Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. žPsychopedie, pedagogika osob s mentálním postižením – speciálněpedagogická disciplína, která se zabývá problematikou edukace, podpory a poskytování služeb osobám s mentálním postižením v jednotlivých fázích jejich života. Psyché = duše, paideia = výchova žPředmět psychopedie – člověk s mentálním postižením bez ohledu na věk, stupeň postižení a případně kombinaci postižení. žCíl psychopedie - dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti jedinců s mentálním postižením při respektování zvláštnosti postižení a jedinečnosti každé osobnosti a snaha o jejich integraci do majoritní společnosti žMentální retardace (MR) - vývojová porucha integrace psychických funkcí postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti - duševní, tělesné i sociální.Trvale porušena poznávací schopnost - projevuje se v procesu učení.Jde o celkové snížení intelektových schopností (schopnost myslet, učit se, přizpůsobovat se svému okolí. ž - vrozená ž - částečně získaná (do 2 let života dítěte) žDemence - proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života. získaná MR. Příčiny: nemoc, úraz hlavy (zánět mozku, nádory), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy. Projevy: poruchy paměti, orientace, úsudku, schopnosti abstraktního myšlení, motivace, pozornosti, emotivity, chování, komunikace. ž - dětská ž - stařecká žPseudooligofrenie - zdánlivá MR, ve skutečnosti se nejedná o MR (dříve sociální debilita). Způsobena vlivem vnějšího prostředí, Dítě je výchovně zanedbané, trpí psychickou deprivací, pochází ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí.IQ nižší o 10 až 20 bodů - hraniční pásmo MR. Projevy: opožděný vývoj řeči, myšlení, schopnosti sociální adaptace, infantilismus, hravost, negativismus, apatie. Motorika nebývá porušena. Nejedná se o trvalý stav. ž ž ž žCelkové poškození neuropsychického vývoje osob s mentálním postižením s sebou přináší řadu zvláštností v jednotlivých stránkách jejich osobnosti. Poškození se dotýká procesů poznávacích, zasahuje sféru emocionální a volní, ovlivňuje adaptibilitu i chování jedince, projevuje se i ve zvláštnostech motoriky. žKlasifikace podle etiologie (existuje mnoho dělení od různých autorů) žPříčiny endogenní (genetické, dědičné) žPříčiny exogenní (vzniklé vlivem prostředí) – v raném těhotenství poškození oplozeného vajíčka, v pozdním těhotenství intrauterinní infekce, špatná výživa, inkompatibilita, abnormální porod, postnatální nemoci nebo úrazy v dětství ž žKlasifikace dle stupně mentálního postižení žF 70 Lehká MR - IQ 69-50 (odpovídá mentálnímu věku 9-12 let). Stav vede k obtížím při školní výuce. Mnoho dospělých je ale schopno práce a úspěšně udržují sociální vztahy a přispívají k životu společnosti. žF 71 Středně těžká MR - IQ 49-35 (odpovídá mentálnímu věku 6-9 let). Zřetelné vývojové opoždění dětství, avšak mnozí se dokáží vyvinout k určité hranici nezávislosti a soběstačnosti, dosáhnou přiměřené komunikace a školních dovedností. Dospělí budou potřebovat různý stupeň podpory k práci a k činnostem ve společnosti žF 72 Těžká MR - IQ 34-20 (odpovídá mentálnímu věku 3-6 let). Stav vyžaduje trvalou potřebu podpory. žF 73 Hluboká MR - IQ 19 a níže (odpovídá mentálnímu věku pod 3 roky). Stav způsobuje nesamostatnost a potřebu pomoci při pohybování, komunikaci a hygienické péči. žF 78 Jiná MR – nelze přesně určit pro přidružená postižení smyslová a tělesná, poruchy chování a autismus žF 79 Nespecifikovaná MR – je určeno, že jde o mentální postižení, ale pro nedostatek znaků nelze jedince přesně zařadit žTyp postižení: žeretický (nepokojný, dráždivý, instabilní) žtorpidní (apatický, netečný, strnulý) žnevyhraněný žStřediska rané péče – zaměřují se na včasnou diagnostiku, komplexní přístup a péči o dítě, medicínsko-terapeutickou podporu, pedagogicko-psychologickou podporu, včetně poradenských služeb žŠkolská poradenská zařízení – PPP, SPC. žPoradenské služby ve škole poskytuje výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog žČinnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky s mentálních postiženích žČinnosti – metodika cvičení pro děti raného věku, smyslová výchova, rozvoj hrubé a jemné motoriky, hudební činnosti, rozvoj grafomotoriky, logopedická péče, využité různých terapií ž od 3 do 6/7 let dítěte (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 14/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) Děti se vzdělávají podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2007/2008) - součástí programu je zaměřenost na děti se speciálními vzdělávacími potřebami a dbání na individuální zvláštnosti žmateřská škola žmateřská škola speciální žspeciální třída při mateřské škole žPřípravná třída – pro děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (pětileté a děti s odkladem školní docházky. Nezapočítává se do povinné školní docházky, je bezplatné, maximální počet žáků je 15. ž ž žVzdělávání v období povinné školní docházky (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) žZákladní škola – formou individuální (žák má vypracován IVP), či skupinové integrace (třída pro Ž se zdravotním postižením při ZŠ) žZákladní škola praktická – pro žáky v pásmu lehké MR, devítiletá, 1.stupeň (1.-5.ročník), 2.stupeň (6.-9.ročník) dle nové legislativy od školního roku 2007/2008 - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání upravený pro žáky s LMR. Cílem je co nejvyšší možná míra zapojení těchto žáků do společnosti a jejich příprava na profesní dráhu. žZákladní škola speciální – žáci se středně těžkým těžkým mentálním postižením a s vícenásobným postižením a autismem. Náplň práce tvoří: zvládnutí trivia (čtení, psaní, počítání), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností vše s respektováním individuálních zvláštností žáků. Může trvat 10 ročníků – 1. stupeň (1.-6. ročník), 2. stupeň (7.-10.ročník). Vyučovací hodina může být rozdělena na více jednotek podle individuálních schopností a potřeb žáků, převládá blokové vyučování. Vzdělávání je realizováno dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu speciální (RVP ZŠS) ž ž ž žEdukace v rámci profesní přípravy žOdborné učiliště (2 a 3 roky) žPraktická škola – dvouletá (uplatňují se při pomocných pracích ve zdravotnictví, sociální péči a službách, ve výrobních podnicích, v zemědělství, případně chráněných dílnách. ž - jednoletá (případná pracovní činnost má funkci spíše rehabilitační žAlternativní způsoby pracovní přípravy – zácvikové kurzy, dílny pracovní terapie, chráněné modelové dílny ž žDalší vzdělávání (dospělých): žvečerní školy, žkurzy k doplnění vzdělání žSPC pro MR žÚstav sociální péče ÚSP (MPSV ČR) ž ž žOdlišnosti v prožívání tohoto období od zdravých vrstevníků ž žChráněné dílny – specifická pracoviště pro občany, kteří mají ztíženou možnost případně se vůbec nemohou uplatnit na trhu práce. Poskytují jim pracovní a společenské uplatnění formou pracovní činnosti. Smyslem pracovní rehabilitace v chráněných dílnách je průprava pro práci v nechráněných podmínkách. žPodporované zaměstnávání – služba určená lidem, kteří hledají placené zaměstnání v běžném pracovním prostředí. Smyslem je vyrovnávání příležitostí pro pracovní uplatnění lidí se ztíženým přístupem na otevřený trh práce v důsledku zdravotního postižení. PZ se věnují nestátní neziskové organizace (Rytmus v Praze, Spolu