PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU • •Stejně jako lze trénovat dovednosti fyzické, lze se naučit a TRÉNOVAT dovednosti psychické! = můžete se naučit, jak zlepšit výkonnost svých svěřenců tím, že je naučíte určité psychologické dovednosti Špatný výkon = je třeba více trénovat •Reálným problémem je ovšem nedostatek psychických dovedností, NE technických dovedností či kondičních předpokladů!!! Proč je psychická příprava důležitá? •Všichni jsme zažili, že lze prohrát nebo dělat chyby „kvůli hlavě.“ • •Výkon je vždy výsledkem souhry fyzických a psychických faktorů. • •Jaký je podíl psychických faktorů na výkonu v různých sportech??? Ad1. Známe situace, kdy jsme: -Odcházeli ze hřiště znechucení z toho, že jsme právě prohráli zápas, který jsme měli vyhrát -Znervózněli a udělali chybu v kritickém okamžiku závodu -Cítili se v depresi, protože jsme se dostatečně rychle nezotavovali ze zranění nebo z nemoci -Ztratili motivaci trénovat -Přistihli se, že se naše myšlenky během důležitého závodu toulají úplně někde jinde. -Cítili jsme se na sebe naštvaní a frustrovaní vlastním výkonem a sami sebe shazovali, jak jsme nemožní a neschopní. Ad2. – síla, rychlost, vytrvalost - koncentrace, sebedůvěra, zvládání strachu. Ad3 golf, tenis, krasobruslení až 80% Obecně 50% Proč potom přestože věnujeme 20 a více hodin týdně fyzickému tréninku věnujeme tak málo psychologické přípravě? Proč není psychická příprava využívána? •Nedostatek informací, znalostí, dovedností. • •Psychologické dovednosti jsou vnímány jako vrozené a nenaučitelné. • •Nedostatek času. Ad 1. Neuvědomujeme si, že když někomu řekneme: „Soustřeď se na to!“ nebo „Mysli na to, na co máš!“ neví, JAK to má udělat. Předpokládáme, že ví, jen to prostě nedělá. -Není to kritika trenérů: důvodem je nedostatečný přístup k literatuře, konkrétním technikám nebo sportovním psychologům... Ad 2. Rodíme se s určitými vlastnostmi, ale dovednosti se učíme, zůstat klidný pod tlakem, koncentrovat se v prostředí plném rušivých podnětů nebo udržet si sebedůvěru i po prohře se lidé rozhodně musí naučit. Ad 3. nemáme ani dost času na trénink... A i když občas dospějí ti samí trenéři k závěru, že „dneska jsme hráli jako bez ducha,“ nebo „dneska jsem se nějak nemohl soustředit,“... Proč, když pokládáme psychologické faktory za tak důležité (80% výkonu), nevěnujeme jim více času... Je to věc priorit! Mýty ohledně psychické přípravy: •Je jenom pro „problémové“ sportovce • •Je záležitostí vrcholového sportu • •Poskytuje rychlé řešení „problému“ • •Je neúčinná Ad1 – v 90% případů by to měla být práce vzdělávací, nácvik psychologických dovedností Ad3 – nelze někoho naučit koncentraci či vizualizaci za 2 hodinky, psychologie není magická pomoc, nepromění průměrného sportovce na šampióna, ale pomůže mu k rozvoji jeho plného potenciálu a dovednosti, které se naučí využije i v „mimosportovním“ životě Ad4 – pokud očekáváte ono rychlé řešení... Jinak množství vědeckých studií tvrdí opak, zkušenosti vrcholových sportovců a jejich trenérů... schéma 3 fáze psychické přípravy •1. Vzdělávací: proč je PP důležitá • •2. Individuální zhodnocení potřeb, výběr a nácvik konkrétních technik • •3. Nácviková Ad 3. -Zautomatizovat dovednosti mnohonásobným opakováním v tréninku -Zařadit psychologické dovednosti do řešení konkrétních situací v závodě nebo zápase (musí vědět, kdy to využít a proč) -Modelovat závody s využitím naučeného... Např. od nácviku vedené vizualizace k sebeřízení, nejprve v tréninku, pak v závodě Kdy zařazovat PP? •Začít v přechodném nebo přípravném období. • •Půl roku až rok systematické práce než budou dovednosti integrovány do výkonu. • •10-15 min 3-5 krát týdně v závislosti na tom, co se učíte (začátek nebo konec tréninkové jednotky). • •Lze zadávat domácí úkoly. • •Je třeba neustálá supervize. • •PP je součástí sportovní přípravy po celou kariéru! Lepší kratší a pravidelný nácvik... I když vám bude pomáhat psycholog, vy jako trenéři budete trávit se svými svěřenci všechny tréninky... Sebepoznání sportovce •základem pro získání kontroly • •základem pro systematickou PP • •základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce • • Proč sebepoznání sportovce? 1) je základem pro získání kontroly nad myšlenkami, pocity a chováním (zdroj síly i příčina selhání při dosahování toho, co chceme) 2) sportovci jsou schopni na tomto základě systematicky pracovat na nácviku dalších psychologických dovedností, například na ideálních předstartovních stavech 3) je základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce Cíle sebepoznání • •poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň... • •akceptovat sám sebe • •stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování Sebedůvěra • •víra ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď) • •… víra v úspěch • •x sebenaplňující se proroctví Sebenaplňující se proroctví: negativní vnitřní řeč… pokud pochybuji o své schopnosti něco dokázat, nebo očekávám, že se stane něco negativního… a pomáhám tím tomu, že se to opravdu stane… negativní emoce „žerou energii“ úzkost, deprese, sebepodceňování narušují koncentraci!!! očekávání selhání vede k selhání a to ovlivní naše budoucí očekávání selhání… Výhody sebedůvěry •pozitivní emoce • •koncentrace • •cíle • •úsilí • •herní (soutěžní) strategie • •schopnost zvrátit negativní vývoj pozitivní emoce – spojené se schopností relaxovat, zůstat klidný, být agresivní nebo asertivní koncentrace – mysl je osvobozena od pochybností cíle – sebevědomí lidé mají tendenci klást si náročné cíle úsilí – sebevědomí zvyšuje úsilí, pokud věříme, že lze uspět, nevdáváme se herní strategie – je rozdíl mezi hrou „na vítězství“ a „vyhnout se prohře“ (bojí se dělat chyby!!! hrají na jistotu…) schopnost zvrátit negativní vývoj hry (psychologicky se dostat z toho, že o dost prohráváme)… „nikdy to nevzdávám“ přístup Optimální sebedůvěra •nedostatek • – pochyby –úzkost –narušení koncentrace –nerozhodnost –zaměření pozornosti na nedostatky místo na silné stránky –často se týká jediné dovednosti a přenáší se na ostatní! – •nadměrná sebedůvěra –nemusím se snažit –někdy hraná – zastírá pochybnosti Zdroje sebedůvěry •úspěšné výkony v minulosti • •příklad • •přesvědčování, verbální povzbuzení • •interpretace zvýšené aktivace pozitivně (na jako strach) dát zažít úspěch, zaměřit se na proces – techniku, jednotlivé dovednosti, ne vítězství Bez názvu https://www.youtube.com/watch?v=Cn1wMNFS4Cc Pavel Moric - Cesta vnitřního vítěze