Specifické poruchy učení Vymezení problematiky SPU •Aktuální problém současného školství •výskyt je obtížné vyčíslit - přibližně 2 - 4% jedinců, u chlapců 3x častější výskyt 10.Revize Mezinárodní klasifikace nemocí z r. 1992 F 80-F89 Poruchy psychického vývoje •F 80 Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka •F 81 Specifické poruchy školních dovedností •F 81.0 Specifická porucha čtení •F 81.1 Specifická porucha psaní •F 81.2 Specifická porucha počítání •F 81.3 Smíšená porucha školních dovedností •F 81.8 Jiné vývoj.poruchy šk.dovedností •F 81.9 Vývoj.porucha šk.dovedností nespecifikovaná •F 82 Specifická vý.porucha motorické funkce •F 83 Smíšená specifická vývojová porucha Specifické poruchy učení SPU •Různorodá skupiny poruch projevující se obtížemi při nabývání zákl.vzdělávacích dovedností - mluvení, čtení, psaní, počítání. •Dysfunkce centrální nervové soustavy. •Další příznaky: poruchy řeči, obtíže v soustředění, impulzivní jednání, poruchy v obl.percepce, poruchy motoriky (syndrom ADD, ADHD) •Znemožňují žákovi přiměřeně reagovat, porozumět pokynům, plnit běžné úkoly a instrukce učitele •opakované neúspěchy - úzkost, strach. •SPU zasahují do psychiky člověka a prolínají se do sféry sociální a psychologické. Poruchy nespecifické •Je nutné odlišit od SPU. •Mohou být způsobeny: –sníženým rozumovým nadáním –smyslovými vadami –nedostatečnou motivací ke školní práci –výchovnou či výukovou zanedbaností dítěte Definice a projevy SPU Dyslexie je specifická porucha učení, která je neurobiologického původu. Je charakterizována obtížemi se správným a/nebo plynulým rozpoznáním slova a špatným pravopisem a dekódovacími schopnostmi. Tyto obtíže jsou typickým následkem deficitu ve fonologické složce jazyka, který je často neočekávaný ve vztahu k ostatním poznávacím schopnostem a k podmínkám efektivní výuky ve třídě. Sekundární následky - problémy s porozuměním čteného a omezené čtenářské zkušenosti bránící růstu slovní zásoby a základních znalostí. Dyslexie – porucha čtení – poruchy čtení a psaní – termín pro specifické poruchy učení jako celek •Současnost - oprostit se od definic vysvětlujících poruchu a definovat problém na základě potřeb dítěte. •Specifická porucha čtení, neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami – problémy s rozpoznáním a zapamatováním si písmen, zvlášť (b-d, s-z, t-j) – zvukově podobné hlásky (a-e-o, b-p) – spojování hlásek v slabiku, souvislé čtení slov - souvisí s oslabením v oblasti spolupráce mozkových hemisfér, souvislosti s očními pohyby. •Rychlost čtení, správnost čtení, porozumění čtenému textu. Školské důsledky •Odrážejí se v osobnosti žáka. •pocity napětí ve výuce. •vede ke snížení celkového školního výkonu. •Riziko neurotického vývoje dítěte. •Porucha slovní paměti, vizuálního vnímání. •Nevkládá techniku rychlého či letmého čtení. •Nerovnoměrný a přerývaný rytmus čtení. •Reprodukuje obsah textu lépe, než čte. Dysgrafie •Specifická porucha grafického projevu, postižena celková úprava pís.projevu, osvojování písmen, napodobení tvaru, řazení písmen, spojení hlásky s písmenem. – Záměna tvarově podobných písmen, neuspořádané, těžkopádné, neobratné písmo. – Tendence směšovat psací a tiskací písmo. – Neudrží lineaturu, výšku písma. – Píší pomalu, namáhavě, vadné držení tužky, neschopnost soustředit se na obsahovou a gramatickou stránku projevu. – Možnost psát na PC, psacím stroji. Školské důsledky •Špatná úprava pís.projevu, nepřehlednost, větší množství chyb - diktát, časově limitovaný úkol. •Zasahuje i do předmětu matematika-nesprávný zápis čísel, problém v řešení slov.