Mgr. Alena Skotáková, Ph. D. POJMY —Diagnostika – je poznávacím procesem, jehož cílem je co nejdokonalejší poznání daného předmětu či objektu našeho zájmu, a to všech jeho důležitých znaků a charakteristik a jejich vzájemných vztahů a souvislostí. Výsledkem tohoto poznání je diagnóza. —Speciálněpedagogická diagnostika – užší vymezení, provádí přímo speciální pedagog —Diagnostika ve speciální pedagogice – širší vymezení, zahrnuje komplexní diagnostiku (lékařská, psychologická, sociální a speciálněpedagogická) — CÍL DIAGNOSTIKY VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE —Co nejdokonaleji poznat člověka s postižením. —Získání co nejvíce informací o osobnosti jedince a jeho možnostech v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti —Podle cílů lze diagnostiku dělit: — - dg. globální - zaměřena na celou osobnost vzhledem k vých.vzděl. procesu — - dg. parciální – zaměřuje se pouze na aktuální projevy (jemná motorika,…) — — DĚLENÍ —Podle časového sledu provádění — Vstupní — Průběžná — Výstupní —Podle druhu postižení – somatopedická, psychopedická, …. —Podle věku klienta – raného a předškolního věku, školního věku, dospělosti, stáří —Diferenciální diagnostika - hovoříme o ní tehdy, když zjištěné charakteristiky dostatečně nenaznačují, o kterou diagnózu by se mohlo jednat. Např. odlišení hluchoty od mentální retardace DIAGNOSTICKÉ METODY —Metody obecné —Rodinná anamnéza —Osobní anamnéza (informace o jedinci od ranného dětství do současnosti. Biologický, neuropsychologický a sociální vývoj) —Katamnéza – příčiny opakovaného objevení se nežádoucích projevů — SPECIÁLNÍ METODY —Pozorování – plánovité, systematické, soustředěné, objektivní, přesné, diskrétní —Metody explorační – rozhovor, dotazník —Diagnostické zkoušky – ústní -zaměřují se na vědomosti, nebo úroveň mluvené řeči, písemné – úroveň vědomostí, úroveň psaní a kvalitu jeho osvojení, analýzu chyb, praktické -fce smyslů, lateralita, motorika —Testové metody – zkouška skládající se z různých úkolů – standardizované (poskytují normu), nestandardizované, upravené (pro Zp,…) — SPECIÁLNÍ METODY —Analýza výsledků činnosti – informace o stupni osvojení požadovaných vědomostí a dovedností (písemné práce,výtvarné a pracovní činnosti). Sledujeme obsahovou i formální úroveň. —Kazuistika – studium všech dostupných materiálů. Jedná se o pomocnou, sumarizační metodu —Přístrojové metody – registrace a kvantifikace určitých výkonů, vlastností nebo funkcí. Např. audiometrie — HLAVNÍ OBLASTI DIAGNOSTIKY VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE —Hrubá motorika —Jemná motorika —Grafomotorika a kresba – např. test kresby lidské postavy, test obkreslování, kresba rodiny, kresba začarované rodiny) —Lateralita – vyhraňuje se mezi 3 – 4 rokem —Sebeobslužné činnosti – stravovací úkony, hygienické návyky, oblékání a obouvání —Sociální a citová oblast - úroveň sociability —Rozumové schopnosti —Komunikační schopnosti – verbální (obsahová, formální stránka – logopedie), neverbální —Rodinné prostředí METODY —Hra – komentování hrové činnosti při individuální hře dítěte, verbální komunikace s ostatními dětmi při skupinové hře —Dramatizace a hraní rolí —Reprodukce říkanek, básniček, písniček —Leporela, dětské knížky, obrázky, encyklopedie, časopisy —Kresba - volná, tématická, individuální, skupinová.Po skončení kresby rozhovor nad obrázkem —Televize, video, rozhlas, počítačové programy – pečlivě vybírat z nabídky programů VYBRANÉ DIAGNOSTICKÉ SITUACE —Kresba —Hra – odráží stav vývoje, je možné sledovat mnoho diagnostických oblastí —Vyučování – běžné projevy, výkony a chování — DIAGNOSTIKA DLE JEDNOSTLIVÝCH OBDOBÍ VÝVOJE —Raný a předškolní věk – důležité pro včasné zachycení poruchy. Raná péče – 0-6 let (probíhá uceleně s účastí zdravotnické, rehabilitační, vzdělávací a sociální složky). diagnostika v přirozeném prostředí dítěte, diagnostika školní zralosti a připravenosti na školu —Školní věk - diagnostika zaměřená na možnost integrace a budoucí volbu povolání, manuální schopnosti, samostatnost, koncentrace, rozumové schopnosti —Dospělost (získané postižení) určení prognózy dalšího uplatnění člověka ve společnosti, profesní orientace, rekvalifikace a resocializace — — DIAGNOSTIKA ŠKOLNÍ ZRALOSTI A PŘIPRAVENOSTI NA ŠKOLU —Školní zralost — Předpokladem je určitá zralost CNS (odolnost vůči zátěži, reaktivita, stabilita dítěte, koncentrace pozornosti – přizpůsobení dítěte školnímu režimu, lateralizace ruky, motorická a senzomotorická koordinace a manuální zručnost, rozvoj percepce, úroveň zrakového vnímání – umožňuje dítěte úspěšně číst a psát, sluchové vnímání – diferenciace, spolupráce obou hemisfér, kognitivní procesy – konkrétní logické operace, emoční zralost DIAGNOSTIKA ŠKOLNÍ ZRALOSTI A PŘIPRAVENOSTI NA ŠKOLU —Školní připravenost — - Hodnota a smysl školního vzdělávání (nutný osobní příklad, životní styl rodiny) — - Dostatečná úroveň dítěte při nástupu do školy — - Dostatečně rozvinutá schopnost verbální komunikace — - Orientace v systému hodnot a norem chování — DIAGNOSTIKA ŠKOLNÍ ZRALOSTI A PŘIPRAVENOSTI NA ŠKOLU —Oblasti, na které se diagnostika zaměřuje: — - tělesná zdatnost — - rozumová zralost — - citová zralost — - sociální zralost —Testy — Orientační test školní zralosti: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma a obkreslení určitého počtu bodů s daným umístěním v prostoru — Edfedtův reverzní test, obrázkově-slovníková zkouška, Vinelandská škála sociální zralosti, Wechslerovy testy inteligence,..) — — LITERATURA —Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3