Dýchací systém Základní pojmy * Dechová frekvence (DF) * Dechový objem (DO) * Minutová ventilace (MV) * Maximální minutová ventilace (MMV) * Vitální kapacita (VC) -- IRV, ERV, DO, RV Mechanika dýchání při práci: * plicní ventilace v klidu: brániční dýchání u netrénovaného 30-40%, u trénovaného 50-60% * při práci se podíl bráničního dýchání *-a, postupně přechod dýchání do inspirační polohy (do IRV), do DF 40 se nepoužívá výdechové svalstvo, při *-aDF se zapojují výdechové svaly *¨ *-aspotřeba energie; *¨lepší je *-aDO a *>>DF Dechová frekvence (DF) * zvyšování v průběhu práce je individuální, u žen bývá vyšší * lehká práce 20-30/min, těžká 30-40/min, velmi těžká 40-60/min * u zátěže cyklického charakteru může být vázána na pohyb * *-aDF může vést ke *>>DO a tím i minutové ventilace *¨ *>>alveolární ventilace *¨ *-afyziologického (funkčního) prostoru Dechový objem (DO) * v klidu asi 0.5 l, střední výkon asi 1-2 l (30%VC), těžká práce asi 2-3 l (50%VC, u trénovaných až 60-70%VC) Vitální kapacita (VC) * je statický parametr, ovlivnitelný předchozí zátěží: při mírné (rozdýchání) se může *-a, při střední se nemění, při vysoké pro únavu dýchacích svalů může i klesnout na 60% výchozí hodnoty Minutová ventilace (MV) [* ] závisí na pO[2] a pCO[2 ] * minutová ventilace po skončení práce klesá nejdříve rychle, pak pozvolněji Ventilace a spotřeba kyslíku Maximální minutová ventilace (MMV) * volní: měřena v klidových podmínkách; muži asi 100-150 l/min, ženy 80-100 l/min * pracovní: je asi o 20 % *>> než volní Maximální spotřeba kyslíku = max. aerobní výkon nejvyšší v 18 letech: muži 46.5 ml/kg/min ženy 37 ml/kg/min - postupně klesá s věkem závisí na: ventilace, alveolokapilární difúze, transport oběhovým systémem, tkáňová difůze, buněčná oxidace Dýchací systém složka transportního kardiorespiračního systému změny: - reaktivní -- bezprostřední reakce organismu - adaptační -- výsledek dlouhodobého opakovaného tréninku Změny reaktivní -fáze úvodní = *-a DF a ventilace před výkonem mechanismus: emoce (více u osob netrénovaných) a podmíněné reflexy (převládají u trénovaných osob) startovní a předstartovní stavy Změny reaktivní -fáze průvodní= při vlastním výkonu roste DF a ventilace nejdřív rychle (fáze iniciální), *¨zpomalení, *¨při déletrvající zátěži (více než 40-60s) se může projevit mrtvý bod mrtvý bod * subjektivní příznaky = nouze o dech, svalová slabost, bolesti ve svalech, tíha a tuhnutí svalů * objektivní příznaky = pokles výkonu, *>> koordinace, narušená ekonomika dýchání, tzn. *>>DO a ventilace, ale *-a DF, *-a TF, *-a TK; * příčina = nedostatečná sladěnost systémů při přechodu neoxidativního metabolismu na oxidativní druhý dech * jestliže se pokračuje dále, pak příznaky mrtvého bodu mizí, *¨ druhý dech, tzn. *-aDO, *>> DF, *>> TF, *>> TK * rovnovážný stav po 2-3 min méně intenzivní a po 5-6 min intenzivnější práce Změny reaktivní -fáze následná = návrat ventilačních parametrů k výchozím hodnotám, zpočátku rychleji, postupně pomalejší * Pozátěžový kyslík (kyslíkový dluh) Změny adaptační * lepší mechanika dýchání * lepší plicní difůzi * *>> DF * *-a max. DO (3-5 l) * *-a VC *o/oo 5-8 l, *Š 3.5-4.5 l * *>> minutovou ventilaci při standardním zatížení, vyšší max. hodnotu *o/oo 150-200 l, *Š 100-130 l * rychlejší nástup setrvalého stavu * minimální až nulové projevy mrtvého bodu