Psychologie sportu Marie Blahutková Viktor Pacholík Psychologie sportu 1 Obsah 1.1 Psychologie sportu jako vědní disciplína 3 1.2 VÝVOJ PSYCHOLOGIE SPORTU 3 2. Psychologická typologie sportů 4 2.1 PODLE POČTU ZÚČASTNĚNÝCH 4 2.2 SPECIFICKÁ (PSYCHOLOGICKÁ) KLASIFIKACE 4 3. Sportovní personologie, osobnost sportovce 5 3.1 SPORTOVNÍ PERSONOLOGIE 5 3.2 POJEM OSOBNOSTI SPORTOVCE 5 3.3 STRUKTURA OSOBNOSTI SPORTOVCE 5 3.4 DYNAMIKA OSOBNOSTI SPORTOVCE 6 4. Ontogeneze člověka se vztahem k pohybové činnosti 8 4.1 ONTOGENEZE ČLOVĚKA 8 4.2 ETAPY SPORTOVNÍHO TRÉNINKU 9 4.3 VÝBĚR SPORTOVNÍCH TALENTŮ 9 4.4 SCHOPNOSTI SE VZTAHEM KE SPORTOVNÍMU TRÉNINKU 9 5. Motorické učení 10 5.1 FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 10 5.2 ČINITELÉ MOTORICKÉHO UČENÍ 11 6. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy 11 6.1 PŘEDSTARTOVNÍ STAVY 11 7. Psychické selhání 12 8. Regulace psychických stavů 12 8.1 PROSTŘEDKY REGULACE 12 8.2 PSYCHOLOGICKÉ REGULAČNÍ PROSTŘEDKY 12 Psychologie sportu 2 9. Duševní hygiena 14 9.1 SPORT A POHYBOVÉ AKTIVITY 15 9.2 POJETÍ ZDRAVÍ 15 9.3 ZDRAVÍ V POJETÍ MŠMT A MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ 15 9.4 SPORTOVNĚ POHYBOVÁ AKTIVITA JAKO PROSTŘEDEK DUŠEVNÍ HYGIENY 15 10. Psychomotorika 16 10.1 PSYCHOMOTORIKA JAKO SOUČÁST KINANTROPOLOGIE 16 10.2 POMŮCKY V PSYCHOMOTORICE 17 10.3 PROSTŘEDKY PSYCHOMOTORIKY 17 11. Asertivita 17 11.1 ZÁKLADNÍ ZNAKY ASERTIVNÍHO CHOVÁNÍ: 17 11.2 ZPŮSOBY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE 18 11.3 ASERTIVNÍ TAKTIKY 18 11.4 ASERTIVNÍ DESATERO 18 12. Agresivita ve sportu 19 12.1 AGRESIVITA 19 12.2 PŘÍSTUPY K AGRESIVITĚ VE SPORTU 19 12.3 RŮZNÉ ZPŮSOBY PROJEVŮ AGRESIVITY 19 12.4 HLAVNÍ PŘÍČINY VZNIKU AGRESIVITY 20 12.5 ZVLÁDÁNÍ AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ 20 13. Psychologie koučování 20 13.1 TRÉNINK / SOUTĚŽ 20 13.2 TRENÉR / KOUČ 20 13.3 ÚKOLY KOUČE 20 13.4 ČINNOST KOUČE 21 13.5 DYADICKÁ INTERAKCE 21 13.6 OMEZENÍ ČINNOSTI KOUČE 22 13.7 VLASTNOSTI KOUČE 22 13.8 JAKÉ KOUČ ZÍSKÁVÁ INFORMACE 22 13.9 PROSTŘEDKY KOUČE 23 Doporučená studijní literatura 24 Psychologie sportu 3 1.Psychologie sportu 1.1 Psychologie sportu jako vědní disciplína * specializovaná psychologická vědní disciplína * mezioborová vědní disciplína součástí psychologických věd součástí věd o tělesné kultuře * zkoumá odraz sportovní činnosti přímé působení sportovní činnosti (sportovec) X nepřímé působení (zprostředkovaně např. fanoušek, divák...) * Součástí psychologie sportu (dále jen PS) je: sportovní personologie ­ věda o osobnosti sportovce, psychologie koučování ­ zabývá se řízením sportovce v soutěžích psychologie zdraví psychometrie ­ měření v psychologii psychomotorika ­ prožitek v tělesné výchově a sportu sofrologie ­ hypnóza ve sportu * společnosti zabývající se psychologií sportu: APA ­ asociace psychologů sportu (celosvětová) FEPSAC ­ Evropská asociace psychologů sportu APS ­ Asociace psychologů sportu (ČR) - Zaštiťuje činnost psychologů sportu v ČR ČMPS ­ Českomoravská psychologická společnost - Sdružuje veškeré psychology v ČR 1.2 Vývoj psychologie sportu * Základy ve filozofii a pedagogice * Velmi mladá disciplína * 1928 ­ vědecký kongres u OH v Amsterodamu poprvé věnován i psychologické problematice sportu * po II. světové válce ­ 2 směry: Psychologie sportu 4 východní - výkon je o morálce a vůli sportovec musel podat výkon za všech podmínek - Rudik, Zaciorskij,Vvygotskij Západní - V centru byla osobnost sportovce - Eysenck, Vaněk * 1952 ­ OH Helsinky projevují se stavy přetrénovanosti, psychické únavy, sníženého zájmu trénink nevede k výkonnosti, naopak se snižuje odolnost organismu diskuze psychologie sportu uznána jako samostatná vědní disciplína * 1973 ­ PS vyučována na vysokých školách v ČR (především zásluhou Miroslava Vaňka) * 2004 ­ OH Atény prozatím poslední vědecký kongres 2.Psychologická typologie sportů 2.1 Podle počtu zúčastněných a) individuální b) kolektivní 2.2 Specifická (psychologická) klasifikace (Kodým, M.: Psychologická analýza a třídění sportovní činnosti. Praha: SPN, 1970) a) senzoricko ­ koncentrační sporty Sportovec musí maximálně zapojit smysly pro dosažení nejlepšího výkonu. šachy, golf, šipky, střelba, ... b) funkčně mobilizační sporty Sportovec musí napnout veškeré úsilí (svalové) pro dosažení nejlepšího výkonu, jedná se o opakování téhož pohybu (cyklické pohyby). cyklické