Balanční cvičení v přípravě basketbalistů §Úvod § § Moderní mužský, ale i ženský basketbal představuje velmi dynamický, kontaktní sport. § § Během utkání i tréninků dochází k opakovaným činnostem, jakými jsou běh (přímočarý i se změnami směru), skákání, otáčení, strkání apod. § Vzhledem k vysoké variabilitě využívaných pohybových schopností i dovedností je nezbytně nutné (z hlediska prevence akutních i chronických poranění) připravit muskuloskeletární systém na takovou úroveň, v níž budou minimalizována možná zdravotní rizika plynoucí z charakteru hry. § Jako jeden z nejefektivnějších prostředků silové přípravy se jeví stále ještě nedoceněný komplex balančních cvičení. § § Pozitivní efekt daného cvičení je prokázaný jednak v rovině posturální kontroly, jednak také v rovině zvýšení úrovně rovnovážných schopností a lepší využitelnosti síly v čase. §Problém § § Balanční cvičení provozovaná na základě racionálního řízení a plánování tréninku sportovce mohou představovat prostředek rozvoje dvou spolu úzce souvisejících pohybových schopností. § § Jedná se o schopnosti silové a koordinační. § Pozitivní efekt balančních cvičení tak může směřovat do roviny rozvoje statické i dynamické síly (reaktivní, vytrvalostní, rychlá) a rovnováhy či orientace v prostoru, respektive kinesteticko-diferenciační schopnosti. § V literárních pramenech jsou nejčastěji zmiňovány příklady statických či pomalých dynamických cvičení, jejichž efektem je rozvoj statické a dynamické rovnováhy či tzv. „Core training“ (rozvoj svalstva jádra). Balanční cvičení a koordinační schopnosti § Statická rovnováha, jinak také nazývaná posturální kontrola, stejně jako rovnováha dynamická patří mezi koordinační pohybové schopnosti. § § Statická rovnováha je definována jako schopnost udržet polohu těla či jeho segmentů v předem dané pozici (Bressel, et al., 2007). § Dynamická rovnováha představuje schopnost vykonávat pohybový úkol při udržení stabilní pozice. § § Úroveň rovnovážné schopnosti je vrozená, přesto je však možné ji tréninkem ovlivnit. § § Rovnováha má svoji anatomickou a sensorickou komponentu, které umožňují zpevnit tělo ve specifické pozici (Ruiz, 2005). § Mezi faktory, jež více či méně determinují úroveň rovnovážné schopnosti, řadíme: § §Úroveň smyslové informace získané ze somatosenzorů § §Funkčnost vizuálního a vestibulárního systému § §Adekvátnost motorické odpovědi na daný podnět z hlediska produkce síly § §Úroveň mezisvalové a vnitrosvalové koordinace a synchronizace svalstva (dána částečně opakovaným zařazováním specifických podnětů) § Balanční cvičení jako prostředek pro trénink jádra § § Jak bylo popsáno již výše, balanční cvičení nevykazují pozitivní efekt pouze v oblasti rozvoje koordinačních schopností, ale také jsou úzce provázány s rozvojem silových schopností. § Prakticky všechny pohyby, polohy či pozice využívané v basketbalu zahrnují použití břišních svalů, vzpřimovačů trupu, hýžďových svalů, stabilizátorů pánve. Dané svaly se buď podílejí na pohybu celého těla nebo zpevňují tělesný korzet. § § § Díky jejich neustálému zatížení v prakticky každém pohybu je vhodné je pravidelně a systematicky posilovat. Velmi častou chybou jak trenérů, tak i samotných sportovců bývá posilování břišních svalů při současném opomíjení dalších oblastí „jádra“. § Jádro (Core) představuje oblast celého trupu včetně vnitřních orgánů. § § Odborně je definováno jako bedro - kyčlo - pánevní komplex (LPHC), hrudní páteř a krční páteř. Skládá se asi ze 30 svalů (počet se v literatuře různí). § § Mezi stěžejní svaly jádra můžeme zařadit svaly břišní (přímý, zevní, vnitřní a příčný), vzpřimovače trupu, svaly hýžďové (velký, malý, střední), hruškovitý sval, oblast hamstringu a ohybače a přitahovače kyčle. § V jádru je při stoji (v klidu) umístěno těžiště těla a jsou v něm zahájeny všechny pohyby. Spektrum svalů spadajících do oblasti jádra má dle Cacka, Michálka a Bubníkové (2008) celou řadu praktických funkcí, jako např.: § §1. schopnost jedince vzpřímeně stát, chodit; §2. kontrolovat pohyby (pohybovat se požadovaným směrem); §3. přenášet energii (vliv na produkci síly); §4. přesunovat tělesnou hmotnost; §5. distribuovat tlaky ze zatížení (absorpce doskoků, dopadů); §6. ochraňovat páteř a vnitřní orgány. § § Cílem balančních cvičení zaměřených na oblast jádra je potom: § §A. zvětšení integrity svalstva LPHC, §B. zvýšení dynamické kontroly pohybů a postojů, §C. zlepšení svalové rovnováhy, §D. dosažení vyššího stupně neuromuskulární a biomechanické efektivity (zlepšení převodu sil mezi dolními a horními končetinami), §E. přestavba svalové struktury jádra, §F. stabilizace síly. Balanční cvičení jako součást tréninku basketbalistů § Cvičení, která jsou součástí balančního tréninku, můžeme zaměřit jednak na izolované malé svaly, či naopak na celé svalové skupiny. § § Balanční trénink zahrnuje výběr relativně jednoduchých cvičení, při nichž se snažíme o: §a) udržení správné polohy těla či tělesných segmentů ve statické pozici §b) udržení správné polohy těla či tělesných segmentů při dynamickém cvičení § K balančním cvičením používáme nejčastěji míče, medicinbaly, fitbally, bosu, zátěžové vaky naplněné tekutinou, balanční plošiny. § § Multifunkčnost balančních cvičení umožňuje dle Cacka et al. (2008) současně s rozvojem koordinačních schopností zaměřit trénink na: § a)synchronizaci svalů jádra §cvičení, při nichž je zapojován bedro - kyčlo - pánevní komplex (LPHC), hrudní páteř a krční páteř § §b) rozvoj vytrvalostních schopností (aerobních, aerobně-anaerobních i anaerobních) § §c) rozvoj flexibility – na balanční polokouli, fittballech či jiných balančních pomůckách je možné provozovat: §balistický (švihový) strečink §dynamický strečink § §d) rozvoj silových schopností (od síly rychlé až po vytrvalostní) § § Závěr §Basketbal představuje koordinačně velmi náročnou hru. Vše se děje ve vysoké rychlosti, při které hráč musí vnímat své spoluhráče a současně reagovat na činnost a kontakt soupeře v časově a prostorově omezených podmínkách. § §Jako ideální prostředek rozvoje jádra a vybraných koordinačních schopností (rovnováhy, kinesteticko-diferenciační a orientační schopnosti) proto mohou sloužit balanční cvičení. § § Při jejich aplikaci dbáme na: § §záměrné a opakované vytváření situací, v nichž musí basketbalista řešit různé balanční pohybové úkoly §postupnost při plánování složitosti cvičení §realizovatelnost tréninku z hlediska intenzity o objemu práce §využití co možná nejširšího spektra cviků – souvisí s formováním různých vzorců budoucího pohybového jednání §obměňování podmínek cvičení (rychlost, intenzitu, obtížnost…) § § §Děkujeme za pozornost. §