Sportovní prostředí po roce 1989 Přeměna sportovního prostředí •Rada vzájemného porozumění při OF • •5. 12. 1989 odstartování transformace • zákon č. 68/1956 Sb., o organizaci • tělesné výchovy nahrazen zák. č. 173/1990 Sb. • samostatnost sportovních svazů • obnovení organizací zakázaných po únoru 1948 • •21. 12. 1989 - uvolnění ČSOV • •Sjezdy a kulaté stoly (Brno, Praha, Bratislava) • • • ü • • Nástupnické organizace • • •11. 3. 1990 Slovenské sdružení tělesné kultury (SZTK) • •24. 3. 1990 Československá konfederace sportovních a tělovýchovných svazů (ČSKSTS) • •25. 3. 1990 Český svaz tělesné výchovy (ČeSTV) • •25. 3. 1990 Sjezd ukončil 40 let činnosti monopolní ČSTV - majetek cca 19 mld. (vč. hospodářských a účelových zařízení • • TJ a svazy zůstaly mimo tato sdružení • ÚV ČSTV Sazka do společného vlastnictví ČeSTV, SZTK a ČSKSTS - 60 %-30 %-10 % • Nová struktura sportovního prostředí • •Právní formu vzniku občanských sdružení dal zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů • •Nástupnické ČSTV, SZTK, Sdružení technických sportů a činností (nyní Sdružení sportovních svazů ČR) • •Obnovené ČOV, Autoklub Republiky Československé od r. 1993 - Autoklub České republiky, Sokol, Orel, KČT… • •Nově vzniklé Asociace tělovýchovných jednot a sportovních klubů (předseda A. Hušák), AŠSK • • Nová struktura sportovního prostředí • •Zastřešující organizace - ČSTV, ČOV, KČT, Sokol, Orel… • •Samostatné organizace a TJ/ SK - základ sportovního hnutí – do jejich vlastnictví postupně přešlo 90 % sportovních zařízení • •Systém vlastnictví sportovní infrastruktury nemá ve světě obdoby • Transformace armádního sportu •Svazarm - Sdružení technických sportů a činností (STSČ) – majetek cca 3 mld. Kč •(dnes Sdružení sportovních svazů České republiky). •Armádní sport - Armádní centrum tělesné výchovy a sportu DUKLA Praha (ACTVS Dukla Praha) - příprava státní a resortní sportovní reprezentace a sportovních talentů v armádě •Obnoven - Autoklub Republiky Československé (AKRČs) v r. 1993 - Autoklub České republiky (AČR) • • Paprskový diagram SPORTOVNÍ OBČANSKÁ SDRUŽENÍ (střešní) Český olympijský výbor Autoklub ČR Sdružení Sportovních svazů ČR OSTATNÍ Asociace školních sportovních klubů Česká asociace sportu pro všechny Orel Česká obec sokolská Český svaz tělesné výchovy Všesportovní kolegium Hlavní rysy přeměny sportovního prostředí üDecentralizace üDemokratizace üObnovení organizací zrušených po únoru 1948 üRychlý nástup nástupnických organizací po monopolní ČSTV a Svazarmu ü üVznik úplně nových subjektů üNáboženský charakter (Orel, YWCA, YMCA, Makkabi apod.) • • • • • • • Hlavní rysy přeměny sportovního prostředí • •Nezávislost na politických stranách • •Jen jistá exkluzivní vazba na určitou politickou stranu (partnerství DTJ s ČSSD, podpora Orla ze strany KDU-ČSL...) • •Předávání majetku ČSTV původním majitelům •Spory o majetek - nedokonalé zákony •Pomalý legislativní proces Období po roce 1993 • •Evoluční • •Stabilizovaná struktura spolků, dohodnutá pravidla... • •21. 12. 1992 obnoven Český olympijský výbor • •31. 12. 1992 konec ČSKSTS • •16. 12. 1993 Český paralympijský výbor • •Národní svazy přijaty do mezinárodních federací • •Sazka rozdělena v poměru 2:1 ve prospěch ČR • •Základní jmění 49 mil. 75% ČSTV, 25% ČOS, podíly převedeny na ASPV, Orel, ATJSK, Autoklub… • SAZKA rozdělení výtěžku akcionářům do roku 2010 • •ČSTV 67,98 % •ČOS 13,54 % •ČASPV 5,56 % •AČR 4,00 % •SSS ČR 3,56 % •ČOV 2,00 % •ČSS 1,45 % •ATJSK 1,02 % •Orel 0,88 % • Společenský vývoj v letech 1993–2010 x sportovní prostředí • • •1993 pokojené rozdělení ČSFR • •1994 Všesportovní kolegium • •1997 První vážná krize v podpoře sportu ze strany státu • •Chyběla jasně formulovaná státní politika a zároveň koncepce, podpora státu vědě a výzkumu ve sportu, šíření a výměně informací Legislativa •1998–2002 skokové zvýšení finanční i legislativní podpory ze strany MŠMT • •PRVNÍ LEGISLATIVNÍ INICIATIVY •6. 1. 1999 Koncepce státní politiky v tělovýchově a sportu •14. 7. 