Vzdělání a/versus kompetence fyzioterapeutů Mgr. Petr Pospíšil, Ph. D. Katedra podpory zdraví Fakulta sportovních studií MU VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Český fyzioterapeut:  absolvent 2 leté nástavbové školy  absolvent 4 letého maturitního oboru rehabilitačního zaměření (poslední 1. ročník 1996/97)  absolvent 3 leté vyšší odborné školy (poslední 1. ročník 2003/04)  absolvent VŠ … Vliv evropské strategie vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví WHO (zákon č. 95, 96/2004 Sb.) VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE od 90. let  magisterské studium 5 leté  bakalářské studium 3 leté  navazující magisterské studium 2 leté realizace na VŠ (UPOL, UK, MU) VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE  Odborná způsobilost a práce s/bez odborného dohledu (Vyhláška 423/2004 Sb.)  Specializovaná způsobilost (atestace pro absolventy vyšších odborných škol, bc. oborů vysokých škol)  aplikovaná fyzioterapie VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Atestace pro absolventy magisterských studijních oborů:  fyzioterapie v neurologii  fyzioterapie ve vnitřním lékařství  fyzioterapie v chirurgických oborech a v traumatologii  fyzioterapie v neonatologii a pediatrii VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Postgraduální studium (pouze v jiných oborech) (Vyhláška č. 339/2008 Sb. novelizuje od r. 2008 zákon č. 96/2004 Sb.) DALŠÍ VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY  Středisko pro další vzdělávání středních zdrav. pracovníků (zavádí MZ ČSSR od r. 1961)  Institut pro další vzdělávání středních zdrav. pracovníků (změna názvu od r. 1966, podřízenost MZ ČSSR)  Institut dalšího vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví (IDVPZ Brno)  Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdrav. oborů – subkatedra fyzioterapie (NCO NZO)  Institut postgraduálního vzdělávání zdravotníků (IPVZ Praha)  Unify od r. 1991 (od r. 1995 člen WCPT) VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Zahraniční fyzioterapeut:  vyšší odborné školy  bakalářské studium 3 roky (BSc.)  magisterské studium 5 let (MSc.)  navazující magisterské studium 2 leté (často až po několikaleté praxi)  postgraduální doktorské studium (navazuje na Mgr. nebo Bc. studium) VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Český lékař:  zastoupení RHB v pregraduální výuce studentů všeobecného lékařství minimální  LF MU součást 5 denní stáže v rámci interního lékařství  3. LF UK Praha 10 dní stáž u doc. PaeDr. Koláře, u MUDr. Vacka v rámci preventivního lékařství, úrazů atd. VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE Český lékař:  Atestace z fyziatrie, balneologie a léčebné rehabilitace jen u malého % lékařů. Nedosahuje rozsahu 5 letého Mgr. studia.  Plánovaná reforma atestačního postgraduálního zvyšování kvalifikace v oboru Rehabilitační a fyzikální medicína VZDĚLÁNÍ V OBORU FYZIOTERAPIE KOMPETENCE FYZIOTERAPEUTŮ Fyzioterapeut – absolvent studia VOŠ a VŠ bakalářských studijních programů do ukončení nástupní praxe provádí pod odborným dohledem samostatného fyzioterapeuta:  základní fyzioterapeutické metodiky a techniky na základě indikace lékaře a stanovené diagnózy  aplikuje procedury fyzikální terapie  nácvik používání kompenzačních, protetických a ortopedických pomůcek  nácvik všedních činností. KOMPETENCE FYZIOTERAPEUTŮ Diplomovaný fyzioterapeut - absolvent studia rehabilitační pracovník, VOŠ, VŠ bakaláři po ukončení nástupní praxe a absolventi VŠ magisterského studia do ukončení nástupní praxe. provádí:  kineziologickou diagnostiku, speciální vyšetření, zpracovává výsledky těchto vyšetření  stanovuje individuální terapeutický plán, fyzioterapeutické postupy a výkony  aplikuje neinvazivní, nefarmakologické postupy, včetně spektra reflexních metod a metod algoterapie  instruktáž pacienta, klienta a rodinných příslušníků, pečovatelů o provádění domácích cvičení a o pohybovém režimu KOMPETENCE FYZIOTERAPEUTŮ Samostatný fyzioterapeut – odborný, tj. RHB pracovník, fyzioterapeut VOŠ a VŠ bakaláři s ukončeným postgrad. vzděláním – atestace aplikovaná fyzioterapie, VŠ magistr po ukončení nástupní praxe Provádí:  speciální vyšetření, zpracovává výsledky a hodnotí je  vypracovává dlouhodobý plán fyzioterapie  manuální a reflexní terapii Má předpoklad:  k provozování samostatné praxe  pro metodickou a pedagogickou činnost KOMPETENCE FYZIOTERAPEUTŮ Fyzioterapeut - specialista (VŠ magistr po 5 letech praxe nebo po ukončení specializačního studia) Provádí:  specializovaná vyšetření náročná na vyhodnocení a zpracování  hodnocení výsledného efektu fyzioterapeutické péče  podílí se na výzkumu a vědecké činnosti Má předpoklad:  pro vedení kolektivu, vedoucí funkci PROBLÉMY FYZIOTERAPEUTŮ PROBLÉM I. Práci fyzioterapeuta možno vykázat pojišťovně pouze na podkladě doporučení (žádanky) od lékaře, jehož vzdělání v oboru fyzioterapie je většinou minimální nebo žádné >>>>> „žalostná úroveň preskripce“ PROBLÉMY FYZIOTERAPEUTŮ PROBLÉM II. Tlak ze strany fyzioterapeutické veřejnosti + Unify na zvýšení samostatnosti fyzioterapeutů (tj. diagnostika, stanovení a realizace RHB plánu bez doporučení – žádanky lékaře) často neodpovídá kvalitě, rozsahu, vzdělání a zodpovědnosti fyzioterapeutů. PROBLÉMY FYZIOTERAPEUTŮ PROBLÉM III. Chybí evidence vstupní, výstupní a průběžné diagnostiky, chybí evidence aplikovaných RHB postupů >>>>> nízká specificita a efektivita RHB, absence zodpovědnosti za účinky terapie na pacienta NÁVRH ŘEŠENÍ Zvýšit kvalitu a rozsah výuky RHB v pregraduálním studiu mediků >>>>> smysluplná a lege artis žádanka o RHB péči (dlouhodobý proces). „Lékař musí určit diagnózu, musí stanovit mantinely, co se smí a co nikoli, měl by vědět, jak vypadají jednotlivé metodiky, měl by určit směr působení s přihlédnutím k aktuálnímu stavu, diagnóze, vedlejším diagnózám. Vybírat konkrétní postupy v rámci těch metodik už je věcí fyzioterapeuta“. MUDr. J. Vacek (předseda FBLR) NÁVRH ŘEŠENÍ Zvýšit kvalitu fyzioterapeutů - schopnost provést terapii dle předpisu a podat o ní evidenci (limitace časovým omezení jednotlivých úkonů) Dokončit realizaci/zefektivnit systém postgraduálního vzdělávání a uznávání kvalifikací (dlouhodobý proces) NÁVRH ŘEŠENÍ Zlepšit individuální oboustrannou komunikaci fyzioterapeut ↔ lékař. (Rozdíl v komunikaci v rámci klinik a v soukromém sektoru). Děkuji za pozornost Fyzioterapeut Lékař ???