Kuchařské dovednosti v podpoře zdraví a sportovní výkonnost

Organizační pokyny k realizaci předmětu

Vítejte v předmětu Kuchařské dovednosti v podpoře zdraví a sportovní výkonnosti. Předmětu, jehož cílem je poskytnout studujícím informace o významu vaření v životě člověka a navýšit tak úroveň dovedností důležitých pro správné výživové zvyklosti. Výživové zvyklosti jako součást životního stylu jsou klíčovým předpokladem pro dobrý zdravotní stav člověka, ale i výkonnost sportovce. Nahlédneme proto do zákulisí přípravy stravy a základních kuchařských technik s ohledem na dodržení obecných výživových doporučení pro příjem makroživin, respektive energie a stavebních látek, mikroživin či tekutin. Tuto oblast rozšíříme i o doporučení pro sportovní výživu, která představují efektivní nástroj podpory výkonnosti sportovce s významnými zdravotními aspekty.

Výstupem z učení tohoto předmětu je schopnost studujících: 

  • definovat základní výživové oblasti (např. energetická potřeba, makro- a mikroživiny, hydratace atp.);
  • interpretovat význam makro- a mikronutrientů ve výživě člověka, jejich roli v energetickém metabolismu a porozumět roli výživy ve zdraví a sportovní výkonnosti;
  • porozumět významu úpravy potravin v evoluci člověka, vývoji jedince, podpoře zdraví, respektive sportovní výživě;
  • vysvětlit vliv základních forem úpravy potravin na stravitelnost, využitelnost živin a fyziologii člověka;
  • porozumět a aplikovat základní postupy v přípravě pokrmů;
  • aplikovat tyto poznatky do sportovní praxe.
Rozsah a výukové metody

Teoretická výuka probíhá asynchronně s online oporou v interaktivní osnově - samostudium interaktivních studijních opor (v rozsahu cca 1 hod/týden)

Praktická výuka je ve formě plnění domácích cvičení a úkolů, jejich odevzdání do příslušné odevzdávárny a splnění odpovědníků pro jednotlivé semestrální týdny (s termínem pro splnění vždy do nedělní půlnoci) a předmětových projektů (celkem 3) - samostatná domácí práce dle interaktivní studijní opory (v rozsahu cca 1 hod/týden).

Náplň předmětu je tvořena třinácti oblastmi a jednou bonusovou, které vytváří osnovu předmětu. Každý semestrální týden tak představuje konkrétní oblast pro studium:

  1. Úvod do problematiky: Zdraví člověka, životní styl a role výživy
  2. Význam tepelné úpravy potravin v evoluci člověka
  3. Historie vaření
  4. Vztah výživy a pohybové aktivity v kontextu zdraví
  5. Význam kuchařských dovedností v životě člověka
  6. Tepelná úprava potravin
  7. Fermentace a klíčení
  8. Výživová doporučení
  9. Aplikace výživových doporučení do praxe
  10. Doporučení pro sportovní výživu
  11. Aplikace pravidel sportovní výživy do praxe
  12. Alternativní výživové směry
  13. Jaké to je být lepším kuchařem?

Metody hodnocení

Zápočet je udělován na základě splnění předpokladů níže:

  1. Aktivní zapojení do činností v interaktivní osnově a dodržení stanoveného harmonogramu (plnění praktických domácích cvičení, jejich odevzdání do příslušné odevzdávárny a splnění odpovědníků). Aktivní zapojení je hodnoceno kladně na základě splnění alespoň 85 % dílčích činností (kompletní výstupy v počtu 11 ze 13 tematických okruhů).
  2. Zpracování předmětových projektů dle zadání v interaktivní osnově (celkem 3) a jejich odevzdání (např. formou příspěvku v diskusním fóru či jinak dle zadání) ve stanoveném termínu.

Doporučená literatura ke studiu:

  1. Pollan, M. (2014). Cooked: A natural history of transformation. Penguin.
  2. Spector, T. (2022). Food for Life: Your Guide to the New Science of Eating Well. Random House.
  3. Pollan, M. (2008). An Eater’s Manifesto. Defense of food.
  4. van Tulleken, C. (2023). Ultra-Processed People: Why We Can't Stop Eating Food That Isn't Food. Knopf Canada.
  5. Inchauspé, J. (2022). Glucose Revolution: The life-changing power of balancing your blood sugar. Simon and Schuster.