PROPEDEUTIKA Mgr. Petr Pospíšil, Ph. D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita REHABILITACE re- znovu, opakování, návrat habilis způsobilý, zručný, vhodný DEFINICE POJMU REHABILITACE koncepce oboru "rehabilitační a fyzikální lékařství" : „... u osob s těžkým zdravotním postižením je cílem zachování soběstačnosti postiženého jedince a tím vytvoření předpokladu pro maximální možnou úroveň kvality života". Výbor odborné Společnosti rehabilitační a fyzikální medicíny: "Ucelená rehabilitace je vzájemně provázaný, koordinovaný a cílený proces, jehož základní náplní je co nejvíce minimalizovat přímé i nepřímé důsledky trvalého nebo dlouhodobého zdravotního postižení jedince. KRITICKÉ POJMY V OBORU REHABILITACE WHO 1980 impairment - disability – handicap porucha - postižení – znevýhodnění WHO 2001 porucha – participace – aktivita – faktor prostředí (facilitující x bariérový) STRUKTURA A METODY UCELENÉ REHABILITACE  léčebná rehabilitace  sociální rehabilitace  pedagogická rehabilitace  pracovní rehabilitace  výchovná rehabilitace  psychologická rehabilitace TÝMOVÁ PRÁCE logoped protetik sociální pracovník psycholog ergoterapeut fyzioterapeut lékař rehabilitace FYZIOTERAPIE  FYZIKÁLNÍ TERAPIE  KINEZIOTERAPIE  FUNKČNÍ DIAGNOSTIKA  DOPLŇKOVÉ METODY  ERGOTERAPIE  SOCIÁLNÍ REHAB.  PEDAGOGICKÁ REHAB.  PSYCHOTERAPIE  EDUKACE KINEZIOTERAPIE (Léčebná tělesná výchova)  ordinována lékařem / fyzioterapeutem  prováděna pod kontrolou fyzioterapeutů  prováděna ve zdravotnických zařízeních a lázeňských a rehabilitačních ústavech Dělení z hlediska počtu cvičenců:  individuální  skupinová Dělení z hlediska zatížení:  cvičení pasivní  aktivní pohyb v odlehčené poloze  aktivní pohyb s dopomocí  aktivní pohyb v celém rozsahu  aktivní pohyb s odporem  pohyb redresní  relaxační cvičení  kondiční cvičení  respirační fyzioterapie / dech. gymnastika Dělení z hlediska skladby pohybu:  cvičení analytická  cvičení syntetická Dělení z hlediska použitých metod: analytické ↔ komplexní (neurofyziol. podklad)  metoda cvičení dle svalového testu, metoda postizometrické relaxace, postfacilitační inhibice, antigravitační relaxace, spray and stretch techniky Travellové („analytické“), metoda měkkých, mobilizačních a manipulačních technik (Lewitt, Rychlíková, Cyriax, Mitchell, Mojžíšová, Kendall, ...)  metoda sestry Kenny, Vojtova, Brunkowové, Klappa, Bobathova, Kabatova, Brüggerova, McKenzieho, kraneosakrální terapie, senzomotorická stimulace aj. Zdravotní tělesná výchova  určena pro osoby zdravotně oslabené dříve zvláštní tělesná výchova  prováděna zaškolenými cvičiteli nebo fyzioterapeuty  prováděna na školách, oddílech se spec. zaměřením na určité choroby, je zřizována i dobrovolnými tělovýchovnými organizacemi Habituální pohybová aktivita  zahrnuje všechny fyzické činnosti běžného života (preskripce režimových opatření) Nutná znalost mechanického charakteru fyzické činnosti (ergonomie) a energetické náročnosti příslušných aktivit vč. schopnosti anticipovat odezvu pacienta na ně (např. kardiopulmonální onem., hernie disků aj.) Pracovní fyzická činnost  profesionální pracovní / sportovní činnost nebo součást habituální či rekreační pohybové aktivity Rekreační pohybová aktivita  součást denního režimu u nemocných a oslabených osob – preskripce fyzioterapeutem / RHB lékařem Zásadním způsobem ovlivňuje zdravotní (funkční i strukturální stav pacienta) a ovlivňuje kvalitu života FYZIKÁLNÍ TERAPIE Účinky:  myorelaxační  spasmolytické  stimulační  analgetické  trofotropní  resorpční  antiedematózní  baktericidní  antiflogistické atd. Problematika:  placebo efekt ??  