sporty (plavání, chůze, běh, jízda na kole, veslování, ... c) esteticko koordinační sporty Sporty, při kterých je nezbytný smysl pro rytmus, rovnováhu, orientaci v prostoru, vysokou úroveň flexibility a výbornou svalovou koordinaci. akrobatické skoky na lyžích, skoky do vody, gymnastika, krasobruslení, sportovní tanec, ... d) rizikové sporty sportovec musí zvládnout obtížné překážky se značným rizikem zranění či smrti Psychologie sportu 5 automobilismus, parašutismus, sportovní lezení, jachting, letectví, sjezdové lyžování, skoky na lyžích, ... e) heuristicko ­ individuální sporty Jednotlivec musí vyvinout maximální úsilí a svými schopnostmi, dovednostmi a pomocí své techniky a taktiky překonává odpor soupeře buď v přímém kontaktu, nebo prostřednictvím náčiní stolní tenis, judo, karate, box, šerm, badminton, ... f) heuristicko ­ kolektivní sporty Skupina (tým) svými schopnostmi, dovednostmi, pomocí taktiky a techniky se snaží překonat další skupinu (tým). sportovní hry (volejbal, basketbal, pólo, ...) 3.Sportovní personologie, osobnost sportovce 3.1 Sportovní personologie * Bádání o osobnosti sportovce * 2 oblasti zkoumání: jak systematické sportování ovlivňuje osobnost člověka jak osobnostní vlastnosti ovlivňují sportovní výsledky oboustranný vztah: osobnost průběh a výsledky sportovní činnosti 3.2 Pojem osobnosti sportovce Při práci se sportovcem a jeho poznávání musíme mít vždy na paměti, že každý sportovec představuje osobnost zcela individuální a neopakovatelnou individuální přístup Osobnost = individuální jednota duševních vlastností, které jsou relativně stálé a v každé konkrétní situaci se projevují zcela typickým způsobem 3.3 Struktura osobnosti sportovce OSTATNÍ OSTATNÍ POHYBOVÉ DOVEDNOSTI POHYBOVÉ ZAMĚŘENOST (SPORTOVNÍ DISCIPLÍNA) SCHOPNOSTI TEMPERAMENT Tabulka 1: Struktura osobnosti sportovce * Temperament Základ pro dynamiku osobnosti Vrozená vlastnost osobnosti, která se projevuje charakteristickými znaky Typologie osobnosti: cholerik, sangvinik, flegmatik, melancholik Psychologie sportu 6 Další důležité vlastnosti ve sportu: extroverze X neuroticismus (introverze) * Pohybové schopnosti Kondiční X koordinační X smíšené rychlost, síla, vytrvalost, obratnost * Vliv prostředí na sportovce (Obrázek 1) Obrázek 1: Působení okolí na sportovce 3.4 Dynamika osobnosti sportovce * Základ dynamiky osobnosti je v temperamentu Hippokrates ­ temperament dával do souvislosti s obsahem žluči v krvi (+ další tělní tekutiny) Cattel ­ autor 16položkového dotazníku (zahrnuje tzv. ,,faktor G" ­ dědičnost) Jung ­ zmiňuje tzv. hypertrofii ­ některá silná vlastnost potlačí ostatní Eysenck ­ autor osobnostního dotazníku J.E.P.I. (varianty a, b) Belov ­ Test temperamentu Smékal 1999 ­ TE-ZA-DO (temperamentově zaměřenostní dotazník) * Superkompenzační efekt Jde nám o takový výklad temperamentu sportovce, který by umožňoval poskytnout základ dynamiky osobnosti v relaci s opakující se posloupností: zátěžový podnět napětí únava zotavení. V závislosti na typu temperamentu se pak sportovec různě projevuje v dílčích fázích: nástup vzruchu odezva na podnět (její úroveň) odeznívání vzruchu regenerace (její rychlost, za jak dlouho je možné celý cyklus zopakovat) (Tabulka 2) Pro snadnější představu celého vztahu si představte stimulační zátěž působí na sportovce jako napumpování kapaliny do válce. Máme čtyři válce, které se liší jen překážkami uvnitř (viz obrázky v následující tabulce); první válec je bez překážek, druhý má překážky proti směru tlaku kapaliny, u třetího jsou kolmo na stěnu válce a čtvrtý má překážky po směru tlaku. Zajímá nás (za předpokladu, že u všech válců působíme stejným tlakem a po stejně dlouhou dobu), jak rychle bude hladina ve válci stoupat (nástup), jak vysoko za dobu působení tlaku vystoupá (odezva) a jak rychle se válec po uvolnění tlaku zase vyprázdní (odeznívání). SOC. EKONO M. PODM. PARTNE R DIVÁCI ROZHO DČÍ SOUPEŘ KAMA- RÁDI (PARTA SPOLU- HRÁČI TRENÉR ŠKOLA RODINA SPORTO VEC Psychologie sportu 7 TEMP. NÁSTUP ODEZVA ODEZNÍVÁNÍ REGENERACE CH rychlý vysoká rychlé krátká S pomalý nízká rychlé krátká F pomalý nízká pomalé krátká M rychlý nízká pomalé dlouhá (individuální) Tabulka 2: Superkompenzační efekt V závislosti na předchozím můžeme odvodit, jak se bude projevovat sportovcova osobnost a jaká rozcvička a jaký trénink je pro něj nejvhodnější: cholerik - výbušná