Používáním kola nejen při jízdě ve specifických
podmínkách jako jsou bláto nebo písek musíme sledovat aktuální stav všech
důležitých hybných částí kola a pravidelně kolo ošetřovat nejen
mytím, domácím servisem, ale
nechat kolo několikrát za rok překontrolovat odborníky.

Pod pojmem rychlý servis si můžeme představit
především údržbu kola v domácích podmínkách při běžném
provozu bez větších oprav. Patří sem především mytí kola,
ošetření řetězu a mazání důležitých částí
kola. Patří sem také další dovednosti, které by měl umět každý cyklista nebo
cykloturista. V případě defektu by si měl umět sám opravit
popř.zalepit duši, vyměnit brzdové špalíky,
snýtovat řetěz,seřídit brzdy,
vyměnit drát a vycentrovat kolo.
Cyklista by také měl vědět, co si vzít na vyjížďku
s sebou do brašny nebo kapsy dresu, jaké součásti kola
kontrolovat před každou vyjížďkou, jaké prostředky jsou
součástí domácí dílny a které v jakých případech bychom
měli svěřit své kolo do rukou profesionála.
Rychlý servis, kompletní
servis, mytí a mazání kola

Rychlý servis by se měl provádět především po
vyjížďkách ve špatném počasí resp. pravidelně vždy po určitém počtu tréninkových
jednotek na kole. K mytí kola potřebujeme kartáč, resp. houbu na mastné části a
houbu na ostatní části, vodu nejlépe teplou, hadici nebo kbelík, hadr,
odmašťovací a mycí prostředek, olej. V případě znečištění řetězu pračku
kartáček, petrolej.
 
Měli bychom zamezit schnutí špíny bezprostředním umytím kola
po vyjížďce. Nejprve odmastíme a ošetříme řetěz a kazetu, až poté se věnujeme
ostatním částem kola. K odstraňování nečistot by se nemělo používat
vysokotlakové čistící zařízení ("vapka") pro nežádoucí vlhkost v zapouzdřených
částech hybných systémů - středová osa, náboje, apod.
Podrobnější postup při mytí kola:
-
Odstraníme z kola jako první mastnou špínu z řetězu
a kazety hadrem nebo hadrem navlhčeným v
petroleji, řetěz je možno umýt v pračce opět za pomoci petroleje nebo
speciálního prostředku na řetěz. Zvláště pečlivě (malým kartáčkem navlhčeným v
rozpouštědle) vyčistíme ústrojí pohonu - vodící kladky, přesmykač, apod.

-
Poté opláchneme teplou vodou ostatní části kola a
odstraníme tak nejhrubší špínu.
-
Pečlivě vyčistíme kolo pomocí houby nebo kartáče
teplou vodou s mycím prostředkem.
-
Znovu omyjeme proudem vody
-
Kolo necháme osušit.
Dokonale odmaštěné části by měly být především
styčné plochy brzdových špalíků a ráfku, resp: brzdového kotouče a destiček.
Ošetřování a nýtování řetězu
Podrobnější postup při mazání kola a finálním
ošetření:
Zkontrolujeme, zda jsou řetěz, lanka, čepy kladek,
přesmykače a přehazovačky dokonale suché. Pro potřeby běžného servisu postačí,
pokud se budeme věnovat především mazání řetězu a lanek vedení. Při mazání
řetězu je důležité zakrýt hadrem ráfek pod řetězem. Při vlastním postupu mazání
olejem neplýtváme, poloha postřiku v případě oleje ve spreji by měla být ve
směru jízdy pod přehazovačkou. Levou rukou držíme sprej, pravou otáčíme klikami
vzad. Při tomto způsobu mazání namažeme i části mezi čepy řetězu, což se ukazuje
jako nežádoucí vzhledem k pozdějšímu usazování špíny. Ekonomičtější a zároveň
šetrnější způsob mazání je prostřednictvím oleje v lahvičce a nakapání
prostředku přímo na jednotlivé čepy. Bohatě postačí jedna kapka na čep. Mezi
čepy není řetěz mastný a tím zamezíme usazování nečistot. Poté, co mnohokrát
protočíme kliky vzad s odstraníme lehce přebytečný olej z řetězu obětím řetězu
hadrem a protočením klik vzad, tak, aby nekapal. Poté necháme olej zavadnout a
po cca 20ti minutách setřeme dokonale přebytečný olej.
obrázek řetězu, čepu, kapky na
čepu, střik oleje
Mazání lanek umožní komfortnější a přesnější
řazení převodů, stejně jako účinnější brždění za menší námahy svalů předloktí,
prstů a ruky. Při mazání lanek řazení se soustředíme na místa styčných oblastí
lanko - rám, popř. otvor v bovdenech.