indikace specifického druhu terapie  nutnost aplikace fyzikální terapie o parametrech specifických pro každého konkrétního pacienta Dělení dle druhu energie:  mechanoterapie  termoterapie  fototerapie  elektroterapie  magnetoterapie  hydroterapie  kombinovaná terapie Mechanoterapie:  masáže (klasická, reflexní, periostální, fasciová, přístrojová, derivační, podvodní, lymfodrenáž, ...)  polohování kloubů a celého těla  extenze, trakce (ruční, přístrojová)  mechanoterapie pasivními pohyby  techniky měkkých tkání  manipulační léčba Termoterapie:  pozitivní termoterapie - zahřívání (peloidy, parafin, paraligno, parafango, obklady vlhké horké, suché horké, celková termoterapie – finská sauna, parní lázně, ...  negativní termoterapie - ochlazování (ledování, kryo, studený obklad)  celkové ochlazování neřízené – sprcha  celkové ochlazování řízené - kardiochirurgie  kombinovaná termoterapie - kontrastní (chlad, teplo)  kombinovaná terapie s jinými druhy podnětů (koupel, vířivka, podv. masáž, skotské střiky...) Fototerapie:  v oblasti ultrafialového záření  v oblasti viditelného světla (biolampa, laser)  v oblasti infračerveného záření (solux, infrazářič) Elektroterapie:  stejnosměrný galvanický proud (klidová galvanot., čtyřkomorová, iontoforéza ...)  nízkofrekvenční proudy (Träbert, Farad, DD, TENS ...)  středofrekvenční proudy (interferenční proudy)  vysokofrekvenční proudy (diatermie krátkovl., ultrakrátkovl., mikrovlnná...) Magnetoterapie:  statické magnetické pole  nízkofrekvenční magnetické pole  vysokofrekvenční magnetické pole Hydroterapie:  lázně (celkové, částečné - nožní, ruční, perličkové, vířivé, přísadové - uhličité, sirné, jodové, ...  sprchy, skotské střiky  polevy Kombinovaná terapie:  UZ + nízkofrekvenční elektroterapie  UZ + středněfrekvenční terapie  ..... ERGOTERAPIE - léčba prací Ergoterapie je vhodně vybraná tělesná či duševní činnost s pracovními prvky či návyky používaná s cílem zlepšit postižené funkce pacienta nebo nahradit ztracené funkce novými, nebo alespoň zabránit zhoršování místního či celkového tělesného duševního stavu nemocného. aktivní léčebná procedura (bez spoluúčasti pacienta neproveditelná) ordinována lékařem vedena, sledována a hodnocena ergoterapeutem (samostatný bakalářský studijní obor na lékařských fakultách) Cíle ergoterapie:  terapie porušených fyzických funkcí, zlepšení neuromuskulární koordinace, upevnění dynamických motorických stereotypů  terapie poruch psychických funkcí, odvedení pozornosti od onemocnění a od sebepozorování ke konkrétní činnosti  evaluace zbylých funkcí v rámci ergotestingu ergodiagnostiky. (na základě výsledků testingu se lékař může vyjádřit k možnosti pracovního zařazení)  vyzkoušení možnosti pracovního zatížení - vyzkoušení pobytu v pracovním prostředí, odkrytí potenciálu pracovních schopností a pracovních zájmů  edukace používání ortopedických či kompenzačních pomůcek k běžným denním činnostem  edukace běžných činností života, nácvik sebeobsluhy a soběstačnosti, obnova zapomenutých všeobecných i modelových konkrétních pracovních dovedností  udržení vědomí, že jsou schopni pracovat  v dřívější době také umožnění překonání dlouhé doby (8 a Léčebná výchova k soběstačnosti:  součástí ergoterapie  základním úkon léčebné rehabilitace  realizována fyzioterapeuty, sestrami, ošetřovatelkami  v nemocnicích v rámci individuální LTV  v rehab. ústavech nebo centrech na odd. ergoterapie vybavených cvičnou kuchyní, hygien. zařízením, atd. Sebeobslužné činnosti: stravování osobní hygiena oblékání a svlékání komunikační a vzdělávací činnost Vyhodnocení těchto činností je důležitým objektivním podkladem při činnosti sociálně rehabilitačních služeb, podle nichž lze stanovit skutečnou