osobnost krátký, intenzivní sportovní výkon ) - sprint, útočník, sportovní gymnasta, ... - 3-fázový krátký, intenzivní trénink - rychlá, krátká švihová rozcvička sangvinik - ideální typ pro všechny sporty, středně vytrvalý, většinou kapitán, mluvčí skupiny - 2-fázový trénink se střední intenzitou flegmatik - odolný, velmi dobře trénovatelný typ zvládající max. zátěž, ,,těžkopádný sportovec" - vytrvalostní disciplíny (dlouhodobý výkon s nižší zátěží) - jeden velmi dlouhý trénink (nefázovat, nezařazovat tréninky krátce po sobě) melancholik - ,,elegantní sportovec", ,,přelétavý", často adrenalinové a rizikové sporty - zvládá všechny druhy sportovní zátěže - pomalá, strečinková rozcvička (protahovací, ne švihová) * další vlastnosti ve vztahu ke sportovní činnosti extroverze - přátelský, hovorný, otevřený, spolehlivý, družný - hodí se do kolektivních sportů spíš než do individuálních neuroticismus (introverze) - rád se spoléhá sám na sebe spíše individuální sporty labilita - nevyrovnané výkony (jeden den maximum, druhý den naprostý opak) stabilita - neustále stejné (podobné), vyrovnané výkony * Transakční model temperamentu (Remplein, 1959) Psychologie sportu 8 Cholerik Sangvinik Flegmatik Melancholik Emoční zabarvení dráždivý, výbušný veselý vyrovnaný, klidný smutný Rychlost rychlý rychlý, silný pomalý pomalý Doba trvání aktivně trvalá krátká pasivně trvala trvalá Rozsah velký velký malý malý Průběh pohybu nepravidelný nepravidelný pravidelný pravidelný Tabulka 3: Transakční model temperamentu (Remplein, 1959) 4.Ontogeneze člověka se vztahem k pohybové činnosti 4.1 Ontogeneze člověka * Prenatální období - Do 3. měsíce těhotenství může matka sportovat bez omezení, od 3. měsíce jen rekreačně, výkonnostní sport již ne - Matka by v těhotenství neměla provozovat aktivity, při kterých dochází k nárazům a otřesům (skoky apod.) - Vhodné jsou aktivity vytrvalostního charakteru bez nadměrné zátěže kloubů (chůze, plavání, cyklistika, cvičení na míčích) - důraz na správné dýchání * Nemluvně (0 ­ 1 rok) - Doporučuje se, aby matka kojila (není vhodné podávat dítěti pouze umělou výživu) * Batole (1 ­ 3 roky) - Pohyb dítěte by měl vycházet ze spontánní aktivity, nikoli sportovní činnost (nevyvinuté hlavice kyčelních kloubů poškození) * Předškolní věk 3 ­ 6 let) - Prudký motorický rozvoj - Začínají některé přípravky ­ podporovat všestranný rozvoj * Prepubescence (6 ­ 11 let) - Začíná většina přípravek ­ podporovat všestranný rozvoj, cvičení nezaměřovat příliš specificky * Adolescence (11 ­ 26 let) Raná (11 ­ 16 let) - Reprezentace v juniorských kategoriích - Maximální rozvoj schopností v moderní gymnastice, krasobruslení aj. Střední (16 ­ 21 let) - Obvykle vrcholná forma - Reprezentace na nejvyšších úrovních Pozdní (22 ­ 26 let) - Pokračuje vrcholná forma * Mecitma (26 ­ 30 let) Psychologie sportu 9 Přechod od aktivního vrcholového sportu na rekreační, příp. začíná trenérská dráha, funkcionáři apod. V některých případech stále přetrvává vrcholná forma * Životní stabilní vyvrcholení (30 ­ 45 let) Pokračuje přechod od aktivního vrcholového sportu na rekreační, příp. začíná funkcionářská dráha * Střední věk (45 ­ 60 let) Sport v kategorii veteránů - Nutno zajistit: lékařský dozor, od sportovců vyžadovat lékařskou prohlídku a sportovcem podepsané prohlášení, že sportují na vlastní nebezpečí * Stáří (60 ­ 75 let) Pohybová aktivita v tomto věku napomáhá ke zlepšení kvality života * Kmetství (75 ) Vhodnou pohybovou aktivitou je psychomotorika Věda zabývající se touto skupinou lidí ­ gerontologie 4.2 Etapy sportovního tréninku I. etapa ­ výběr pro specializaci masová základna ­ přípravka všestranný pohybový rozvoj II. etapa ­ výběr pro závodní sport specializace (sportovní oddíly) tuzemské úspěchy III. etapa ­ výběr pro vrcholový sport reprezentace na mezinárodní úrovni (junioři až senioři) 4.3 Výběr sportovních talentů 1. přirozený - na základě spontánního zájmu dětí - bez přesných přijímacích kritérií - přípravky 2. empirický - zkušenostní - kritéria pro výběr stanovují trenéři 3. profesiografický - přesně stanovená kritéria - podložen výzkumy (gymnastika ­ vhodnější drobná postava) 4. experimentální - sledovaný soubor zůstává stejný po celou dobu experimentu 5. retrospektivní - předpoklad schopností (např. 2 vrcholoví sportovci budou mít talentované dítě) 4.4 Schopnosti se vztahem ke sportovnímu