OSOBNOST SPORTOVCE Co je osobnost? •Osobnost je soustava duševních vlastností, charakterizujících celistvou individualitu konkrétního člověka. • •Tvoří ji individuální spojení biologických, psychologických a sociálních aspektů každého jedince. • •Utváří se ve vztazích k sobě, ke druhým, vůči prostředí a společnosti. • •Relativně stálá. • • Co má vliv na změnu/vývoj osobnosti? •Zkušenosti •Vědomosti •Hodnoty •Zážitky •Tělesné změny • • Není osobnost jako osobnost •Psychologické versus laické pojetí osobnosti. Normální a duševně zdravá osobnost 1.autoregulovanou 2. •2. s adekvátními mentálními reprezentacemi • •3. přizpůsobenou • •4. individualizovanou • •5. stabilizovaně integrovanou 1. autoregulovanou, která má adekvátní pocit identity, sebehodnocení, sebecit a sebedůvěru a je schopna řešit své problémy relativně nezávisle a převážně sama; 2. s adekvátními mentálními reprezentacemi světa, dostatečně objektivně percipující realitu; 3. přizpůsobenou ustáleným společenským kritériím a jednající v jejich rámci; 4. individualizovanou dispozičně i zkušenostmi získanými vzorci chování; 5. stabilizovaně integrovanou, tj. takovou, jejíž všechny složky fungují jednotně, celistvě a v koordinaci s jinými, její názory, postoje a způsoby chování jsou situačně i v čase adekvátně stabilní a která má adekvátní pocit životního smyslu. •Hrát si • • Pracovat •Milovat • Zdravá osobnost PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI •Se zabývá •jak se od sebe lidé vzájemně liší a podobají ve svém chování a prožívání • •Vysvětluje •proč tomu tak je • •Poskytuje nástroje k •porozumění a ovlivňování lidského chování a prožívání • Komplexnost jedince • • TĚLO DUŠE • (organismus) (psychika) • • KONSTITUCE OSOBNOST •Genetické determinace Sociální determinace Implicitní teorie osobnosti •Každý máme více či méně jasně utvořený názor na povahu člověka. • •Tento názor si utváříme na základě zkušenosti a je ovlivněn (deformován) naší vlastní osobností. • •Sebepoznání, tedy důkladné poznání vlastní osobnosti je základem kvalitního poznávání druhých. • •Kdo zná druhé je chytrý, kdo zná sebe je moudrý. • •Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ ? • Struktura osobnosti Povahové vlastnosti a temperament Schopnosti a vlohy Motivační vlastnosti a vůle Sociální role 1. povahové vlastnosti – temperament, zřejmě nejvíce geneticky podmíněné, určuje typické ladění veškerých našich činností 2. schopnosti – vlohy jsou genetickým základem pro schopnosti, nadání, talent, genialita – výjimečný soubor vloh, na jejichž základě se realizovaly schopnosti (umožněno okolím…) 3. motivační vlastnosti – postoje, potřeby, zájmy (lidské chování se řídí silou působících motivů), charakter-vztah k realitě a k sobě, pravidlům, zodpovědnost ke společnosti vůle – něco jako schopnost vytrvat v činnosti, i když je nepříjemná nebo obtížná… 4. sociální role – nejzřejmější, sportovec se chová – hraje roli jako sportovec, má ale i nesportovní role Temperament=Soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti Projevuje se především způsobem reagování člověka  jak snadno reakce vznikají, jak jsou silné, jak rychle se střídají, atp. Temperament •soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti (např. způsob reagování) • •projevy – jakým způsobem člověk reaguje, jak snadno reakce vznikají, jak jsou silné a jak rychle se střídají • •vlastnosti temperamentu bývají obecně považovány za vrozené, do určité míry lze měnit výchovou a sebevýchovou Schopnosti •vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem k