Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková Tým – základ dobré spolupráce lNeustálý růst týmů a jejich výkonnosti lZlepšování klíčových postupů lSchopnost efektivně řešit zásadní problémy lÚspěšné projektové týmy čelí třem výzvám: l- být úspěšní (podpora organizace) l- využívat dobrou techniku projektového řízení l- efektivní spolupráce s klíčovými podílníky o l Výkonné organizace jsou vždy složeny z výkonných týmů lTýmy hrají v soutěživém prostředí klíčovou roli lK efektivitě organizace přispívá především potřeba silného týmového výkonu (boj o zákazníka) lSofistikovaná technologie (rozšíření informací, informačních technologií) požaduje po každém jednotlivci široké pracovní nasazení, které je lépe zvládnutelné jednotlivcem, multifunkční týmy jsou však zdaleka rychlejší a výkonnější lV soutěživém prostředí probíhá jednodušší a rychlejší zvládání úkolů lPro většinu organizací se stal tržištěm celý svět Připravenost na teambuilding lSnaha řešit problémy (načasování) lHodnota změny současného stavu je větší než cena času, energie a zdrojů do teambuildingu vložených lPřipravenost manažera na teambuilding l (Hodnocení připravenosti manažera na teambuilding, Payne 2007) l Krize týmu lPodrážděnost, která odvrací pozornost od práce lSnížená komunikace lSnížená důvěra lSnížená přímost a otevřenost lDefenzivní chování lSvalování viny na ostatní lPřijímání malého rizika lŠpatné rozhodování lVysoká absence lApatie a nedostatek zájmu lPodkopávání snahy ostatních lStížnosti na nedostatek zplnomocnění lČastější konflikty lStížnosti na ostatní členy v týmu lVyhýbání se interakci v týmu (mítinkům) Řešení konfliktu v týmu lVytváření důvěry a řešení konfliktů jsou dva nejnáročnější aspekty budování výkonného týmu 1.Určení potřeby (konflikt prohlubuje neshody – křik, nadávky, apod.) 2.Získání závazku (ano, chci to řešit) 3.Sběr dat a určení problému (co je příčinou) 4.Lekce teambuildingu 5.Dokumentace výsledků a realizace plánů 6.Zhodnocení efektivity lekce teambuildingu Význam teambuildingu 1.Aby byl přínosný nemusí zabrat spoustu času (každý tým potřebuje jasně znát smysl svého poslání a společný cíl). 2.Teambuilding by se měl zaměřit na posílení týmového výkonu spíše než na propagaci týmového prostředí 3.Obvykle bývá efektivnější, pokud je veden expertem (ne vedoucím pracovníkem) 4.Musí existovat závazek k teambuldingu (jedná se o sled řady dějů a událostí) Doporučení 1.Teambuilding víkend 2.Teambuilding workshop 3.Teambuildingová lekce l Navržení a vedení lekce teambuildingu lVždy respektujeme cíle, kterých bychom měli dosáhnout SMART lS – Specifické lM – Měřitelné lA - Attainable (Dosažitelné) lR – Results-oriented (Zaměřené na výsledek) lT – Time- based (Založené na reálně dostupném čase) l Zpětná vazba 1.Jaké jsou hlavní problémy, které by se měly řešit při teambuildingu ? 2.Jaká je pravá příčina těchto problémů ? lAnalýza rozhovorů -Trsy odpovědí (kvalitativní studie) lAnalýza dotazníků -Koncepční rámec posouzení (je snazší) lKategorizace dat, přesnost Definujte tým: -Počet členů -Proč to není skupina ? -Jaké jsou v něm vazby ? -Kdo je to leader ? -Jak využijeme koučování v teambuildingu ? -Pomůže nám znalost personálních problémů při řešení konfliktu v týmu? -Jak se projevuje krize v týmu ?