tréninku 1. senzomotorické - řídí nácvik pohybu Psychologie sportu 10 - vnímání pohybu - uplatňují se především u gymnastů, krasobruslařů, skokanů do vody apod. 2. intelektové - rychlé a přesné zpracování informací (IQ) - důležitá je také herní inteligence (nejedná se o IQ) 3. sociální - ovlivňují kvality lidského chování - vztahy v týmu, mezi soupeři apod. 5.Motorické učení = proces, při kterém dochází k upevňování motorických schopností v CNS (prostřednictvím synapsí ­ spojů v šedé kůře mozkové) 5.1 Fáze motorického učení I. GENERALIZACE * Seznámení s pohybem (verbální, vizuální, kinestetické působení ­ tzv. pronesení prvkem) * CNS ­ iradiace vzruchů - projevuje se tzv. souhyby (neúčelné pohyby, které se při daném pohybovém prvku nemají objevovat) větší únava * Anxiozita ­ při neúspěšné činnosti záporné emoce (vylučuje se adrenalin a noradrenalin) * Při úspěšné činnosti pozitivní emoce (vylučují se endorfiny) II. DIFERENCIACE * Pohyby se stávají přesnějšími, diferencují se * CNS ­ proces koncentrace vzruchů do odpovídajících center Vznik synapsí ­ spojení neuritů Retence ­ proces působící proti zapomínání ­ zániku spojů III. AUTOMATIZACE * Pohyby se automatizují, jejich provedení je možné i bez soustředění se na pohyb schopnost prvek vykonávat bez předchozí přípravy * Pohyby se také upevňují, takže po dosažení této fáze již sportovec pohyb nezapomene * CNS ­ proces stabilizace Reminiscence ­ V případě plató-efektu (dočasná stagnace v učení, pohyb se nezlepšuje) je vhodné nácvik přerušit a po odpočinku se znova vrátit ­ mělo by opět docházek k pokrokům IV. KREATIVITA * V této fázi je sportovec schopný pracovat s naučeným prvkem tvořivě, zařazovat jej do sestav, při chybném provedení pohotově reagovat a minimalizovat důsledky chyby, uplatňovat osobitý přístup k provedení prvku apod. * CNS ­ proces tvořivé koordinace Souvisí s inteligencí, především herní inteligencí (ne každý sportovec dojde do této fáze) Ve školní tělesné výchově dovedeme žáky nejvýš do 2. fáze, sportovce do 3. ­ 4. fáze. Psychologie sportu 11 5.2 Činitelé motorického učení * Kognitivní činitelé Krátkodobé působení Prožitky, představy, jevy, fantazie, snění, ... * Konativní činitelé Trvalé působení Překonávání překážek * Dynamičtí činitelé Neustále se rozvíjejí Motivace, vůle, potřeby 6.Předstartovní, startovní a soutěžní stavy * Aktuální psychické stavy, které se dostaví vždy před soutěžním výkonem * Podmíněná příprava na zátěž, emoční očekávání * Mohou být krátkodobé, ale mohou trvat i celý den * Tyto stavy mohou výkon zlepšit i zhoršit 6.1 Předstartovní stavy * stav nadměrné aktivace (,,startovní horečka") stav emočně negativní fyzické projevy - pocení, zrychlené dýchání, zvýšená srdeční frekvence, buď zvýšená červeň ve tváři nebo bledost psychické projevy ­ agresivní X apatický, podrážděné chování, koktání, hlasitá X tichá mluva, vůbec nereaguje na podněty * stav snížené aktivace (apatie) fyzické a psychické projevy jsou velmi podobné jako u nadměrné aktivace sportovec může před startem být uzavřený sám do sebe, působí dojmem, že je mu všechno jedno, nereaguje na podněty trenéra ani spoluhráče snížení emotivity převaha útlumu v mozkové kůře a nadváha pasivně obranné reakce anxieta (=anxiozita) = úzkostnost - může vést až k omdlení, zvracení apod. - patologický stav ­ řeší psycholog * stav optimální aktivace ­ (,,bojová pohotovost", reálná aspirace) vysoká pohotovost k reakci sportovec je schopen podat standardní výkon odpovídající tréninku, komunikuje s okolím pozitivně prožívané vnitřní napětí Psychologie sportu 12 7.Psychické selhání * Prvotní psychické selhání Sportovec nedosáhl aspirovaného výsledku, ani přes kvalitní sportovní přípravu Tréninková výkonnost vyšší než výkon v soutěži Důsledek nadměrného pocitu zodpovědnosti, podcenění soupeře, ... Ovlivnitelné regulačními prostředky * Druhotné psychické selhání Hlavní příčiny jsou přetrénování či porušení životosprávy Nedostatečná sportovní příprava a vědomí této nedostatečné přípravy ovlivňuje sebedůvěru sportovce * Rovnice stresu (Obrázek 2): Negativní emoce stres frustrace anxiozita krize Obrázek 2: Rovnice stresu 8.Regulace psychických stavů = techniky, prostřednictvím nichž ovlivňujeme sportovce 8.1 Prostředky regulace * Modelování zátěže (modelový trénink) Přizpůsobením podmínek tréninku připravit sportovce na podmínky závodu Přizpůsobit podmínky