R. 1992 PRVNÍ TŘÍLETÉ SAMOSTATNÉ STUDIUM ERGOTERAPIE STUDIUM NA VOŠ V OSTRAVĚ. •OD R. 1994 PRVNÍ VYSOKOŠKOLSKÉ BAKALÁŘSKÉ STUDIUM NA 1. LF UK V PRAZE. •DALŠÍ ŠKOLY (OSTRAVA, ÚSTÍ NAD LABEM, PLZEŇ) PŘEŠLY PO R. 2000 NA STUDIUM VYSOKOŠKOLSKÉ. •NOVĚ OD ROKU 2019 TAKÉ BC. STUDIUM V OLOMOUCI •-> OBOR ERGOTERAPIE SE ROZŠIŘUJE Brickwork-HD-R1a.jpg UPLATNĚNÍ ERGOTERAPEUTA •1.) ZDRAVOTNICKÁ PRACOVIŠTĚ JAKO SOUČÁST REHABILITAČNÍHO TÝMU: •LŮŽKOVÁ REHABILITAČNÍ ODDĚLENÍ - PRO DOLÉČOVÁNÍ AKUTNÍCH PORUCH POHYBOVÉHO ÚSTROJÍ •REHABILITAČNÍ ÚSTAVY - VĚTŠÍ PODÍL OSOB S TRVALÝM ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM, NAPŘ. PO PORANĚNÍ MÍCHY. •LÁZEŇSKÉ LÉČEBNY - ZAMĚŘENÉ NA LÉČENÍ NEUROLOGICKÝCH ONEMOCNĚNÍ S TRVALÝMI NÁSLEDKY. •REHABILITAČNÍ CENTRA - PROGRAM PROPOJENÍ LÉČEBNÉ REHABILITACE S OSTATNÍMI SLOŽKAMI UCELENÉ REHABILITACE, PŘEDEVŠÍM V RÁMCI ERGODIAGNOSTICKÉHO HODNOCENÍ. •DENNÍ STACIONÁŘE - JSOU URČENY PRO POZDNÍ REHABILITACI NAPŘ. PO PORANĚNÍ MOZKU ČI CMP. •PSYCHIATRICKÉ LÉČEBNY, PŘÍPADNĚ JINÁ PSYCHIATRICKÁ PRACOVIŠTĚ • Brickwork-HD-R1a.jpg UPLATNĚNÍ ERGOTERAPEUTA •2.) REZORT PRÁCE A SOCIÁLNÍ PÉČE: •NEZISKOVÉ ORGANIZACE OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM (PARAPLE) - PODÍL NA PROGRAMU REKONDIČNÍCH POBYTŮ. •ÚSTAVY SOCIÁLNÍ PÉČE: DLOUHODOBÁ PÉČE O KLIENTY S RŮZNÝM TYPEM ZDRAVOTNÍHO POSTIŽENÍ, KDE SE ERGOTERAPEUTI ZAMĚŘUJÍ NA NÁCVIK MAXIMÁLNÍ SOBĚSTAČNOSTI, ZÁJMOVÉ VOLNOČASOVÉ AKTIVITY, NA KTERÉ VOLNĚ NAVAZUJE PRACOVNÍ UPLATNĚNÍ. •DOMOVY DŮCHODCŮ RŮZNÉHO TYPU A NA DRUHÉ STRANĚ NĚKTERÉ PROGRAMY, ZAJIŠŤUJÍCÍ SOBĚSTAČNOST SENIORŮ •ÚŘADY PRÁCE - ZAJIŠTĚNÍ PRACOVNÍ REHABILITACE. •CHRÁNĚNÁ PRACOVIŠTĚ •ZAŘÍZENÍ ZAJIŠŤUJÍCÍ CHRÁNĚNÉ BYDLENÍ. •INSTITUCE PRO PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ Brickwork-HD-R1a.jpg UPLATNĚNÍ ERGOTERAPEUTA •3.) ŠKOLSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ: •VE ŠKOLÁCH A DALŠÍCH ZAŘÍZENÍCH PRO DĚTI, AŤ UŽ JDE O SPECIÁLNÍ INSTITUCE PRO DĚTI SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM, ALE TAKÉ BĚŽNÉ ŠKOLY. •PRIMÁRNÍ PODPORA A ZACHOVÁNÍ ZDRAVÍ, ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU, PREVENCI ONEMOCNĚNÍ Brickwork-HD-R1a.jpg ERGOTERAPEUT JAKO ČLEN RHB TÝMU •ERGOTERAPEUT JE VÝZNAMNÝM ČLENEM TÝMU A POUŽÍVÁ VLASTNÍ DIAGNOSTICKÉ A TERAPEUTICKÉ METODY. •PŘEDEVŠÍM SE ZAMĚŘUJE NA PROBLEMATIKU NÁCVIKU SOBĚSTAČNOSTI A PŘEDPRACOVNÍ RHB. •PODÍLÍ SE I NA CELKOVÉ AKTIVACI PACIENTA V NEMOCNIČNÍM PROSTŘEDÍ A ZLEPŠENÍ JEHO FUNKCÍ SMYSLUPLNÝMI AKTIVITAMI. •JEHO PRÁCE SE ZČÁSTI PŘEKRÝVÁ, ALE PŘEDEVŠÍM DOPLŇUJE, S ČINNOSTÍ OSTATNÍCH ČLENŮ TÝMU. •ETT ZAJIŠŤUJE PŘEDEVŠÍM NÁVAZNOST V TÝMU LÉČEBNÉ REHABILITACE. •REHABILITAČNÍ LÉKAŘ ČINNOST ERGOTERAPEUTA INDIKUJE, PŘEDEPISUJE TAKÉ TECHNICKÉ POMŮCKY, KTERÉ ERGOTERAPEUT VYZKOUŠEL. Brickwork-HD-R1a.jpg SPOLUPRÁCE S ODBORNÍKY •FYZIOTERAPEUT -> CÍLENÁ REHABILITACE