v Olomouci) ž žZaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci jsou povinni zaměstnat osobu se zdravotním postižením, v praxi však je jen velmi málo z nich ochotno přijmout osobu s postižením mentálním. žDle zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. Jsou lidé se zdravotním handicapem zařazování do tří skupin: ž - Osoby s plným invalidním důchodem ž - Osoby s částečným invalidním důchodem ž - Osoby zdravotně znevýhodněné žDeklarace o právech osob s mentálním postižením přijatá valným shromážděním OSN (1971)deklaruje na jednom z prvních míst dokumentu také právo na možnost produktivně pracovat nebo se zabýva jinou užitečnou činností. žV rámci sociální politiky státu jsou ve formě nového Zákona o sociálních službách (Zákon č.108/2006 Sb.)přijaty nové strategie v sociální sféře: žSociální služby zahrnují: ž - sociální poradenství ž - služby sociální péče ž - služby sociální prevence žFormy sociálních služeb: ž - pobytové ž - ambulantní ž - terénní žZařízení sociálních služeb pro osoby s mentálním postižením: např. centra denních služeb, denní stacionáře, týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením a chráněné bydlení ž - ž ž ž žPovažován za nejrozšířenější formu mentální retardace, je nejčastější chromozomální aberací vyskytující se kdekoliv na světě. žVětšinou mají středně těžkou mentální retardaci (IQ 35 – 49), mohou mít i lehkou MR nebo těžkou MR, i téměř průměrnou inteligenci žFyziognomické zvláštnosti a zdravotní obtíže (nejsou vždy)– menší hlava, kulatý vzhled, širší a mohutnější krk, malá výška, úzká oční víčka, chybné postavení zubů, ruce a chodidla malé, jedna rýha přes dlaň, ortopedické problémy, hypotonie, MR, vrozené srdeční vady, anomálie žaludku a střev, zrakové vady, sluchové vady, autismus, ADHD, celiakie, leukémie,…. žVýskyt v každé populaci přibližně stejný. žRizikový faktor: matky nad 35 let, nebo 15-19, otcové nad 50, vlivy radiace a fyzikální vlivy žVrozená chromozomální vada (tzv. genomová choroba) – trisomie 21. chromozomu žPrenatální diagnostika – triple test, ultrazvuk, amniocentéza,… žStěžejní je odborná péče, rodina (bohužel velké procento vyrůstá v institucionální péči) žSystém edukace je stejný jako u jedinců s mentální retardací. Výběr školy závisí na stupni MR. Vzhledem k dobré míře socializace a adaptačním schopnostem se doporučuje integrace. žSprávnou výchovou lze docílit nejen zlepšení kvality jejich života, ale i adekvátního začlenění do života jako rovnoprávných občanů společnosti. žPotřeba intenzivní logopedické péče, doporučují se alternativní přístupy Feuersteinova metoda, prvky Montessori, muzikoterapie, dramaterapie, canisterapie,.. žDíky sportu mají mentálně postižení možnost získat nové kamarády, zvýšit sebevědomí, přispívá také k orientaci ve světě a v neposlední řadě pomáhá také sportovcům s MP učit se trávit volný čas smysluplně a pozitivně. žINAS – FID (International Sports Federation for Persons with Intellectual Disability) (http://www.inas-fid.org) byla založena v roce 1986 (s názvem INAS-FMH, od roku 1999 INAS-FID) - mezinárodní sportovní federaci, reprezentující zájmy osob s intelektovým postižením v oblasti sportovních aktivit. žČeský svaz mentálně postižených sportovců je občanským sdružením samostatných sportovních oddílů, odborů, klubů a tělovýchovných jednot, případně dalších organizací a jednotlivců (dále jen oddílů), které zajišťuje tělovýchovnou, sportovní a turistickou činnost sociální skupiny mentálně postižených sportovců. žBartoňová, M, Bazalová, B., Pipeková, J.Psychopedie. Distanční texty. Brno: Paido, 2007. ISBN 978 – 80-7315-144-7 žPipeková, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0 ž ž