tréninku tak, aby co nejvíce odpovídaly podmínkám soutěže Vnější - Modelování podmínek (prostředí), ve kterých se soutěž uskuteční (nadmořská výška, reliéf trati, přímořské klima, ... Vnitřní - Příprava na taktiku soupeře, styl hry, ... * Stupňování zátěží Jeden cvik (sestavu) opakovat několikrát za sebou se stupňující se zátěží Tzv. cyklický trénink * Obměňování zátěží Stupňuje se zátěž a do okamžiku, kdy má přijít maximální zátěž, namísto toho však polevíme * Relaxace * Regulace aktivace Předcházíme, příp. regulujeme stavy přetrénovanosti a nadměrné motivovanosti * Individualizace Vnímání a respektování individuality sportovce, jeho potřeb 8.2 Psychologické regulační prostředky * Regulace Psychologie sportu 13 Autoregulace - Regulace sebe sama - Souvisí s frustrační tolerancí (schopnost odolávat psychickým a fyzickým nárokům) Heteroregulace - Regulace trenérem (zodpovídá za fyzickou přípravu) nebo koučem (zodpovídá za psychickou přípravu a soutěž) * Oblasti respektování Vnější vlivy - Prostředí (dané zeměpisnou šířkou, nadmořskou výškou, vlhkostí vzduchu, teplotou vzduchu, ...) - Povrch (umělá tráva, hala, reliéf trati,...) Vnitřní faktory - Samostatná studie osobnosti sportovce Technické faktory - Nácvik různých regulačních technik - Důležitou roli hraje zkušenost Pedagogická oblast - Zde se uplatňuje především trenér - Vychází z principů a zásad motorického učení Psychologické - Vyplývají ze sportovní personologie (viz) Psychofyziologické - Vztahy k trenérům, k okolí (např. plavec k vodnímu prostřední apod.) Regulační prostředky slouží ke zvýšení odolnosti sportovce: * Biologické Spánek - Naprosto individuální (různé typy lidí ­ různá potřeba spánku = sovy, skřivani...) - Souvisí s respektováním individuality sportovce (např. na soustředění nenutit děti po obědě spát, ale v rámci respektování fyziologických zákonitostí trávení vyžadovat odpočinek, klidné činnosti...) Výživa - Pitný režim (aktivní sportovec cca 5l, sportující děti cca 3,5l) Psychofarmaka - Minerální látky a vitamíny (především v přirozené podobě, je pro tělo nejsnáze přijatelná) - Léky působící na CNS ­ uklidnění sportovce (pozor, aby nebyly v seznamu zakázaných dopingových látek ­ WADA) - Alergik ­ o užívání léků, které obsahují látky ze seznamu zakázaných látek musí informovat dopingovou komisi minimálně 10 dnů před soutěží (s přesnými informacemi o léku, podávání, dávkování apod.) * Fyziologické Rozcvičení - Švihová rozcvička (postup od hlavy dolů) ­ vyhovuje spíše impulzivnějším jedincům; rozcvičení vydrží asi 10 min.; pozor na mikrotraumata ­ mikrotrhlinky svalových vláken Psychologie sportu 14 - Strečink (postup od nohou nahoru) ­ protahovací cvičení; rozcvičení vydrží asi 40 min. Dechová cvičení - Tzv. ,,jogínská dechová vlna" Kompenzační cvičení - Na konci tréninku - Snažíme se udržet celé tělo v rovnováze (svaly, které byly při tréninku posilovány, protahovat, svaly, které neměly výraznou zátěž posilovat) Aromaterapie (terapie prostřednictvím vůně) Masáže - Sportovní masáž aktivační, regenerační - Automasáž, masáž druhou osobou - Sprcha ­ masážní nástavce, masážní vany apod. - Sauna, koupele, ... * Psychologické Slovní působení - Prostřednictvím rozhovoru - Nejvyšší metodou je psychodrama (sehrání určité situace a podle reakce sportovce ho psycholog dokáže zařadit) Náhradní činnost - Trenér se snaží odvést sportovcovu pozornost od aktuálního stavu (vtipy, veselé historky, dotazy na rodinu, dovolenou apod.) Regulace snížení požadavků - Pro lepší motivaci Magické prostředky - Maskoti, plyšové hračky, růženec atd. - Můžeme sem zařadit také víru Mentální trénink - Sebereflexe, sebeprožívání - Tzv. ideomotorický trénink ­ zavřít oči a vidět sám sebe jak ten určitý cvik provádím (krok za krokem) Relaxace - Základní poloha ­ leh, paže volně podél těla (úhel asi 30°), vyvětraná místnost, teplá podložka, bez ostrého světla ( zavřít oči), vliv relaxační hudby Autogenní trénink - Relaxace sama sebe (nejznámější je Schultzův autogenní trénink) - Vždy se soustředit na dýchání Psychoregulační trénink Hypnóza - Nesmí se využívat při sportovním výkonu ­ soutěži (je možné ji použít před nebo po výkonu) Biologická zpětná vazba - EEG ­ encefalograf Pozitivní psychologie - Trenér se na sportovci snaží najít to, co je pozitivní a to podporuje 9.Duševní hygiena Psychologie sportu 15 = systém propracovaných pravidel a rad sloužících k udržování, prohlubování nebo znovuzískání zdraví a duševní rovnováhy 9.1 Sport a pohybové aktivity * Vycházejí z kalokagathie * Vyrovnávají úbytek psychických sil v pracovní době v důsledku VTR * Vlivem VTR stoupá podíl duševní únavy * Použití jako léčebné metody ­ kinezioterapie * Působí jako psychoprofylaxe * Hipokinéza ­ onemocnění způsobující poruchy pohybového aparátu vlivem civilizačních chorob 9.2 Pojetí zdraví Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře a to jak fyzicky, tak psychicky i sociálně. Není to jen nepřítomnost nemoci. Je to stav bio ­ psycho ­ socio ­ spirituální rovnováhy osobnosti (WHO). 