Úvod do Speciální pedagogiky Život osob s postižením v minulosti n Ve starověkém Řecku byla veškerá léčba pod vlivem náboženství. Léčba, včetně léčby tělesných či mentálních postižení probíhala např. v „Asklépionech“ (podle boha lékařství Asklépia). Základní léčebná technika – Letargie (polospánek) Život osob s postižením v minulosti n Mnoho jedinců s viditelným postižením nebo mentálním postižením bylo prohlašováno za posedlé ďáblem, nebo mající ďáblovo znamení. Upalování tak bylo běžnou praktikou i na území dnešní České republiky. msoEE103 Život osob s postižením v minulosti V Brně byl zřízen první „Azyl“ v roce 1582. Duševně nemocní a mentálně postižení byli Vystavování v klecích pro pobavení obyvatelstva. Život osob s postižením v minulosti n Obraz n Hieronima Bosche n „Loď bláznů.“ n Nikoli pouze autorova představa, ale realita jedinců s postižením v období renesance. Život osob s postižením v minulosti n Proslavená Vídeňská „Narrenturm,“ neboli Věž bláznů, kde byli „léčení“ zejména jedinci s duševním onemocněním. n Život osob s postižením v minulosti n V období osvícenství byly po celé Evropě zakládány nebo přebudovávány velké internační instituce pro osoby s postižením n Azyl Svaté Kateřiny založen v Praze v roce 1822 pro 260 klientů. Život osob s postižením v minulosti n V období od roku 1938 do 1989 se totalitní režimy snaží jedince s postižením zcela eliminovat nebo alespoň přesvědčit většinu společnosti o jejich neexistenci. n Představa „zdravé,“ „normální“ společnosti. young-steel-workers Roses for Stalin Život osob s postižením v minulosti nSegregace nSpeciální školy („Zvláštní,“ „Pomocné“) nNevzdělavatelnost nLékařská péče nÚstavní léčba a výchova n n Počátek Integračních/Inkluzivních tendencí nV 50. letech 20. stol. ve Skandinávii nV 60. letech 20. století v USA nPo roce 1989 v ČR n -Zařazení osob s postižením do běžné společnosti -Nevyčleňování -Právo na vzdělání § 33 Listiny základních práv a svobod -Pracovní uplatnění n Filozofický základ; tedy proč integrace? Normalizace Filozofický základ speciální pedagogiky, který zdůrazňuje, že každý člověk, i s těžkým postižením, by měl být vzděláván a žít v prostředí, které se co nejvíce blíží normálnímu životu (v co možná nejméně restriktivním prostředí). V minulosti užívané termíny nPedopatologie nNápravná pedagogika nLéčebná pedagogika nKorekční pedagogika nDefektologie nZvláštní péče nPedagogika handicapovaných dětí nSpeciální pedagogika defektologická nSpeciální pedagogika – v ČR užíváno od roku 1973, kdy toto označení použil Miloš Sovák V minulosti užívané termíny nDefektní děti (název učebnice) nNenormální děti (název spisu, Alfred Binet) nÚchylná mládež (název časopisu vycházejícího v letech 1924 – 36) nMládež mravně vadná nSlepci nHluchoněmí nMrzáci nDěti tupé, hloupé a vzpurné (poslední šestá skupina dětí rozdělených dle duševních schopností, J.A.Komenský, Didaktika velká) nKretenizmus, debilita, imbecilita, idiocie, slabomyslnost nPostižený nHandicapovaný n Paralympijské hnutí V roce 1948 Sir Ludwig Guttmann v rehabilitačním zařízení anglického města Stoke Mandeville zorganizoval závody pro veterány 2.světové války se zraněním páteře. O čtyři roky později se těchto her zúčastnili sportovci z Holandska a podpořili tak vznik hnutí dnes označovaného jako paralympijské. Jeho myšlenka se poprvé uskutečnila v r. 1960, necelé dva měsíce po skončení OH v Římě. Historicky se tedy uskutečnily I. Paralympijské hry. sir_gutt Letní paralympijské sporty nLukostřelba nAtletika nBoccia nCyklistika nJízda na koni nFotbal (5-a-side) nFotbal (7-a-side) nGoalball nJudo nPowerlifting nVeslování nVodáctví nStřelba nPlavání nStolní tenis nVolejbal (sezení) nBasketball (vozíčkáři) nŠerm (vozíčkáři) nRugby (vozíčkáři) nTenis (vozíčkáři) n 12909099 Boccia nCílem hry je umístit míčky své barvy co nejblíže bílému (cílovému) míčku n nBoccia jako sportovní disciplína je určena především sportovcům z řad jedinců s dětskou mozkovou obrnou, traumatickým poškozením mozku či po mozkové mrtvici, popřípadě i pro jiná postižení s těžkými pohybovými dysfunkcemi končetin. Photos: Brazil wins Boccia Mixed Pairs BC4 Goalball n Competition Description Powerlifting n paralimpics14-1 Rugby (vozíčkáři) n Image:Wheelchair rugby game 2.jpg 1117546588_5740 Zimní paralympijské sporty nAlpské lyžování nHokej nSeverské lyžování nBiatlon nCross-country lyžování nCurling (vozíčkáři) Základní právní dokumenty týkajících se žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nZákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) n§16 n Výkon ústavní a ochranné a preventivně výchovné péče n Zákon č. 109/2002 Sb. nVýkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních nPreventivně výchovná péče ve školských zařízeních n Vyhláška o základním vzdělávání č. 48/2005 Sb. nVyhlášku o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky nPřípravné třídy §7 - počet žáků max. 15. Obsah vzdělávání se řídí RVP pro předškolní vzdělávání . Je součástí školního vzdělávacího programu. Časový rozsah vzdělávání je určen počtem vyučovacích hodin stanovených RVP ZV pro 1. ročník n Vyhláška č. 73/2005 Sb. nVyhláška č. 73 ze dne 9. února 2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Vyhláška č. 73/2005 Sb. nCílem speciálního vzdělávání žáků je dosažení nejvyššího možného stupně vzdělání a zvýšení kvality jejich života nSpeciální vzdělávání se poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami diagnostikovanými školským poradenským zařízením nRozsah potřeb a jejich závažnost opravňuje žáky do režimu speciálního vzdělávání n Vyhláška č. 73/2005 Sb. nSpeciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno: nFormou individuální integrace nFormou skupinové integrace nVe škole speciální (samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením) nKombinací forem n Vyhláška č. 72 ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Školská poradenská zařízení §3 nTypy školských zařízení ØPedagogicko-psychologická poradna ØSpeciálně pedagogické centrum ØStředisko výchovné péče Školní poradenská pracoviště ØVýchovní poradci ØŠkolní psychologové ØŠkolní speciální pedagogové ØŠkolní metodici prevence n