SURDOPEDIE · Lat. surdus – hluchý, řec. Paidea – výchova · Speciálněpedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením. · Do r. 1983 zahrnována do komplexního oboru logopedie. · Multidisciplionární obor – spec.ped.-kombinované postižení, pedagogické, psychologické, sociologické, filozofické obory, pediatrie, ORL, foniatrie Význam sluchu Komunikace rozvoj sociálních vztahů získávání informací rozvoj abstraktního myšlení orientace v prostoru - nositel varovných signálů n 90% neslyšících pochází z rodin, ve kterých není žádný člen SP n 90% neslyšících si bere nedoslýchavého, popř. neslyšícího partnera n 90% všech dětí z manželství neslyšících jsou slyšící Anatomie sluchového analyzátoru Klasifikace sluchových vad n Místo vzniku postižení n Období vzniku postižení - Vrozené (hereditární) – geneticky podmíněné nebo kongenitálně získané (pre-, peri-) - Získané (post-) – před fixací řeči (prelingválně, tj. do 6. roku života), po fixací řeči (postlingválně, tj. po 6. roce života a v jeho průběhu) n Stupeň postižení Sluchové vady – dle místa vzniku postižení n Periferní nedoslýchavost či hluchota - Převodní – sl. buňky jsou v pořádku, ale nejsou stimulovány zvukem, protože se zastaví přerušením vedení zvuku skrz zevní zvukovod a střední ucho. Příčinou překážka, která brání proniknutí zvuku z vnějšího prostoru k buňkám (např. zvětšená nosní mandle – porucha ventilace středouší přes Eustachovu trubici, překážka ve zvukovodu, perforace bubínku) „slyší méně, ale rozumí“ - Percepční - porušena funkce vnitřního ucha, sluchových buněk či nervů. „slyší hodně, ale nerozumí“ n Kochleární – porucha přeměny zvuku v el. signál ve vnitř.uchu n Retrokochleární – porucha vedení zvuk. signálu VIII. hlavovým nervem a sluch. Dráhou v mozkovém kmeni. Percepčních vad je mnohem více než převodních a představují závažnější diagnostický i léčebný problém - Smíšená (kombinace převodní a percepční) n Centrální nedoslýchavost či hluchota Postižen korový a podkorový systém sluchových drah. Jedná se o abnormální zpracování signálu v mozku Stupně sluchových vad n normální stav sluchu (0-25 dB) n nedoslýchavost lehká (ztráta 26-40 dB) středně těžká (41-55 dB) těžká (56-70 dB) velmi těžká (71-90 dB) n hluchota, neslyšící praktická, komunikační (zbytky sluchu) - 90 dB a více úplná (totální) - bez audiometrické odpovědi Komplexní péče o sluchově postižené - Střediska rané péče SRP Tamtam Praha od 2001 SRP Olomouc od 2004 do 4 let věku dítěte se zdravotním postižením či jiným ohrožením vývoje do 7 let věku dítěte s kombinovaným postižením včasná intervence pro celou rodinu SPC pro sluchově postižené n SPC při základních školách pro sluchově postižené (Vyhláška č.72/2005 Sb.) n úkoly: n na základě audiologické a speciálněpedagogické diagnostiky zvolit rehabilitační metodu na podporu rozvoje komunikačních schopností n depistáž sluchově postižených dětí n psychorehabilitační pomoc, sociální poradenství rodinám n metodická pomoc sluch.post. a pedagogům v integrovaných podmínkách n výchovně-vzdělávací péče o sluch.post.děti raného věku MŠ pro sluchově postižené n Zřizovány při některých ZŠ pro sluch.post. n Děti od 3 do 6 let s různým stupněm sluch.vady n plní diagnostické úkoly n spolupráce s SPC a s rodinou dítěte Specifické úkoly MŠ: n navazování komunikace, tvoření a rozvíjení hlasu n rozvíjení zrak.vnímáním, nácvik odezírání, hmatové vnímání, rozvoj jemné a hrubé motor. n reedukace či edukace sluchu n rozvíjení řeči, vytvořit kladní vztah k mluvení n začátky čtení pomocí globální metody n dosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků ZŠ pro sluchově postižené n Volba vzdělávacího programu je v kompetenci ředitele školy n Orální - odezírání n Bilingvální – využití znakového jazyky n zásady totální komunikace – využití všech dostupných forem komunikace n povinná školní docházka až desetiletá (Školský zákon č.561/2004 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) SŠ pro sluchově postižené n Střední odborná učiliště, odborná učiliště, praktické školy pro sluch.post. - široká škála možností pro profesní zaměření: n strojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, čalouník. n Střední školy s maturitou: n střední zdravotnická škola (obor zubní technik) n střední průmyslová škola oděvní n střední pedagogická škola (předšk.a mimošk. pedagogika) n střední průmyslová škola elektrotechnická n gymnázium Studium na vysokých školách n Bakalářské obory: n Výchovná dramatika neslyšících (JAMU Brno) n Čeština v komunikaci neslyšících (FF UK Pha) n Jiné studijní obory: n v integrované formě - pro mnohé z sluch.post. je to první společné vzdělávání s intaktní populací. Komunikační formy sluch.postiž. Odlišnost komunikačních kompetencí: n rozsah podnětů s informačním významem je menší než u slyšících,kteří slyší řeč a jiné zvuk n potíže v oblasti osvojení a využití orální řeči - řeč se prostředkem sociálního kontaktu,zdrojem poznání n neslyšící a lidé s těžkou sluch.vadou užívají běžných komun.prostředků odlišným způsobem nebo používají jiný komunikační systém n obtíže v dorozumívání s příslušníky majoritní společnosti, komunikační komplikace bývají i největším subjektivním problémem, který ze sluchové vady vyplývá. Komunikační systémy n audioorální : mluvený jazyk majoritní slyšící společnosti n vizuálněmotorický : znakový jazyk, znakovaný jazyk, prstové abecedy Znakový jazyk Znakový jazyk je komunikační systém s vlastním lexikonem a gramatikou - nejsou odvozeny z jazyka mluveného Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb.: n „přirozený jazyk a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickým vizuálněpohybový- mi prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu“. Znakovaná čeština n je vizuálněmotorická forma dorozumívání závislá na jazyce mluveném n Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb.: n „uměle vytvořený jazykový systém využívající gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka.“ Sluchová protetika n Sluchadla: zvukovodová závěsná brýlová kapesní n Kochleární implantát obchází poškozený sluchový orgán část implantována do spánkové kosti a elektrody zavedeny do hlemýždě pro osoby nemající využitelné zbytky sluchu (sluchový nerv je v pořádku), pro náhle ohluchlé. Pomůcky n Usnadňující tvoření mluvené řeči – artikulační zrcadlo, špachtle, sondičky, indikátory, fonátory n Motivující ke čtení – teletext, skryté titulky, textová telekomunikace n Usnadňující získávání informací – televizní technika, počítače, multimediální progr., internet, psací telefon, fax, mobilní telefon n Ostatní – signalizační, vibrační, světelné