9.3 Zdraví v pojetí MŠMT a Ministerstva zdravotnictví * Zdravotně orientovaná TV (MŠMT) Autoři osnov pro TV na ZŠ: - 1. stupeň ZŠ: Mužík, Krejčí - 2. stupeň ZŠ: Svatoň, Pavlík * Týdny zdraví (MŠMT) - Autorkami projektu jsou Milada Krejčí a Bäumeltová - Celý týden se ve škole věnuje zdraví z nejrůznějších hledisek, zdraví prolíná všemi předměty * Zdravá mateřská škola (Min. zdrav.) * Zdravá škola (Min. zdrav.) * Herní specialista (Min. zdrav.) Dětská nemocnice při FN Brno ­ studenti chodí za nemocnými dětmi a prostřednictvím pohybových aktivit působí na psychiku dětí, pomáhají jim zvládnout nemocniční prostředí a vyrovnat se s nemocí * Wellness Zdravý životní styl ve smyslu fenoménu ztělesnění Základem je pohyb jako smysl lidského života 9.4 Sportovně pohybová aktivita jako prostředek duševní hygieny * Léčebná TV Rehabilitace atd. * Zdravotní TV Psychologie sportu 16 Slouží pro zdravotně oslabené jedince (rozlišujeme 3 třídy: - Naprosto zdravý ­ může vykonávat i více sportů na vrcholové úrovni - Zdravý ­ zvládne vykonávat vrcholový sport - Oslabení jedinci ­ péče v rámci zdravotní TV) * Psychoprofylaxe Metoda pro návrat zpět do běžného života (resocializační metoda) (po návratu z protidrogové léčebny apod.) Využívá netradiční pohybové aktivity - Psychomotorika - Hingarjóga - Dramatická výchova - Taneční terapie - Netradiční hry 10. Psychomotorika * Pohybová aktivita zaměřená na prožitek z pohybu * Nejde o podání maximálního sportovního výkonu, není cílem být lepší než ostatní, ale mít z pohybové činnosti maximální prožitek * Hlavní metoda v psychomotorice je hra * Prostředek poznávání svého těla poznávání prostředí poznávání sociálního prostředí - odbourávání sociálních fobií komunikace vyjádření se odbourávání stresu psychoprofylaxe 10.1 Psychomotorika jako součást kinantropologie * Pedagogika ­ výchova osobnosti Při prvním kontaktu v tělocvičně podat ruku, představit se atd. (seznamovací hry) * Psychologie ­ poznávání osobnosti Prostřednictvím psychomotoriky může učitel (trenér) blíže poznat své svěřence, pozorovat jejich reakce... Psychomotorika také účinně působí na různé psychické vlastnosti (ADD, ADHD podává se lék Ritalin; dlouhodobé užívání léku znemožňuje narkózu operace při plném vědomí; psychomotorické hry dokáži ovlivnit ADD, ADHD) * Sociologie ­ vztah osobnosti ke kolektivu * Fyziologie ­ zdraví Psychomotorika působí na zdraví jako tělesná výchova (např. hingarjóga) * Etika ­ výchova k mravnosti * Estetika ­ vnímání krásy pohybu Vnímání krásy sebe, předmětů (všechny pomůcky jsou barevné), ... Psychologie sportu 17 * Sexuologie ­ vztah k pohlaví Učení doteků opačného pohlaví, ale i stejného pohlaví,... * Filosofie ­ kvalita života 10.2 Pomůcky v psychomotorice * Tradiční náčiní a nářadí ­ míče (používáme molitanové ­ zásah míčem nebolí, tím předcházíme strachu), tyče, obruče, šátky, lavičky, kruhy, švédské bedny, ... * Netradiční náčiní ­ noviny, jogurtové kelímky, hrkačky, deky, padák, klubíčko, kolíky na prádlo, vršky od PET lahví, pivní tácky, přírodniny, ... * Nářadí pro rozvoj nervosvalové koordinace, prostorové orientace a rovnováhy chůdy, šlapáky, káča, rolovací deska s válcem, rolon, vozík na kolečkách, velký šlapák, minišlapák, ... 