Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. ÒSurdopedie (surdus – hluchý, paideia – výchova) ÒOsoby se sluchovým postižením – neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí ÒCíl surdopedie– zabezpečit všestranný, optimální rozvoj jedinců se sluchovým postižením, zajistit pro ně vhodnou specifickou vyučovací, výchovnou a pedagogickou podporu. Cíl dále spočívá ve zprostředkování komunikačních kompetencí (soubor všech mentálních předpokladů, které činí člověka schopným komunikovat) Ò ÒDělení podle místa vzniku postižení Ò - Periferní nedoslýchavost či hluchota Ò převodní (důvodem např. překážka ve zvukovodu, perforace bubínku) - „slyší méně, ale rozumí“ Ò percepční (porušena funkce vnitřního ucha, sluchového nervu nebo mozkové kůry) - „slyší hodně, ale nerozumí“ Ò smíšená (kombinace převodní a percepční) Ò - Centrální nedoslýchavost či hluchota - postižen korový a podkorový systém sluchových drah. Abnormální zpracování zvukového signálu v mozku Ò ÒDělení podle období vzniku postižení Ò - Endogenní faktory Ò vrozené vady sluchu Ò geneticky podmíněné Ò - Exogenní faktory Ò prenatální období Ò perinatální Ò postnatální – získané před fixací řeči do 6. roku života má různý dopad na komunikační možnosti Ò - získané po fixaci řeči ÒPodle stupně postižení ÒKlasifikace podle ztráty v decibelech (Lejska, 2003): Ò ÒNormální stav sluchu 0 dB – 20 dB ÒLehká vada, porucha sluchu 20 dB – 40 dB ÒStředně těžká vada, porucha sluchu 40 dB – 60 dB ÒTěžká vada, porucha sluchu 60 dB – 80 dB ÒVelmi těžká vada, porucha sluchu 80 dB – 90 dB ÒHluchota komunikační (praktická) = zbytky sluchu > 90 dB ÒHluchota úplná (totální) bez audiometrické odpovědi Ò Ò ÒZevní ucho – boltec, zvukovod ÒStřední ucho – bubínek, středoušní dutina, kladívko, kovadlinka, třmínek, eustachova trubice ÒVnitřní ucho – rovnovážný orgán, hlemýžď, sluchový nerv ÒSluchadla – základní kompenzační pomůcka, slouží k zesílení a modifikaci zvuků z okolního prostředí (závěsné, boltcové, zvukovodové, brýlová, kapesní, apod.) Ò ÒKochleární implantát – nitroušní elektronická smyslová náhrada, která přenáší sluchové vjemy přímou elektronickou stimulací sluchového nervu uvnitř hlemýždě vnitřního ucha. Obchází tak poškozený sluchový orgán, část je implantována do spánkové kosti a elektrody zavedeny do hlemýždě. Určená pro osoby nemající využitelné zbytky sluchu (sluchový nerv je v pořádku), pro náhle ohluchlé. Ò ÒDalší pomůcky – motivující ke čtení, usnadňující získávání informací, signalizační pomůcky,… ÒHledání adekvátního komunikačního systému pro jedince se sluchovým postižením je po staletí problémem, který s různou mírou úspěšnosti řešili již naši předchůdci. Při dorozumívání s osobami se sluchovým postižením se nejčastěji setkáváme se dvěma základními komunikačními systémy. Oba systémy mají ve výchově a vzdělávání své místo a míra jejich partnerství závisí na volbě přístupu k edukaci sluchově postižených. Audioorální systém maximálně využívá zbytků sluchu a cílem je osvojení si mluvené řeči a schopnosti odezírat. Vizuálněmotorický komunikační systém je charakterizován znakovým jazykem a prstovými abecedy- Ò2 systémy: •audioorální : mluvený jazyk majoritní slyšící společnosti •vizuálněmotorický : znakový jazyk, znakovaný jazyk, prstové abecedy Ò Ò ÒOrální řeč – vytvoření orální řeči je úkolem individuální logopedické péče, která se prostřednictvím speciálních metod založených na zrakovém a hmatovém vnímání snaží o dosažení srozumitelného mluveného projevu ÒSluchově-řečová výchova – cíle: •prevence ohluchnutí, oněmění a vznik posunkové řeči u dítěte •dosažení srozumitelného hlasového projevu •recipování i produkování řeči prostřednictvím vizuální percepce •vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu • • Ò Ò oblast vizuálně motorických jazyků, jejichž realizace je prováděna znakovým signálem ÒZnakový jazyk – Zákon o znakové řeči č. 155/1998 sb. jej definuje takto: přirozený jazyk a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní částí trupu ÒZnakovaná čeština – uměle vytvořený jazykový systém využívající gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka. ÒZnaková řeč - společný název pro termíny český znakový jazyka a znakovaná čeština. Jejím prostřednictvím mají právo být osoby se sluchovým postižením vzdělávány. ÒPrstové (daktylní abecedy) Ò jednoruční prstová abeceda – využívána ve školách pro SP jako podpůrná metoda při analyticko-syntetické metodě nácviku čtenářských dovedností v předškolním věku. Ò dvouruční prstová abeceda – preferována dospělými ÒV ČR zajišťuje výchovně vzdělávací péči o jednice se sluchově postižením soustava škol a školských zařízení pro sluchově postižené – ÒStřediska rané péče - SRP Tamtam Praha od 2001, SRP Olomouc od 2004 (do 4 let věku dítěte se zdravotním postižením či jiným ohrožením vývoje, do 7 let věku dítěte s kombinovaným postižením, včasná intervence pro celou rodinu) ÒSpeciálněpedagogická centra pro sluch.p. - SPC při základních školách pro sluchově postižené (Vyhláška č.72/2005 Sb.) Úkoly: na základě audiologické a speciálněpedagogické diagnostiky zvolit rehabilitační metodu na podporu rozvoje komunikačních schopností, depistáž sluchově postižených dětí, psychorehabilitační pomoc, sociální poradenství rodinám, metodická pomoc sluch.post. a pedagogům v integrovaných podmínkách, výchovně-vzdělávací péče o sluch.post.děti raného věku ÒMateřské školy pro sluch.post. - zřizovány při některých ZŠ pro sluch.post., děti od 3 do 6 let s různým stupněm sluch.vady, plní diagnostické úkoly a spolupracují s SPC a s rodinou dítěte Ò Specifické úkoly MŠ: navazování komunikace, tvoření a rozvíjení hlasu, rozvíjení zrak.vnímáním, nácvik odezírání, hmatové vnímání, rozvoj jemné a hrubé motor., reedukace či edukace sluchu, rozvíjení řeči, vytvořit kladní vztah k mluvení, začátky čtení pomocí globální metody, dosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků ÒZŠ pro sluchově postižené - volba vzdělávacího programu je v kompetenci ředitele školy (orální metoda, bilingvální metoda, totální komunikace) , povinná školní docházka až desetiletá (Školský zákon č.561/2004 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) ÒStřední školy pro sluch.post. - Střední odborná učiliště, odborná učiliště, praktické školy pro sluch.post. (strojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, čalouník), Střední školy s maturitou: střední zdravotnická škola (obor zubní technik), střední průmyslová škola oděvní, střední pedagogická škola (předšk.a mimošk. pedagogika), střední průmyslová škola elektrotechnická, gymnázium ÒStudium na vysokých školách - Bakalářské obory: Výchovná dramatika neslyšících (JAMU Brno), Čeština v komunikaci neslyšících (FF UK Pha), Jiné studijní obory: v integrované formě - pro mnohé z sluch.post. je to první společné vzdělávání s intaktní populací. Ò ÒOrální metoda – odezírání ÒBilingvální přístup – využití znakového jazyka ÒTotální komunikace – využití všech dostupných komunikačních forem ÒMožnost integrace sluchově postiženého žáka do běžné základní školy Ò ÒO přijetí sluchově postiženého dítěte do běžné základní školy rozhoduje ředitel školy s přihlédnutím k doporučení odborných pracovníků speciálněpedagogického centra. Vzhledem k tomu, že se z větší části rodí sluchově postižené děti slyšícím rodičům, je pochopitelné, že rodiče mnohdy usilují o zařazení jejich dítěte do běžné školy nacházející se v místě bydliště. Toto rozhodnutí by měli dobře zvážit, neboť začlenění dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné třídy s sebou přináší řadu překážek, které musí rodiče a především sluchově postižené dítě překonávat. Ò ÒOsoba se sluchovým postižením musí dobře vidět obličej učitele i spolužáků. ÒŽák se sluchovým postižením by měl při vyučování stát nebo sedět tak, aby obličej byl dobře osvětlen buď přirozeným či umělým světlem. Zajistit, aby osobu neoslňovalo sluneční či jiné ostré světlo a nebylo omezováno při vnímání řeči kombinovaným způsobem – slyšením a odezíráním. ÒSluchově postižené dítě by nemělo sedět v bezprostřední blízkosti učitele, aby se nemuselo stále dívat nahoru, když bude chtít vidět obličej. Ò Ò ÒUčitel by měl vždy mluvit obrácen čelem k žákům. Pokud se obrací k tabuli je dobré svou řeč přerušit. Nezakrývat si ústa či obličej, např. pozor na vousy, účes. ÒPři řeči nepřehánějte pohyby úst. Může to narušit přirozený rytmus mluvené řeči a tím značně zhoršit její srozumitelnost. ÒPodněcovat sluchově postižené dítě k tomu, aby se hned hlásilo pokud něčemu nerozumí. Při vyučování nezapomínejme využívat vizuální pomůcky: fólie, diapozitivy, videa, obrázky. Ò Ò ÒPři delším rozhovoru