Vlastní postup je následující:
Přeřadíme řetěz na takový převodový stupeň v jehož
poloze je lanko nejvíce napnuté. Poté podřadíme do nejlehčí možné polohy bez
šlapání a tím uvolníme lanko, které lze snadno sejmout z úchytek. Posunutím
bovdenu odkryjeme vnitřní části lanka. Pomocí řídkého oleje a hadru, kterým
chráníme okolí lanka namažeme lanko nejen na povrchu ale i uvnitř bovdenu
postupným zasouváním lanka.
Nýtování řetězu
Řetěz nýtujeme z několika důvodů. Tím příjemnějším
je nákup nového řetězu, který po přiložení ke starému zkrátíme na příslušnou
velikost, přičemž myslíme na potenciální prodloužení starého řetězu. Druhou
příčinou nýtování řetězu je jeho přetržení na vyjížďce, což je způsobeno
razantním řazením v záběru nebo volbou nevhodných převodů. Posledním důvodem je
zjištění, že je řetěz příliš dlouhý a je nutné ho vyměnit. Předpokladem
kvalitního nýtování je masivní a kvalitní konstrukce nýtovače. Při nýtování
řetězu postupujeme takto:
-
Řetěz nasuneme do nýtovače, zafixujeme ke středové
ose a druhou stranou postupně vytlačujeme nýt.
-
V případě zkracování řetězu o jeden článek nebo
montáži nového řetězu z článku téměř vysuneme nýtek, při tom dáváme pozor, aby
nýtek nevypadl.
-
Starý řetěz příčným rozýbáním rozpojíme, při tom
nesmí vypadnout vytlačený nýtek
-
Řetěz opět nasuneme do nýtovačky a spojme jej
pomalým a přesným zasouváním nýtku. Pro menší pnutí přeřadíme na odpovídající
stupeň.
-
Po úplném zasunutí nýtku do klasické polohy na
řetězu bočními tlaky rozhýbáme řetěz
  
Demontáž a montáž pneumatiky
- oprava defektu
Oprava defektu je relativně malý problém při
cyklistické vyjížďce, jeho oprava však většinou činí nezkušeným nebo špatně
vybaveným cyklistům nemalé potíže a znamená velkou časovou ztrátu.
Příčiny defektu pneumatiky mohou být různé,
většinou se jedná buď o mechanické poškození duše resp. pláště ostrým předmětem
(trn, kámen, sklo) nebo tzv. proražení podhuštěné duše jejím vystavení vysokému
tlaku, kdy se duše vnější části střetne s pevnou konstrukcí ráfku a dojde ke
"štípnutí duše" . Poslední možností je vnitřní poškození duše vlivem jemného
písku a nečistot nebo posunutého ventilku.
Vlastní provedení výměny duše je u závodníků
většinou otázkou několika minut (cca 3min), je součástí zápočtových požadavků a
limit na její přezutí je 5 minut.
Při výměně duše potřebujeme nářadí, které je
součástí tzv. "malého servisu",
který by v brašně nebo kapse dresu měl vozit každý s sebou.
Výměna duše, kterou je možno shlédnout na
videu se řídí následujícím postupem:
-
Demontáž pneumatiky začínáme vsunutím plastové mont-páčky
pod plášť přímo naproti ventilku, kde je nejmenší pnutí pneumatiky. V případě
mělkých ráfků a plášťů s kevlarovou patkou, které bývají vyšší cenové
kategorie vedle první mont-páčky vsuneme druhou a jejím posunutím podél obvodu
kola otevřeme plášť. Na druhé straně plášť nesnímáme. Poškozenou duši sejmeme od
ventilku k protilehlému okraji.
