REEDUKACE SPU Reedukace dyslexie I. Technika čtení, dekódování § zrakoprostorová identifikace písmen § spojení hláska – písmeno • záměny písmen tvarově podobných • rozlišování b – d – p • záměny písmen zvukově podobných § spojování písmen do slabik • tzv. dvojí čtení § čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby § čtení vět, souvislého textu II. Porozumění čtenému textu Techniky Metoda obtahování § počáteční stádia reedukace u těžkých případů dyslexie a dysgrafie, cizí jazyk (angličtina) § zapojuje hmat a pohyb, psychoterapeutický efekt Metoda barevných kostek § představy hmatové, pohybové, zrakové § písmena nalepená na kostkách, dítě je řadí k sobě a čte (později i píše) vzniklé slabiky, slova Metoda Fernaldové § náprava čtení u pomalých čtenářů (mají dobrou strategii) § podtrhávání „nesnadných slov“ v textu Metoda postřehování § při potížích ve spojení písmeno – slabika – slovo, při výskytu inverzí § čtenářské okénko § otevřené slabiky→zavírání otevřené slabiky→ slabiky o třech písmenech→celá slova Čtení s okénkem (se záložkou) § cvičí správné pohyby oka po řádku, odstraňuje tzv. dvojí čtení § text postupně poodkrýváme (zabraňujeme „hádání“) § text postupně zakrýváme (zvýšení plynulosti a rychlosti) Čtení v duetu § společné čtení s dítětem Metoda dublovaného čtení § u žáků, kteří čtou nepřesně, domýšlejí koncovky, často chybují § žák čte daný text o slovo zpět za hlasitým čtením pedagoga (rodiče) Metoda globálního čtení § u dětí, které setrvávají na sledování jednotlivých písmen a nejsou schopny postřehovat jejich shluky (pomalé čtení) § čtení celého textu→text s vynechanými písmeny→ text s vynechanými slovy Reedukace dysgrafie § Hrubá motorika. § Jemná motorika. § Držení psacího náčiní. § Uvolňovací (průpravné) cviky. § Psaní písmen a spojů mezi nimi. § Reedukace u starších žáků. § Kompenzace poruchy. Reedukace dysortografie Specifické dysortografické chyby § Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. § Rozlišování slabik dy-ty-ny a di-ti-ni. § Rozlišování sykavek s, c, z, š, č, ž. § Vynechávání, předávání, přesmykování písmen, popř. slabik. § Hranice slov v písmu. Gramatické chyby Reedukace dyskalkulie Číselné představy: § utváření pojmu číslo, § zápis čísel, § porovnávání přirozených čísel, § zaokrouhlování přirozených čísel, § rozklad čísel do 10 na dva sčítance. Základní matematické operace: § chápání operací, § provádění operací (sčítání, odčítání, násobení, dělení). Slovní úlohy. Převody jednotek. Kalkulátory. Geometrie. Odhady výsledků. Dyspraxie Porucha pohybové koordinace, poruchy jemné a hrubé motoriky, specifické poruchy řeči. ü Obtíže při osvojování komplexních pohybových dovedností, ü opožděný vývoj hrubé/ jemné motoriky, ü opožděný vývoj řeči, ü nižší koncentrace pozornosti, ü deficity v prostorové orientaci a vnímání tělesného schématu. Diagnostika dyspraxie § Pozorování rodičů, neuropsychologické vyšetření, psychologické vyšetření, logoped, fyzioterapeut, oční lékař, pedagog, § úroveň jednotlivých dovedností: • pohyby celého těla a pohybová koordinace, • pohybové hry, • oblékání, • psaní a kreslení, • řeč a jazyk, • krmení a jídlo. Reedukace dyspraxie § Čím dříve, tím lépe, § dlouhodobý proces s nejasnou prognózou, § cíl: naučit dítě žít v běžných podmínkách, maximálně využít existujících dovedností, kompenzovat obtíže a provádět reedukaci nerozvinutých funkcí. I. předškolní věk II. mladší školní věk III. starší školní věk IV. dospívání a dospělost Možnosti podpory a péče pomocí alternativních přístupů § Edukativně stimulační skupiny § Metoda dobrého startu § Program KUMOT § Program KUPOZ § EEG Biofeedback § Kineziologie – One Brain § VTI § Nápravné techniky Grace Fernaldové – Metoda obtahování slov § Senzorická integrace Jean Ayres § Deficity dílčích funkcí Brigitte Sindelarové