Vzdělávání žáků s tělesným postižením – Somatopedie – zabývá se výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením. Soma (tělo) a paidea (výchova). Somatopedie l Jako vědní obor vědecky zkoumá podmínky edukace, rozpracovává a ověřuje její obsahy, formy, prostředky a metody. Jedná se o změnu v chápání jedince se zdravotním postižením, kdy dochází k odklonu od deficitu a zaměřujeme se na potřeby a podporu. Jde o vyjasnění si filosofické koncepce chápání jedince se zdravotním postižením. Termíny l VADY (POŠKOZENÍ) – vady podpůrného a pohybového aparátu, poškození jiných orgánových systémů, podstatné somatické změny, deformace. l OMEZENÍ/SNÍŽENÍ VÝKONU – kvantitativní omezení a kvalitativní změny pohyb. výkonu, měřeno vzhledem k normální výkonnosti v závislosti na věku a vzhledem k životnímu prostředí l POSTIŽENÍ – trvalé podstatné působení na kognitivní, emocionální a sociální výkony, ztížená sociální interakce, neúplné nebo chybějící přebírání společenských rolí, které odpovídají věku a pohlaví Historie péče o TP l Represivní období – segregace, likvidace l Charitativní období – křesťanství, dobročinnost, kláštery, špitály – vznik útulků a starobinců (Špitál malomocných u sv. Štěpána v Brně) l Humanitní období – požadavek na vzdělávání postižených. J. A. Komenský l Komplexní rehabilitační péče -od všeobecného k odbornému vzdělávání, poč. 20. stol. Klasifikace pohybových vad l Podle vzniku postižení – Vrozené a dědičné – Získané l Podle místa postižení – Obrny – Deformace – Malformace – Amputace l Podle stupně – Parézy – Plégie Hlavním znakem osob s tělesným postižením je celkové nebo částečné omezení hybnosti. l Prvotní omezení hybnosti - přímé postižení hybného ústrojí - Postižení centrální či periferní nervové soustavy (amputace,deformace, vývojové vady) l Druhotné omezení hybnosti - nervová soustava i hybné ústrojí bez patologických změn - Hybnost omezena v důsledku srdečních, revmatických, kostních onemocnění Tělesné postižení postihuje člověka v celé jeho osobnosti. NEJČASTĚJI V OBLASTI: l Motoriky – omezení pohybu (včetně poruch řeči) l Vnímání l Kognitivních funkcí l Emocí Z psychického vývoje dítěte vyplývá, že si dítě osvojuje kognitivní struktury pronikáním do prostředí. Dítě se učí při pohybu a pohybem. Dítě s tělesným postižením je tedy omezeno v získávání vlastní zkušenosti ze svého okolí. Klasifikace pohybových vad l Obrny centrální a periferní l Deformace l Malformace l Amputace Amputace umělé odnětí části končetiny od trupu - úrazy, autonehody, el. proud - cévní onemocnění (choroba Burger-Winiwarterova) - infekce - nádory Malformace patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin. Patří do skupiny vrozených vývojových vad - amelie – částečné chybění končetiny - fokomelie – stav, kdy končetina navazuje přímo na trup - Screening VVV ultrazvukem Deformace Velká skupina vrozených nebo získaných vad, které se vyznačují nesprávným tvarem některé části těla. Získané – důsledek nespr. držení těla. Vyznačují se změnami v zakřivení páteře nebo labilním a nestálým držením těla. Skutečné deformity se vyznačují trvalostí a stálostí. Vadné držení těla – skoliózy, kyfózy, lordózy. V rovině sagitální – hyperlordóza, hrudní kyfóza, plochá záda, bederní lordóza V rovině frontální – boční vychýlení od středové roviny – skoliózy (krční, hrudní, bederní) C – vlevo, D – vpravo, S – složená Příčiny – vnitřní (dědičné vlivy, růstové, výživa..), vnější (nedostatek pohybu, obezita, jednostranný pohyb..) Znaky vadného držení těla: -zvýšená hrudní kyfóza -zvětšená krční lordóza -zvětšená bederní lordóza -nedostatečné zakřivení páteře -skoliotické držení těla -bočitost kolen vnitřní nebo zevní -plochá noha Onemocnění: - Myopatie - progresivní svalová dystrofie postihující ramenní nebo pánevní pletenec - Nespr. vývoj kyčelního kloubu – luxace, subluxace - Perthesova choroba Obrny centrální (mozek a mícha) a periferní (obvodové nervstvo) l Parézy – částečné ochrnutí l Plégie – úplné ochrnutí DMO Příčiny: Prenatální – infekce matky, FAS Perinatální – porodní asfyxie Postnatální – všechny infekce do 6. měsíce Diagnostikována neurology jako: CKP, CTP Projevy: - hybné postižení, tělesná neobratnost, zejména v JM, nerovnom. vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, překotné