Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie Rehabilitační plán 1. Krátkodobý -Kam chci pacienta dovést? (zvětšení ROM, SS, v, koordinace..) -Co je pro daného pacienta kontraindikováno? -Je neměnný? -Jak dlouho platí krátkodobý reh. plán? 2. Dlouhodobý -Komprehenzivní = celistvá rehabilitace -Pedagogická, sociální, technická, pracovní rehabilitace Sestavení rehabilitačního plánu 1. Znát předchozí terapii - Radiální epikondylitida (funkční porucha) – obstřik Diprophosem do úponu, UZ na epikondyl – iatrogenní poškození – strukturální porucha 2. Nepřesné diagnózy - natažená třísla? – instabilita kyčelního kloubu s přetížením m. pectineus - impingement syndrom? – nestabilita LS přechodu s dysfunkčním HSSP a projevem funkční poruchy v m. latissimus dorsi Faktory ovlivňující rehabilitační plán 1.Hostilita 2.Motivace 3.Možnost generalizace poruch pohybového systému - Kauzální terapie 4. Stavba cvičební jednotky •Orientační schéma jednotlivých fází kinezioterapie: •1) Úvodní část, rozcvičení •5-15 min •Jednoduché cviky, cv. které pac. ovládají, •Cíl :tonizace vegetativního systému- předehřátí org. Stavba cvičební jednotky •2) Průpravná část •10-15 min •Zaměřená na všeob. průpravu – nácvik správného držení těla, správného dýchání, cviky na úpravu sv. dysbalancí • Stavba cvičební jednotky •3) Hlavní část •20-40 min •Směřuje ke konkr. léčebnému cíli (je již cílená) – SS, ROM, vytrvalost, kondice aj.) •4) Zakončení •10 min •Cíl: zklidnění, dechová a relaxační cvičení Metodické zásady kinezioterapie •1) Soulad s dosaženým stupněm teoretického poznání •2) Přiměřenost •věku pacienta (somatickému, mentálnímu) – děti, geronti •Zohlednění stupně mot. vývoje- vývojová kineziologie •pohlaví (ženy – nižší výkonnost, větší kloubní pohyblivost oproti mužům..) •vrozeným tělesným dispozicím (antropometrické parametry) a schopnosti motorického učení •aktuální tělesné zdatnosti = kondici (kardiovaskulární a respirační systému) •aktuálnímu pohybovému fondu (stavu konkrétního postižení) •duševním schopnostem (rozumět účelu pohybu) •aktuálnímu psychickému stavu •VÝBĚR PŘIMĚŘENÉHO ZATÍŽENÍ- co do intenzity, trvání a náročnosti! Metodické zásady kinezioterapie •3) Posloupnost, systematičnost •Zařazení nového až po zvládnutí předchozího (snadnějšího) – i využití prvku ontogenetické řady •nepřidávat více než 3-5 nových prvků v jednom sezení kvůli zapamatování •4) Stupňování •postupně zvyšovat náročnost cvičení: od jednoduchých ke koordinačně, či sv. náročnějším •5) Soustavnost •pravidelnost cvičení •v době mimo cvičení instruovat pacienta k samostatnému cvičení •snaha o aplikaci do běžných denních činností • Metodické zásady kinezioterapie •6) Názornost •prostředky: slovní popis, vedení při pohybu, předcvičování, přirovnání k všeobecně známým činnostem,pohybům zvířat, využití pomůcek (obrázek, video) •7) Motivace •Vysvětlit potřebu pohybu •prostředky: verbální a nonverbální komunikace (pochvala, pozor na nereálné cíle) •