úloh. •Píše řadu slov foneticky. •Neumí simultánně opravit napsaný text. •Dysgrafie někdy spojena s dyspinxií. Dysortografie •Specifická porucha pravopisu, často s dyslexií, – týká se tzv.specifických dysortografických jevů, vynechávky, záměny tvarově podobných písmen, inverze, zkomoleniny, chyby v artikulační neobratnosti, v měkčení. – Při reedukaci dělá D méně chyb, potřebuje více času, než ostatní Ž. Školské důsledky •Nezvládá krátce limitované úkoly, diktáty, desetiminutovky. •Obtíže při výuce cizího jazyka. •Obtížně rozlišuje grafické symboly. •Při psaní písmen často zaměňuje pořadí. Dyskalkulie •Specifická porucha matematických schopností. Několik typů: – praktognostická: narušení matem.manipulace s předměty, nakreslenými symboly (přidávání, ubírání množství, porovnávání počtu) – verbální: označování množství, počtu předmětů – lexická: čtení číslic, čísel, operační symbolů – grafická: neschopnost psát matematické znaky – operační: matematické operace - sčítat, odčítat, násobit, dělit. – ideognostická: chápání mat.pojmů a vztahů mezi nimi. Školské důsledky •Potíže s aritmetickými výpočty. •Souvisí s dyslexií, dysgrafií. •Špatná úprava - chyby ve výpočtech. •Slovní úlohy - přesně neví, jaký problém má řešit. •Problém najít svoji chybu v příkladu. •Neucelené chápání v obl.numerických představ. •Přesněji řeší úlohu u tabule než v sešitě. •Dyspinxie - specif.porucha kreslení, nízká úroveň kresby –neobratné zacházení s tužkou, nepřevede svou představu z trojrozměr.prostoru na dvojr.papír. •Dysmúzie - specif.porucha vnímání a reprodukce hudby, rytmu –obtíže v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii –potíž při zápisu/čtení not. •Dyspraxie - specif.porucha obratnosti, schopnosti vykonávat slož.úkony –pomalé, nešikovné, neupravené, nevzhledné výrobky - nechuť k motor.činnostem. Potíže při psaní v rámci jednotlivých výchov, ale i v řeči. Emoční projevy a pracovní dovednosti •Úzkost, že vynaložené prac.úsilí neodpovídá výsledku •citlivý na kritiku •nezvládá situace s vyšší mírou frustrační tolerance •na zadané úkoly reaguje rezignací, aniž by začal pracovat. •Problém s organizací prac.činností a volným časem •neschopnost dodržet stud.režim bez kontrol •samostatně nezapíše výklad učitele •únava,nesoustředěnost •neschopnost samostat. přípravy na zkoušení •výkyvy ve šk.práci. ETIOLOGIE SPU •Dělení Otakara Kučery: –lehká mozková dysfunkce (příčiny encefalopatické) - 50% případů –dědičnost (příčiny hereditární) - 20% –kombinace LMD a dědičnosti - (smíšené)- 15% –neurotická nebo nezjištěná etiologie - 15% Příčiny podle nejnovějších výzkumů •dispoziční /konstituční/ příčiny •genetické vlivy a odchylky ve funkci CNS •lehká mozková postižení s netypickou dominancí hemisfér a odchylnou organizací cerebrálních aktivit •nepříznivý vliv rodinného prostředí •podmínky školního prostředí. –Nepříznivé vlivy šk.či rod.okolí nejsou přímou příčinou SPU, ale mohou spolupodmiňovat jejich projevy a negativně ovlivňovat školní výkonnost žáka. Nejčastější etiologický faktor tvoří LMD v zahraničí /amer.literatura/ ADD, ADHD •v obd.prenatálním - onem.matky, kouření, alkohol, nedostatečný přísun kyslíku •v obd.perinatálním - protrahovaný porod, poškození hlavičky novorozence •v obd.postnatálním - infekční, horečnatá onemocnění - do dvou let věku D Další příčiny: dysfunkce mozku na základě neurobiologických poruch •Snížený objem mozkové tkáně •odchylky od architektury neuronových spojení •odchylky v elektronické aktivitě mozku •nedostatečné okysličování mozku •deficity neurotransmiterů /nedostatek dopaminu a serotoninu/ •dietní vlivy, nezjištěné, kombinace příčin. Základní příznaky LMD •Poškození percepce a vytváření pojmů •poruchy řeči a sluchového vnímání •poruchy motorických funkcí •specifické poruchy