Poradenský systém l zákon č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) l zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních l 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních l 458/2005 Sb. Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Poradenská zařízení l IPPP ČR l PPP – Pedagogicko-psychologická poradna l SPC – Speciálně pedagogické centrum l SVP – Středisko výchovné péče l Školní poradenská pracoviště - školní psycholog - školní speciální pedagog - výchovný poradce - školní metodik prevence PPP pedagogicko–psychologická poradna l Hlavní součástí činnosti PPP je přímá práce s dětmi a žáky předškolních zařízení, škol a školských zařízení ve věku od 3 let do ukončení středního, resp. vyššího odborného vzdělání a s jejich rodiči, a to jak formou individuální péče, tak formou skupinové práce. Na základě doporučení PPP je volena nebo upravována vzdělávací cesta žáků. (IVP, specializovaná třída, atd.) l Základní tým: psychologové, speciální pedagogové a sociální pracovníci. l Činnost PPP se uskutečňuje zejména ambulantně, návštěvami pracovníků ve školách, školských a jiných zařízeních PPP zabezpečuje: l komplexní psychologickou, speciálně pedagogickou a sociální diagnostiku, zaměřenou na šetření školní zralosti, na zjištění příčin poruch učení a chování l provádějí psychologické a speciálně pedagogické poradenské činnosti zaměřené na rozvoj osobnosti, sebepoznávání, rozvoj prosociálních forem chování a na nápravu poruch učení a chování l zpracovávají posudky aj. odborné podklady pro rozhodnutí orgánů státní správy ve školství o zařazování a přeřazování dětí a mládeže do škol a školských zařízení l poskytují konzultace, odborné informace pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení při výchově a vzdělávání dětí a mládeže l zajišťují poradenské služby psychologů a speciálních pedagogů škol, které nemají tyto služby zajištěny jinak Speciálně pedagogické centrum Centrum poskytující služby žákům s: - vadami řeči - zrakovým postižením - sluchovým postižením - tělesným postižením - mentálním postižením - poruchami autistického spektra - více vadami - žákům hluchoslepým l Základní tým: speciální pedagog, psycholog a sociální pracovník l Obsah činnosti: zabezpečovat péči klientům se zdravotním postižením a poskytovat jim odbornou pomoc v procesu integrace. l Činnost je zaměřena na podporu klientů v předškolním věku v péči rodičů (zákonných zástupců), na podporu klientů integrovaných do škol a školských zařízení, na podporu klientů s těžkým a kombinovaným zdravotním postižením, kteří nemohou docházet do školy, zpravidla ve věku od 3 do19 let. SPC zabezpečuje: l depistáž klientů se zdravotním postižením (dle specializace SPC) ve spádové oblasti stanovené zřizovatelem l speciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku klientů se zdravotním postižením l poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro klienty, jejich rodiče nebo osoby odpovědné za výchovu a pro pedagogické pracovníky l speciálně pedagogické stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením l participaci při přípravě a zpracovávání IVP pro děti a žáky integrované do běžných škol l zpracovávání odborných podkladů a posudků pro potřeby správních rozhodnutí o zařazení do systému vzdělávání a pro potřeby dalších správních řízení l poradenství k volbě vzdělávací cesty (kariérové poradenství) pro klienty se zdravotním postižením l informační činnosti a propagaci služeb SPC v širší veřejnosti SPC poskytuje služby (ambulantně) nebo v terénu během návštěv v prostředí, kde klient žije (rodina, instituce), ve škole, kde je integrován SVP Středisko výchovné péče Jejich cílem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje (prevence) , zmírňovat, nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již rozvinutých poruch chování Klienti střediska jsou děti a žáci ve věku od 3 let do ukončení přípravy na povolání, nejdéle do 26 let věku. Ve zvlášť odůvodněných případech mohou střediska pomáhat i studentům, kteří opustili přípravu na povolání na dobu kratší jednoho roku a je u nich reálný předpoklad pokračování v profesní přípravě. Střediska nezabezpečují péči o klienty s předběžným opatřením, nařízenou ústavní nebo uloženou ochrannou výchovou. A) Ambulantní oddělení a jejich kompetence zajišťují diagnostiku poruch chování a sociálního vývoje a na základě této diagnostiky (podle aktuálního stavu klienta) poskytují jednorázovou intervenci, krátkodobé či dlouhodobé vedení a to formou individuální, skupinové či rodinné terapeutické činnosti. Vypracovávají individuální program pomoci pro každého klienta. Vypracovávají a realizují cílené speciálně pedagogické a terapeutické programy pro jednotlivé skupiny klientů. Uskutečňují metodické schůzky a porady s pedagogickými pracovníky škol, školním psychology a školními metodiky prevence. B) Internátní oddělení a jeho kompetence: Poskytuje celodenní a internátní služby na základě žádosti osob odpovědných za výchovu. Internátní oddělení je zaměřeno na práci s dětmi a dospívajícími, u kterých převažují výchovné problémy. Pobyt