INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zdenko Reguli Lucie Mlejnková ÚROVNĚ INOVACÍ 1) úroveň poznatková (informace o změně zdůvodnění a pochopení inovace) 2) úroveň názorová (přijetí potřeby změny) 3) racionální a emocionální úroveň míry změny inovace 4) úroveň chování (směřující a zaměřená na podoby implementace inovace) INOVACE JAKO EXPERIMENT 1) pedagogické experimenty přirozené – v přirozených podmínkách vzdělávacího procesu 2) pedagogické experimenty laboratorní - probíhá s výběrovým vzorkem jednotlivě ve zprostředkovaných podmínkách. Roviny experimentu 1) andragogická: zkoumání výchovných a vzdělávacích prostředků, metod, pomůcek a forem se záměrem poznat příčiny a zvláštnosti jevu, podmínek účinnosti, stejně jako poznat podstatné souvislosti a vlastnosti se současným ověřováním výchovně-vzdělávacích hypotéz a vytvářením nových. 2) Filozofická: zkoumání jevů tím, že se na ně aktivně působí, a to buď vytvářením podmínek, které odpovídají cílům výzkumu, nebo změnou průběhu procesu v žádaném směru; jedna ze stránek společensko- historické praxe s důsledkem, že je východiskem poznání a kritériem pravdivosti hypotéz, teorií a filozofických konceptech. 3) Všeobecné: pokus jako vědecká metoda zkoumání, zjišťování příčinných a zákonitých souvislostí a závislostí s kontrolou všech podmínek včetně výběru prostředí, zkoumaných subjektů a následně pozorované a měřené změny a reakce. 4) Ověřování a získávání empirických poznatků v plánování a výzkumníkem (experimentátorem) řízení situace. PŘIPRAVENOST K INOVACÍM 1) teoretické základy řídící práce (plánování, rozhodování, vedení lidí, organizování, motivování) 2) systémové přístupy (logická formulace rozhodujících úkolů) 3) základy technologie zpracování informací pro rozhodovací procesy tvořivé práce (expertní systémy, využití a malé integrace, heuristické přístupy) 4) základy psychologie a sociologie řídící práce (metody řízení a komunikace) 5) předpoklady pro účinnou formální i neformální mezinárodní spolupráci (včetně cizojazyčné přípravy) 6) poznatky z hygieny duševní práce 7) sociální kvalifikace pro týmovou práci INOVATIVNÍ METODY Paralelní řízení Pověření úkolem Assessment center Outdoor training Workshop Superlearning INOVATIVNÍ METODY Paralelní řízení Ustanovení poradních orgánů managementu Senior manageri Junior manageri Nemá řídící pravomoci Používá se i k výběru vyššího managementu INOVATIVNÍ METODY Pověření úkolem Zadání pracovního úkolu pozorování, hodnocení, přenesení zodpovědnosti podpora samostatnosti u zaměstnance INOVATIVNÍ METODY Assessment center (diagnosticko-výcvikový program) Celodenní hodnocení/vzdělávání s řadou různých úkolů Posuzuje soft skills Časová tíseň Sebehodnocení Hodnocení jiných členů skupiny Nesplnitelné úkoly Prezentace a obhajoba názorů INOVATIVNÍ METODY Outdoor training, škola hrou, teambuilding Využití pohybových aktivit ve vzdělávání Potřeba překonat neochotu hrát skupinové zadání úkolu, sestavení skupin, vytvoření hierarchie, vedení skupiny a zpracovávání zadání INOVATIVNÍ METODY Workshop 1) práce ve skupinách 2) práce na určitém úkolu 3) práce mimo běžnou pracovní činnost 4) účastníci pracovního setkání jsou specialisté nebo zainteresovaní 5) vedení setkání přejímá moderátor, jakožto expert pro metodiku organizování skupinové dynamiky 6) časový rozvrh není příliš přesně definován 7) výsledný efekt (závěry workshopu) působí i nadále po ukončení pracovního setkání INOVATIVNÍ METODY Superlearning Georgi Lozanov: princip řeky v úzkém korytě princip opozice vědomí a podvědomí princip převodu zjišťovací paměti na zpětně poznávací 1) krok první – meditace 2) procvičování představivosti – okamžitě po sestoupení do hladiny Alfa 3) návrat do bdělého stavu - čtení a studium učebních textů 4) sestup do hladin Alfa – čtení učebních textů v hladině Alfa 5) vybavení si učební látky v hladině Alfa – při zavřených očích – využití vnitřních zobrazovacích metod 6) vybavení učební látky v hladině Beta – využití látky a vědomostí v normálním bdělém stavu