RUKY, NÁCVIK SOBĚSTAČNOSTI A APLIKACE TECHNICKÝCH POMŮCEK. VŠECHNY TYTO OBLASTI SPADAJÍ PŘEDEVŠÍM DO PROGRAMU ERGOTERAPIE. •PSYCHOLOG -> SPOLUPRÁCE PŘI ZVLÁDÁNÍ KOGNITIVNÍCH PORUCH, NAPŘ. PO PORANĚNÍ MOZKU. PSYCHOLOG PROVÁDÍ PODROBNÉ VYŠETŘENÍ JEDNOTLIVÝCH FUNKCÍ (PAMĚTI, ORIENTACE APOD.) A ET JEJICH REHABILITAČNÍ LÉČBU. •SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK -> REALIZACE BEZBARIÉROVÝCH ÚPRAV BYDLIŠTĚ, KTERÉ ETT NAVRHNE A SP INFORMUJE, ZDA JE NA NĚ MOŽNO ZÍSKAT FINANČNÍ PŘÍSPĚVEK. •JINOU OBLASTÍ JE PŘEDPRACOVNÍ REHABILITACE, ZAJIŠŤOVANÁ ET, NA NÍŽ PAK NAVAZUJE VLASTNÍ VÝBĚR A REALIZACE PRACOVNÍHO UPLATNĚNÍ S POMOCÍ SP. OBA SE PODÍLÍ I NA ŘEŠENÍ VZTAHŮ S RODINOU A JEJÍ ÚČASTI NA RHB. Brickwork-HD-R1a.jpg AKTUÁLNÍ PROBLÉMY ET •NEZNALOST OBORU (LAICI I LÉKAŘI / ZDRAV. PRACOVNÍCI) •NEROVNOMĚRNÁ DOSTUPNOST ERGOTERAPEUTICKÝCH PRACOVIŠŤ •NEDOSTATEK PRAKTIKUJÍCÍCH ERGOTERAPEUTŮ •15 – 20 ERGOTERAPEUTŮ NA 100 000 OBYVATEL •MALÝ POČET REGISTROVÝCH ERGOTERAPEUTŮ •ERGOTERAPEUTI ČASTO CHYBÍ V SOC. SLUŽBÁCH Brickwork-HD-R1a.jpg PROFESNÍ SKUPINY •ČAE – ČESKÁ ASOCIACE ERGOTERAPEUTŮ (1994) •AOTA – AMERICKÁ ASOCIACE ERGOTERAPEUTŮ (1923) •COTEC – RADA ERGOTERAPEUTŮ V EVROPSKÝCH ZEMÍCH (1986) •WFOT – SVĚTOVÁ FEDERACE ERGOTERAPEUTŮ (1952) •ENOTHE - EVROPSKÁ SÍŤ ERGOTERAPIE VE VYŠŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ (1995) Brickwork-HD-R1a.jpg CÍLE ČAE •PROPAGOVAT A PROSAZOVAT ROZŠÍŘENÍ SÍTĚ PRACOVIŠŤ POSKYTUJÍCÍCH ERGOTERAPEUTICKOU PÉČI, •VYZVEDNOUT DŮLEŽITOST A NEZASTUPITELNOST ERGOTERAPIE V REHABILITACI OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM A JINÝM ZNEVÝHODNĚNÍM KAŽDÉHO VĚKU, VČETNĚ DOMÁCÍ PÉČE, •AKTIVNĚ VYSTUPOVAT V OBLASTI PREVENCE A ZDRAVOTNÍ OSVĚTY V RÁMCI ERGOTERAPIE, •PROSAZOVAT ERGOTERAPEUTICKÉ POSTUPY V PÉČI O OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM A JINÝM ZNEVÝHODNĚNÍM TAK, ABY KVALITA JEJICH ŽIVOTA BYLA V MAXIMÁLNĚ MOŽNÉ MÍŘE POVZNESENA, •VYMEZIT ÚLOHU ERGOTERAPEUTA V PÉČI O OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM A JINÝM ZNEVÝHODNĚNÍM, VČETNĚ STANOVENÍ ODPOVĚDNOSTI ERGOTERAPEUTA V SYSTÉMU PÉČE O TYTO OSOBY, •GARANTOVAT A PODPOROVAT ODBORNOU ZPŮSOBILOST SVÝCH ČLENŮ. Brickwork-HD-R1a.jpg VIDEA O ERGOTERAPII • •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=WB5GTH1SFNG •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=F-UOW5DLBAK&T=25S •HTTPS://WWW.YOUTUBE.COM/WATCH?V=H7OEQGPLRQQ • Brickwork-HD-R1a.jpg NA ZÁVĚR •ERGOTERAPIE NENÍ ALTERNATIVOU K TRADIČNÍMU MEDICÍNSKÉMU MODELU ANI „TŘEŠNIČKOU NA DORTU REHABILITACE“. •V DNEŠNÍM SVĚTĚ CHCE BÝT ROVNOCENNOU SOUČÁSTÍ REHABILITACE. •NEJDE JÍ O DOKTRÍNU, ALE O POHLED. •POHLED NA ČLOVĚKA SPÍŠE NEŽ NA NEMOC. •POHLED NA ČLOVĚKA, PRO KTERÉHO MŮŽE BÝT SMYSLUPLNÁ ČINNOST JISTOU NADĚJÍ.. Brickwork-HD-R1a.jpg •CO SI Z PREZENTACE ODNÁŠÍM ? Brickwork-HD-R1a.jpg •DĚKUJI ZA POZORNOST