FINANČNÍ TOKY DO OBLASTI SPORTU ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU OBSAH 1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2. Státní rozpočet 2.1 Příjmy státního rozpočtu 2.2 Výdaje státního rozpočtu 2.3 Tvorba státního rozpočtu - legislativní proces 3. Financování sportu 3.1 Sportovní reprezentace 3.1.1 Program I. – Státní sportovní reprezentace 3.1.2 Program III. – Sportovní talent 3.2 Sportovní centra 3.3 Sportovní třídy a gymnázia 4. Financování tělesné výchovy 1. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR. Působnost Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy vymezuje zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR v aktuálním znění. MŠMT je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péči o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. MŠMT podle zákona č. 2/1969 Sb, o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR: a) plní v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech; b) ve své činnosti se řídí ústavními a ostatními zákony a usneseními vlády, c) zkoumá společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzuje dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek, d) zpracovává koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešení stěžejních otázek, které předkládá vládě České republiky, e) předkládá za svěřená odvětví podklady potřebné pro sestavení návrhů státních rozpočtů republiky a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu, f) zaujímá stanovisko k návrhům, které předkládají vládě České republiky jiná ministerstva, pokud se týkají okruhu jeho působnosti, g) pečuje o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti České republiky: - připravuje návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se působnosti MŠMT - připravuje návrhy, jejichž přípravu mu uložila vláda; - dbá o zachování zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě; h) zabezpečuje ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce; i) zabezpečuje ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích; j) zpracovává a v rozsahu nezbytném pro plnění vlastních úkolů také využívá informace z ostatních ministerstev a nižších orgánů státní správy. MŠMT se výraznou rozhodovací měrou podílí na vytváření, realizaci a financování státní politiky v oblasti tělesné výchovy, sportu a sportovní reprezentace. Tělovýchova a sport patří v organizační struktuře MŠMT do skupiny 5, kterou řídí náměstek ministra. Za oblast tělovýchovy a sportu zodpovídá odbor sportu a tělovýchovy. Odbor zaměřuje na: a) podporu státní sportovní reprezentace, b) oblast veřejně prospěšných programů, c) oblast programového financování – ISPROFIN.[1] 2. STÁTNÍ ROZPOČET Státní rozpočet je centralizovaný peněžní fond, který soustřeďuje státní finance. Pomocí něj jsou příjmy státního rozpočtu přerozděleny. Výdaje státního rozpočtu pokrývají funkce státu, které jsou dané ústavou: a) schodkový (deficitní) rozpočet b) vyrovnaný rozpočet c) přebytkový rozpočet Státní rozpočet je jakýsi centrální peněžní fond státu, který soustřeďuje vybrané peněžní prostředky, které přerozděluje tak, aby stát mohl po finanční stránce plnit funkce mu dané zákonem. Ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky je Ministerstvo financí. 2.1 Příjmy státního rozpočtu a) daně přímé - zdaňují majetek nebo příjem osoby a. daně z příjmu fyzických osob a právnických osob b. daně z nemovitosti c. daně z převodu nemovitosti, dědická a darovací d. daně silniční b) daně nepřímé - zdaňují prodej zboží nebo služeb a. spotřební daň b. daň z přidané hodnoty (DPH) c) ostatní 2.2 Výdaje státního rozpočtu a) mandatorní výdaje - jedná se o výdaje, které musí vládat investovat ze zákona. (dávky sociálního zabezpečení, státní příspěvek na penzijní připojištění a stavební spoření, dávky státní sociální podpory, dávky v nezaměstnanosti, ...), b) ostatní mandatorní výdaje (hypotéční úrokové podpory, kurzové ztráty při správě státního dluhu, realizace státních záruk, transfery mezinárodním organizacím, ...), c) kvazimandatorní výdaje (výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, armádu, zahraniční pomoc, mzdy zaměstnanců veřejného sektoru, ...) d) ostatní výdaje - stát nemá povinnost tyto výdaje realizovat, ale chce tak učinit. 2.3 Tvorba státního rozpočtu - legislativní proces Základy této problematiky upravuje Ústava ČR (1/1993 Sb.) Návrh zákona o státním rozpočtu podává vláda. O návrhu státního rozpočtu jedná pouze poslanecká sněmovna (senát nikoliv). Zákon podepíše prezident a vyhlásí se ve Sbírce zákonů ČR. Zákon o státním rozpočtu se přijímá každoročně. Není-li zákon o státním rozpočtu přijat do 31.12., hospodaření státu se do přijetí zákona řídí rozpočtovým provizoriem.[2] 3. FINANCOVÁNÍ SPORTU Oblast sportovní reprezentace, včetně péče o sportovní talenty je podporována prostřednictvím veřejně vyhlášených programů Státní podpory sportu pro příslušný rok. Jedná se o: Program I. - Sportovní reprezentace ČR, o Program II. - Sportovní centra mládeže, o Program III. - Sportovní talent a Program IV. - Sportovní třídy. Současně je podporována činnost Resortních sportovních center MO, MV a MŠMT a příprava sportovních talentů na Sportovních gymnáziích a gymnáziích s třídami se studijním oborem Sportovní příprava. 