OKRUHY PŘEDNÁŠEK ZE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ podzim 2006 PhDr. Dita Slavíková 1. Speciální pedagogika - klasifikace oboru, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, terminologie. 2. Legislativa a integrace – kurikulární dokumenty, integrace, inkluze, formy integrace, možnosti integrace v současnosti, individuální vzdělávací plán. 3. Pedagogicko–psychologický poradenský systém – složení, SPC, PPP, rozdíl mezi nimi. 4. Diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 5. Tělesné postižení (Somatopedie) – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD. 6. Mentální postižení (Psychopedie) - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, snoezelen. 7. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 8. Zrakové postižení (Oftalmopedie) - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, kompenzační pomůcky. 9. Sluchové postižení (Surdopedie) - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. 10. Narušená komunikační schopnost (Logopedie) - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. 11. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy. 12. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 13. Poruchy chování (Etopedie) - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. 14. Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie, arteterapie. LITERATURA: Základní literatura: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. Rozšířená literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD 2005. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-38-1. GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-210-3204-9. Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN-80-7067-981-6. MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN-80-244-0231-9. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0624-2. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X.