a účast na programu klienta je v internátním oddělení dobrovolný a to na základě smluvního vztahu mezi střediskem, klientem a jeho zákonnými zástupci (osobami zodpovědnými za jeho výchovu). Délka pobytového programu je zpravidla 6 - 8 týdnů. Integrální součástí programu pobytového oddělení, kromě individuální a skupinové výchovně vzdělávací a terapeutické práce s dítětem, je podpora a posílení pozitivních rodinných vazeb a rodiny jako celku. Z tohoto důvodu je důležitou podmínkou pobytu zájem a udržení spolupráce členů rodiny dítěte. C) Stacionární oddělení a jeho kompetence Stacionární oddělení je specifickou formou denní péče. Jedná se o skupinový program, který poskytuje klientům v mimoškolní době denní odbornou a terapeutickou péči (nejdéle však do 19,00 hod.). Klienti se po ukončení odpoledního programu vrací domů a jsou zařazeni do následné ambulantní péče. SVP zabezpečuje: l jednorázovým, krátkodobým a dlouhodobým vedením klientů formou individuální, skupinové a rodinné terapeutické činnosti, l výchovnými a reedukačními aktivitami v internátních odděleních, l vypracováním a realizací cílených speciálně pedagogických a terapeutických programů pro jednotlivé skupiny klientů, l poskytováním služeb zaměřených na volbu dalšího vzdělávání (s cílem získat potřebnou kvalifikaci k lepšímu uplatnění na trhu práce). Poradenství l zprostředkováním kontaktů klientům s jinými typy zařízení dle povahy jejich problémů, l metodickými schůzkami a poradami s pedagogickými pracovníky škol, které klienti navštěvují, školními psychology a školními metodiky prevence, l poradenstvím po telefonu (telefonická krizová intervence). l Diagnostiku l speciálně pedagogickou a pedagogicko - psychologickou diagnostikou poruch chování a sociálního vývoje, l psychologickou diagnostikou osobnosti, sociální diagnostikou podmíněnosti příčin poruch chování a sociálního vývoje. Školní psycholog l podílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků l pracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy l provádí komplexní diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování l zjišťuje individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků l provádí krizovou intervenci a neodkladná psychologická vyšetření žáků l poskytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu Školní speciální pedagog l připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením l provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti l pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů (IVP) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami l realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami l poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky,pomáhá při jejich aplikaci l koordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem a dalšími specializovanými pracovišti l poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům Výchovný poradce l provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova,vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči l předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků l průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky l pomáhá v kariérovém poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů,kteří se orientují na volbu profese l metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů l je ochráncem práv dítěte v prostředí školy Školní metodik prevence l pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole l spolupracuje s institucemi ,které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek l zajišťuje informovanost žáků ,rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí,které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji l spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární,sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních l ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům l podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit IPPP Institut pedagogicko-psychologického poradenství l Zřízen MŠMT v roce 1994 l Řeší aktuální otázky poradenství l Zajišťuje koordinaci pedagogicko-psychologického poradenství l Zajišťuje další vzdělávání poradenských pracovníků l Vydává periodikum Výchovné poradenství Individuální vzdělávací plán Individuální vzdělávací plán (§18 školského zákona) je v případě potřeby: l Vzdělávacím programem pro individuálně integrovaného žáka l Žáka s hlubokým mentálním postižením l Pro žáka skupinově integrovaného l Pro žáka speciální školy l IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka l IVP je součástí osobní dokumentace žáka l Zpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka Obsah IVP l Údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění l Údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. l vyjádření potřeby dalších pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením l seznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů l jmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení l potřeba navýšení finančních prostředků l závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření