Organizační struktura školy • organizační řád školy - vnitřnísměrnice organizace, zakotvujícípostaveníorganizace, organizační čie není, zásady a orgány řízení, organizační schéma • fungováníškoly má dva hlavnísměry řízení • řízení hlavní činnosti, tedy edukačního procesu - pedagogický úsek • řízení běžného provozu - provozní úsek Pedagogický úsek • výchozím bodem strukturyje osoba odpovědná za řízenía kvalitu edukačního procesu -ředitel(ka) • s ohledem na maximálníefektivitu řízenípřenášíředitel(ka) některé své pravomoci na své zástupce • učitel(ka) - pedagogický pracovník dle zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících (§ 7 učitel 1. st. ZŠ, § 8 učitel 2. st. ZŠ, § 9 učitel SŠ) • další pedagogičtí pracovníci školy - asistent(ka) pedagoga (§ 20), speciální pedagog(ka) (§ 18),trenér(ka)(§21)... • základníorganizačníjednotkou je třída • třídy lze za určitých podmínek při vyučováníněkterých předmětů dělit na skupiny Třídní učitel(ka) • § 24d zákona o pedagogických pracovnících • dlouhou dobu nebyla tato funkce explicitně v legislativě nijak zakotvena, spojení"třídní učitel" se pouze objevovalo v různých souvislostech, např. o školský zákon ji uvádív § 31 ve spojitostis výchovnýmiopatřeními o ve stejné souvislostiji uvádí§ 17 vyhl. č. 48/2005 o základním vzdělávání o dále ji zmiňují ně které metodické pokyny MŠMT (v souvislosti s omlouváním absence žáků, s primární prevencísociálně-patologických jevů, s poskytováním poradenských služeb na školách...) O funkci třídního učitele zmiňuje ve výčtu prací, souvisejících s přímou pedagogickou činností, také pracovní řád pro zaměstnance škol (vyhl. č. 263/2007 Sb., § 3) • třídního učitele(ku) jmenuje ředitel(ka) školy • pro tuto pozici nenípotřeba žádná další kvalifikace či specializace • třídnímu učiteli je k platu poskytován zvláštní příplatek dle § 8 odst. 3 nařízenívlády č. 341/2017 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě (rozpětí 1500 -3000 Kč musí být konkretizováno ve vnitřnísměrnici - platovém předpisu školy) • na ZŠ a SŠ třídní učitel vykonává ve třídě práce souvisejícís přímou pedagogickou činností spočívající zejména o v podpoře zdravých a funkčních vztahů mezi žáky o ve vytváření bezpečné ho a podnětného prostředí pro vývoj, výchovu a vzdělávání žáků ve spolupráci s jejich zákonnými zástupci i zaměstnanci školy o v dalších organizačních a administrativních činnostech (organizace aktivit třídy, vedenítřídní dokumentace, zabezpečenímateriálníoblasti, jako stavvybavenítřídy, učebnice žáků třídy...) Pedagogická rada školy • § 164 odst. 2 školského zákona • zřizuje ředitel(ka) školyjako svůj poradníorgán (vzniká ze zákona) • tvoří ji všichni pedagogičtí pracovníci školy (tedy nejen učitelé) • projednává pedagogické dokumenty školy a opatřenítýkající se jejíhovzdělávacího procesu • při svém rozhodováníředitel(ka) k názorům pedagogické rady přihlíží Další pracovnískupiny školy • předmětové komise, metodická sdružení • organizačnítýmy • projektové týmy Předmětová komise • sdružuje učitele stejných nebo příbuzných vyučovacích předmětů • struktura systému předmětových komisíje určena zpravidla vnitřním předpisem školy • metodická a didaktická spolupráce • koordinace vzdělávacího a výchovného působení • vytvářeníkoncepce výuky (tzn. podílná vytvářen ikon čepce školy) • prakticky např.: o sdílení osvědčených forem a metod práce o kontrola plněnítematických plánů o plánovánísoutěží, exkurzí o plánovania sdílenízkušenostís DVPP Předseda(kyně) předmětové komise • předsedu(kyni) jmenuje ředitel(ka) školy • pro tuto funkci nenípotřeba další kvalifikace ani specializace • zajišťuje organizaci a koordinaci jejípráce a komunikaci s vedením školy o organizuje schůzky