-
Pečlivě zkontrolujeme vnitřní stěnu pláště, zda se
v ní nenacházejí špičaté předměty
-
Zkontrolujeme rezervní duši (rozměry, druh ventilku
a aktuální stav duše) a mírně napumpujeme. Pokud s sebou rezervu nemáme,
musíme starou zalepit.
Rezervní duši, kterou vozíme dlouhodobě v brašně bychom měli pravidelně
kontrolovat, zda není prodřená.
-
Při instalaci nepoškozené duše postupujeme od
ventilku k protilehlé straně, oběma rukama ohrnujeme bok pláště přes ráfek. Ve
fázi, kdy naproti ventilku zbývá volné místo pomůžeme si mont-páčkou opačným
postupem jako v bodě 1.
-
Montáž pneumatiky končíme vždy naproti ventilku
-
Duši nahustíme do 1/3 objemu, po celém obvodu
pomačkáme, s pumpováním pokračujeme do plného objemu.
-
Popřípadě došroubujeme lehce fixační kroužek nebo
čepičku.
Lepení duše
Při lepení duše používáme lepicí sestavu, která
obsahuje: smirkový papír, sadu fleků, lepidlo nebo vulkanizační roztok a
křídu. Lepidlo jednou otevřené bychom neměli vozit na vyjížďku, protože vysychá.
Pravidelně bychom měli také kontrolovat počet použitelných fleků. Samotný postup
při lepení je potom následující:
-
Nahustíme duši a hledáme defekt většinou vnější
části buď postupným posouváním duše před ústy nebo ponořením do vody.
Defekt poznáme proudem vzduchu z poškozeného místa.

-
Okolí defektu osušíme, popř. označíme. Smirkovým
papírem zdrsníme povrch. Odlepíme vnější část fleku na jeho styčné ploše.
-
Okolí defektu velikosti příslušného fleku navlhčíme
lepidlem nebo vulkanizačním roztokem, který necháme chvíli zavadnout
-
Silným stiskem přiložíme flek a několika velmi
silnými stisky přilepíme, pro dokonalé zalepení je důležitá síla stisku, ne
délka zatížení
-
Zkontrolujeme, pomažeme křídou a pokračujeme v
opravě defektu, popřípadě při proražené duši zalepíme i díru na vnitřní straně
duše.
Maximální počet zalepených děr na duši by neměl
přesáhnout 5.
Další možné opravy, které jsme schopni opravit na
vyjížďce:
-
prasklé lanko měniče nebo brzdy - opravovat
nemusíme, ručně nastavíme univerzální převod a brzdím epouze jednou brzdou,
klidnou jízdou pokračujeme do cílové stanice
-
razantní jízdou nebo řazením přetržený řetěz lze
snýtovat
-
mírně deformované kolo (po pádu) můžeme
vycentrovat
Seřízení brzd - cantilever,
V - brake, Disc
U ráfkových brzd všeobecně platí, že brzdové
špalíky musí dosedat na ráfky celou plochou horizontálního i vertikálního směru. Výškové seřízení brzdových špalíků musí zajistit aby při brždění nedošlo
ke kontaktu špalíku s pneumatikou. Proto se doporučuje dodržet vzdálenost
horní hrany špalíku při dosednutí na ráfek minimálně 1mm od okraje pláště
Brzdový špalík se nastavuje šípovitě, aby vytvářel
dopředu mírný klín, tak docílíme postupného přitlačení špalíku k ráfku a tím se
zabrání rozkmitání delších úzkých špalíků, popřípadě i jejich kvílivému zvuku.
Brždění je tak měkčí, špalíky se však rychleji opotřebují. Moderní špalíky
u V-brzd již nejsou libovolně záměnné pravá x levá, ale svým charakterem jsou
předurčeny pro konkrétní stranu. Na přední brzdě se špalíky nastavují delší
částí dopředu (obr), čímž se dosahuje měkčího
brzdného záběru. Na zadní brzdě je tomu naopak, kde se toto nastavení projevuje
razantnějším bržděním o vyšší účinnosti.