1999 Zásady komplexního zabezpečení státní sportovní reprezentace, včetně systému výchovy sportovních talentů •5. 1. 2000 Národní program rozvoje sportu pro všechny • •28. 2. 2001 Zákon o podpoře sportu •9. 7. 2003 Směry státní politiky v tělovýchově a sportu na léta 2004–2006 • • • • Zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu • •SPORT - veřejně prospěšná činnost • •Definice sportu: • „Sport představuje všechny formy tělesné činnosti, které prostřednictvím organizované i neorganizované účasti si kladou za cíl harmonický rozvoj tělesné i psychické kondice, upevňování zdraví a dosahování sportovních výkonů v soutěžích všech úrovní“ • • • Společenský vývoj v letech 1993–2010 x sportovní hnutí • •2000–2002 Reforma územněsprávního uspořádání •Přesun kompetencí z centra na kraje • •2002–2006 Opomíjení sportu ze strany MŠMT (již podruhé návrh na vytvoření vlastního ministerstva) • • •1. 5. 2004 Vstup ČR do EU – sbližování legislativy • •2004 Dokončení výstavby Sazka arény • •11. 7. 2007 Bílá kniha o sportu – systematický mezinárodní dialog • • • Společenský vývoj v letech 1993–2010 x sportovní hnutí • • •2008 - klesají státní dotace i odvody ze Sazky z 900 mil. na 452 mil. Kč • •2009 Koncepce státní podpory sportu… • •13. 5. 2009 Podvýbor pro sport v Senátu PČR • •1. 12. 2009 Lisabonská smlouva • •1. 1. 2009 Předsednictví Evropské komise v oblasti sportu • •4. – 5. 5 2010 Konference Sport a stát • • Státní sféra • •Na celostátní úrovni státní správu zodpovědnou za oblast sportu zabezpečuje MŠMT, MV a MO • •Na regionální úrovni vyšší územní celky s odděleními sportu a středními školami • •Na místní úrovni obce s odděleními sportu a základními školami • •1993 Odbor mládeže a odbor sportu •1995 Podvýbor pro tělovýchovu a sport • •2009 Podvýbor pro sport v Senátu ČR • •Poradní a iniciativní orgány •Rada pro tělesnou výchovu a sport MŠMT •Všesportovní kolegium • MŠMT Systém financování sportu • • • •Státní zdroje – MŠMT ČR • •Hlavní zdroje - vlastní příjmy ze Sazky (do r. 2004 nárok na odpočet daně), dividendy akciových společností s majoritou ČSTV • •Vícezdrojové financování o. s. – vlastní prostředky sportujících, sponzoring, reklama, dotace střešních organizací a místních rozpočtů… • •Nedostatek finančních prostředků korespuje vždy s hospodářskou situací státu • Tělovýchovná a sportovní činnost po roce 1989 • •Narušen masový tělovýchovný systém •Ztráta centralizovaného socialistického financování •Rozpad systému zdravotní péče o sportovce •Chyběla posloupnost mezi ST, SG a SCM •Odchod sportovců i trenérů do zahraničí •Pokulhávala organizace ve sportovních svazech •Hledání finančních zdrojů • • • • Tělovýchovná a sportovní činnost • •Na ZŠ a SŠ redukce sportovních kroužků a sportovních her •Doporučeno - 3 hodiny týdně •Sportovní třídy pozměněny na ZŠ s rozšířenou TV •Na vysokých školách demokratizace a rozvolnění studia, redukce předmětů • • P • Tělovýchovná a sportovní činnost •1999 částečné obnovení systému ST, SG... •1. 7. 2000 Rada sportovní reprezentace ČR (RSR) síť sportovních center mládeže • •2002 Centrum péče o státní reprezentaci při Ústřední vojenské nemocnici v Praze - servisní středisko • •Od školních let až po veteránskou kategorii se o tělesné aktivity starají organizace spolkové sféry •!!!!! Vstup sponzorů do sportu • • Hlavní problémy posledních let • •Upravit loterijní zákon •Státní podpora dobrovolnické činnosti •Sjednocení resortních sportovních center •Podpořit definici veřejně prospěšné činnosti sportu •Právní zázemí pro provozování sportu, sportovních zařízení, výchovu a činnost odborníků •Ochranu integrity sportu, jeho autonomie a podporu činnosti neziskových sportovních organizací •Zajistit financování sportu •Začlenit sport a tělesnou aktivitu do všech stupňů výchovných a vzdělávacích programů • • • ČSTV v letech 1989–1993 • • • •Centralizovaně organizované ČSTV E ČSTV na demokratických principech • •ČSTV sdružuje TJ/SK v lokálních místech, národní sportovní svazy s celostátní působností • •