UČŇOVSKÉ ŠKOLY OSNOVY - Tělesná výchova o Učivo není členěno do ročníků o Základní učivo je uspořádáno do tématických celků o Výběr učiva a časové rozvržení dle konkrétních podmínek jednotlivých odborných učilišť provede učitel, případně předmětová komise tělesné výchovy. o Otevřený systém učiva dává možnost podřídit výběr obsahu i metod skutečným potřebám žáků. o Výběr učiva je usměrňován závazným zdravotně kondičním programem, který je vhodné vkládat do každé vyučovací hodiny o Rozšiřující učivo dává možnost v osvojených sportovních a pohybových aktivitách prohloubit dovednosti a poznatky žáků. Učitel TV má možnost volit podle zájmů žáků a podmínek školy i z dalších doporučených témat. Rozpis učiva: DVOULETÉ A TŘÍLETÉ UČEBNÍ OBORY – TYP B 1. – 3. ročník (2 hodiny týdně, 66 hodin za školní rok) I. Základní učivo 1. Průpravná, kondiční, koordinační, vyrovnávací, relaxační, tvořivá a jiná cvičení pro správné držení těla 2. Sportovní gymnastika a tanec 3. Úpoly – posilování 4. Lehká atletika 5. Sportovní hry (doporučuje se, aby byly průběžně zařazeny do základního programu alespoň dvě z níže uvedených sportovních her). 6. Sporty vyžadující zvláštní podmínky 1. Plavání 2. Lyžování 3. Turistika a pobyt v přírodě II. Rozšiřující učivo Specifika tohoto učiva jsou dána tělesnými a celkovými schopnostmi žáků a možnostmi školy, dostupností sportovních zařízení (např. zimního stadionu). Doporučuje se např. bruslení, lezení na umělých horolezeckých stěnách, jízda na kolečkových bruslích, jízda na skateboardu, snowboardu apod. III. Organizační a metodická doporučení 1. Plavání zpravidla organizujeme ve formě kurzu, na školách s dobrými podmínkami jako pravidelná pohybová činnost. 2. Lyžování se organizuje zpravidla ve formě kurzu (1. ročník), případně formou soustředěné výuky v blízkosti školy podle podmínek školy v horských oblastech. Kurz je vhodné organizovat alespoň při dvoutřetinovém zájmu žáků, případně spojení paralelních tříd při nižším počtu zájemců. Metodický pokyn čj. 24799/93-50 k organizaci lyžařského výcviku žáků, Věstník MŠMT, sešit 12, únor 1994, Metodický pokyn čj. 25861/93-50 k personálnímu zabezpečení LVZ pořádaných základními a středními školami a ke vzdělávání instruktorů pro LVZ – Věstník MŠMT sešit 12, únor 1994. 3. Turistika a pobyt v přírodě se organizuje zpravidla v rámci lyžařského výcviku v rámci sportovně turistického kurzu (ve 2., resp. 3. ročníku). Kurz je vhodné realizovat při dvoutřetinovém zájmu žáků, při spojení paralelních tříd i při nižším počtu zájemců. Metodický pokyn k organizování sportovně turistických kurzů čj. 18338/94-50, Věstník MŠMT, sešit 9, září 1994.