Efektivita a intenzita hodiny TV Základním požadavkem pro vyučovací hodinu TV je dosažení účinnosti vyučování a učení. Kvalita je ovlivněna především učitelem, zvoleným didaktickým řídícím stylem, úrovní, odborností a typem osobnosti. Kontrolu účinnosti můžeme zaměřit různým směrem: sledujeme míru samostatné činnosti žáků, výchovné využití procesu, fyziologickou účinnost atd. Jednou z dostupných metod sledování účinnosti hodiny TV je a) Chronometráž Cíl: Vyhodnocení časového využití hodiny. Původní autor chronometráže u nás A. KRÁL odlišoval více kategorií pozorování žáků, dnes se zaměřujeme pouze na tři měřené hodnoty: (a) aktivní cvičební čas, který měříme na průběžných stopkách (b) pedagogicky využitý čas, jejž měříme podobně (c) ztrátový čas, který dopočítáváme do 100 % Metodika: V praxi provádíme chronometráž tak, že sledujeme libovolně vybraného žáka, kterému stopkami průběžně měříme skutečný čas aktivního cvičení. Další jeho činnost nazýváme pedagogicky využitým časem a zahrnuje veškeré další činnosti žáka, související s učením (čas, kdy žák poslouchá výklad, pozoruje ukázku, poskytuje dopomoc, měří čas, je rozhodčím, připravuje nářadí, provádí přesuny apod.). Na začátku a na konci vyučovací hodiny zaznamenáme přesně dobu trvání hodiny = 100 % času. Získané údaje o době aktivního cvičebního času a pedagogicky využitého času převedeme také na procenta. Teoreticky se uvádí, že rovná-li se hodnota aktivního cvičebního času alespoň 20–40 % celkového času, považujeme hodinu za časově využitou. Tento údaj je ovlivněn obsahem učiva (složitá dovednost – jednoduchá dovednost, atletické, gymnastické nebo herní dovednosti), typem hodiny – (nácviková, výcviková, herní) a nemůže být objektivním ukazatelem účinnosti. Pokud bude vyučovací hodina zaměřena např. na sportovní hru, může aktivní cvičební čas dosáhnout až 70 %. Minutové vyhodnocení efektivity (Melichar, 2000) 9 min a méně ……………nízké využití vyučovacího času 10 – 14 min. ……..………průměrné využití vyučovacího času 15 – 20 min. ……………..nadprůměrné využití vyučovacího času 21 a více min. ……………vysoké využití vyučovacího času b) sledování intenzity zátěže měřením srdeční frekvence (SF) Cíl: Vyhodnocení fyziologického zatížení žáků. Metodika: Srdeční frekvenci měříme nejčastěji palpační metodou na zápěstí ze strany palce nebo na aortě karotis za 10 sekund a násobíme 6x, abychom získali minutovou SF. V praxi ji měříme 10x v průběhu vyučovací hodiny. 1. měření provádíme v klidu před začátkem vyučovací jednotky, 2.- 9. měření v intervalech 5 min., 10. těsně po ukončení vyučovací jednotky. Vynesením do grafu lze zkonstruovat fyziologickou křivku hodiny. Vrchol fyziologické hodiny a s ním i zatížení bývá na konci rozcvičení a v hlavní části hodiny. Žádoucí srdeční frekvence (SF) by se v průběhu vyučovací hodiny měla pohybovat. Doporučujeme pro měření vybrat si pohybově průměrného žáka. Ideální průběh intenzity zátěže: Před zahájením hodiny: málo zvýšená klidová SF (u dětí je vyšší než u dospělých ). Po rušné části asi 130-140 tepů/min. V průběhu průpravné části SF klesne, ale měla by zůstat na 110 tepů/min. V hlavní části by měla několikrát vystoupit nad 180 tepů/min, aby se organismus na zátěž adaptoval. Při rychlostní zátěži laktátového anaerobního charakteru nebo při vytrvalostní zátěži by měla zátěž trvat 10 minut se SF v rozmezí 130-160 tepů/min. V závěrečné části by SF postupně měla klesat směrem ke klidovým hodnotám. Hodnocení fyziologického zatížení (Melichar, 2000) 130 a méně …………………. nízké zatížení 130 až 170 ………………….. střední zatížení 170 a víc ……………………. vysoké zatížení Použitá literatura: Hurychová, A., Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. 71 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-1525-X. Melichar a kol., Dokumenty k pedagogickej a odbornej praxi. 1. vyd. Bratislava:Univerzita Komenského v Bratislave, 2000. 148 s., ISBN 80-2231445-5.