Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb nSledování kvality souvisí s efektivností zdravotnictví npři poskytování správné a kvalitní péče dochází k lepšímu léčebnému efektu nsnižuje se pravděpodobnost pochybení, či nežádoucích účinků nSlouží k zvyšování úrovně poskytované zdravotní péče ndůsledku toho dochází také ke snižování nákladů na vynaloženou péči Historie nDo 1.4.1012 byla hodnocena kvalita poskytovaných zdravotních služeb akreditační komisí na žádost zdravotnického zařízení nPokud zdravotnické zařízení splnilo požadavky dané zákonem, byla mu udělena akreditace na dobu určitou Institucionální zajištění n1995 byla v Austrálii založena Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví (ISQua) jejíž členem je i Česká Republika nV roce 1989 byla v ČR zřízena Spojená akreditační komice České republiky nV roce 2000 byla vládou přijata tzv. Národní politika podpory jakosti a vznikla Rada pro kvalitu ve zdravotnictví (v rámci Min. zdravotnictví) a Centrum kvality ve zdravotnictví (součástí Státního zdravotního ústavu) Všeobecné standarty hodnocení kvality zdravotní péče nz hlediska klienta – co klienti požadují od služeb nz hlediska profesionálního- naplňují služby zdravotnické potřeby? nz hlediska řízení- je daná služba poskytnuta efektivně? Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb v ČR nzakotveno v zákoně č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) nZákon stanovuje 2 úrovně hodnocení: interní a externí Interní systém hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb nKaždý poskytovatel zdravotní péče je v souladu s ust. § 47 odst 3. písm. b) povinen zavést interní systém hodnocení nParametry hodnocení stanovuje Ministerstvo zdravotnictví nNeslouží k získání certifikátů nPro interní potřebu nNa základě sebehodnocení a získaných výsledků pak poskytovatel upraví způsob poskytovaní zdravotní péče n Standarty nPro poskytovatele ambulantní péče jsou stanoveny 3 standarty : nBezpečnost při používání přípravků s vyšší mírou rizikovosti (RBC2), nZavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče (RBC 5), nŘešení neodkladných stavů nVyhlášeny Ministerstvem zdravotnictví ve Věstníku č. 5 z roku 2012 Bezpečnost při používání přípravků s vyšší mírou rizikovosti nCílem je stanovit seznam léčivých přípravků s vyšší mírou rizikovosti (dle charakteru ambulance) a zajistit jejich bezpečné uložení v souladu s doporučením výrobce. Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče nPrevence přenosu infekcí prostřednictvím dezinfekce rukou před kontaktem s pacientem. Poskytovatel by měl zajistit příslušné školení pracovníků a vhodné vybavení hygienickými a dezinfekčními prostředky. Řešení neodkladných stavů nCílem je zajištění řešení neodkladných stavů v souladu s aktuálními doporučeními prostřednictvím funkčních pomůcek, proškolením všech pracovníku v poskytování první pomoci Externí systém hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb nprávně zakotveno v ust. § 98 zákona č. 372/2011Sb.o zdravotních službách, a v jeho prováděcí vyhlášce č. 102/2012 Sb., o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče nVede k získání certifikátu kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče npředpisy byly vydány s cílem právně ukotvit a stanovit podmínky a požadavky na zajištění procesu hodnocení kvality a bezpečí, které budou v souladu s požadavky EU, WHO a Mezinárodní společnosti pro kvalitu ve zdravotnictví nObecnými cíli tohoto hodnocení je, trvalé zvyšování kvality a bezpečí zdravotních služeb, posílení důvěry veřejnosti v poskytovatele zdravotních služeb, a také zlepšení systému řízení ve zdravotnictví Hodnotitel nPoskytovatele hodností osoba, které bylo Ministerstvem zdravotnictví uděleno Oprávnění k hodnocení v souladu s ust. §98 odst. 5 a 6 nOsoba oprávněná provádět hodnocení kvality a bezpečí je povinna zveřejnit hodnotící standardy a pravidla procesu hodnocení kvality a bezpečí na svých internetových stránkách nHodnocení kvality probíhá na základě smlouvy uzavřené mezi poskytovatelem a hodnotitelem nPoskytovatel, který splní stanovené Minimální hodnotící standardy a ukazatele kvality a bezpečí, včetně požadavků na personální zabezpečení získá certifikát kvality a bezpečí s platností 3 roky Certifikát nCertifikát musí v souladu s ust. § 105 zákona o zdravotních službách obsahovat identifikaci hodnotitele, identifikaci poskytovatele, formy zdravotní péče pro který byl certifikát vydán a datum vydání certifikátu nHodnotitelé jsou povinni vést evidenci poskytovatelů, kterým vydali certifikát nV případě že hodnotitel zjistí, že poskytovatel nesplňuje zákonem stanovené předpoklady pro vydání certifikátu, oznámí tuto skutečnost včetně odůvodnění poskytovateli Shrnutí nHodnocení kvality a bezpečí zdravotní péče – zvyšování kvality, úspora peněz nOd 1.4. 2012 novela do té doby akreditace nInterní hodnocení – sám poskytovatel se povinně hodnotí podle daných metodických pokynů, pro svou potřebu nExterní- dobrovolné hodnocení nezávislým hodnotitelem, vede k získání certifikátu