učení •poruchy pozornosti •poruchy chování - impulzivita,hyperaktivita •charakteristika spánku •citová chrarakteristika •charakteristika sociálního chování. ADHD •Je porucha mozku, která se může projevit v chování ve třídě a narušovat proces učení –IMPULZIVITA: mluví, i když není tázán, vykřikují odpovědí bez přihlášení. –Slabá „pracovní“ PAMĚT: problémy zapamatovat si denní aktivity. –DYS-ORGANIZACE: problémy s plánováním, zapamatování podobných kroků. –HYPERAKTIVITA: nevydrží sedět, roztěkanost. –NEPOZORNOST: denní snění, nepozornost. –Obtíže při zpracování VERBALNICH INFO. Nástroje učitelů dětí s ADHD •Lavice do U •komunikace s domovem D, info rodiče o zlepšení chování •barevnou škálu předmětů, denních aktivit pro zapamatování •ke zlepšení pracovní paměti - hudba, fráze, pomůcky •možnost práce u tabule, kompenzační pomůcky •učit D dělat si seznamy, jak si zapamatovat úkoly •kopii záznamů pro D, doplnit, co chybí •předmět,aby mohlo zaměstnat ruce a přitom sedět a poslouchat. Porucha komunikace •Problémy ve čtení, psaní, psaného jazyka. •Příčina: dysfunkce oblasti čelního laloku, část mozku, která kontroluje pozornost a impulzivitu. •Informace na začátku věty - D přemýšlí, učitel, rodič už mluví o něčem jiném, hledají slova pro vyjádření, slova nepřicházejí automaticky, musí dekodovat - pomalá řeč. Poruchy chování •Způsobeny: –primárně - součást LMD a deficitů dílčích fcí. •Poruchy pozornosti - nesoustředěné, neklidné D, výkyvy ve výkonech •Infantilní chování - nerovnoměrný vývoj D •Zvýšená vzrušivost - výrazná reakce na nepříjemné zvuky, zvýšené napětí - negat.ovliv.kognitiv.procesy –sekundárně - důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“ (Pokorná 1997) D s poruchami učení a hyperaktivitou •Využít prvků kooperativního učení - jako jednu s efektivních forem výuky. •Aktivní spolupráce v menších skupinách - individuální zodpovědnost každého jedince. •Vede k rozvoji sociálních dovedností, empatie, vzájemné pomoci. Formy vzdělávání Ž se SPU •1. Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy –mírné formy poruchy - třída v ZŠ, učitel má základ. vědomosti a dovednosti k problematice •2. Individuální péče prováděná učitelem - absolvent speciálního kurzu –+ spec.pedagog či škol.psycholog. Třída ZŠ, dyslektické kroužky, reedukační péči konzultuje s poradenským pracovištěm. •3. Třídy individuální péče - při Z –hodiny ČJ se zaměřením na reedukační péči sp.ped.- po hodině se Ž vrací do kmenové třídy. •4. „Cestující učitel“- pracovník PPP, SPC –reedukace v ZŠ před i po vyučování. •5. Speciální třídy pro D s SPU a chování –snížený počet Ž, speciální pedagog (vyhláška č. 73/2005). Třídy při ZŠ, indiv.přístup, reedukace v průběhu celého edukačního procesu. –Pro Ž s prům.a podprům.intelekt.schopnostmi, hůře adaptabilní, s neurotic.rysy,pomalým prac.tempem. •6. Speciální třídy pro D s SPU –tým odborníků v průběhu celého vyuč.procesu. •7. Třídy při dětských psychiatrických léčebnách –D s těžkým stupněm postižení, kombinované postižení, též péče terapeutická. •8. Individuální a skupinová péče – v PPP, SPC - do této péče jsou vtaženi i rodiče - motivační efekt pro jejich D. Legislativa oZákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) oVyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. oVyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. oMetodický pokyn MŠMT k vzdělávání žáků se speciálními poruchami učení nebo chování č. j. 13 711/2001-24 oSměrnice MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č. j. 13 710/2001-24 oVyhláška MŠMT č. 43/2006 Sb., o předškolním vzdělávání oVyhláška MŠMT č. 454/2006 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění školní docházky.