či vyučovacím celku shrňte na konci nejdůležitější body. ÒDopřejte dítěti malou pauzu. ÒKdyž má být probrané učivo procvičováno otázkami nebo zkoušeno, pak má sluchově postižené dítě větší šanci spolupracovat, když otázky budou kladeny písemně. ÒInformujte se u speciálního pedagoga a spolupracujte s ním. ÒPřijímejte sluchově postižené dítě jako rovnocenného člena vaší třídy tak, aby všichni žáci viděli a cítili, že žák se sluchadly do kolektivu patří. Ò ÒSluchově postižené dítě se vyvíjí po tělesné schránce obdobně jako zdravé dítě. Podmínky jeho vývoje jsou však ztížené, a to v závislosti na stupni a typu postižení. Sluchově postiženému dítěti chybí především plná funkce sluchového vnímání, dostatečně hlasitý sluchový podnět, který dává impulsy k dalšímu rozvoji. Například slyšící kojenec se začne otáčet za zvukem, později za ním začne lézt, brát si zvukovou hračku do ruky, apod. Posiluje tím nejen své svaly, ale rozvíjí i své sluchové vnímání a následné myšlení. Proto je u sluchově postiženého dítěte třeba více se soustředit na ostatní smysly a dovednosti, které napomáhají motorickému rozvoji ÒTělovýchovná činnost osob se sluchovým postižením má u nás i ve světě dobrou tradici. Pořádají se celostátní přebory i světové soutěže v různých sportovních disciplínách. ÒVzdělávacím úkolem tělesné výchovy je dát žákům co nejvíce pohybových dovedností a návyků, a tím přispívat k jejich všestrannému a harmonickému pohybovému vývoji. Je v zájmu dětí s poruchami sluchu, aby se jim dostalo co nejvíce pohybových dovedností a návyků, aby se kromě sluchového handicapu nevytvářel ještě další, totiž pohybový, a aby se nezvyšovala jejich odlišnost od dětí slyšících Ò Òpřed každým cvičením je nutné zkontrolovat sluchadla Òmluvit na cvičence za optimálních podmínek pro sluchově postižené (tiché prostředí, dobře osvětlené, větrané místnosti) Òpřed každým cvičením stručně a zřetelně vysvětlit, co se bude dělat Òmluvit v krátkých větách Òvysvětlení doplnit názornou ukázkou Òpři cvičení využívat zvukového, eventuelně i světelného signálu (bubínek, trubka, zvonek, světelný zvonek, apod.) Ò Òuvědomit si, s jakými novými pojmy budeme žáky seznamovat: pokud je nové slovo spojeno s pohybem či nějakou činností, žáci si jej snáze osvojí, čímž rozšíříme a obohatíme jejich slovník Ònových pojmů v daném cvičení používáme střídmě Òběhem cvičení nový pojem opakovat Òdbát na vzdálenost a směr, ze kterého na dítě mluvíme (zvláště při cvičeních, kdy se často mění směr a vzdálenost) Òověřit si, zda cvičenec našemu pokynu porozuměl Òkaždou činnost přiměřeně slovně doprovázet (neuvědomělé rozšiřování slovní zásoby a cvičení rozumění řeči) Òdbát na celkovou bezpečnost cvičenců Ò ÒSluchově postižení mohou sportovat téměř bez omezení. Neslyšící mají při sportování handicap pouze v komunikaci. To je důvodem, na rozdíl od jinak postižených sportovců, proč nestartují na paralympijských hrách. Byla pro ně vytvořena deaflympiáda. Často porážejí i zdravé sportovce. ÒPro některé sluchově postižené jedince nejsou vhodné sporty, při kterých dochází ke zvýšenému množství otřesů, ale i například potápění kvůli změně nitroušního tlaku. Při cvičení se sluchově postiženými je nutno vyhnout se rychlému střídání poloh nebo cvikům na nářadí. ÒPohyb je pro SP jedince velmi vhodný. Pozitivně ovlivňuje rozvoj osobnosti a společenské začlenění, rozvíjí orientaci v prostoru i smyslové vnímání (zrakové, hmatové). ÒPro osoby se zbytky sluchu nebo nedoslýchavé je vhodné zařadit cvičení na rozvoj sluchového vnímání. Pozitivně působí také vhodně zvolené cviky na rozvoj rovnováhy a neměli bychom zapomínat na relaxační cvičení. ÒV rámci motorického učení se věnujeme vizuálním ukázkám. Mluvíme přiměřeně hlasitě, dobře artikulujeme a využíváme dotyků a názorných ukázek. U sluchově postižených jedinců se využívá místo zvukových signálů, signálů světelných či vibračních. ÒDeaflympijské hry - http://www.paralympic.cz/cs/deaflympicgameshistory/Default.aspx Ò ÒBytešníková, I., Horáková, R. Klenková, J. Logopedie & Surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. ÒPipeková, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0 ÒKincová, E. Tělesná výchova a sport u dětí sluchově postižených. Bakalářská práce. MU FSpS, 2009, 39 s ÒLejska, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7 Ò