komise v souladu s ročním plánem jejíčinnosti o komunikuje s ostatními předmětovými komisemi školy v rámci mezipředmětových vztahů o rozděluje úkoly členům komise o neseformálníodpovědnostza některé povinnosti, související s pedagogickou činností v dané oblasti (potře ba zajištění pomůcek a vybavení, aktualizace řádů odborných učeben...) o vyhodnocuje práci komise Školní poradenské pracoviště • koncový článek systému poradenské péče proděti, žáky a studenty ve školách • vyhl. č. 72/2005 Sb. o poskytováníporadenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, § 7 - poradenské služby ve školách • působí zde zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, spolupracující zejména s třídními učiteli, učiteli výchova s dalšími pedagogickými pracovníky školy • součástí mohou dále být školní speciální pedagog, školní psycholog nebo školský logopéd Koordinátor(ka) ŠVP, ICT a EVVO • jedná se o další specializované činnosti na školách • funkce těchto koordinátorů jsou zakotveny v§ 9 vyhl. č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků • k výkonu koordinačních funkcíje potřeba specializačnístudium v rozsahu min. 250 hodin • pedagogickému pracovníkovi, který vykonává funkci koordinátora, náležík platu specializační příplatek • koordinátor(ka) ŠVP (školního vzdělávacího programu) vykonává koordinačníčinnosti v rámci tvorby, revize a evaluace ŠVP • koordinátor(ka) ICT (informačních a komunikačních technologií) iniciuje užití technologiíve vzdělávání, metodicky vede pedagogy při j ejich využívania integraci do výukyjednotlivých předmětů a koordinuje další vzdělávání pedagogů v této oblasti • koordinátor(ka) E\A/0(environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty) plánuje, koordinuje a ve spolupráci s ostatními pedagogy paktaké realizuje environmentálnívýchovu na škole Školy a školská zařízení • součástí školy jsou zpravidla i některá školská zařízení o u ZŠ nejčastějiškolskázařízenípro zájmové vzdělávání(školnídružina,školníklub) a zařízení školního stravování o u SŠ nejčastějiškolská výchovná a ubytovacízařízení (domov mládeže), zařízení školního stravování a školská účelová zařízení (středisko praktické ho vyučování, školní hospodářství) Školní družina • školské zařízenípro zájmové vzdělávání • poskytuje zájmovévzdělávánívsouladu s vyhl. č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání • činnost vykonává jak ve dnech školního vyučování, tak i v době prázdnin • vychovatel(ka)-pedagogický pracovník dle § 16 odst. 1 zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících • účastníci: přednostně žáci 1. stupně • organizačnístruktura: vedoucívychovatel(ka), vychovatelé(ky), odděleníškolnídružiny • písemná přihláška, úplata za vzdělávání Školní klub • školské zařízenípro zájmové vzdělávání • poskytuje zájmovévzdělávánívsouladu s vyhl. č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání • činnost vykonává ve dnech školního vyučování, ale může fungovat i v době prázdnin • vychovatel(ka) -pedagogický pracovník dle § 16 odst. 1 zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících • účastníci: přednostně žáci 2. stupně • organizačnístruktura: určuje ředitel(ka) školy vnitřním předpisem písemná přihláška, úplata za vzdělávání Školní jídelna • školské zařízeníposkytujícíškolnístravování • poskytuje dětem,žákům,studentůmstravovacíslužbyvsouladu s vyhl. č. 107/2005 Sb. o školním stravování • § 122 odst.4 školskéhozákona-možnostsmluvníhozajištěníškolníhostravování • zařízení školního stravování- školní jídelna, vývařovna, výdejna • výživové normy (spotřebníkoš),finančnínormativy • přihlášení ke stravovacím službám, úplata za školní stravování Domov mládeže • školské výchovné a ubytovací zařízení • v souladu s vyhl. č. 108/2005 Sb. poskytuje ubytování, výchovně vzdělávacíčinnost navazující na výchovně vzdělávacíčinnost SŠ a VOŠ a zajišťuje svým svěřencům školnístravování • vychovatel(ka) -pedagogický pracovník dle § 16 odst. 2 zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících • účastníci: žáci SŠ a studenti VOŠ • organizační struktura: základ ní jednotkou je výchovná skupina, kterou vede vychovatel • písemná přihláška, úplata za ubytování Provozní úsek • výchozím bodem struktury je osoba odpovědná za ekonomické řízenía provoz školy-ředitel(ka) • s ohledem na maximálníefektivitu tohoto řízenímůže ředitel(ka) i některé tyto své pravomoci delegovat na své zástupce • mezi zaměstnance na provozním úseku školy, tzv. nepedagogické pracovníky, zpravidla patří o ekonom(ka) školy (účetní, pokladní, finančníreferent...) o administrativní a spisový pracovník(ce) o školníasistent o školník(ce) o uklízeč(ka) některé nepedagogické pracovníky si školy často zajišťují smluvně jako externisty (často např. mzdové účetní, správce komunikačních a informačních technologiíapod.) obsazení ne pedagogických pozic se odvíjí od potřeby školy a jejich ekonomických možností (charakteristiky těchto pozic lze dohledat např. v Metodickém výkladu k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení) Správce sbírek • osoba (tedy např. i pedagogický pracovník), odpovědná za majetek v rámci určité oblasti majetku školy (tedy např. materiálního vybavenípro výuku některého předmětu či předmětů) • správce sbíreksehrává klíčovou roli při inventarizaci majetku školy, provádíkontrolu svěřeného majetku a dává návrhy na vyřazenímajetku • svým podpisem stvrzuje, že inventarizovanýmajetekje úplný, nese odpovědnostza případné zjištěné rozdíly Školská rada • § 167 školskéhozákona • povinně zřizována při ZŠ, SŠ a VOŠ • nenísoučástíorganizačního schématu školy (nepodléhá řediteli), zřizuje zřizovatel • zřizovatel určí počet členů (měl by býtdělitelnýtřemi) a vydává volebnířád školské rady • jedná se tedy o orgán volený, funkčníobdobíjsou 3 roky • rovnocenným dílem je ve školské radě zastoupen zřizovatel, pedagogičtípracovníci školy a zákonnízástupcižáků či zletilí žáci • volby do školské rady zajišťuje v souladu s volebním řádem ředitel školy, který ale sám nemůže být členem školské rady • po řádných volbách svolává první jednáníškolské rady také ředitel školy • na prvním jednání zvolíčlenové rady ze svého středu předsedu a schválí jednací řád rady • další organizaci činnosti školské rady a jejísvolávánízajišťuje po zbyteksvéhovolebního obdobípředseda • ředitel, nebojím ustanovený zástupce, je povinen se na výzvu předsedy školské rady zúčastnit jejího jednání • rada jedná v souladu se svým jednacím řádem min. 2x ročně • cílem ustanoveníškolské radyje umožnit pedagogickým pracovníkům, zřizovateli, rodičům a zákonným zástupcům, případně zletilým studentům, podílet se aktivně na správě školy • pravomoci školské rady • vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování • schvaluje výroční zprávu o činnosti školy • schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny • schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávánížáků v základních a středních školách • podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy • projednává návrh rozpočtu právnické osoby na další rok, a navrhuje opatřeníke zlepšení hospodaře ní • projednává inspekčnízprávy České školní inspekce • podává podnětya oznámenířediteliškoly,zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státnísprávy • podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy ředitel školy je povinen umožnit školské radě přístup k informacím o škole, zejména k dokumentaciškoly