j0430653 Didaktické formy tréninkového procesu - TP nKvalita TP je závislá na mnoha činitelích : n –kvalitě řídící činnosti trenéra –úrovni schopností a dovedností hráčů –materiálních podmínkách j0344838 > n Výsledek TP je tedy kromě jiného do značné míry závislý na osobnosti trenéra a na kvalitě jeho řídící činnosti. n n Trenér na základě komplexních poznatků o svých svěřencích určuje konkrétní tréninkové cíle. j0282739 > Trenér na základě komplexních poznatků o svých svěřencích určuje konkrétní tréninkové cíle n nobsah tréninku nformy nmetody nzpůsoby motivace atd. j0426547 > nPři vedení TP používá trenér didaktické formy, které dělíme na : n nOrganizační formy nSociálně – interakční formy nMetodicko - organizační formy > j0387247 ORGANIZAČNÍ FORMY > Základní organizační formou je tréninková jednotka TH n nDělí se na : núvodní nprůpravnou nhlavní nzávěrečnou j0427947 > n Úvodní část n nseznámení s obsahem a cíly tréninkové jednotky n norganizační záležitosti, hodnocení předcházejícího utkání nebo tréninkové jednotky n nmotivace n j0432663 > Průpravná část j0422164 n n npříprava hybného a nervového systému hráče na tréninkové zatížení = pohybová činnost mírné intenzity ( pomalý běh s obraty apod. bez rychlých a švihových pohybů ) n npo zahřátí organismu, především svalového aparátu, následují protahovací cvičení – strečink n n n n n > npo strečinku následuje dynamická činnost ( i s míčem ) připravující především vnitřní orgány na zatížení n ndokončení dynamické části zvýšením intenzity činnosti = zapracování organismu ( příprava funkčních systémů na očekávanou intenzitu a objem zatížení v hlavní části TJ ). n j0310430 > n Hlavní část n nNa začátek zařazujeme : nkoordinační a obratnostní cvičení nnácvik nových pohybových dovedností nrozvoj rychlostních pohybových schopností nrozvoj explozivně silových pohybových schopností j0295288 > nNásledují tyto pohybové činnosti : nzdokonalování již dříve naučených pohybových dovedností nrozvoj krátkodobé a střednědobé vytrvalostní pohybové schopnosti nrozvoj dynamických silově vytrvalostních pohybových schopností > n Závěrečná část n nprotahovací a kompenzační cvičení ( slouží k urychlení regeneračních procesů, mají zklidňující a relaxační účinek, kompenzují jednostranné zatížení a svalové nerovnováhy ) n npohybová činnost s relaxačními účinky j0383546 > n Obsah TJ nelze ale strukturovat jen z hlediska fyziologických zákonitostí, neboť TP musí také respektovat i požadavky na rozvoj technické, taktické a psychologické stránky individuálního a týmového herního výkonu. j0400090 > Sociálně – interakční formy j0414083 Sociálně – interakční formy n Určujícím kritériem jsou vztahy a rozsah spolupráce mezi : n nA) trenérem a hráči nB) hráči navzájem j0422649 > n Podle tohoto kritéria rozlišujeme sociálně – interakční formy na : – –HROMADNOU –– všichni hráči vykonávají stejnou činnost. – – Někdy je nezbytná, ale neměla by převládat, protože trenér nemůže diferencovat a nepostihuje tak při tréninku např. specifika herních požadavků jednotlivých postů, řad, individuálních projevů hráčů či skupin hráčů apod. > n SKUPINOVOU n - hráči jsou rozděleni na několik skupin a každá vykonává odlišnou činnost. n n Dělení není stálé a mění se podle cílů jednotlivých TJ ( např. součinnost jednotlivých řad, spolupráce hráčů při zakončení útoku, nácvik standardních situací apod. ) j0422605 > §INDIVIDUÁLNÍ § -trenér určuje úkoly jednotlivým hráčům jak v rámci společné TJ, tak mimo ni, při individuálním tréninku. § § Vhodná volba a kombinace odpovídajících sociálně –interakčních forem může výrazně ovlivňovat kvalitu TP v každé TJ j0292326 > n K TP je nutné přistupovat z hlediska komplexního rozvoje individuálních herních výkonů hráčů i týmového herního výkonu mužstva. n n n n V závislosti na převažující zaměření obsahu TJ lze i přes požadavek komplexního přístupu vymezit tyto : j0298175 > Základní typy tréninkových jednotek a)Nácvičnou – herní TJ převážně zaměřená na nácvik ( osvojování ) nových herních dovedností – především jejich technické, v menší míře i taktické stránky b) b)Zdokonalovací – herní TJ převážně n zaměřená na zdokonalování již n osvojených herních dovedností, n jejich technické i taktické stránky v n herních podmínkách j0400103 > nc) kondiční – TJ převážně zaměřená na rozvoj pohybových schopností ( specifickými prostředky = s míčem, nespecifickými prostředky = bez míče ) n nd) smíšenou – TJ zaměřená na komplexní rozvoj individuálního i týmového herního výkonu ( v amatérském fotbalu je nejčastější ) n ne) regenerační – TJ sloužící k urychlení zotavných procesů ( obvykle den po utkání ) n > Metodicko – organizační normy j0430709 Metodicko – organizační normy n Při nácviku a zdokonalování herních činností jednotlivce, herních kombinací, herních systémů a standardních situací se uplatňují v různém rozsahu tyto metodicko – organizační formy : n §pohybové hry §průpravná cvičení §herní cvičení §průpravné hry j0423563 > Pohybové hry n - jednodušší pohybové činnosti jako jsou např. štafetové soutěže, honičky, soutěživé činnosti úpolového charakteru apod. n n n Využíváme je především při nácviku n pohybu hráče bez míče a klamavých n pohybů, rozvoji pohybových schopností n i rychlosti reakce a pro osvojování manipulace s míčem na základní úrovni. j0406818 > Průpravná cvičení nJsou charakterizována nepřítomností soupeře a předem určenými, relativně neměnnými vnějšími, situačně herními podmínkami. n nMají přesnou organizaci a řád. n nObtížnost cvičení můžeme zvýšit změnou neměnných podmínek na vnější podmínky proměnlivé. n nPoužíváme je při nácviku a zdokonalování n nPředevším technické stránky herních činností, umožňují hráči plně se soustředit a opakovat danou dovednostní úlohu bez rušivých zásahů soupeře v podmínkách předem určených trenérem. n > Herní cvičení nJsou charakterizována přítomností soupeře a buď: n předem určenými herními podmínkami – umožňují opakování jednoho řešení daného herního úkolu nebo situace, kdy soupeřova činnost je přesně vymezená a hráč se může více soustředit na způsob provedení n nebo n náhodně proměnlivými herními podmínkami – umožňují opakovat řešení časově i prostorově omezených a různě složitých herních situací a úseků utkání v proměnlivých, avšak limitovaných podmínkách . j0422569 > Průpravné hry nJsou charakterizovány přítomností soupeře a souvislým herním dějem, umožňujícím zdokonalovaní herních dovedností v podmínkách totožných nebo velmi blízkých utkání. n n n n nDochází ke střídání útočné a obranné fáze a tedy i ke změnám rolí hráčů. j0422570 > nVýběr a poměr metodicko-organizačních forem je závislý : - na věkové kategorii ( u nejmladších převládají průpravné hry a průpravná cvičení) n - na výkonnosti hráčů, - situaci a stavu družstva, - vnějších podmínkách ( roční období, terén apod. ) na především cílech, kterých chceme dosáhnout. j0422600 > nGrafické značení >