a impulzivní reakce, střídání nálad a výkyvy v duševní výkonnosti, opožděný vývoj řeči a vady řeči. Pozor, nezaměnit: Dětská obrna a Dětská mozková obrna Dětská obrna – infekční onemocnění, od roku 1957 jsou u nás všechny děti očkovány tzv. Sabinovou vakcínou Klasifikace DMO - spastické formy – diparetická, hemiparetická, kvadruparetická - nespastické formy – hypotonická, dyskinetická (extrapyramidová) Diparetická forma - postiž. zejm. dolní končetiny. Abduktory stehna, plantární flexory nohy a bérce. Chůže nůžkovitá, po špičkách, s pokrčenými koleny při spasticitě flexorů bérce. Prognóza dobrá. Hemiparetická forma - horní i dolní končetiny jedné poloviny těla. Převaha HK, ohnuta v lokti, DK napjatá a došlapuje na špičku. Postiž. pravá hemisféra - průměrné IQ 90, levá hemisféra – LMR IQ 65. Kvadruparetická forma - postiž. všechny končetiny, s převahou DK nebo HK. Prognóza méně příznivá. Hypotonická forma - výraznější u DK. Kojenecký věk, pak kol. 3. roku, mění se na spastickou či dyskinetickou formu. Pokud setrvá – doprovázená těžkou MR. Snížené svalové napětí. Hypotonie může doprovázet některý typ metabolického či degenerativního onemocnění. Dyskinetická forma - nepotlačitelné mimovolní pohyby, doprovázející každý pokus o volní pohyb. Jsou to pohyby atetotické, choreatické, balistické, myoklonické. Časté kombinace s – poruchami řeči, sníženým intelektem, poruchami chování, epileptickými záchvaty, smyslová postižení. LMD - lehčí typ poruchy CNS. Oslabení schopností a vlastností psych. funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování – úroveň aktivace (podráždění, útlum), schopnost sebekontroly, rychlost a přiměřenost reakcí.. - Projevuje se psychomotorickým neklidem, psychickou instabilitou, změnou nálad, impulzivním jednáním, pohyb. neobratností – dyskoordinací. Char. nerovnoměrný vývoj., často SPU, SPCH Vzdělávání žáků s tělesným postižením Didaktické zásady: - názornosti - trvalosti - přiměřenosti - soustavnosti - uvědomělosti - aktivity - individuálního přístupu l Předškolní věk - podnětová a zkušenostní deprivace (k opoždění může dojít na základě nedostatku podnětů). - U organických poruch mozku: poruchy pozornosti, paměti, unavitelnost, snížená aktivační úroveň. Také zraková a sluchová diferenciace, analýza, syntéza. Problémy v rozlišovánítvarů, množství, barvy, velikosti, atp. - Časté jsou poruchy řeči: Dysartrie, Dyslálie - Citové prožívání je často infantilní, neschopnost kontrolovat své reakce. Školní věk l Nutné adaptovat školní prostředí pro co největší samostatnost a nezávislost na cizí pomoci. l U organických poruch mozku: poruchy rozumových schopností, koncentrace, pracovního tempa, socializačního procesu. l Předmět: Dorozumívací dovednosti – rozšiřuje vyučování mateřského jazyka(1-2 hodiny týdně). Řešení řečových potíží, výcvik čtení a psaní. (trénink zraku, sluchu, grafomotoriky, uvolnění ruky, nácvik psaní protézou, ústy, nohou, na počítači). Vzdělávání TP l Vyhl. 73/2005 Sb. l Speciální pedagog, školy při zdravotnickém zařízení, herní specialista l Komplexní rehabilitační péče – k socializaci – Léčebná – Výchovně-vzdělávací – Pracovní – Sociální Stupeň LEHKÝ STŘEDNÍ TĚŽKÝ Prevalence cca 80% cca 17% cca 3% Sociální vztahy nahrozí narušení sociálních vztahů vzniká porucha společenských vztahů porucha až ztráta sociálních vztahů Výchova běžná v rodině přiměřená rodinná, případně ústavní zcela uzpůsobená rodinná nebo ústavní péče Vzdělávání běžná škola odpovídající typ vzdělávacího programu v příslušné škole speciální škola, stacionář Pracovní uplatnění otevřený trh práce uzpůsobené pracoviště minimální Zaměření speciální výchovy prevence defektivity, posílení, vedení, vytvoření optimálních životních podmínek adaptace, zvážení tržních a sociálních potřeb, odstraňování sekundárních handicapů informace, vedení, poradenství, zvyšování kvality života Tab. Hodnocení handicapu z hlediska stupňů Jedinci se zdravotním znevýhodněním l Zdravotní oslabení l Dlouhodobá nemoc l Lehčí zdravotní poruchy Chronická onemocnění l Alergická a astmatická onemocnění l Kožní onemocnění – Atopický ekzém – Lupénka (psoriasis) l Záchvatová onemocnění – EPI l Metabolická onemocnění – Diabetes mellitus l 1. typ (juvenilní) l 2. typ