Otázky k závěrečné zkoušce (rozšiřující studium) 1. Projekt vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Dokumenty projektu (učební plán, učební osnovy – vzdělávací program základní škola. Dokumenty pro gymnázia – víceletá, čtyřletá, Rámcový vzdělávací program, Školní Vzdělávací program. Cíle tělesné výchovy, kompetence tělesné výchovy. 2. Kondiční motorické schopnosti Výklad pojmu, struktura (dílčí faktory) kondičních schopností. Příklady testů, metodika Rozvoje kondičních schopností. 3. Hybridní motorické schopnosti Výklad pojmu. Dílčí faktory hybridních schopností. Příklady testů, metodika rozvoje hybridních schopností. 4. Koordinační motorické schopnosti Výklad pojmu. Dílčí faktory koordinačních schopností. Pohyblivostní schopnost, Příklady testů, metodika rozvoje koordinačních schopností. 5. Motorické schopnosti a dovednosti Výklad pojmu. Vztahy mezi PS a PD. Dělení MS a PD. Motorické učení. 6. Psychologie sportu Ontogeneze motoriky z pohledu sportu, bio-psycho-socio-spirituální rovnováha osobnosti sportovce, regulace sportovce ve vztahu ke sportovním stavům, psychologickému selhání a plató efektu, psychologie koučování. 7. Sociologicko-psychologické problémy ve sportu Společenská funkce sportu a sociálně patologické jevy ve sportu, koheze malé sociální skupiny ve sportu. Význam sportu pro zdraví a kvalitu života člověka, výkonová motivace, individuální a kolektivní sport (psychologické a sociologické hledisko). 8. Výběr talentů pro sport Sportovní orientace, sportovní talent. Zásady výběru – věk, počet, výběrová kritéria, humánnost a demokratičnost, organizace a řízení. 9. Zvláštnosti sportovního tréninku dětí a mládeže Všeobecné zásady ST. Specifické zásady ST (uplatňované v rozvoji pohybových schopností, v technické, taktické, psychické přípravě, v dlouhodobé sportovní přípravě, v obsahu prostředků přípravy a tréninkového zatížení, v stavbě ST) a soutěžení. 10.Vědní obor kinatropologie Definovat, vysvětlit a uvést příklady na pojmy: předmět výzkumu, metodologie, Vědecký jazyk (pojmy, kategorie), systém poznatků (teorie, pravidla, zákonitosti). 11.Vědní obor kinantroplogie Výzkumné Metody. Cílové kategorie výzkumné práce. Struktura teoretické a empirické výzkumné práce. 12. Antidopingová problematika ve sportu Etika dopingu, definice dopingu. Epidemiologie dopingu. Dopingové látky a metody. Účinky dopingových látek. Škodlivé účinky dopingu (anabolika, stimulace a další). 13. Aspekty zdravotní TV Vliv jednostranné zátěže )fyzické – statické a dynamické, psychické) na funkční stav Pohybového aparátu (funkční poruchy pohybového aparátu – svalová dysbalance, chybné pohybové stereotypy, držení těla) – zásady vyrovnávacího procesu. Kineziologická analýza vybraného sportu a vyrovnávací proces. Literatura: 1. Blahuš, P., Měkota, K. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1984. 2. Čelikovský, S. et al. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990. 3. Dovalil. J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. 4. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 5. Hošek, V., Macák, I. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Olomouc: UP, 2005. 6. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. 7. Měkota, K., Novosad, J. Motorické schopnosti. Olomouc: UP, 2005. 8. Moravec, R. et al. Teória a didaktika športu. Bratislava: FTVŠ UK, 2004. 9. Sekot, A. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. 10. Syslová, V. et al. Zdravotní tělesná výchova. Speciální učební texty. II. Část – ZTV Při jednotlivých druzích oslabení. Praha: ČASPV, 2003. 11. Vaněk, M. et al. Psychologie sportu. Praha: Olympia: 1989. 12. Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002.