Speciálně pedagogická diagnostika Cíl: § Co nejdokonaleji poznat člověka s postižením. § Získání co nejvíce informací o osobnosti jedince a jeho možnostech v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti Diagnostika § Zkoumá průběh dosavadního vývoje člověka i s jeho etiologií § Diagnóza je výsledkem diagnostiky § Měla by probíhat komplexně, interdisciplinárně § Lékař, psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník a další odborníci Diagnostika z hlediska času § Vstupní § Průběžná § Výstupní Diferenciální diagnostika - Hovoříme o ní tehdy, když zjištěné charakteristiky dostatečně nenaznačují, o kterou diagnózu by se mohlo jednat. Např. odlišení hluchoty od mentální retardace Nejdůležitější diagnostické metody Metody obecné: § Rodinná anamnéza § Osobní anamnéza (informace o jedinci od ranného dětství do současnosti. Biologický, neuropsychologický a sociální vývoj) § Katamnéza – příčiny opakovaného objevení se nežádoucích projevů Metody speciální – speciálněpedagogická vyšetření, která mají zjistit druh a stupeň postižení: § Pozorování – plánovité, systematické, dlouhodobé § Metody explorační – rozhovor, dotazník § Diagnostické zkoušky – ústní, písemné, praktické (metoda TTT) § Testové metody – zkouška skládající se z různých úkolů – standardizované (poskytují normu), nestandardizované § Analýza výsledků činnosti – informace o stupni osvojení požadovaných vědomostí a dovedností. Sledujeme obsahovou i formální úroveň § Kazuistika – studium všech dostupných materiálů. Jedná se o pomocnou metodu § Přístrojové metody – registrace a kvantifikace určitých výkonů, vlastností nebo funkcí. Např. audiometrie Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky § Hrubá motorika § Jemná motorika § Grafomotorika a kresba § Lateralita – vyhraňuje se mezi 3 – 4 rokem § Sebeobslužné činnosti § Sociální a citová oblast § Rozumové schopnosti § Verbální schopnosti § Rodinné prostředí § Školní zralost a IVP Základní diagnostické situace § Kresba - přípravná fáze – čárání, - Ve 2 roce – obsažná čáranice, - Mezi 2 – 3 rokem – kombinace čar, vznikají znaky pro vyjádření předmětu - 3 -4 rok – hlavonožec - 6 let, kresba postavy § Hra – odráží stav vývoje, je možné sledovat mnoho diagnostických oblastíoblastí § Vyučování – běžné projevy, výkony a chování Diagnostika dle jednotlivých období vývoje § Raný a předškolní věk - Včasné zachycení poruchy - raná péče – 0-6 let (probíhá uceleně s účastí zdravotnické, rehabilitační, vzdělávací a sociální složky - Diagnostika v přirozeném prostředí dítěte - Novorozenec, kojenec, batole, předškolák Školní věk § Diagnostika zaměřená na možnost integrace a budoucí volbu povolání § Manuální schopnosti, samostatnost, koncentrace, JM, HM, rozumoné schopnosti Dospělost – získané postižení § Určení prognózy dalšího uplatnění člověka ve společnosti, rekvalifikace a resocializace Stáří § Demence § Snížená schopnost adaptace § Důraz na zachování kompetencí - Možností využití spec. ped. diagnostiky v praxi – stanovení úrovně školních vědomostí, čtení, psaní, počítání, úrovně zručnosti a návyků, vychovanosti, úrovně řeči z hlediska obsahové a formální stránky, zhodnocení druhu a stupně postižení ve vztahu k prognóze dítěte. - Optimalizace výchovně-vzdělávacího procesu – vstup dítěte do školy, projevy slabosti nerv. soustavy a projevy SPU a SPCH, zařazování a přeřazování dětí, školní výkonnost a úspěšnost, dynamika sociálních vztahů ve třídě, diagn. rodinných vlivů, autodiagnostika učitele - Profesní orientace – volba povolání, studijního oboru. Diagnostika se zaměřuje na zjištění všeob. a prof. zájmů žáků s postižením, zjištění trvalosti zájmů, psych. předpokladů pro povolání, zjištění somat. předpokladů pro povolání ze strany jedince s handicapem.. Důležité znát možné kontraindikace pro výkon. Profesiogramy.