Jiný postup však představuje nastavení brzd typu
cantilever:
Po uvolnění lanka na pravé brzdové čelisti na němž
je navlečena trubička přesné délky, se čelist posune tak, aby mezi ní a koncem
trubičky vznikla mezera 2 - 3mm.
V této poloze
se lanko opět v čelisti zajistí a kruhovou spojkou se trubička posune nadoraz k
čelisti, čímž vznikne na obou stranách ráfku požadovaný tlak. Na spojce lanek
"Unit Link" se zkontroluje ryska, která odpovídá úhlu , který svírají obě
větve lanka. Nakonec nastavíme přepětí pružin a zkontrolujeme
synchronní chod brzdy.
Při opotřebení materiálu brzdových špalíků nebo
vytažení lanka lze regulovat jeho napětí seřizovacím šroubem na páce brzdy
(obr)

Seřízení měniče převodů a
údržba (popsáno na př. Shimano)
Seřízení měniče převodů závisí na značce a výrobci.
U všech modelů se seřizovacími šrouby nastaví dorazy obou krajních poloh vodítka
řetězu a vzdálenost kladky vodítka od pastorků. K nastavení krajních poloh
slouží u měničů zn. Shimano dva dorazové šrouby umístěné nad sebou. Nejprve se
nastavuje horním šroubem poloha kladky vodítka vůči nejmenšímu pastorku tak, aby
se osa kladky kryla s jeho vnější hranou .
Dolním dorazovým šroubem se seřídí poloha vodítka
řetězu vzhledem k největšímu pastorku (obr). Seřízení se provádí na osu
největšího pastorku, ne na jeho vnější hranu jako u nejmenšího pastorku , aby se
vyloučil kontakt vodítka řetězu s výpletem zadního kola. Třetím seřizovacím
šroubem se nastavuje vzdálenost kladky vodítka řetězu od pastorků (obr).
Seřizovací šroub se při tom opírá o koncovku zadní
vidlice.
Při
seřizování vzdáleností mezi vodítkem a pastorky je nutné mít řetěz na nejmenším
převodníku. Kladka vodítka řetězu má být co nejblíže u pastorku, ale mezera musí
být dostatečně velká, aby dávala záruku, že kladka nebude zachytávat o zuby
pastorků. Na obrázcích je šipkami znázorněn směr otáčení seřizovacích šroubů a
jemu odpovídající posun vodítka řetězu měniče převodů (čísla 1,2). Jemné
doladění napětí lanka lze provést úpravou lanka na regulačním šroubu řazení na
měniči.
Přesouvá - li se řetěz při
řazení z menšího pastorku na větší "ztuha", je třeba zvýšit napětí lanka. Má -
li řetěz tendenci přebíhat přes nejbližší vyšší pastorek až na následující, musí
se síla tahu lanka snížit
Údržba měniče převodů je pro přesné řazení
nutností. Nejen vodící lanko a bovdeny, ale i kladky a jejich ložiska by měla
být čistá. Sledovat také musíme vůli vznikající při opotřebení čepů
přehazovačky, k nimž dochází razantním řazením. Tuto vůli nelze odstranit jinak
než výměnou celého komponentu.(obr)
Seřízení přesmykače a údržba
(popsáno na př. Shimano)
Výchozím předpokladem správného seřízení je
rovnoběžnost vodítka řetězu přesmykače s rovinou ozubených věnců převodníku. V
základní poloze je vnější (pravá) strana vodítka přesně nad ozubením největšího
převodníku. K tomuto nastavení dodává Shimano jednoduchou pomůcku zvanou
"Pro-Set". Sestává z plastové vložky, která se vsune mezi ramena
paralerogramového mechanismu přesmykače a zablokuje ho v základní poloze vodítka
řetězu. K "pro - setu" patří dále samolepící šablona k nalepení na vodítko
řetězu, usnadňující nastavení výšky vodítka nad zuby převodníku v rozmezí 1-3mm.