10.3 Prostředky psychomotoriky Všechny činnosti probíhají formou hry. * Osobní kontakt * Hudební doprovod * Duševní hygiena Relaxace Kontaktní činnosti Masáže Psychostimulace Energetická stimulace 11. Asertivita = způsob mezilidské komunikace 11.1 Základní znaky asertivního chování: * Spontánní reakce Asertivně jednající člověk se při komunikaci dívá do očím, svobodně vyjadřuje své názory, požadavky, má pevný stisk ruky * Přiměřený projev emocí Nekřičí, nemluví příliš tiše hovoří jasně, zřetelně, dostatečně nahlas, ale ne přespříliš * Umění dát najevo svá přání, potřeby a požadavky I když nejsou přiměřené * Vyjádřit vlastní stanoviska * Nebát se oponovat * Přijímat kritiku a vyrovnat se s vlastními chybami * Umění požádat druhého o laskavost * Umění říct ,,ne", ,,nevím", ,,já ti nerozumím" * Stop manipulaci Psychologie sportu 18 11.2 Způsoby mezilidské komunikace * Agresivně jednající člověk křičí, prosazuje své požadavky silou, vyhrožuje, zastrašuje, prosazuje sebe na úkor druhých, šikanuje. * Apaticky jednající člověk se vším souhlasí, je manipulovatelný. * Asertivně jednající člověk dokáže přesně stanovit své požadavky, říká svoje pocity a prožitky, má pozitivní postoj k druhým lidem, má přiměřené sebevědomí, vystupuje sebejistě, respektuje druhého, ctí důstojnost ostatních, mluví pomalu, hlasitě, zřetelně, má pevný stisk ruky, dívá se do očí, umí naslouchat. 11.3 Asertivní taktiky * Asertivní desatero (viz) * Metoda poškrábané desky (opakujeme svůj požadavek, dokud nedosáhneme svého) * Metoda otevřených dveří * Metoda otevřených informací * Říkání ,,ne" bez pocitu viny * Požádání o laskavost * Kompromis * Konsensus 11.4 Asertivní desatero 1. Mám právo sám posuzovat své chování, myšlenky a emoce a nést za ně i za jejich důsledky sám odpovědnost. 2. Mám právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující mé chování. 3. Mám právo sám posoudit zda a nakolik jsem odpovědný za problémy druhých lidí. 4. Mám právo změnit svůj názor. 5. Mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný. 6. Mám právo říct: ,,Já nevím." 7. Mám právo dělat nelogická rozhodnutí. Psychologie sportu 19 8. Mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních. 9. Mám právo říct: ,,Já ti nerozumím." 10. Mám právo říct: ,,Je mi to jedno." 12. Agresivita ve sportu 12.1 Agresivita = tendence k útočnému jednání vůči druhé osobě nebo okolí u člověka je její příčinou frustrace * Agrese altruistická Zaměřená na ochranu druhých Tuto agresi používají často matky, aby ochránily své děti i za cenu vlastního života * Agrese anticipující Agresivní reakce s cílem hájit vlastní teritorium vůči vetřelci * Agrese instrumentální Agrese naučená, získaná, je výsledkem učení (může ji posilovat i okolí) Častý výskyt o profesionálních vojáků * Agrese indukovaná Vyvolaná nejčastěji s úmyslem pozorovat agresivní chování * Agrese přesunutá Agrese zaměřená proti organismu nebo objektu, který není zodpovědný za podněty, které agresivitu vyvolaly 12.2 Přístupy k agresivitě ve sportu 1. Sportovní aktivita je ve vztahu se zvýšenou agresivitou (Zillman, Katcher a milovský, 1972) ­ kritika sportu za jeho údajný spolupodílí na nárůstu násilí 2. Sportovní aktivita je ve vztahu se sníženou agresivitou (Martin, 1976, Corry, 1968) ­ sport je považován za univerzální prostředek pro zdravý rozvoj osobnosti 3. Mezi sportovní aktivitou a agresivitou neexistuje žádný vztah 12.3 Různé způsoby projevů agresivity * Symboly Znaky a názvy klubů (dravci, supi, tygři, ...) a vizuální podoba dresů, vlajek * Verbální komunikace Zvedání hlasu, křik, nadávání, vyhrožování, vyčítání, ironie, jízlivost, ponižování, ... * Neverbální projevy motorické Rvačky, krutost k lidem nebo ke zvířatům, ničení majetku (delikvence) Psychologie sportu 20 12.4 Hlavní příčiny vzniku agresivity * Disharmonické a disfunkční rodinné prostředí * Absence jednoho z rodičů (častěji otce) * Nechtěné dítě nebo dítě citově deprimované * Pohlavní rozdíly, které souvisejí s hladinou hormonů ­ ovlivňují vývoj hypotalamických center (chlapci mívají větší sklony k agresivitě) * Hyperkinetická porucha chování ­ riziko vzniku delikvence * Věk a sociální prostředí ­ adolescence 12.5 Zvládání agresivního chování * Zjistit příčinu agresivity ­ vrozená, získaná, aktuální, mezilidské vztahy, reakce na agresivitu jiné osoby nebo skupiny osob, ... * Zjistit stupeň agresivity ­ silná, častá, opakující se (patologická), střední, slabá * Použít copingové strategie (strategie zvládání stresu) ­ relaxace, asertivita, terapie, ... 13. Psychologie koučování * aplikovaná vědní disciplína psychologie sportu * vedení sportovce v soutěži, odstraňování příčin psycholog. selhání * působení trenér (kouč) sportovec 13.1 Trénink / soutěž * trénink = příprava fyzická, technická, taktická, psychologická * trénink ­ zátěž převážně fyzická soutěž ­ zátěž převážně psychická 13.2 Trenér / kouč * Trenér zodpovídá za: fyzickou stránku, technickou stránku, taktickou stránku. * Kouč zodpovídá za: psychologickou stránku, taktickou stránku. 