3.1 Sportovní reprezentace Sportovní reprezentace České republiky je ze státního rozpočtu financována v rámci Programu I. – Státní sportovní reprezentace a Programu III. – Sportovní talent. 3.1.1 Program I. – Státní sportovní reprezentace Státní sportovní reprezentací České republiky se rozumí příprava a soutěžení sportovců na vrcholných evropských a světových soutěžích organizovaných mezinárodními sportovními federacemi a Mezinárodním olympijským výborem, Mezinárodním paralympijským výborem. Za sportovního reprezentanta je považován sportovec, občan ČR, jmenovaný příslušným sportovním svazem, který je členem mezinárodní sportovní federace. Dotace je účelová a může být použita na krytí nákladů podle podmínek, které stanoví MŠMT. Dotace se poskytuje sportovnímu občanskému sdružení - asociaci, federaci, svazu, unii (sportovní svaz) dle přijatých kritérií na základě jeho žádosti a předložení potřebných podkladů ke stanovení výše příspěvků. Celkový finanční objem dotace pro sportovní svazy rozdělí na tři díly v poměru: příspěvek na přípravu 20 % účast - příspěvek na akce, soutěže 30 % sportovní úspěšnost 50 % Sportovní svaz má zapracovány za tříleté období oficiální mistrovské soutěže (OH, MS, ME, MSJ, MEJ - mužů či žen). Výsledky z mezinárodních soutěží jsou zapracovány do výpočtu výše dotace.[3] 3.1.2 Program III. – Sportovní talent Programem Sportovní talent se rozumí podpora přípravy sportovně talentované mládeže v občanských sdruženích, podpora je zaměřena především na činnost jednotlivců, oddílů nebo klubů s určením na výcvikové tábory, sportovní materiál a mzdy trenérů. Dále na testování sportovců, kontrolní sportovní srazy, soutěže sportovních tříd, okresní a krajské výběry a jejich soutěže, republikové výběry mládeže. Podpora finále celostátního projektu „Olympiády dětí a mládeže“ v příslušném roce.[4] 3.2 Sportovní centra Činnost sportovních center mládeže (SCM) je podporována v rámci programu II.- Sportovní centra. Činnost Sportovních center mládeže je zpravidla zabezpečována prostřednictvím tělovýchovných jednot, sportovních klubů nebo sportovních oddílů s právní subjektivitou. Na základě schváleného projektu může činnost SCM zabezpečovat přímo asociace, federace, svaz, unie. Posláním SCM je plnění úkolů souvisejících s podporou sportovní přípravy mladých talentovaných sportovců dorostenecké a juniorské kategorie, zejména ve sportech zařazených do olympijského programu, /zpravidla ve věku 15 až 19 let/ na státní sportovní reprezentaci. Výjimečné zařazování sportovců mladší nebo starší věkové kategorie schvaluje MŠMT s ohledem na specifiku daného sportovního odvětví na základě svazového projektu. SCM jsou zřizována v působnosti jednotlivých sportovních svazů na základě předloženého projektu, vymezeného na celé období olympijského cyklu, schvalovaného MŠMT. Projekt zejména obsahuje: počet a dislokaci SCM, personální zajištění, počet zařazených členů, finanční rozvahu, výběrová a hodnotící kritéria. Na základě vyhodnocení činnosti SCM sportovním svazem může být SCM přeloženo do jiné lokality, na základě schválení projektu MŠMT.[5] 3.3 Sportovní třídy a gymnázia Činnost sportovních tříd a sportovních gymnázií je podporována v rámci programu IV. – Sportovní třídy, v souvislosti s tímto programem je podporována rovněž příprava sportovních talentů na Sportovních gymnáziích a gymnáziích s třídami se studijním oborem Sportovní příprava. Sportovní třídy na ZŠ jsou základním článkem péče o sportovně talentovanou mládež v České republice. Pro jejich kvalitní činnost je nutné vytvoření potřebných podmínek ze strany participujících subjektů. ST rozvíjejí sportovní nadání žáků v příslušném druhu sportu na základě všestranné přípravy, připravují žáky pro přechod do Sportovních center mládeže (SCM), Sportovních gymnázií (SG) a do výkonnostního sportu v dorosteneckých a juniorských kategoriích. Významným atributem jejich činnosti je získání pozitivního vztahu pro aktivní pohybovou a sportovní činnost.[6] 4. FINANCOVÁNÍ TĚLOVÝCHOVY Oblast tělovýchovy je podporována prostřednictvím veřejně vyhlášených programů Státní podpory sportu pro příslušný rok. Jedná se o tzv. "Věřejně prospěšné programy": Program V. - Národní program rozvoje sportu pro všechny, Program VI. - Sport a škola, Program VII. - Sport zdravotně postižených a Program VIII. - Údržba a provoz sportovních a tělovýchovných zařízení. Zdroje: Internet (www.msmt.cz, http://cs.wikipedia.org) Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR Zákon o státním rozpočtu Zásady programu I. – Sportovní reprezentace Zásady programu II. – Sportovní centra Zásady programu III. – Sportovní talent Zásady programu IV. – Sportovní třídy ------------------------------- [1] Údaje čerpány z www.msmt.cz, zák. č. 2/1969 Sb. [2] Údaje čerpány z http://cs.wikipedia.org, zákon o státním rozpočtu [3] Údaje čerpány ze Zásad programu I. [4] Údaje čerpány ze Zásad programu III. [5] Údaje čerpány ze Zásad programu II. [6] Údaje čerpány ze Zásad programu IV.