Záznam o sledování vyučovací jednotky TV Student(ka):………………………………………………………………………. Datum: …………… Třída (h/d):…….. Počet cvičících:……….. Věk:…….. Cíl (téma) hospitační jednotky: ………………………………………………….. Místo: …………………………………………………………………………….. Použité pomůcky: ………………………………………………………………... Osobnost učitele: vzhled vystupování vztah k žákům profesionalita chování Pedagogické dovednosti učitele vědomosti rozhodování pohybová úroveň příprava, plánování Verbální projev učitele použití spisovného jazyka, správné povelové techniky, názvosloví způsob výkladu, slovních instrukcí (vhodnost, dopad na žáky) stupeň navázané komunikace (počet sdělení třídě, skupině, jednotlivci) práce s hlasem (síla, výška, intonace, tempo...) poskytování zpětné vazby učitelem - čas věnovaný slovním instrukcím Nonverbální projev učitele formy, frekvence vhodnost použití reakce žáků na jednotlivé formy Organizační schopnosti učitele členění třídy do družstev, rozdíly v pohybové úrovni rozdílné úkoly pro družstva, práce vedoucích družstev, spolupráce žáků pokyny k přesunům žáků, přípravě a úklidu nářadí a náčiní celkové vystupování učitele (zásah včas, rozhodně, povědomí o skupinách, jednotlivcích) samostatnost žáků (záchrana, dopomoc, tvořivost …) struktura hodiny, časové využití využití cvičební plochy a vybavenosti Výběr učiva soulad s učebními osnovami úměrnost vzhledem k pohybové úrovni žáků úměrnost vzhledem k věku - přitažlivost pro žáky Aktivita a motivace žáků motivační podněty učitele (způsoby motivace, určení skupině, jednotlivci či třídě) výsledek motivace (vhodnost a dopad na žáky) chování žáků (aktivita, spolupráce, sebekontrola) Klima ve třídě - vztah učitele se žáky - povzbuzování žáků - zvyšování sebeúcty žáků Kázeň, bezpečnost v hodině TV pokyny k zajištění záchrany a dopomoci - kontrola nářadí učitelem další způsoby zajištění bezpečnosti před, v průběhu i po hodině ruch a hlasitost projevu žáků - nespolupráce s učitelem nerespektování pokynů - nebezpečné chování % nespolupracujících - důvody nekázně Převzato z: Tilinger, P. (ved. Kol.): Pedagogické praxe v TVS, Praha, Karolinum, 2002, ISBN: 80-246-0515-5.