bezmocnost, potřebu ošetřovatelské či pečovatelské služby. Dává i rozhodnutí o tom, zda nemocného umístit v ústavu či doma. FUNKČNÍ DIAGNOSTIKA Pokud možno objektivní zhodnocení poruchy, nebo omezení v nějaké činnosti, kterou v daném časovém úseku postižení zanechává. Podává informace nezbytné pro indikaci specifické kinezioterapie. Funkční poruchy x Strukturální poruchy CÍLE UCELENÉ RHB  zlepšení, popř. stabilizace funkčního stavu a přiměřená psychická a fyzická výkonnost  posílení nezávislosti a sebevědomí nemocného  snížení sociální izolace a úzkosti  limitace hypokinetického syndromu jako poškození následkem dlouhodobého pobytu na lůžku  snížení závislosti na nedostatečné mobilitě a zvýšení aktivity v denním životě  tlumení bolesti  udržení, případně obnovení mobility a její udržení v co nejdelším čase  umožnění nemocnému opustit lůžko a jeho předání do domácího ošetřování  zlepšení celkové kvality života, k níž může patřit i určitý návrat do společnosti, návštěva kulturních akcí, divadel, výstav apod. PLÁN UCELENÉ REHABILITACE Realizace na lůžcích krátkodobé či dlouhodobé hospitalizační péče a péče ambulantní. KRÁTKODOBÝ RHB PLÁN DLOUHODOBÝ RHB PLÁN KRÁTKODOBÝ RHB PLÁN stanoví koordinaci jednotlivých rehabilitačních postupů závislých na charakteru onemocnění, věku a povolání nemocného. stanovuje se na určitou dobu, několika dnů až na 6 měsíců u chron. onemocnění Zahrnuje: •I. fázi rehabilitace (od první ordinace léčebné rehab. oš. lékařem) -prováděna během pobytu nemocného na nemocničním lůžku, lůžku DRO – max. 3 měsíce, LDN – max. 6 měsíců, ?sociálním lůžku? -prováděna odborně školenou fyzioterapeutkou – až do propuštění z nemocnice včetně doporučení domácí pohybové aktivity) (včasná rehabilitace na akutním lůžku (max. 3 týdny, končí dosažením samostatnosti, soběstačnosti v místnosti – možný pobyt v domácím prostředí) •II. fázi rehabilitace - prováděna formou ambulantní, popř. v rehab. ústavech, lázních, ev. sociálních zařízeních. Návaznost jednotlivých složek rehab. je sledována a doporučována odborným lékařem dle klinického onemocnění ve spolupráci s odborným rehabilitačním lékařem, prováděna fyzioterapeutem, ergoterapeutem. DLOUHODOBÝ RHB PLÁN Dlouhodobé stanovení a rámcové určení týmem odborníků, jaká opatření u nemocného budeme muset učinit, abychom dosáhli jeho optimální resocializace ev. pracovní schopnosti a pracovního zařazení. Tým odborníků se schází při tzv. rehabilitační konferenci a o jejím jednání se provádí zápis do zdravotní dokumentace. V týmu odborníků jsou zastoupeni: rehab. lékař, odborník klin. oboru dle onemocnění pacienta, fyzioterapeut, protetik, sociální pracovník, psycholog, pedagog a jiní přizvaní odborníci (např. zástupce úřadu práce, závodu, družstva invalidů a pod). Stanovení dlouhodobého rehab. programu je považováno za stanovení celoživotní perspektivy. DOPORUČENÁ LITERATURA:  Cápko, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada, 1998. 1. vyd. 394 s. ISBN 80-7169-341-3.  Gúth, A. et al. Vyšetrovacie a liečebne metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh Gúth, 1998. 2 vyd. 449 s.  Placheta, Z. et al. Zátěžové vyšetření a pohyb. léčba ve vnitřním lékařství. LF MU v Brně, Brno, 2001. 1. vyd. 179 s. ISBN 80-210- 2614-6  Votava, J. et al. Základy rehabilitace. Praha: Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. 1. vyd.139 s. ISBN 80-7184-385-7.  Placheta, Z. et al. Zátěžové vyšetření a pohyb. léčba ve vnitřním lékařství. LF MU v Brně, Brno, 2001. 1. vyd. 179 s. ISBN 80-210-2614-6  Votava, J. et al. Základy rehabilitace. Praha: Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997. 1. vyd.139 s. ISBN 80-7184-385-7.