Po nastavení výšky se seřizuje poloha vodítka
nad nejmenším a největším převodníkem podobným způsobem jako u měniče převodů,
dvěma dorazovými šrouby umístěnými vedle sebe. Nad nejmenším převodníkem se seřizuje poloha vodítka tak, aby vzdálenost
mezi řetězem a vnitřní stěnou levé strany vodítka byla 0-0,5mm přičemž řetěz je
na nejmenším převodníku a největším pastorku. Nad největším převodníkem se seřizuje poloha vodítka tak, aby
vzdálenost mezi řetězem a vnitřní stěnou pravé strany vodítka byla rovněž
0-0,5mm, přičemž řetěz je na největším převodníku a na nejmenším pastorku. Při
správném seřízení přesmykače na oba krajní převodníky bude přesmykač dobře
fungovat i na prostředním převodníku. Na obrázku je šipkami znázorněn směr
otáčení seřizovacích šroubů a jemu odpovídající posun vodítka řetězu přesmykače.
U přesmykačů typu "Top Swing" je funkce dorazových šroubů obrácená (levý má
funkci pravého a naopak)
Nastaveným krajním polohám vodítka řetězu se musí
přizpůsobit i tah ovládacího lanka otáčením regulačního šroubu tak, aby
nedocházelo ke kontaktu se stěnami vodítka. Regulační šroub tahu lanka najdeme
na řadící dvojpáčce nebo otočné rukojeti.
Vybavení cyklisty - malá
brašna, kufr, domácí servis
Pod pojmem "malá brašna" rozumíme vybavení, které
si jezde bere s sebou na vyjížďku pro případ náhlé nutnosti opravy, kterou
cyklista sám zvládne. Do tohoto vybavení patří:

-
lepení, rezervní duše, pumpička, montpáky, hadr pro
případ defektu
-
nýtovač řetězu pro případ prasknutí řetězu
-
centrovací klíč - pro docentrování výpletu
-
náhradní brzdové a řadící lanko - vyjímečně, není
podmínkou
-
nářadíčko - sada imbusů, klíčů v miniaturní formě
Kufr a domácí servis jsou pevné stanice, kde bychom
měli hledat soběstačnou pomoc, pokud servis nezvládneme je rozumnější svěřit
kolo do rukou odborníků. Domácí dílna, resp. kufr by měl obsahovat:
-
rezervní paprsky kol patřičných rozměrů i s niplemi
-
rezervní brzdové špalíky
-
stahovák na kliky
-
stahovák na kazetu
-
rezervní duše a pláště, popř. rezervní kolo i
kazetu
-
rezervní pedály
-
rezervní řetěz
-
olej a přípravky na údržbu kola
-
stojan na kolo (zadní kolo), vidlice k centrování
kol
-
sada maticových klíčů - vel. 6-17
-
sada imbusových klíčů z kvalitního materiálu
(riziko porušení hran šroubů)
-
malý a větší šroubovák - obyčejný i křížový
-
kleště - kombinované, štpací a nastavitelné
univerzální
-
kladívko a pryžová palička
-
centrovací klíč, nýtovač řetězu, klíč na středové
složení, stahovák kazety, stahovák klik ( vše dle příslušného typu výrobku)
Pravidelná údržba - servis
odborníka
Před každou vyjížďkou bychom měli kontrolovat
především: nahuštění pneumatik, funkci brzd
a pevné uchycení kol ve vidlici
Pravidelná údržba je předpokladem dobrého chodu
kola, prevencí před většími, těžko opravitelnými závadami.
Při každodenních jízdách by se měla pravidelná
prohlídka konat 1x týdně, při občasných vyjížďkách 1x měsíčně. Těmto prohlídkám
by měla předcházet každoroční kompletní servisní prohlídka. Nejlepším obdobím
pro servisní prohlídku je podzim a zima. Pravidelnou kontrolu prochází prakticky
všechny součásti kola:
-
Rám, vidlice kola, představec a řídítka - sledujeme
potenciální trhliny ve spojích trubek a koncovek vidlice, které se
projevují porušením (vydutím) laku nebo změnou barvy materiálu. Sledujeme rovné
linie řídítek a představce.Stejně jako případný ohyb patky přehazovačky
-
Ložiska a vůle jejich chodu - postupně otáčíme
oběma koly a sledujeme vizuálně pohyb do stran, poslechneme náboj, zda nedochází
k extrémnímu tření. Uchopením obou kol za ráfek zkusíme pohybem do stran, zda
náboje nemají vůli. Vůli hlavového složení nebo vidlice zjistíme zajištěnou
přední brzdou a mírným pohybem vpřed - vzad. Sevřením předního kola mezi koleny
za současného pootáčení řídítek ověřujeme spolehlivost spojení představce
řídítek s přední vidlicí.