určité činnosti • • •ukazatel kvality, rychlosti a snadnosti osvojení určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek • • •vlohy jsou genetickým základem pro schopnosti, nadání, talent. • • Stupně schopností •nadání – pozoruhodné až nadprůměrné výkony v určité oblasti činnosti • •talent – zvláště vysoce rozvinuté schopnosti, schopnost dosáhnout vynikajících výkonů v oboru • •genialita – mimořádně rozvinutý talent, umožňuje vytvářet vrcholná díla Rozlišení schopností •verbální – schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy zprostředkované slovy •prostorová představivost – orientace v prostoru, vizualizace •numerické – schopnost operací s číselnými symboly •paměťové – paměť krátkodobá a dlouhodobá •percepční pohotovost – schopnost rychlého postřehu např. pro zrakově vnímané detaily •umělecké – literární, hudební, výtvarné a dramatické schopnosti •psychomotorické – psychomotorické (schopnost koordinovat dva a více současných pohybů •Ve sportu především �kondiční, koordinační, rychlost, síla, vytrvalost, obratnost. Inteligence •určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. • •druhy inteligence •fluidní – vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během lidského života se již nevyvíjí • •krystalická – založená na zkušenostech a vědomostech získaných učením a na schopnostech je využívat Inteligenční testy •soubor úloh, které byly pečlivě vybrány a vyzkoušeny a jejichž výsledky byly statisticky zpracovány • •individuálně odlišná struktura inteligence je důvodem, proč každý člověk vyniká v něčem jiném • •inteligence se dělí na dvě části – verbální a neverbální Znaky emoční inteligence •znalost vlastních emocí • •zvládání emocí • •schopnost sám sebe motivovat • •schopnost vnímat emoce jiných lidí • •schopnost dobrých mezilidských vztahů • •svědomí – systém morální kontroly a autority, ,,vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co je špatně Tvořivá osobnost •má tvořivé a flexibilní myšlení • •vnímání a asociace tvořivé osoby směřují k menší všeobecnosti a typičnosti • •projevuje zájem o formu a eleganci, není svázána přesností a pečlivostí • •je intuitivní, psychicky náladová, má zájem o lidské jednání • •je otevřená, vnímavá, nachází zalíbení v nových přístupech • •je esteticky, emocionálně a sociálně citlivá OSOBNOST SPORTOVCE •Zabývá se sportovní personologie: • •2 oblasti zkoumání: •� jak systematické sportování ovlivňuje osobnost člověka • •� jak osobnostní vlastnosti ovlivňují sportovní výsledky • •oboustranný vztah: osobnost ↔ průběh a výsledky sportovní činnosti Osobnost sportovce? •„osobnost sportovce“ = nepřípustné zjednodušení! • •Každý člověk je jedinečnou osobností. Vrcholoví sportovci nejsou stejní, každý z nich je jedinečnou kombinací různých předností a nedostatků! • •„Sportovní = motorický či fyziologický“ talent nestačí. • „ Osobní charakteristiky dobrého sportovce •zvýšená dominance • •charakter a motivace • •tendence být dobře hodnocen okolím, dosahovat výkonů, houževnatost v řešení problémů, tendence být efektivní • •vyšší sociabilita • •způsob sociální komunikace • •emoční stálost • •senzomotorické schopnosti • •sociální role sportovce dominance: usilování o vítězství, podřízení ostatních, vůle po vítězství, sebedůvěra, agresivita, bojovnost sociabilita: vyšší potřeba být sociálně akceptován způsob soc. kom.: odpovědnost, zájem o ostatní, trpělivost, starostlivost, sebekontrola emoční stálost: základní vlastnosti temperamentu, citová zralost, bez neurotických projevů Psychologické charakteristiky odlišující