13.3 Úkoly kouče * příprava na soutěž prevence psychologického selhání získání psychické odolnosti Psychologie sportu 21 * vedení sportovce v soutěži bezprostřední příprava na soutěž (závod, utkání) - regulace předstartovních stavů při soutěži (závodě, utkání) - regulace postartovních stavů - reakce na aktuální situace po skončení soutěže (závodu, utkání) - regulace posoutěžních stavů (např. po neúspěšné činnosti) 13.4 Činnost kouče * poznávací činnosti vnímání sportovce, soupeře, situace a dalších podmínek * orientačně hodnotící činnosti analýza situace analýza činnosti sportovce očekávání určitého chování citová složka * přetvářecí činnosti (Obrázek 3) situace Vnímání situace a činnosti sportovce Analýza situace, srovnávání s obdobnými situacemi v předchozím vývoji utkání Hodnocení činnosti sportovce z hlediska požadavků situace Výběr možných opatření (operativní myšlení) Realizace vybraného opatření orientačně hodnotící činnosti poznávací činnosti osobnost sportovce Přetvářecí činnosti Obrázek 3: Schéma činností kouče (Steiner, 1981 in Slepička, 1988) 13.5 Dyadická interakce = vzájemné působení mezi trenérem (koučem) a sportovcem, kdy reakce jednoho se stává podnětem pro reakci druhého a tato reakce je opět podnětem pro reakci prvního Psychologie sportu 22 * působení trenér (kouč) sportovec * Příklad: Trenér (kouč) sleduje svého svěřence, na základě jeho chování (a vývoje zápasu) udělí taktický pokyn. Sportovec jej přijme, zachová se podle něj a reaguje na tuto novou situaci, což je opět podnětem pro trenéra (kouče) pro nové pokyny. (Obrázek 4) Podnět Kouč Podnět Odpověď Sportovec Obrázek 4: Dyadická interakce (Slepička, 1988) 13.6 Omezení činnosti kouče * v průběhu celé soutěže (box, tenis, sportovní hry...) * před a po soutěži (plavání, motorismus, parašutismus, potápění, sjezdové lyžování...) * kombinace dvou předchozích (cyklistika, gymnastika...) prostor pro koučování jen v omezené míře ­ v přestávkách mezi sestavami na nářadí, mezi rozjížďkami u dráhových cyklistů 13.7 Vlastnosti kouče * senzitivita ­ citlivost, schopnost poznávat nové problémy * flexibilita ­ schopnost měnit způsoby a východiska myšlení při řešení situací a problémů * originalita ­ schopnost nalézt a formulovat nápaditou odpověď * elaborace ­ schopnost vypracovat plán realizace, převést nová řešení do praktické podoby 13.8 Jaké kouč získává informace * obecné vnější a vnitřní charakteristika sportovce (osobnost sportovce včetně jeho charakterových vlastností, dimenzí temperamentu apod.) * specifické popisují jedince ve vztahu ke konkrétní činnosti (specifická motivace k určitému výkonu apod.) Psychologie sportu 23 * operativně regulační získávány v průběhu soutěže (informují o obecném chování sportovce v průběhu soutěže) Metody získávání informací * pozorování * psychometrika ­ psychodiagnostika * rozhovor 13.9 Prostředky kouče * verbální prostředky rozhovor, skupinový rozhovor, psychologické regulační prostředky apod. * taktilní prostředky signály, gestikulace, smluvené symboly apod. * individuální přístup sportovec charakter soutěže Psychologie sportu 24 Doporučená studijní literatura 1. Bakalář, R., Kopský, V. I dospělí si mohou hrát. 6. vyd. Praha: Vyd. ČTK, 1997 2. Blahutková, M. Psychomotorika. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2003 3. Capponi, V., Novák, T. Sám sobě psychologem ­ jak se prosadit asertivně do života. 1. vyd., Praha: Grada, 1996 4. Hátlová, B. Kinezioterapie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004 5. Hošek, V., Macák, I. Psychologie sportu. 1. vyd. Praha: SPN, 1993 6. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 7. Míček, L. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: SPN, 1992 8. Paulík, K. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 1986 9. Praško, Prašková Asertivita, 2. vyd., Praha: Portál 2001 10. Slepička, P. Psychologie koučování. 1. vyd. Praha: Olympia, 1988 11. Smékal, V. Pozvání do studia osobnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2002 12. Svoboda, M., Vaněk, M. Psychologie sportovních her. 2. vyd. Praha: Olympia, 1986 13. Vaněk, M., Hošek, V., Rychecký, P., Slepička, P. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 6. vyd. Praha: Olympia, 1989