-
pneumatiky - stiskem boků pneumatik zjistíme míru
nahuštění, vizuálně sledujeme deformace vzorku pneumatiky, popřípadě porušení
pláště.
-
ráfky - kontrolujeme vycentrování a čistotu
styčných ploch ráfku a brzdových špalíků.
-
paprsky - stiskem sousedních drátů k sobě zjistíme
jejich pevnost, v případě potřeby vycentrujeme.
-
lanka a bovdeny - kontrolujeme neporušenost a
pevnost, konce lanek by neměly být roztřepeny
-
sedlo - zkontrolujeme šroub uchycení sedla a
sedlové trubky razantním vertikálním zahýbáním
-
brzdy - kontrolujeme dotažení upevňovacích šroubů,
čelistí, lanka a chod brzdové páky, průcodnost brzdového lnka především zadní
brzdy bovdeny. Sledujeme opotřebení brzdových špalků a případné kovové špony
vyjmeme, nečistoty jemně vybrousíme brusným papírem.
-
přehazovačka a přesmykač - razantnějším pohybem do
stran kontrolujeme vůli čepů, postupným řazením pak přesnost chodu ramen vodičů
zejména v krajních polohách
-
převodníky a řetěz - s citem dotáhneme postupně
šrouby převodníků na ramenech pravé kliky, kontrolujeme opotřebení řetězu
nejlépe měrkou na řetěz, stejně jako jeho čistotu a chod. Řetěz bychom měli
měnit v průměru po každých 1000 ujetých km, na každou sezonu by měl být nový. V
případě nedodržení pravidelné výměny dochází ke zvýšenému opotřebení i dalších
součástí pohonného systému - převodníků a kazety. Kazeta by se měla měnit cca po
3 výměnách řetězu, pokud řetěz "střílí" (přeskakuje mezi zadními kolečky) chvíli
s výměnou vyčkáme, zda se neusadí. V případě zanedbání výměny řetězu může
dojít i k deformaci převodníků, které bychom měli taktéž pravidelně sledovat,
především nejvíce namáhaný prostřední převodník.
-
uchycení klik a středová osa - postavíme se čelem k
pravé klice nohou zatlačíme silou na boční stranu pedálu, sledujeme boční
vůli osy.
-
pedály - chod pedálů by měl být plynulý, ale ne
příliš volný, pedál by neměly být v ode nijak deformovány
Centrování, výměna
výpletového drátu
Paprsky kola by měly být u předního kola na obou
stranách rovnoměrně napnuty. U zadního kola jsou na straně přehazovačky napnuty
více než na protilehlé straně. V žádném případě by dráty neměly být volné.
Centrování kola je dobré dělat ve stojanu nebo v centrovací vidlici.
-
U kola centrujeme nejprve výchylky na výšku a
teprve potom do strany. Niple se utahují směrem doprava, tím se paprsek zkracuje
a přitahuje na svou stranu.
-
Před centrováním je dobré značkou na ráfek označit,
kde se ráfek vychyluje.
-
Při centrování na výšku současně utahujeme nebo
povolujeme paprsky v označeném úseku na obou stranách ráfku o stejný počet
otáček pomocí centrovacího klíče.
-
Při centrování do strany odsraňujeme výchylku
povolováním paprsků na jedné a přitahováním na druhé straně o stejnou část
otáčky.
Následující opravy kola nejsou součástí výuky v
předmětu:
Montáž a demontáž kazety -
údržba
Seřízení hlavového složení,
nastavení polohy řídítek a sedla
Výměna pedálů, klik, teorie
výměny středové osy
|