Terapie ve speciálněpedagogické péči Terapie •Holistický obraz člověka – tzn. „tělo a duše jedná společně“ •Vycházíme z tělesných (neuronálních), emocionálních a kognitivních integračních procesů, které podporují, slučují a diferencují už získané zkušenosti s aktuálními zážitky; –Hmatové vnímání, vnímání pohybu, rytmu, rovnováhy, chuti, doteku a vnímání sebe. –Distanční smysly: sluch, zrak, čich. •Respektovat člověka s jeho individuálním potenciálem. Terapie •J.A.Komenský – Didaktika Magna: –Definoval léčebnou pedagogiku jako uvedení dobré věci, která přepadá v nákazu v původní stav. •terapeutické postupy, cvičení, programy na zlepšení narušených funkcí; •zprostředkování potřebných zkušeností a zážitků; •vytváření prostoru pro formování, dozrávání a pozitivní změnu. •Hipoterapie •Canisterapie •Arteterapie •Muzikoterapie •Dramaterapie •Herní terapie •Ergoterapie •Taneční terapie •Biblioterapie Hipoterapie •Speciální forma léčebné rehabilitace •Spojuje fyzické a psychické prvky •Kůň: – terapeutický prostředek – Trojrozměrný pohyb těla – střídání napětí a uvolňování těla klienta – přizpůsobuje se při své naprosté pasivitě – Pozitivní vliv na psychiku klienta Diagnózy v oblasti ortopedie: •Vrozené malformace končetin –Anomálie páteře, hrudníku –Stavy po zlomeninách končetin –amputace Diagnózy v oblasti neurologie: •Roztroušená mozkomíšní skleróza •Svalová atrofie a dystrofie •DMO Další diagnózy: •LMD •Kardiovaskulární choroby •Chronická bronchitida •Obezita •Psychotické stavy Terapeutická jednotka: •Délka 20 – 40 minut •K vyvolání pozitivního efektu hipoterapie se uvádí 2-3 měsíce s intenzitou 2-3krát týdně •Fyzioterapeut – vede balanční cvičení (na základě doporučení lékaře) •Hipolog – příprava a ovládání koně Hipoterapeutická cvičení •Cviky odpovídají postižení pacienta. •Zvládnutí základních dovedností – nasednutí, sed. •Volná jízda. •Dechová cvičení. •Předklon k šíji koně a natažení HK, pohlazení. •Záklon, leh na koně. •Upažení a vzpažení HK. •Jízda se zavřenýma očima. Canisterapie •Uplatnění v psychoterapii dospělých, dětí, seniorů, lidí s tělesným a mentálním postižením, epileptiků a vězňů. •Terapie při níž dochází k působení psa na člověka. •Vztah člověk-zvíře dokáže vyvolat pozitivní sociální a emocionální terapeutické efekty – přispívají k zlepšení zdravotního stavu. Pes pomocník: •Umožňuje postiženému nezávislost na jeho prostředí •Podporuje emoční jistotu postiženého •Zvyšuje sebejistotu, zvyšuje stupeň interakce mezi zdravými a nemocnými Formy canisterapie: •Animal assisted activity – AAA – zvíře je přítomno, není součástí plánovaného procesu (předpoklad – přínos pro klienta). •Animal assisted therapy – AAT – zvíře je integrální součástí terapeutického procesu. •Polohování, uvolnění, relaxace, hry, poznávání, mazlení, … Arteterapie •Léčba uměním. •Vymezena jako druh psychoterapie. •výtvarný projev = prostředek ke komunikaci – arteterapeut X klient/klienti. •Možnost sebevyjádření k psycho-traumatizujícímu zážitku klienta. •Těžištěm práce je samotný tvůrčí proces, nikoliv umělecké hodnocení vzniklého artefaktu. •K upřesnění diagnózy – u pacientů s psychickými poruchami. •Vhodné pro osoby, které se nesnadno vyjadřují slovně – děti, dospívající, starší lidé, lidé trpící neurózami, psychózami. Arteterapeutické techniky •Volné čmárání různě motivované (deštěm, rytmus hudby …) •Kresba prsty namočenými v barvě •Keramická hlína •Tématická kresba, malba •Interakční kresba ve dvojicích, ve skupině. Muzikoterapie •Hudba jako stimulátor aktivity, k uklidnění, k odstranění či zmírnění agrese, k odstranění napětí. •„Použití hudby k usnadnění terapeutický cílů: obnovení, udržení a zlepšení duševního i tělesného zdraví…vyvolává změnu způsobu chování…“ (Americká národní společnost pro muzikoterapii). Dělení muzikoterapie z hlediska účasti dítěte/klienta: •RECEPTIVNÍ (pasivní) – poslouchání hudby, vyvolání emočních procesů, které odhalují racionalizované nebo potlačené konflikty •AKTIVNÍ – provozování hudby –Psychoneurotické poruchy (deprese, hysterie), léčba narkomanie nebo oblast psychosomatiky Herní terapie •Zaměřeno na pochopení psychiky hospitalizovaných dětí a jejich rodičů •Příprava před zákrokem a vyšetřením •Herní specialista – kvalifikovaný pracovník dětských odd.nemocnic –Udržuje přirozený vývoj hospitalizovaných D –Objasňuje lékařské procedury –Eliminuje úzkost, strach z neznámého. Herní specialista: •Používá látkové figuríny Péťu a Petrušku (medvídka,…), fotoalba a fotoseriály s PaP na konkrétních odd. Ergoterapie - terapie motoricko - intelektuelních funkcí a sociálních schopností z cílem dosažení samostatnosti v osobním,sociálním a pracovním životě. S možností použití bohatého spektra různých materiálů, je jedním z hlavních polí ergterapeutické práce také cílený trénink vnímání a senzibility. Ergoterapie obsahuje také poradenskou činnost a to s hlavní orientací nejen na pacienta ale také na jeho rodinné příslušníky, jak i sestavení a adaptaci vhodných pomůcek na individuální potřeby pacienta. Cílem ergoterapeutické intervence je docílit prací v interdisciplinárním týmu zlepšení funkčního poškození pacienta, zabránění progrese a vzniku sekundárního poškození. Hlavní ergoterapeutické úkoly: Senzomotorická funkční terapie Tréning kognitivních funkcí Tréning oběstačnosti – Activities of daily living ADL Tréning v domácím okolí - aktivní pomoc lidem každého věku, fyzickým, psychickým či intelektovým postižením, omezujícím jejich funkční kapacitu a samostatnost •Cíle: •maximální stupně funkčnosti v aktivitách denního života (ADL), pracovních činnostech, v aktivitách volného času •aktivní přístup k uchování si celkové kvality života •kvalita života při trvalém zdravotním postižení, chronickém onemocnění •integrace osob se zdravotním postižením v rámci předprofesní rehabilitace Ergoterapie se provádí: •- v ambulantních a lůžkových zařízeních •- v rehabilitačních centrech a ústavech •- v lázeňských zařízeních •- v léčebnách pro dlouhodobě nemocné •- v ústavech sociální péče •- v psychiatrických léčebnách •- v geriatrických zařízeních •- v denních stacionářích •- v léčebných zařízeních pro smyslové poruchy •- v rámci programu home care