výborné od průměrných •Kanadští olympionici (Orlick & Partington,1998) • •mentální příprava signifikantně předpověděla umístění na OH (ne fyzická či technická) • •zaměření na psychologické DOVEDNOSTI • •NEJDŮLEŽITĚJŠÍ • ZÁVAZEK A SEBEDŮVĚRA + PLÁNOVÁNÍ CÍLŮ Psychologické charakteristiky odlišující výborné od průměrných sportovců: moderní studie (Orlick and Partington, 1988) kanadských olympioniků: mentální příprava signifikantně předpověděla umístění na OH (ne fyzická a technická příprava) - zaměření na psychologické dovednosti spíš než na psychické rysy osobnosti (závazek ke kvalitnímu tréninku, denní používání imaginace a plánování cílů, simulation trénink, plány závodů, pozávodní hodnocení) - PSIS (Psychological Skills Inventory for Sport) Mahoney, Gabriel and Perkins (1987) – koncentrace, zvládání úzkosti, sebedůvěra, mentální příprava, motivace (ale problémy s psychometrickými vlastnostmi dotazníku) --- závazek a sebedůvěra jsou pravděpodobně nejdůležitější psychologické proměnné spojené s vrcholným výkonem (Orlick, 1992) Bota (1993) přidává ještě plánování cílů impulsivita agresivita depresivita sensation-seeking neuroticismus extraverze plachost... stres a závodní úzkost ve sportu Poznávání osobnosti sportovce •základ dlouhodobého úspěšného tréninkového vedení • •Jak? •Sledujeme jeho chování… • •INTUITIVNÍ DIAGNOSTIKA Trenér většinou poznává sportovce tak, že sleduje jeho chování a interpersonální reakce při tréninku a při zápase. Otázka zní: dovedeme projevy sportovce správně vnímat, hodnotit, zobecnit a dát do vztahu k osobnosti jedince? Příklad: chyby v závěru zápasu (potřeba dát gól), drzí na rozhodčího – dnes mu to nějak nesedí opakuje se to - nesnáší dobře napjaté herní situace - je to cholerik… •čeho jste si na něm všimli na první pohled? • •jak na vás působí, jaký z něj máte pocit? • • proč se takhle naštvaně tváří? • •je to dobrý brankář? proč myslíte? • •co vám na něm tak trochu vadí? orez Chyby při hodnocení druhých •chyby standardní • •chyby situační • •chyba mírnosti a shovívavosti • •uplatnění kontrastu hodnocení • •projekce • •první dojem a haló efekt • •submisivita • •posuzovací stereotypy 1.Chyby standardní (pravidelně a v různých situacích, vychází z osobnosti trenéra - pak většinou nevědomé nebo jsou určitým způsobem záměrné - preference osobních cílů) 2. Chyby situační (náhodné, souvisí s psychickým stavem hodnotitele) a)Chyba mírnosti a schovívavosti (tendence být shovívavý, spíše u starších, mladší a začátečníci bývají přísnější) b)Uplatnění kontrastu hodnocení (jako měřítko hodnocení bere hodnotitel sám sebe a nikoli úkoly a činnosti toho, kdo má být hodnocen... Vlastní sebehodnocení vysoké - podceňování druhých, vlastní sebehodnocení nízké - přeceňování... Vlastní úspěšná, neúspěšná kariéra...úspěšná - nic moc trenéři nebo na tom musí vědomě pracovat) c)Projekce (sklon vysvětlovat a hodnotit jednání druhých podle stejných vzorců, jimiž je vedeno vlastní jednání... Podle sebe soudím tebe... Hlavně u hodnocení negativních projevů d)první dojem – co zaznamenáme jako první má větší vliv na formování vjemu haló efekt – některé vlastnosti jsou pro posuzovatele důležité bez závislosti na pořadí prezentace – centrální rysy e) Submisivita (snadné podléhání cizím názorům viz. zkušený hráč a začínající trenér) f) Posuzovací stereotypy (zafixované hodnotící návyky) --- učit se, zpětná vazba, druhý pozorovatel... Závěr •individualizace tréninku • •rozvoj celé osobnosti sportovce • •rozvoj volních a morálních vlastností • •osobní příklad v tréninku mládeže!